Seuraa 

Sivut

Kommentit (36)

Hei kaikki tulevat helmi-äipyskät!

Täällä heiluttelee ensimmäistä odottava innokas nuoripari :)

6rv taivalletaan ja todella onnellisia ollaan!

Olemme menossa tässä tämän kesän/syksyn aikana naimisiin eli kiirettä pitää :D

Asikkalassa elelemme, eli synnärinä olis PHKS, onko muita Päijät-Hämeläisiä täällä?

la on 21.02.2007..vaikea vielä kuvitella että vuoden päästä tässä sylissä köllisi pikkuinen :) mutta kaipa se tästä lähtee hiljalleen tuonne takaraivoon kehkeytymään sekin!

*LÄMPÖISTÄ JUHANNUSTA*

Vielä laitan pikaisesti iltakuulumisia.

En oikein tiedä, uskaltaako ääneen edes mainita kun on vähän epäuskoinen olo... Mutta viikon etomisen jälkeen mulla on tänään ollut ihmeen hyvä olo. Aamulla vähän yritti pahoinvointi iskeä, mutta sekin meni ohi. Päivä meni ihan hyvin. Tuossa iltapäivällä masu tuli turhan täyteen grilliruokaa (tuli todella vähästä täyteen, siksi tuli ähky olo, kun ei osannut varautua) ja jäljestäpäin oli hetken huono olla. No, makkaroiden painuttua kasaan (hih) olo on ollut taas ihan hyvä. Eilen kyllä makoilin usein ja tänäaamuna nukuin pitkään. Voisiko se lepo vain auttaa niin paljon?

Tai sitten apteekista haettu Multitabs Special 2+ auttaa tehokkaasti.

Kävin tosiaan kysymässä apteekista jotain vitamiinilisää tähän " äkilliseen puutokseen" , joka on iskenyt. Suosittelivat tuota multitabsia. Toinen vaihtoehto olisi ollut joku Ladyvitan vastaava. Valkkasin tuon multitabsin, kun siinä oli pillerit vähän pienempiä. Mulla on muutenkin toisinaan vaikeuksia niellä lääkkeitä ja nyt varsinkin...

Kysyin samalla tästä b6-vitamiinin vaikutuksesta pahoinvointiin. Sitä on kuulemma joskus käytetty erityisesti matkapahoinvointiin, mutta varsinaista näyttöä tehosta ei kuulemma ole.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Mekin ollaan ihan rauhallisesti kotosalla (siivousta kylläkin tiedossa), huomenna yritetään grillata jossain lähimaastossa.

Mullakin on ollut muutamana päivänä ruskeaa tuhruvuotoa, ja maha on kipeänä mutta varmaankin enemmän jännityksestä. Tämä on niin piinaavaa, kun haluisi TIETÄÄ onko kaikki ok, mutta kun ei voi kun odottaa. Raskaus on niin alussa, että ei kannata vielä käydä ultrassakaan. Esikoisen kanssa ei ollut mitään tällaista vuotoa eikä kipua, joten siksi pelottaa. Kunpa jostais saisi mielenrauhan ja voisi ' unohtaa' joksikin aikaa koko tilan...

Tsemppiä meille kaikille, positiivisuutta ja rentoa mieltä vain matkaan :)

Näitä oireita ja mielialan vaihteluita tuntuu riittävän. Itkua ja sitten taas onnea... En muista olleeni näin sekava silloin esikoisen aikaan, vaikkakin itkuisuutta silloin riitti. Taisin itkeskellä joka asiasta...

Maaret(ti): Minulla on ollut menkkakipuja alusta asti. Niiden vuoksi tämä raskaus tulikin vähän yllättäen, koska odotin koko ajan kuukautisten alkavan. Sellaista vihlontaa alaselässä ja jomotusta munasarjojen kohdalla. Esikoisen aikana ei tällaista ollut, joten vähän huolestuttaa. Mitään vuotoa ei kuitenkaan ole. Katsotaan nyt sitten, että kuinka meidän käy. Toisaalta tuo selkäkipuilu on osittain seurausta esikoisen hoitamisesta, vaippojen vaihto ja pukeminen on aika työlästä. Ja se nostelu lattialta syöttötuoliin. Toivottavasti tästä ei tule ongelmaa, kun raskaus etenee.

Juhannus kului täälläkin aika tavanomaisesti. Onneksi huomenna on taas kaupat auki... Tällä äitiysdementialla on hankala suunnitella ostoksia useamman päivän varalle, joten jääkaappi kaipaa jo täydennystä.

Mulla on muuten pari vinkkiä pahoinvointiin. Viime raskauden aikana olin greippien ja vihreiden omenien suurkuluttaja. Niiden happamuus jotenkin tasapainotti oloa. Ja söin myös viiliä, jonka päälle ripottelin jauhettua inkivääriä (maustehyllystä). Se on vanha konsti, jonka olen mummoltani joskus kauan sitten oppinut. Auttaa monenlaisiin vatsavaivoihin. Kannattaa kokeilla, voi tepsiä joillekin.

t. RouvaPihlaja ja ylläripylläri

Oltiin perjantaina kaverien häissä ja onneksi olin kuskin roolissa ja raskaus pysyi vielä salassa. Muuten ollaan oltu kotosalla. Mulla on hirmu väsy, välillä jaksaa vaikka kuinka ja sitten ei mitään.

Emylis: Meillä neuvolassa on sellainen tosi vanha ultra ja lupaili että sillä voidaan katsoa kun keskiviikkona menen. Ei varmaan ole monessakaan paikassa mahdollisesti ja täälläkin sitä käytetään yleensä lääkärineuvolanyhteydes. Ihanaa kuitenkin kun nyt jo kurkataan niin ei tarvi piinailla sinne 12 viikolle. Mulla kun ei ole näissä raskauksissa ollut oikein oireitakaan niin tuntuu aina niin uskomattomalta koko raskaus. Siis toinen raskaus meillä nyt.

Tänään on omien laskujen mukaan 5+0 ja neuvolan mukaan 6+0, mutta tiedän aika tarkkaan milloin ovuloin, joten lasken sen mukaan.Tänään myös pientä etomista ja tää turvotus, apua! Mun siis pitäs mahtua kahden viikon päästä siihen mun hääpukuun, mutta saapa nähdä. Menen ens perjantaina hekemaan pukua viimeisestä ompelusta, hiukka jännittää. Toivottavasti ei nyt ala kovin ainakaan oksetuttaan että selviäisin niistä häistä ihan kunnialla. En kyllä tiedä pitäiskö jo kertoa vanhemmille tulokkaasta kun kyllähän ne ihmettelee jos en tippaakaan juo omissa häissä. Minä kun en oikein uskalla edes lasillista ottaa.Mutta nyt touhuamaan poikaa unille.

toivo-orvokki 5+0

Mäkään en osaa muuta sanoa ku pahoittelut redrubinille ja jaksamista. Ja elämä jatkuu, vaikkei se siltä aina tunnu.

Uusille plussanneille tervetuloa.

Meillä vietettiin kans ihan tavallinen juhannus tai no ehkä tavallistakin tylsempi, mut grillattiin perheen kans ja käytiin saunassa ja se oli pikkuneitimme eka kerta. Hiukan ihmeissään oli löylyn heitosta, mut sit se jo paineli lauteita ylös ja alas. 21.30 liityin jo tyttösen seuraan untenmaille.

Tänään nukuttiin melkein parin tunnin päikkärit ja silti väsyttää ihan julmettomasti. Kuvotus on seurannu mukana tasaseen tahtiin. Mullakin on kyl sellanen olo et koko ajan pitäs syödä jotain sillo on hetkittäin helpompi olo, mut ku ei sit taas kuiteskaan tee mieli. Ja tuntuu et oisin jo lihonnu ainaski 5 kiloo. Ei niin kiva.

Oonko muuten ymmärtäny ihan väärin vai onko jollain teillä neuvoloissa ultrat???

Yhtä rauhallista juhannusta vietetään täällä meilläkin päin! Tänään ajateltiin mennä grillaamaan kaveriporukalla ja katsomaan vaikka seurasaareen kokkoa! Tylsää vaan kun ei voi ottaa yhtään siitsua... välillä kun mies avaa pullon ja haistelen sitä tuoksua niin tulee kamala hinku saada maistaa! Onneksi en ole niin alkoholin perään että siihen sortuisin! :)

Maaret(ti), sulla on ollut siis ihan kipujakin!? Mullahan oli vuotoa kanssa tossa keskiviikkona, mutta nyt ei ole ollut oikeastaan ollenkaan, sellasta ruskeaa tuhrua vaan. Mutta voin sanoa että aika pelko persiissä sitä on ollu, ei osaa yhtään rauhottua kun ei ole varma mistään. Lääkäri kyllä sanoi että kaikki on hyvin mutta kun sillä ei ollut ultraa niin eipä se voinut mitään varmistaakaan. Menen nyt 6.7. ultraan yksityiselle, saanpahan mielenrauhan ennen neuvolaa 10.7., sielläkään kun ei kuulumma ole ultraa! Toivottavasti ne sun kivut nyt menee pois (hus!) ja saat viettää ihan kivan juhannuksen.

Aurinkoista (toivottavasti!) juhannusta ja kirjottelemisiin!

redrubin pahoittelut sinulle... kohtalo jota ei kenellekkään toivoisi.

Voimia myös kaikille jotka ovat " epätietoisia" olostaa.

Silti täytyy toivottaa onnea kaikille uusille plussanneille suuresti. Mukavaa kun joukko kasvaa.

mammutti80 täällä sama juttu. En ehdi edes nälkää tuntea ja vaikka se tulisikin, on jo yhden omenan jälkeen aivan täysi olo. Just niitä viimesten viikkojen tuntemuksia. Me täällä vähän jo ennakoidaan :D

Monilla tuntuu olevan liikkeellä jo tätä tyypillistä mielialan seilaamista.

Toisina hetkinä ollaan onnellisia ja luottavaisia ja taas toisinaan tulee itkut ja kaikki asiat painaa. Vaikka se kuinka normaalia olisikin, ei se hauskaa ole! Järki tietää muttei tunteilleen voi mitään. Ja muitten neuvot ei ainakaan auta. Nehän vasta ärsyttääkin =)

MyQ rv. täytyy ihan katsoo kalenterista... 7+2

..kun ei malta pysyä pois!

redrubin: Voimahali ja osanotto sinulle!..muuta ei oikeen tässä tilanteessa osaa sanoo..

Mulla on pahoinvointi helpottanut huomattavasti! Ilmeisesti se johtui osaksi siitä kauheasta kuumuudesta, mutta nyt kun on vähän viileämpää, niin olo on parempi.

Väsymys on tallella ja naama on alkanut kukkimaan ihan kiitettävästi, mitä en muista aikaisemmista raskauksista!

Mistähän se johtuu, että aina kun syö jotain (ihan mitä vaan), niin maha tuntuu siltä kun se räjähtäis!.. Ihan kun olis viimesillään raskaana ja kohtu painais mahalaukkua kasaan!!

eipä muuta.

-mammutti rv-6+0 ja " topi"

ja käry kävi kolmelle tuttava perheelle...

Yhdelle tuli yllätyksenä, juteltiin niitä näitä ja ajauduin keskustelussa nurkkaan joten oli pakko sanoa mikä on asian laita!

Mutta nämä muut hyväkkäät olivat miettineet jo parin päivän ajan, että mahdanko odottaa vauvaa. Jo synnyttäneillä naisihmisillä on kummallinen tutka joka paljastaa raskautuneet tyttölapset heti!

No iloisia olivat kaikkia. =)

Päätin varata huomenna ultran ja jos masussa on kaikki hyvin niin keskusteltiin miehen kanssa josko keskiviikkona kerrottaisiin kavereille tästä The toukasta. Kun taitaa tätä tosiaan jo vähä useampi epäillä..

(Kun siksi en ole uskaltanut tätä vauva uutista vielä ylenmäärin hehkuttaa, jos vaikka kaikki ei olekaan ok. Ei tahtoisi tulla alas korkealta ja kovaa...)

Samalla mietittiin josko lähetetään mun vanhemmilleni asiasta painatetut t-paidat tuonne 500km päähän.. heh... Siis jos kaik ok.

Jussi terveisin Helga ja The Toukka rv6+5

Voisitko ystävällisesti poistaa tietoni sieltä yhteisöstä nimimerkillä katrim801? En nimittäin pääse enää sisään yhteisöön. Yritin vaihtaa salasanaa jne. Ja lopulta, kun pääsin msn:ään kirjautumaan, en pääse Helminauhoihin. Enkä pääse laittamaan uutta jäsenhakemusta, kun sähköpostiosoite on jo käytössä =(

Jos siis voisitte poistaa sen jäsenyyteni, niin voisin yrittää kirjautumista uudelleen. Jos vaikka pääsisin sitten myöhemminkin jutskailemaan sinne... Jookos?

Suuresti voimia isolla sydämellä :(

- -

Täällä alavirettä jostain syystä. Mikään ei vaan toimi, ei onnistu, ei kulje.

Selkäkipu, rahahuolet, ahdistus :(

Nytkö se sit alkaa..? Esikoisen aikaan en tehnyt about muuta alussa kuin itkin kun kaikki tuntui niin lohduttomalta. Enkä yhtään tiedä miksi.

Onhan nää toki niin suuria asioita.

En ole ehkä vielä ihan tajunnut koko tilannetta.

Tai etten jotenkin tajua että olen raskaana, mutta alitajunta tajuaa - ja pinnalle iskee ahdistus.

Lähinnä mietin miten selviän yrityksen maksuista.. miten jaksan esikoisen kanssa tällä selällä..

Mutta siis onnea uhkun kun masua mietin; silti vähän kumma olo :/

Hyvää Jussia kaikille kuiteskii :)

Redrubin: Voimia sinulle ja osanotto suruusi.

Onnea myös kaikille uusille plussanneille ja tervetuloa.

Meillä meni juhannus aika rauhallisissa merkeissä. Anoppilassa savusaunottiin ja kokko poltettiin, sit kotiin nukkumaan. Mies on sitten tänään töissä joten Topin kanssa kahdestaan ollaan touhuttu ja mummun luona käyty. Kerroin tänään äidilleni uutisen, oli tosi iloinen ja yllättynyt " jo helmikuussa?" ... Eilen kerrottiin miehen puolen sukulaisille, muut onnittelivat paitsi anoppi. Vähän jäi vaivaamaan, mutta voi olla että oli vaan niin yllättynyt ettei tajunnut onnitella.

Vielä omaa napaa... Mulla on koko ajan nälkä, voisin syödä vaikka hevosen. Mietin tuossa että on hieman erilaiset oireet kun Topia odottaessa, sillon ei ollu tämmöstä väsymystä, mutta paljon pahempi olo (oksentelin monta vko), sillon teli mieli makeaa, nyt suolaista.

Täytyy lähteä silittämään vaatteita kun huomenna on rippijuhliin meno, kirkossa täytyy olla jo klo 10. ni en kehtaa silitystä aamuksi jättää. Ja meinasin että jos lakkais kynnet, kerrankin vähän kaunistautuisi. ;)

Minttuli ja jigi 8+2

Kovin alussa vielä ollaan, mutta kovasti jo tekee mieli porukkaan liittyä. Plussasin torstaina, ja la menkkojen mukaan on 27.2. luulen kyllä että se voi siirtyä pari päivää eteenpäin, mutta ehkä se ei hirveästi teitä haittaisi? kun tuolla kuume-puolellakin helminauhassa kirjottelin, ja muutama tuttu nimi näkyy joukossa.

Kyllä tässä aika sekasin vielä koko asiasta on. en olisi ikinä uskonut että tärppää näin pian, toisesta yrityskierrosta, kun esikoista aikoinaan yritettiin vuosi. Onnellisia toki ollaan, ihana uutinen tämä on! toivottavasti vain kaikki menee hyvin. Samaa toivon myös teille kaikille.

Nyt on mentävä purkamaan kassi mökkireissun jäljiltä, juuri vasta kotiuduttiin...

loviisa rv 4+5

redrubin; iso lohtuhalaus täältäkin. Ei löydy sanoja, mutta koita jaksaa. *bd*

Eipä tässä kuulu oikein itselleni mitään... Potuttaa niin vietävästi olla töissä ja 10h per päivä!! Vielä huominen rääkki ja sit kaks vapaa päivää. HUH! Eipä tartte juhannussuunnitelmia tehdä. *kjäh* Huomenna syntymäkotiin töiden jälkeen ja siellä toivottavsti pöytä notkuu grilliherkkuja valmiina... Ja jos ottais parit alkokttomat drinksut... tai sit ei. =) Mut ehtii vähän fiilistellä keskikesän juhlaa.

Ei muuta kuin peukutukset kaikille että jaksellaan hyvin ja masunkasvatusta! :)

KJ25 kera helmiäisen 7+3

Kai se aurinko paistaa risukasaankin.

Alkuturvotukset on nyt sitten rantautuneet. Yhdetkin pellavahousut menee kyllä hyvin kiinni, mutta ei tipu enää söpösti lonkille niinkuin ennen.

Farkut sujahtaa jalkaan tavalliseen tapaan, nappikin menee mukisematta kiinni - mutta maha tuntuu suuremmalta.

Se vaan on turvonnut.. sitä oikeaa vauvamahaa odottelen kovasti :)

Olen ehdottomasti masuihminen (sanon vielä ;)

Pahoinvointia on vähän mutta sen verran että syöminen jäänyt vähemmälle.

Mies joutuu vahtimaan että syön, en saa mitään alas. Ei vaan ole ruokahalua.

Mulla on vielä äärimmäisen vaikea ruokavalio.

Eli jos jotain tekee mieli, en yleensä voi syödä sitä..

Maart(ti): Menkkakipuja mulla on nyt ollut pari päivää, ehkä vähän vahvempia kuin " ei tässä tilassa" .

Muistelisin esikoisesta että kivut oli välillä sellasia että joutu soittaan kaverille että mitenköhän tässä käy.. kyllä ne välillä säikyttikin.

Tämäkin lienee tapauskohtaista. Nytkin mulla on koko päivän kiskonut niin että vähän mietityttää - mutta rauhallisin mielin yritän olla :)

Esikoisen aikaan olin varmaan tällaisesta jo vähän huolissani, itseasiassa.

Nyt on vaan selkä ja maha sen verran kipeenä, etten osaa sanoa mikä on mitä.. :/

Sussu_89:llä riittää tapahtumaa :) Häitä ja esikoista :) Onnittelut!

Pääsky77: Pistokipuja oli mulla esikoisesta. Muistan että pelkäsin jopa kerran että multa pamahtaa joku sisäelin :(

On tää tällasta ihmettelyn aikaa :D

14 uutta perunaa :) Hih! (Ne aiheuttaa usein muuten aikamoiset kivut, jospa syy olisi siellä?)

PAHOINVOINTIIN kai sitä foolihappoakin suositellaan..? Vai-miten-se-menikään :/

Tervetuloa uudet! (Sanoo hän joka itsenkin aika uusi ;)

Repohukka 5+1

Jussit on puolessa välissä ja pian päästään taas palaamaan arkeen.

Redrubin, suuren suuret pahoitteluni. Sydän itkee sun takias.

RouvaPihlaja! Onnea plussasta ja tervetuloa mukaan! Samoin kuin kaikille muillekin uusille tietenkin!

Tuo ikäero on jännä juttu. Mä toivoin niin kovin, että kakkoselle ja kolmoselle tulis sama ikäero max niinkuin esikoiselle ja kuopukselle eli 1v5kk, mutta nyt tuleekin melko tasan kaks vuotta. Tuo aikasempi oli silloin loistava juttu ja on siis virläkin. likat on leikkinyt jo pitkään upeesti yhdessä. Nyt ovat siis 2v9kk ja 1v4kk. Mutta nyt jos aattelisin, että kolmonen tuliskin tähän tilanteeseen jo nyt niin huh huh. Olen siis nyt kiitollinen, että kuopus on tuosta kerenny vähän kasvamaan. Tällä hektellä ois kyllä mahdotonta mun pysyä näiden kahden elohiiren perässä ja hoitaa vielä vauvaa saiinä samalla, koska oon paljon yksin. Ehkäpä tää helmivauva sitten ties milloin on hyvä aika meidän perheeseen tulla!

Mua on kyllä nyt alkanu huolestuttaa, kun oon huomannu jo muutaman kivuttoman supistuksen. siis ei kai niiden missään nimessä kuulus näin aikasin alkaa paitsi, jos on kesken menossa. Ja olihan mulla pahoinvointia jo ennen kun 4vk oli täynnä ja melkosia menkkakipuja koko ajan. Mut ei oo enää..

Noh, pitää nyt jaksaa oottaa, jos pääsis sinne ultraan. Muu ei auta, varsinkaan etukäteen murehtiminen.

Oikein hyvää jussin jatkoa kaikille!

piipaa ja himpula rv 5+3 ..vasta..

Nyt, kun mä kokeilin kirjautumista, niin mä pääsin ihan hienosti suoraan sisään helminauhoihin. Ja aamulla mä en nimenomaan päässyt mihinkään. Siis unohtakaa se äsköinen höpinä siitä jäsenyyden poistamisesta =)

Ihan aluksi hirvittävät pahoittelut keskenmenon kokeneelle. (Sori, näin aamusta en muista nikkiäsi) . Voimia myös Maaretille. Eiköhän se elämä taas kirkastu.

Ilmeisesti näiden omien pahoinvointien kanssa saa olla vain tyytyväinen -masussa varmasti on jotain.

Minulla on tosiaan viimeisen viikon ajan ollut ihan kaamea olotila. Kaikki on vielä pysynyt kyllä sisällä, mutta pari kertaa on ollut semmoinen " melkein suussa" -reaktio. Mitään ei oikein voi tehdä, kun äkkinäiset liikkeet tuntuvat lisäävän pahoinvointia.

Koko ajan täytyisi syödä, kun heti syömisen jälkeen on hetken aikaa ihan hyvä olla. Silti mikään ei oikein maistu.

Teidän (ja muiden vastaavien palstojen) juttuja lukiessani olen tosissani miettinyt sitä B-vitamiinia. Jos sillä saisi tätä huonoa oloa vähän hellittämään, niin jaksaisi töissäkin kesälomien aiheuttamat kiireet paremmin. Taidan käydä tänään (puolen tunnin päästä, kun avaavat oven) apteekissa kysymässä, mitä he sanovat asiaan.

Meidän juhannuksenvietto on aikas rauhallista. Tai niin, samalla rauhallisella kaavalla mennään, kuin aikaisempina vuosina. Miehen serkku tuli eilen juhlimaan jussia. He saunoivat eilen (ainakin 2 tuntia), sitten grillattiin ja he istuivat iltaa pitkälle yöhön. Itse käyn tänään kotipuolessa vanhempiani morjestamassa -en oikein jaksa katsella kahta krapulaista miehenpuolikasta. Kotiudun sitten joskus iltapäivällä. Illalla varmaan grillataan omalla porukalla (=minä, mies, anoppi + appiukko) ja huomenna ehkä käydään ajelemassa jossain, jos ei ole ihan tuskaisen kuuma.

Vielä pitäisi reilu viikko jännittää. 5.7. on eka neuvola. Siellä saa varmasti jotain vahvistusta omille tuntemuksille. Ja vinkkejä jaksamiseen yms.

Huoh... Pitää varmaan mennä hetkeks vielä lepäämään ja lähteä sitten kotikulmille ajelemaan.

Mä olen vähän huono kirjottelemaan tänne mitään, vaikka olenkin aktiivinen lukija. Päätin kyllä, että olisin täällä palstalla vähän aktiivisempi nyt toista lasta odotellessa.

Pahoittelut myös minulta Redrubinille. Nuo ikävät uutiset todella pistää aina miettimään ja opettaa arvostamaan jokaista hetkeä paremmin. Pahoinvoinnit ja muut vaivat ovat silloin pikkuseikka, kun kaikki on kunnossa.

Itsellä onkin melko paljon pelkoja tähän raskauteen, kun esikoinen ei ollut syntyessään ihan terve ja vamma vaikuttaa koko kasvuiän ja jättää jälkensä. Jo synnärillä näin niin paljon asioita, mitä voi sattua, kun kaikki ei menekkään nappiin ja lapsi ei olekkaan terve, vaikka syntyy ajallaan.. Silti olen onnellinen, että esikoisenikin on muuten terve, iloinen ja kävelee vasemman jalan vammasta huolimatta.

Tämä alkuraskaus on ollut aivan erilainen, kun esikoisesta joka oli niin helppo alusta loppuun ja lapsikin on ollut unelmakiltti. Pahoinvointia on ollut todella paljon ja mieskään ei tahdo ymmärtää, kun ensimmäinen oli niin erilainen ja vaivaton.

Meidän juhannus on arkipäivä muiden joukossa, emme ole juhlistaneet mitenkään. Toisaalta olisin toivonut jotain edes..

Taidan mennä nukkumaan, en vain saanut unta, kun vetäisin kunnon päikkärit esikoisen kanssa.

T. Äitliini, nuppunuppu 1v10kk ja masuasukki 8+2

Sivut

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat