Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Seuraa 

Olisin kysynyt muutamia asioita, joihin en pikaisesti ainakaan löytänyt tietoa mistään. Eli:

- Onko Helsingin yliopistolla mitään lapsiparkkia?

- Onko monissa kursseissa läsnäolopakko, tarkoitan nimenomaan teoriapuolen kursseja (eli pitääkö istua tunnilla vai riittääkö jos pääpaino on ahkeralla itseopiskelulla )

- Onko ihan utopistista kuvitella voivansa sompailla lääkäriopinnot kunnialla (ts ei ihan rimaa hipoen) valmiiksi, kun on opintojen alkaessa 2v:n yh? Tarkoitan, että onko opintojen alku kovin hektistä, ja pystyykö sitä keskittymään sitten yöllä niihin asioihin? Riippuu tietysti ihmisestä, mutta haluaisin kuulla, miten muut ovatasian järjestäneet.

Kiitos:)

Kommentit (3)

Itse opiskelin valmiiksi ennen lastentekoa. Aika paljon on opinnot muuttuneet omasta opiskeluajastani 90-luvulla. Mutta perinteisesti on ollut aika paljon pakollista ryhmäopetusta koko lääkiksen ajan alusta asti. Tosin sen jälkeen kun opetusta on tullut ongelmalähtöisempää, opiskelusta on tullut omatoimisempaa. Tarkoittaa että saadaan esim alkuviikosta joku ongelma, jonka parissa luetaan viikon aikana ja loppuviikon ryhmäopetuksessa sitten käydään läpi ratkaisu. Kun itse opiskelin, oli parin ekan vuoden ajan pakollista opetusta lähes päivittäin 8-16. Tenttilukemiset tuli siihen päälle. Mutta vaikka opiskelu olisi omatoimista ja sen voisi kotonakin tehdä, et saa kyllä mitään tehdyksi jos lapsi on kotona kokoajan. Onhan sinulle lapselle hoitopaikka? Voisihan se olla esim osa-aikainenkin. Yliopiston lapsiparkeista en ole kuullutkaan. olisi se kuitenkin lapselle parempi että on yksi ja sama hoitaja/päiväkodin henkilökunrta koska tulet hoitoapua kuitenkin säännöllisesti tarvitsemaan.

Kovasti tsemppiä opintoihin! Kyllä sä ne opinnot saat läpivietyä, mutta itse en voisi kuvitella ilman hoitopaikkaa!!!

Olen anonut opintojen aloituksen siirtoa vuodella juuri asioiden järjestämiseksi ja koska lapseni on nyt 2v ja vuoden kuluttua paremmassa iässä myös mahd päivähoitoon. Itse asiassa en ole varma, haluaisinko sittenkin mieluummin Tampereelle ja miten vaihto onnistunee, mutta asiat riippuvat paljon siitä, mistä saan parhaan osa- aikaisen hoitopaikan lapselleni.

Minusta ei ole yhtä oikeaa elämäntilannetta lukea mihinkään ammattiin. Ideaali olisi tietenkin, että olisi nuori ja rikas niin ei menisi aikaa hukkaan eikä outuisi pilkkomaan keskittymiskykyään lapseen ja työhön opintojen lisäksi. Mutta minusta aika on hyvä silloin kun tilaisuus kolkuttaa:)

Sisältö jatkuu mainoksen alla

mutta 2 lasta sain opintojen aikana. ainakaan tamepreen yliopistossa ei mitään lapsiparkkeja ole- helsingistä en tiedä.

itse asiassa olen sitä mieltä että lapset on hyvä tehdä opintojen aikana siis jos rahallisesti pärjää (esim mies leättämässä myös). Saat lapsesi päivähoitoon ja harvemmin sitä tarvitsee yliopistolla olla kuitenkaan 8h vrk paikalla kuten töissä- lapsen ei tarvitse olla niin pitkää päivää hoidossa. hyvä opintojen suunnittelu on kaiken a ja o. eli tee opintojen eteen töitä kun lapsi on hoidossa ja jätä illat lapselle. kyllä yliopisto-opinnoista selviää siitä missä muustakin. lisäksi jotkut opettajat järjestävät joustavasti opetusta kun tietävät että sinulla on lapsi, kunhan vaan kysyt. esim jotain iltapakollisia voi suorittaa toisin jos tajuaa pyytää. se on tietysti opettajakohtaista,mutta itselläni on hyviä kokemuksia vain.

ja ihan vain rohkaisuksi, itse ainakin suoritin opintoni ihan normaalissa ajassa 2 lapsen kanssa. eli siitä on mahdollista selvitä kunnialla läpi.

onnea opiskelupaikasta!

mom, nyt töissä ja kolmas tulossa :-)

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat