Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Vierailija

Olen koulutukseltani luokanopettaja ja englannin opettaja. Olen opiskellut viestintää amk:ssa ja saan sieltä pian mieleiseni ammatin, mutta töitä sillä koulutuksella ei näytä oikein löytyvän. Harmittaa, että mieleisellä viestintä/media-alalla on niin huono työtilanne, että pitää jatkaa pakosta opettajan töitä, vaikkei oikeasti yhtään haluta. Jos opiskelisin vielä yhden ammatin sellaiselle alalle, josta töitä saisi varmasti, mikä ala tai ammatti se voisi olla? (Työ ei saisi olla matalapalkka-alalla, eikä sairaanhoitoon liittyvää.) Millä alalla on paljon töitä ja varaa valita hyvä paikka?

Kommentit (23)

Kun olet englantia opiskellut, ja sulla on viestintäkoulutusta, voisit harkita ja hakea teknisen kirjoittajan/dokumentoijan hommia. Alalla on myös mahdollisuus projektipäällikön, team leaderin jne. tehtäviin. Palkkaus on luokanopen palkkoihin verrattuna hyvä.

t. alalle " kotiäitivuorosta" palaileva (jolla myös kieltenop. pätevyys)

Hiukan kirjoituksestasi näkyy päättämättömyys... Eikös pitäisi pikkuhiljaa osata jo tyytyä siihen, mitä on ja alkaa maksamaan veroja? Ei kukaan voi koko elämäänsä olla opiskelija ja etsiä jotain " parempaa" . Ei sellaista parempaa oikeasti ole! Usko pois.

Ja mistään työstä et saa hyvää palkkaa helpolla. Työn vaativuus ja raskaus kulkee tuon palkan kanssa käsikädessä...

Sisältö jatkuu mainoksen alla

yliopistoissa ihan omana tieteenalanaan, ei se ole mikään sivutuote, jonka jokainen kieltä hallitseva välttämättä osaa. Toki jollain on varmaan kykyjä enemmän kuin toisella siihen ihan luonnostaan, mutta ei se hyvä kääntämistaito ole mikään automaattinen lisuke.

Kokeilin mol-sivuilla olevaa AVO-ohjelmaa eli ammatinvalinnantestejä. Parhaiten minulle sopivia ammatteja olivat dramaturgi, copywrighter, kulttuurisihteeri. Mikään niistä ei käytännössä sovi, eikä niitä töitä oliskaan. Sitten seuraavaksi parhaiten sopivissa oli jokunen ajattelemisen arvoinen ammatti (esim. myymäläpäällikkö), mutten huomannut mitään todella hyvää.

Tuo muurarin työ voisi olla kiinnostavaa, samoin laatoittajan. En tiedä, jaksaisinko tehdä sitä, mutta ainakin voisin ottaa selvää siitä. Se voi olla fyysisesti aika rankkaa varsinkin talvella, mutta ehkä silti kannattaa katsoa, miten sille alalle voisi päästä. Tunnen yhden muurarin, joka on oppinut sen isältään ja muita katsomalla. Muurarin töitä hän tekee sivutöinään yrittäjänä. Olisikohan muurareille paljon töitä ja mahdollista elättää itsensä kohtuullisella työmäärällä?

Lastentarhanopettaja: En minä sitä väitäkään, että sinun työsi olisi helpompaa kuin minun. Varmasti on rankkaa ja nostan sinulle hattua, kun jaksat tehdä sitä työtä. Ansaitsisit kyllä paremman palkan.

Kuten ap sitten itsekin sanoi, niin hänellä ei mielstään ole riittävää taitoa kääntämiseen. Se on eri asia kuin pätevyys. Pätevyyttä hänellä kyllä riittää, jos työnantaja arvioi hänet tuolla koulutuksella päteväksi. Ei ole nimittäin olemassa mitään koulutusta, jolla tulisit päteväksi kääntäjäksi. Yliopisto on yksi väylä, jonka kautta voi saada valmiuksia kääntämiseen, mutta ei suinkaan ainoa. Kääntämistä tekee työkseen moni, jolla ei ole yliopistokoulutusta, ja leipänsä hekin silti työssään ansaitsevat.

entä englanninopettajan hommat ammattikorkeakoulussa tai aikuiskoulutuksen puolella. voisi olla antoisampaa kun oppilaat aikuisia ja motivoituneita.

Valitse joku (tai useampi) kansainvälinen kuuluisa firma ja laita sinne hakemus noin vain ihan mihin hommaan vaan tai esim. edustajaksi tai pr-tehtäviin. Nokiakin on kokonaan englantia käyttävä firma. Pistä sinne avoin hakemus ja katso, mitä tärppää.

Muista korostaa hyvää esiintymiskokemustasi ja viestintätaitojasi sekä organisointikykyä isojenkin ihmismäärien hallitsemiseen. Osaat selkeästi ilmaista ja jäsentää sanomasi ja haluat varmistua, että viestisi menee perille. :) Pystyt myös tarvittaessa itsenäisiin ratkaisuihin, joihin erityisesti olet saanut opettajantyössäsi harjaantumista, mutta haluaisit mielummin toimia tiiminä. Mielelläsi oppisit uusiakin asioita ja oma kehittyminen on sydäntäsi lähellä. Siksi niin mielelläsi vaihtaisit haasteellisempiin tehtäviin. Eikös niin? ;)

Onnea työnhakuun!

11:lle: Oletko itse opettaja, kun tiedät noin tarkkaan, millaista työni on? Olen ollut sitä paitsi työelämässä jo 8 vuotta, niistä useimmat vuodet opettajana. Ei ole minun alani, enkä aio uuvuttaa itseäni loppuun opettajana. Ei kenenkään ole pakko tehdä sellaista työtä, josta ei oikeasti pidä, eikä jaksa. Tarkoitus ei tosiaankaan ole se, että yrittäisin " helpolla" saada rahaa, vaan löytää mielekkään työn, jota tekisi mielellään. Palkalla on merkitystä vain siksi, etten ole valmis tekemään pikkupalkkaisia töitä, varsinkaan siksi, että olen perheen ainoa työssäkäyvä.

12:lle: Kiitos vastauksestasi! Tuo kielenkääntäjän ja tulkin työ on itsellänikin käynyt mielessä. Minulla ei ole siihen pätevyyttä, joten se vaatisi ainakin 2-3 vuoden opinnot. Yksi mahdollisuus sekin. Opetan nykyään peruskoulun käyneitä, mutta ei tämäkään ole elämääni helpottanut tai ollut ratkaisu motivaatiopulmaan.

Käännä eduksi työn yksinäisyys ja n. 30 lapsen komennon ylläpito sekä jokailtainen opintojen valmistelujen nypertely. Ja varsinkin, jos on omia lapsia, niin kotiäiti on paras organisointiekspertti!

terv. 15

Kiitos vain viisaista neuvoistasi... Kuulostit hyvin tietävältä, mutta asiat eivät ehkä ole juuri niin mustavalkoisia ja yksikertaisia kuin tunnut luulevan.

Jos minulla on pätevyys opettaa englantia, se ei tosiaankaan ole sama kuin pätevyys tulkata tai kääntää kieltä. Tiedän, etten ole tarpeeksi hyvä kääntämisessä, vaikka olen opettajana todella ihan hyvä. Englanti on ollut minulla sivuaineena sitä paitsi. Toisekseen, niin kuin jo sanoin, etsin/ mietin sellaista alaa, joka vetää. Tässä on hankalaa juuri se, ettei itseä kiinnostavilta aloilta juurikaan löydy työpaikkoja. Juuri viestintäala on sellainen, ettei töitä löydy, vaikka niitä hakee, eikä se luo paljoakaan tulevaisuudenuskoa.

Mistä päättelet, etten osaa hakea töitä? Olen saanut siihen jopa koulutusta. Työhakemukseni eivät ole mitenkään huonoja ja olen lähetellyt niitä elämäni aikana hyvin paljon. Työpaikkani olen saanut yhtä lukuunottamatta juuri hakemalla niitä ja niihin. Nyt alkaa vain olla mitta täynnä sitä, ettei se hakeminen tuota tulosta. Jos töitä ei ole tarjolla, saa niitä hakea aika kauan ennen kuin löytyy. Ehkä vuoden päästä... Suhteillahan niitä voisi paremmin saada, mutta ei ole oikein suhteita näihin viestintäalan paikkoihin.

15:lle: Kiitokset hyvästä ohjeesta ja vihjeestä! Voisin yrittää tuota.

Taloushallinto ei valitettavasti kiinnosta, tietotekniikka jonkin verran. Varsinkin kaikki sellainen, missä ei tarvitse ohjelmoida.

En ole luokanopettajana, koska se oli niin stressaavaa työtä mm. hankalien vanhempien takia ja koska työpäivät isojen luokkien ja hankalien oppilaiden kanssa olivat rankkoja. Nykyisessä opettajan työssäni olen kokonaistyöajalla, työaika noin 7, 25 tuntia päivässä ja ylityöt päälle, lomia se normaali 4 viikkoa kesällä, talvella ei lainkaan. Ei ole edut kaksiset.

Kiitos tuosta mol-sivujen vinkistä. Olen tainnut joskus tehdä sen testin, mutta teenpä sen nyt uudestaan. Muistelen, että tulokseksi tuli ammatteja, joissa työtä ei ole tarjolla.

Jos olet englannin ope, niin toivon että osaat englantia. Ei siihen kääntämiseen muuta pätevyyttä tarvita. Sinun pitää vaan yrittää löytää niitä käännöstöitä. Jos omat paperisi eivät ole mielestäsi riittävän vakuuttavat, niin aina voit suorittaa virallisen kääntäjän kokeen. Mutta ei niistäkään ole mitään hyötyä, jollet osaa etsiä töitä. Ehkä sinulla olisi eniten käyttöä työnhakukurssille. Koulutustahan sinulla on jo vaikka kuinka ja myös sellaista, jotka nivoutuvat hyvin yhteen. Jos joku firma haluaa käännättää jonkin tekstin, niin eivät ne sinun papereitasi kysele, vaan sitä osaatko englantia. Jos osaat ja teet työsi hyvin, niin samasta paikasta pyydetään sinua kääntäjäksi myös seuraavalla kerralla. Töitä saadaan etsimällä ja hakemalla - ei kouluttautumalla. Vaikka sinulla olisi viisi koulutusta, ei kukaan tule ovellesi kyselemään, josko voisit tulla heille töihin. Edelleen viidenkin tutkinnon haltijana sinun pitää itse etsiä itsellesi töitä. Voit siis jo lopettaa kouluttautumisen noiden kolmen alan jälkeen ja alkaa nyt etsimään niitä töitä. Miksi tuhlata aikaa muurarikoulutukseen ja päätyä sitten sen jälkeen tekemään vaikkapa niitä käännöksiä.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat