Vierailija

Liisa Hyssälä tän päivän Karjalaisessa patisteli opiskelijoita tekemään lapsia, koska syntyvyys on liian pieni, kun ensisynnyttäjien keski-ikä on niin korkea. Mun mielestä jos aletaan kannustamaan lasten tekoon opiskeluaikana, tuloksena on vaon enemmän epätasa-arvoa. Ihan varmasti kasvais keskenjääneiden opintojen määrä naisilla ja töitä vois olla vieläkin vaikeampi saada, kun ei koskaan pystyisi olemaan joustava. Lisäksi rahakysymys, Hyssälä puhui jotain opintotuen vanhempainlisästä, mutta kyllä opiskeluaikana vaan on suurimmalla osalla niin köyhää, että ei tukien avulla lapsiperheen arki pyöri.

Kommentit (4)

tehtiin nimenomaan opiskeluaikana - mies opiskeli kolmen ensimmäisen lapsen syntymän aikana, kuten minä, lisäksi itse olin vielä kirjoilla oppilaitoksessa neljännen lapsen vauva-aikana. Meillä on kummallakin kaksi korkeakoulututkintoa, minulla lisäksi amk-tutkinto. Viides lapsi syntyi hieman erilaisiin kuvioihin ja puitteisiin nyt, kun olemme molemmat yli nelikymppisiä (anteeksi tuo kirosana - siis "nelikymppinen äiti").

Puursin itse opintoja pitkälti päiväuniakaan ja iltasella, ja minusta äitiyden ja opintojen yhdistäminen sujui erittäin mutkattomasti. Asuimme mukavassa, joskin pienehkössä asunnossa, eikä mistään ollut varsinaisesti pulaa, vaikkakaan rahaakaan ei juuri mihinkään ylimääräiseen ollut. Tukia sai, ja mieheni teki koko ajan töitä, minäkin joskus iltahommia ja kirjoitustöitä. Rahat riittivät hienosti - tosin nykyisellä tulotasolla sitä ihmettelee, miten pienellä on mahdollista tulla toimeen ja olla onnellinen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Kyllä se omissa tiedekunnissani oli (ja on edelleen) pääosin tenttimistä, se opiskelu. Ammattikorkekoulu- ja ammattikouluopetus on asia erikseen.

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat