Seuraa 

Elikäs äsken tuossa taas nukutin poikaa 2 tuntia päiväunille. Ollut jo pitkän aikaa samanlaista, ei millään nukahda päikkäreille. Iltaunillekin nukahtaminen kestää melkein aina tunnin. Olisko jotain vinkkejä vai pitäiskö jättää päiväunet pois? Nukahtaisikohan helpommin iltaunille? Nukkuu muuten nukahdettuaan noin kahden tunnin päikkärit eli luulisi olevan väsynyt, ei vaan jostain syystä suostu nukahtamaan. Ja täyttää muuten syyskuussa 2 v.

Kommentit (8)

Itse olen kanssa miettinyt että mitä pitäisi tehdä kun tyttö vaan riekkuu ylhäällä tosiaan sen kaksikin tuntia. Jos sattuu nukahtamaan, nukkuu kaksi tuntia. Ja silloin kun ei ole nukkunut päikkäreitä, on illalla tosi väsynyt eli tosiaan tarvitsisi ne. Isovanhemmilla kun oli hoidossa meni suht ok nukkumaan ja nukkui 2,5 tuntia. Meillä tätä on nyt jatkunut jo pari kuukautta ja hermo alkaa mennä. Meillä myös 3,5kk vauva ja päikkäriaika olisi pieni lepohetki itsellekin. Samoin kuin joku muukin ajatteli niin hirviöksihän tässä itsensä tuntee kun toista sängyssä väkisin pitää. Meillä tytöllä myös käytössä koko tunneskaala jolla kokeilee saisiko äidin paikalle; itku, leikki, nauru, juttelu, täysi huuto..

Eikö kellään ole vinkkejä joilla olisi saanut tällaisen taistelijan nukkumaan??!!

niin, ne jotka vastasivat, olivat aika pitkälti sitä mieltä, että tämä on kokeilua, ja että pitäisi pitää vaan tiukasti kiinni siitä, että poika on sen tunnin sängyssä joka tapauksessa.

Minulla on kyllä yksi tuttava, jonka poika lopetti 2-vuotiaana päikkäreiden nukkumisen eikä nuku päiväkodissakaan. Minä en kyllä oikein tiedä, mitä pitäisi tehdä, mutta yritetään nyt vielä nukuttaa ja pidetään tunnin verran pinniksessä joka päivä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Esikoinen täyttää tosin jo 5v syyskuussa. Nukkui 2,5v pihalla vaunuissa, mutta nukuttaa täytyi aina vähontään tunti. Sen jälkeen kyllä nukkui 2,5-3h. Sisälle kun siirryttiin piti vieressä olla niin kauan, että poika nukahti. Poika oli 3v, kun meille syntyi kaksoset. Silloin en aina ehtinyt pojan viereen, kun olisi pitänyt päiväunille mennä ja silloin ei poika sitten nukkunut ollenkaan. Poika nukkuu vieläkin välillä päiväunet, mutta edelleen pitää olla vieressä, jotta saa kutittaa äitin selästä. Saattaa vieläkin nukkua yli kaksi tuntia, jos nukahtaa. Yöunillekin mennessä täytyy pojan vieressä olla, niin kauan että nukahtaa. No itsepä olen pojan nukuttamiseen opettanut ja perhepedissä on nukuttu alusta asti. Nyt vahingosta viisastuneena tuplat nukkuvat omissa sängyissä, ihan alkua lukuun ottamatta. Pienet vain laitetaan sänkyyn ja nukahtavat vaihtelevasti alle 5-40min. Näin valoisaan aikaan saattaa mennä kauemmin höpöttäessä. Päiväunille meno sujuu samalla lailla, mutta niille nukahtavat kyllä tosi nopsasti. ja nukkuvat 2-3h. Näin kuumalla joskus voi päiväunet olla alle tunnin. En kyllä jaksaisikaan kolmea alkaa nukuttamaan.

Meillä jos on päivä ollut risainen ja on oltu päivällä reissussa, kunnon päiväunet jää vähiin. Tällöin meillä on pienillä 1v7,5kk menee yö tosi risaiseksi. Samoin käy jos ovat jostain syystä heränneet päiväunilta normaalia aiemmin. Eli mun mielestä hyvät päiväunet takaavat myös hyvät yöunet. Meillä ainakin nukutaan 12-13h yöllä vielä päiväunien lisäksi.

Onko teillä minkälainen päivärytmi? Meillä rauhoitetaan aina tunti ennen päivä- ja yöunia. Syödään, luetaan kirjaa ja kuunnella rauhallista musiikkia.

meillä nukahtaa omaan sänkyyn mutta illal kestää et nukahtaa, pysyy kyllä sängyssään. Meillä auttoi kun kuukausi sitten hankin pimennys verhon nukahtaa nopeammin ja nukkuu aamulla pidempäään ku alkoi heräämään kuudelta. päikkäritkinmenee kun aika pimeätä huoneessa.

120cm rullaverho maksoi 50e se kannatti kyllä meillä

Meilla paivaunet jai pois kun poika taytti 2. Syy oli siina, etta lyhyetkin paivaunet veivat illan ihan sekaisin. Jos poika nukkui esim vajaan 1/2 -tuntia sangyssa, niin illalla sai nukkumaan vasta 10 aikaan. Aamulla herasi kuitenkin kuuden maissa. Kun paiva unet jai pois, niin kellahti sankyyn viiden ja kuuden valilla ja aamuheraaminen sailyi entisellaan eli vuorokaudessa nukuttu aika piteni huomattavasti. Muutos oli tosi positiivinen muutenkin. Poika oli hereilla pirtea ja jaksoi leikkia ja touhuta. Aikaisemmin oli jatkuvasti vasynyt ja kitisi.

Ei varmasti sovi kaikille perheille, mutta meilla meni hienosti. Olin kotona, joten ei tarvinnut yrittaa sopeuttaa pojan rytmia paivakotiin tai muuhun. Ainoa pienehko ongelma oli isosiskon partiion kuskaaminen kerran viikossa, mutta siihenkin loytyi ratkaisu.

Kannattaa muistaa, etta lapsetkin ovat yksiloita ja sina olet oman lapsesi paras asiantuntija!

Tuo on ehkä kokeilua. Kokeillaan, miten äiti reagoi, tarviiko nukkua päikäreitä. Ei kai kukaan lapsi aivan tajua niitä tarvitsevansa ja protestoi. Ole jämäkkä. Sinä päätät, että nyt nukutaan. Kun lapsi tajuaa, että ei voita protestoinnilla mitään, homma ehkä nopeutuu. Meillä 2,2v kanssa ajoittain samaa ongelmaa. Mutta en anna vaihtoehtoja. Kippaan sänkyyn ja siellä saa olla kunnes nukahtaa. Mitään oheisvirikkeitä ei ole. En juttele, vaikka höpöttäisi mitä, en silitä, en ole kontaktissa yms. Olen kyllä samassa huoneessa. Jos aivan mahddtomaksi menee, sanon, että äiti menee sitten toiseen huoneeseen. Yleensä se hiljentää pojan.Päiväunista en kyllä ainakaan alle 3v luovu, jos sittenkään. asiantuntijat suosittelevat ehdottomasti unia ainakin 4v ikään saakka. Yleensä univaikeudet voi johtua rutiinien puuttumisesta tai liian myöhäisestä nukkumaanmenosta.Lapsi on jo yliväsynyt eikä osaa rauhoittua.

Tsemppiä. Hermoja koetellaan välillä rankasti!

Meillä on 1v9kk poika joka ei millään meinaa alkaa päiväunille. Tätä on kestänyt nyt kuukauden päivät. Riehuu pinniksessä, potkii pinnoja ja seiniä, repii verhoja, huutelee, itkee, nakkelee peittoja ja tyynyjä. Poika on aina ennen nukahtanut ja nukkunut hyvin kun hänet laittaa omaan viileään ja pimeään huoneeseen ja oven kiinni. Joskus kun hän on ollut kipeänä, on yritetty nukkua vierekkäin, mutta on sen verran vilkas tapaus, että nukkumisesta ei tule sillon mitään jos huoneessa on joku toinen. Nyt menee kaksikin tuntia kevyesti ettei nukahda. Isin kanssa on tehty semmoinen periaatepäätös aikanaan, että jos ei nuku, niin saa olla sängyssä sen päikkäriajan joka tapauksessa ettei totu siihen, että ei tarvi nukkua. Nyt alkaa kuitenkin tuntua jo ihan naurettavalle pitää poikaa kuukausitolkulla pinniksessä se kaks tuntia niin että se ei nuku millään. Illalla sitten menee nukahtamiseen kauemmin aikaa ja aamulla herää aikaisin, tänä aamuna 6.30, jos käy niin, että kahden tunnin riehumisen jälkeen nukahtaakin tunniksi. Muuten nukkuu kyllä sen 12-13 tuntia yössä, mikä minun käsittääkseni on tuon ikäiselle se normaali uniaika. Päivän aktiviteettien rasittavuudella ei tunnu olevan vaikutusta nukahtamiseen, on kokeiltu monenlaista. Minulla on paha mieli aina päikkäriajan jälkeen kun on joutunut taas vanginvartijaksi. Toisaalta sitten en halua jättää päikkäreitä kovin helpolla poiskaan, jos vaikka poika tarvitsisikin ne, mutta on vaan niin jääräpäinen. Päikkäriaika on minulle ollut aika tärkeä hengähdyshetki kun meidän perheessä on myös 4-kuinen vauva. Olen myös ajatellut sitäkin, että jos poika menee jossain vaiheessa päiväkotiin niin voi olla että siellä vaaditaan että kaikki lapset nukkuu, entä sitten jos meidän poika on kotona tottunut siihen, ettei tarvi?

Onko kellään vastaavanlaisia kokemuksia? Mitä tekisitte vastaavassa tilanteessa? Onko kellään tietoa, minkäikäisten lasten ei tarvi enää nukkua päiväunia päiväkodissa?

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat