Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Vierailija

Esikoiseni joi pullosta(kin) sujuvasti koko vauvaikänsä ja aloitti soseet 4-kuisena ilman ongelmia.

Tämä toinen lapsi oli täysimetyksellä 6 kk ja nyt on ikää 7 kk. Kuukausi ollaan harjoiteltu soseiden syömistä, mutta ei onnistu millään :( Suu pysyy tiukasti kiinni, tai jos saa " väkivalloin" tungettua sosetta suuhun, tulee se sekunnissa purskautuksena ulos. Kaikki tietämäni keinot olen kokeillut.

Mitä ihmettä teen? Ei kai tuo voi tissillä koko ikäänsä olla? Ja tarviiko kohta jo jotain lisäravinteita, puurokaan ei mene... Eikä siis juo pullosta tai mukeista mitään.

Kommentit (13)

keneltäkään muulta täysimettäjältä.

Älä stressaa asialla. Periaatteessa vauva saa kaiken tarvitsemansa äidinmaidosta vuoden ikäänkin asti. Anna vauvan maistella rauhassa - kyllä se siitä joku päivä lähtee.

oletko ap koittanut antaa vauvalle käteen banaania, maissinaksuja tms jota vauva saa itse laittaa suuhun halutessaan. Tottuu sitten niiden myötä uusiin makuihin.

Nuorempi lapsi taas oli ensimmäisen elinvuotensa letkuruokinnassa pelkällä korvikkeella ja rupesi vasta päälle yksivuotiaana syömään itse soseita suun kautta. Totuttelu kesti hiukan, mutta hyvin syö nykyisin. Kyllä lapsi oppii syömään soseita myöhemminkin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Tiedän pari täysimetettyä, jotka ovat eläneet melkein vuoden ikäisiksi lähinnä äidinmaidolla, ja kasvaneet ja voineet hyvin. Oma alusta asti osittaisimetetty esikoiseni on aina ollut huono syömään. Söi vauvana huonosti kiinteitä ja nykyään taaperona syö edelleen vähän. Toiselle, 6kk. täysimetetylle vauvalleni kiinteä ruoka on maistunut alusta asti hyvin.

8-kuisena suostui ekan kerran syömään mutta ruuan täytyi olla vähän maustetumpaa (peruna tai puuro tms. ei mennyt silloinkaan). Alkoi myös syömään itse 10-kuisena, samaa ruokaa kuin me muutkin. Syöttänyt en ole sen koommin.

Nyt 2-vuotiaana rakastaa valkosipulia, oliiveja, syö sipulia raakana jne.(mutta inhoaa edelleenkin puuroa...)

Kyllä ne vaan on niin erilaisia!!

Et voi tietää miten ensimmäinen lapsesi olisi toiminut jos hän olisi ollut täysimetyksellä,hän olisi voinut hyväksyä soseet samalla tavalla kun teki syötyään pulloa.

Kyllä se vauva oppii syömään,odota vaan. Ja mitä enemmän stressaat niin se suu pysyy vielä tiukemmin kiinni.

t. kohta viiden lapsen äidiltä

Enpä tiedä yhtäkään suositusten mukana täysimetettyä jolla olis sama " ongelma" , päinvastoin.

Ja omani olleet 7kk täysimetyksellä ja kiinteiden kanssa ei kummallakaan ollut pienintäkään ongelmaa.

meillä kolme lasta joita täysimetetty 6kk. Esikoinen söi kiinteitä parin viikon totuttelun jälkeen, suostui aina juomaan pullosta. Keskimmäinen ei juonut pullosta mutta kun kiinteät alotettiin hän oli oikea suursyöppö, mikä vain meni. Kuopus taas ei ikinä juonut pullosta, ei huolinut tuttia ja suostui syömään kiinteitä vasta 8-kuisena. Nyt on 14-kuinen ja on 10-kuisesta syönyt samaa safkaa kuin me ja vieläpä ITSE.

Toinen ei ole pulloa huolinut koskaan ja soseetkaan eivät kelvanneet. Alkoi sitten syödä sormiruokaa ja aika nopeasti myös tottui " karkeampaan" kiinteään, tosin pääasiassa pärjäsi äidinmaidolla. Alkoi sitten syödä samaa ruokaa kuin muukin perhe, eli pilttimössöt jäi kokonaan väliin. Hyvin on kasvanut ja terveenä on ollut.

Mulla on molemmat lapset olleet täyspullotuksella ja silti esikoisen kanssa kiinteiden opettelu oli yhtä tuskaa! Yli vuosi meni ennen kuin homma alkoi sujumaan. Toisen kanssa ei mitään ongelmia. Eli ei se välttämättä tissittelystä johdu. Älä menetä hermoja, mä kyllä menetin monta kertaa... Tänään esikoinen on 3v ja todella kaikkiruokainen, häneen uppoaa oliivit, fetajuustot, maustetut itämaiset ruoat jne. Eli kaiken tuskan jälkeen tyttömme on harvinaisen hyvä syömään. Hassua...

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat