Kommentit (14)

meilläkin vatsavaivat helpottivat kun jätin pois valkosipulin, vahvat mausteet ja kahvin. Mutta muuten ei vielä helpottanut...

Kannattaa tosiaan ehdottomasti kokeilla!

Ruotsissa äiti-ystävälleni oli sanottu että kaikkea muuta voit syödä mutta älä syö pähkinöitä.

eli pari päivää itki tosi paljon. Viime yö oli sitten parempi eli nukkui taas tosi hyvin (heräsi vain kerran syömään).

Meillä näyttää auttavan seuraavat keinot:

- Rela tipat

- Disflatyl (= cuplaton, mutta auttaa mielestäni paremmin eikä tarvitse antaa kuin 2-3 krtaa/pvä)

- Pumppaus eli minä pumppaan aina rinnoista 10-20ml pois ennen imetystä (maito nimittäin tulee hurjaa vauhtia alussa ja vauva nielee sen mukana ilmaa)

- Vauvan pitäminen mahallaan minun tai mieheni mahan päällä noin 15min ruokailun jälkeen. Röyhäisee siinä paremmin kuin olkapäällä kannettuna ja nukahtaa siihen myös... helppo siirtää siitä omaan sänkyynsä

- imetys makuullaan. Maito ei suihkua niin paljon kuin istuallaan imetys

Kantoliina varmasti auttaa myös. On paljon mukavampi kantaa vauvaa kuin rintarepussa.

J

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Ja se vielä jäi kirjoittamatta et lapsesi on viisas ,vaikka on pieni ja vaistoaa kun olett epävarma,väsynyt ,hermostunut...jne Ja jos olet valmiiksi jo vähän hermostunut kun aloitat imetyksen niin se estää maitaokin tulemasta...Ja muista syödä ja juoda riittävästi,mulle sanottiin vuosi sit kun sain vauvan et 2-3litraa pitäsi juoda vrk kun imettää,ja syödä useati pvässä kunnolla ja ulkoilla..koska kaikki nämä auttaa maitoa tulemaan ja nousemaan...Ja vauvasi ainoa merkki on että hän huudollansa ilmaisee jos on kuuma,kylmä,haluaa syliä ruokaa,tai housussa jotain ym.ja opit varmasti pian hoksaamaan eri itkujen sävyt...nälkä itku on kovaa...Ja minä eka lapsen aikana kiikutin neuvolaan et tarkistivat painon saako tarpeeksi ruokaa,vkos pitäs painoa tulla 200g vähintään..Ja minun kohdallani vauvani ei ollut saanut riittävästi,vaik luulin niin koska oma äitini ohje oli et lapsi saat arvitsemansa ruuan kyllä tissistä ymMUT NÄINPÄ EI OLLUTKAAN....EKÄ SITÄ TARVI HÄVETÄ VAIKKA VIEKIN YLIM.KERTOJA NEUVOLAAN SITÄ VARTENHAN NE OVAT...SIELLÄ..

Hei ensinnäkin ajattelin kysästä sinulta,et oletko varma et lapsesi saa riittävästi rinnastasi maitoa,et voi röyhtäsy tulla.Nimittäin minä itse tappeli9n aikoinani saman asian puolesta ,olin nimittäin 18v kun sain ekan lapseni,ja kokematon.IMETIN ,IMETIN JA IMETIN,ITKIN JA IMETIN,lapsi imi,mut sit ku tissin otin pois huuto alkoi ym...Asuttiin kerrostalossa,ja alhaalla meitä asui vanha mummo jolla itsellä oli 12 lasta...Hän kerran tuli meille ,luulin tietenkin et valittamaan mut ei sanoi et annappas nuori äiti vähän lisä maitoa vauvallesi,niin hän hiljenee...Tietenkin ajattelin ensin et mitä se hänelle kuuluu ym...mutta sit yks pvä ajattelin et kokeilen....ja kappas sehän auttoi...sSit toinen vinkki et ottaako lapsesi kunnolla kiinni rinnastasi ettei lupsuta vain ja silloin vetää ilmaa samalla mahaansa?Eli kun ottaa rinnan suuhunsa niin nännipihakin ns.on kiinni lapsessa..Koska tämä oli kans yks mikä mulla mättäs,lapsi itki ja pieri,kiemurteli..ymkoska rinta ei ollut kunnolla suussa niin sai ilmaa,sillä tissistä saa samanlailla ilmaa kuin pullosta..Nyt kun saan jo 7 lapsen ihan täs lähivkkoina,niin olenkin jo viisaampi näis asioissa,mut kantsii miettiä ja kokeilla tosi paljon kaikkia,ku tapella ja väsyttää itsensä.SIT NIISTÄ RELAX-TIPOISTA NIIN ITSE HUOMASIN ET NE ENSIN AUTTAA,MUT PITKÄÄN KÄYTETTYNÄ PAHENTAVAT KAASUJA,SENKIN ENSIN KUULIN MUT ASIAA SEURATTUNA JA ITSE KOKEILIN TIPPOJA NIIN TODELLA NÖIN OLI..APPELSIINIMEHU JA SITRUSHEDELMÄT,TUORE LEIÄ,MAUSTEISET RUUAT,MAUSTEET ,KAALIRUUAT YM NI NE OVAT PAHIMPIA ILMAVAIVANTUOTTAJIA JA KAHVI,SUKLAA......YM YM

Elät jänniä aikoja kun opettelet elämää oman pienen nyytin kanssa.

Meillä röyhtäytykseen auttoi myös juuri tuo mahan päälle nostaminen ja selkään/pyllylle taputteleminen. Voit myös kokeilla laittaa vauvan jalat koukkuun mahan päälle samalla kun vauva pötköttää vatsasi päällä mahallaan.

Joku tuossa mainitsikin, että kun vauvan kanssa tekee asioita aina samalla tavalla esim. hierominen, vauva pian tottuu ja rauhoittuu helpommin. Meillä vauva huusi alkuun aina vaunuissa ulkona, mutta kun sitä päivittäin teimme, tottui pian ja nukkui talvella varsinkin pitkiä virkistäviä unia. Edelleenkään ei viihdy vaunuissa jos on pirteänä. Kantoliina on tällöin todella hyvä apukeino. Suosittelen. Meillä on pikkuruun paksutrikoinen liina. Hyviä kokemuksia kaveripiirissäni on myös hug-a-bub kantoliinasta. Liinassa saa kantaa jo ihan vastasyntynyttäkin. Minusta asento on siinä vauvalle jotenkin luonnonmukaisempi.

Lypsämisestä vielä. Se on varmasti alkuun hyvä keino saada liikoja maitoja pois, mutta tiedäthän että lypsäminen tilaa lisää maitoa rintoihisi, joten elät ns.kierteessä. Jos yölläkin joudut lypsämään, se on aina pois yöunistasi, joka on jaksamisesi kannalta parasta nukkumisaikaa. Sinuna vähentäisin pikkuhiljaa lypsämistä, tai ainakin niin ettei yöllä tarvitsisi lypsää maitoa pois. Ota pahimmat paineet pois, mutta älä tyhjennä rintojasi liikaa. Se lisää maidontuotantoa entisestään, kun vauvakin vielä ottaa osansa.

Ja todella, rauhallisena pysytteleminen on paras tapa selvitä huutavan/kitisevän vauvan kanssa. Se ei aina ole helppoa, mutta korvatulpat, riittävä lepo ja syöminen sekä välillä oman ajan ottaminen vaikka vaan lenkillä käyminen auttavat ihmeesti.

Tämmöisiä kokemuksia minulla. Muista ettet ole tosiaan yksin ongelmiesi kanssa. Eikä tosiaan kannata jättää vauvan huutamisen takia ulkoilua tai kyläilyä vähemmälle. Näin helteillä olen kantanut vauvaa sylissäni, jos alkaa vaunuissa huutamaan. Harsolla olen suojannut vauvan paljasta ihoa auringolta.

Aurinkoista kesää

toivottelee pihla

Nuo voivat olla ihan tavallisia vatsakipujakin mitä vauvasi itkee. Kokeile siis cuplatonia ja relatippoja. Yrittäisin kuitenkin röyhtäyttää vauvan vaikka heräisi ja sitten nukuttaa vaikka kantamalla jos ei muuten nukahda. Meidän vaativan ja herkän ja levottoman kuopuksemme kanssa vain kantoliina tuli kysymykseen. Isommilla lapsilla mulla ei liinaa ollut mutta kuopukselle oli pakko hankkia. Ekat 6kk tyttö nukkui päiväunet liinassa ja muutenkin kannoin häntä siinä tuntikausia. Vaunuihin tyttö ei ikinä suostunut, vasta kun osasi istua niin hetkittäin viihtyi vaunuissa.

Eilen kirjotin aihe vapaalle vaativista vauvoista. Jos menet hakuun ja laitat hakusanaksi " vaikeista vauvoista" niin löydät ketjun. Jos osottautuu että vauvanne on tällainen pienokainen niin sitten saat ainakin vähän vertaistukea. Toivottavasti vauvallasi on kuitenkin vain vatsavaivoja ja asia korjaantuu pian.

Kaikkea hyvää teidän perheelle!

vauva vaan itkee päivät eikä suostu nukkumaan. yöt luojan kiitos nukkuu. minulla alkaa mennä päivät itkuksi kun tuntuu että mitenkään et voi pikkuista auttaa. ostimme tänään rela-tippoja ja maanantaina varaan ajann vyöhyketerapiaan.

en pääse edes ulos kun vauva ei rauhoitu vaunuihin. jos imetän sängyssä, niin siihen nukahtaa, mutta huutaa myöhemmin vatsavaivoja. olemme nimittäin pyrkineet vähentämään vatsavaivoja röyhtäytyksellä, joskaan tämä vauva ei röyhtäise. mutta kun hän nukahtaa pitkälleen ja jos sitten röyhtäyttää, niin siinä tapauksessa vauva ei taas suostu nukkumaan moneen tuntiin. eli röyhtäyttääkö vai ei? molemmin päin on huono lopputulos.

nyt vauva nukkuu miun sylissä, mutta olen hieman sidottu tähän tuoliin. nyt vielä tilanne on siedettävä kun mies on kotona viikonlopun, mutta kauhulla jo odotan maanantaita kun pitäisi olla päivä yksin kotona. mie oon varmaan ihan hajalla ens viikon jälkeen.

oisko jollain rohkaisevia kokemuksia, esim vyöhyketerapiasta.

tytteli-83 ja tyttö 10 pv

En muutenkaan juo kahvia, nyt en juo limppareita enkä syö mitään ilmavaivoja aiheuttavaa, kuten herneitä, kaalia, makeutusaineita, sipulia ym. Pitää vielä lähteä apteekkiin ostamaan cuplatonia.

Meillä on rintareppu ja rupean heti kantamaan vauvaa siinä kunhan se vain on sallittua. Eikös se pari kuukautta pitäisi ikää olla. No, pitää vain jaksaa.

Tytteli-83

pikkumiehellä oli ja on edelleen ilmavaivaa (ukkeli nyt 8vkoa).

Kokeilin kaikkea; cuplaton-tippoja, rela-tippoja, maitohappobakteeria jauheena maidon sekaan.. eikä mitään.

Tipat aiheutti ummetusta ja mhb-jauhe kipristeli myös äidin suolia...

Huutokohtaukset oli todella " karmeita" kun ei tiennyt kuinka auttaa. Kuulosuojat korvilla kanniskeltiin miehen kanssa vuorotellen, " pompoteltiin" ja keinuteltiin. Ne auttoi hieman mutta kävi aikalailla voimille.

Sitten neuvolasta sain jumppaohjeita ja selän hieronta ohjeita (joita ei tietysti voi heti ruokailun jälkeen tehdä). Aloin hieroa ja jumpata päivittäin ja kun poika oppi selkähierontaan niin nukahti heti ensimetreillä. Lisäksi kuulin Fisher pricen ocean aquarium sitteristä. Se oli aika tyyris mutta kannattava ostos. Sitterissä mm. paristoilla toimiva tärisevä istuin.

Vaikka et ehkä tällähetkellä jaksa uskoa, mutta kyllä ne ilmavaivat helpottaa kunhan vauvan ruuansulatusjärjestelmä kehittyy.

Itse sain kuulla saman lauseen useaan otteeseen enkä millään siinä väsymyksessä moiseen jaksanut uskoa..

Ja nyt koko ajan ollaan parempaan päin menossa.

Paljon voimia ja tsemppiä sinulle!

Juu ei todellakaan riitä että syöt vain banaaneja pvän aikana,nimittäin vauvankin pitää saaja monipuolista ravintoa kuten sinunkin.Ja se on sen jaksamisen a ja o.Ja sen ravinnonhan saa siitä maidostasi..Ja banaani kovettaa vauvasi vatsaa niinkö monesti tekee aikuisellekin...Ja siitä taas seuraa itkua ym.Ja kun et syö kunnolla niin maitosi laatu ei ole hyvä...Kyllä sitä nyt kerkeää valmistamaan ruokaa kun ottaa sen kannan...

jazzmiinan vinkki nostaa vauva oman vatsan päälle makuuasennossa oli todella hyvä. ei mennyt kuin pari sekuntia kun vauva röyhtäsi.

maitoa minulta tulee ainakin toistaiseksi ihan riittämiin. vauva ei edes jaksa syödä rintoja aina tyhjäksi, vaan varsinkin öisin on vielä pakko lypsää liiat pois. imuote on myös hyvä, tuntuu hyvälle ja koko nänni liikkuu vauvan imun tahtiin. niin ja olen myös välillä antanut lisämaitoa jos vauva vielä maiskuttelee rinnan jälkeen. yleensä lypsettyä maitoa mutta välillä myös tuttelia.

juon tosi paljon, mutta kieltämättä syöminen on jäänyt vähälle. banaaneita otan pitkin päivää, mutta kunnon ruokaa ei tule syötyä. painokin on tippunut viikossa 4kg. en todellakaan halua laihduttaa ja tiedostan kyllä että syömiselle on ruettava löytymään aikaa.

esikoinen on kyseessä ja varmasti meneekin tovi ennen kuin opin vastaamaan vauvan tarpeisiin parhaalla mahdollisella tavalla. nyt olen todennut hyväksi nukutuskeinoksi tämän tietsikalla istuskelun. vauva nukahtaa sylissä ja minä pääsen vähän keskustelemaan muiden kanssa. olen tässä tarpeeksi pitkään kunhan vauva on sikeässä unessa. sitten siirrän hänet vaunuihin ja lähden ulos.

tilasin netistä myös kapalon. vauva säpsähtelee paljon ja herää sitten siihen. sairaalassa rauhoittui tosi hyvin kapaloon.

onhan se totta, että ei saa jumittua kotiin. uloslähtö on vaan tuntunut ylivoimaiselta. tekee pahaa kuunnella vaunuissa huutavaa lasta ja näillä helteillä ei kehtaa ottaa syliinkään kun kintut palaa. ja sit tulee äidille kuuma ja sitä myöten myös vauvalle.

ihanaa lukea muiden kokemuksia. tulee todellakin semmoinen olo, että tää on ihan normaalia ja kyllä tästä selvitään. mekin yritimme vauvaa melkein vuoden ja henkisesti valmistauduttiin vauva-arkeen, mutta on tämä kyllä yllättäny rankkuudellaan. voin kyllä kuvitella, että ensimmäinen hymy sulattaa äidin sydämen.

tytteli-83 (kirjoitan varmaan aina ilman isoja kirjaimia kun ne on hankala tehdä yhdellä kädellä)

omasta ruokavaliostasi mahdollisesti vatsavaivoja aiheuttavat jutut? Meillä kuopuksella oli kovat vatsavaivat ja mun ruokavalioni oli imetysaikaan aika suppea.

Ihan kuin olisin lukenut omaa tekstiäni helmikuulta. Meidän esikoispoikamme syntyi siis helmikuussa ja voi luoja, se todellakin oli rankempaa kuin ikinä osasin kuvitella. Vaikka olimmekin mieheni kanssa erittäin realistisia niin silti poika, joka itki ja kitisi kaiken muun ajan paitsi ruokailun+unen oli kyllä melkoinen shokki. Itsekin sitten hormoonien takia olin aika sekaisin ja käytännössä itkin vauvan kanssa kilpaa heti, kun jäin sen kanssa kaksistaan.

Mahavaivoja oli meilläkin -annoimme Disflatylia, joka auttoi hieman, mutta ei merkittävästi. Kaikenlainen kanniskelu/hytkyttely jne. oli sekin usein melko turhaa, sillä vauva vain huusi ja huusi. Saattoi monta tuntiakin olla todella kränkkä ja me aivan finaalissa. Miehelle kun vielä osui yksi pidempi työreissu niin avot -meikäkäinen melkein vetämässä ranteita auki kun raahustin vauvan kanssa oman äitini ovelle ja itkun seasta sain sanottua " on ollut vähän rankkaa..."

No, se mitä täälläkin monet silloin minulle sanoivat piti meidänkin kohdalla paikkansa; Se menee ohi. Meidän kohdalla kääne parempaan tapahtui noin 1,5kk kohdalla, jolloin omat tunnemyrskyt alkoivat tasaantua ja jaksoin sitä vauvan huutamista paremmin. Vauvan itkut ja mahavaivat alkoivat helpottaa 2kk kohdalla ja nyt 4kk ikäinen poika on tosi nauravainen ja iloinen.

Joskaa ei edelleenkään niin " helppo" kuin muutamat tuttujeni vauvat, jotka jaksavat tuntitolkulla olla tyytyväisiä... kyllä meidän herra edelleen on temperamenttinen ja ns.vaativa, mutta itkukohtaukset enää max vartin mittaisia.

Mikähän se vastaukseni siis oli? Järjissään pysyy, joskin rajamailla tulee käytyä. Kaikenlaiset tipat ja dropit kandee kokeilla, mutta eivät välttämättä auta, sillä monesti vauva vaan huutaa. Se yksinkertaisesti vaan huutaa, vaikka tekis mitä. Siihen auttaa aika... muutaman kuukauden päästä tulipunaisena kirkuva lapsi on ihan erilainen :-)

Tsemppistä -mä niin tiedän, millaista se on!

Tuota saattaa jatkua vielä monta kuukautta joten asennoidu siihen, tai sitten vyöhyketerapia auttaa tai vaiva loppuu pian itsestään.

Muista että vauva ei huutamiseen kuole ja turha siitä on stressata enempää, lähes kaikki vauvat huutavat jossain kehitysvaiheessa.

Kuuntele vaikka musiikkia samalla kun pidät huutavaa lasta sylissä tai lähde sinne vaunukävelylle, saattaa pikkuinen tottua ja rauhoittuakin. Tärkeää on että et jää kotisi vangiksi tai rajoita elämää vauvan huudon takia.

Olin tilanteessasi (monta kuukautta) ja tein virheen että aloin pelätä " koska se taas huutaa" ja rajoitin elämääni sen vuoksi paljon, aloin hiipimään kotona vauvan nukkuessa, en tavannut ystäviä kun " häpesin" itkua ym..

Lapsi on ilmeisesti ensimmäisesi, opit kyllä pian parhaimman tavan hoitaa vauvaa ja myös pääset perille vauvan luonteesta.

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat