Vierailija

Esikoislapsella alkaa pelottavasti tulla 1v. täyteen, miten ihmeessä saisin meidät tsemppaamaan tässä asiassa jotta hän saisi meistä hyvän esimerkin ja oppisi syömään " puoli kiloa päivässä" ?

Kumpikin mieheni kanssa ollan perheistä joissa mitään salaatteja ei syöty, eli on tosi vaikeaa nyt aikuisena ylipäätään osata syödä edes sitä kurkkua leivänpäällä.

Ja itseäni ällöttää pelkkä ajatus marjojen syömisestä, hyi!

Olen joskus tehnyt esim. porkkanaraastetta, mutta se jää aina syömättä, homehtumaan jääkaappiin...

Vinkkejä otetaan kiitollisena vastaan....

Kommentit (21)

jälkkäriksi. Persikat, luumut, kirsikat, mansikat, herneet ja uudet porkkanat on just nyt ihan älyttömän hyviä. Itse tykkään maissista esim. grillattuna (pitää olla esikeitettyä!). Myös kesäkurpitsasta saa hyvää grillissä, kun sivelee vähän grillikastiketta pintaan. Ei vihannesten tarvi olla mauttomia, vedessä ylikypsäksi keitettyjä lötköjä.

Totta on, että kasvikset ja hedelmät maksavat suht paljon. Mutta itse jätän mieluummin sitten keksit, limsat ja karkit ostamatta. Ja katselen tosi tyytyväisenä, kun kaksivuotias pistelee suurella halulla myös vihreitä ääntä kohti.

Olen tosiaan tuon melkein 1v:n kotiäiti niin en päässyt koneelle taas kuin vasta nyt.

Luulen että ongelma on lähinnä siinä että minua ällöttää mm. kaikki missä on marjoja.

Äiti pakotti minua joskus lapsena syömään vattuja joissa oli matoja, minua oksettaa pelkkä ajatus marjoista!

Sama juttu keitettyjen vihannesten kanssa, niitä oli pakko joskus syödä ja kyllä ällötti.

On kyllä tosi vaikeaa yrittää kun mies on vähän samaa sorttia. Olen ostanut milloin mitäkin. Jopa vesimeloni homehtuu kaappiin eikä tule syödyksi!

Näin kesällä kyllä menee esim. tuoreita mansikoita, mutta siihen se valitettavasti taitaa aina jäädä.

Hyviä vinkkejä oli kyllä, kiitos!

Ja lisää otetaan tietysti ilolla vastaan!

ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Ei syödä kasviksia, ei.

Miksi ihmeessä pitäisi laittaa vähäisiä rahoja johonkin energiattomiin kasviksiin, joilla ei lähde nälkä????????

Ja mainitsen vielä, että lapsemme on laihoja, eli paino-ongelmaa ei ole!!!!!

Puutostauteja tulee! Ja esim. tällä hetkellä tomaatit eivät maksa paljoa, niistä saa jo vaikka mitä tehtyä! Ja oi joi kesäkurpitsaa voisin syödä joka päivä. Sitten on esim. linssit ja pavut, jotka eivät ole mitään tyhjää täynnä, vaan ihan hyviä proteiininkin lähteitä. Marjoista saa paljon vitamiineja... Ja onhan lasten opittava syömään monipuolista ruokaa!

esim jauhelihakastikkeeseen tomaattia. Suosittelisin melkein ostamaan jonkun HYVÄN keittokirjan? Tai tekemään uunivuokia, joissa kasviksia.

Kasvissosekeitto?

Kasvikset ovat mun mielestä ihania, mutta varsinkaan aikoinaan niitä ei kyllä suomessa kovin kivasti tarjolle asetettu. Onnettomia pakastevihanneksia ilman kastiketta (yäk), puoliraakoja tomaatteja jne. Kasvisruoat ovat hyviä, kun vain niitä oppii tekemään.

Lisäksi keittoonhan vai laittaa kasviksia, eikä niinkuin anoppini, jonka mielestä ainoat oikeat keittoainekset ovat peruna ja liha (ei porkkanaa, ei lanttua, ei mitään..)

Ei kai kukaan voi olla noin tyhmä? Elämme sentään 2000-lukua...

Vierailija:

Lainaus:

Ei syödä kasviksia, ei.

Miksi ihmeessä pitäisi laittaa vähäisiä rahoja johonkin energiattomiin kasviksiin, joilla ei lähde nälkä????????

Ja mainitsen vielä, että lapsemme on laihoja, eli paino-ongelmaa ei ole!!!!!

Entä kurpitsasta???

Minkä vitamiinin puutos tulee, jos ei kurkkuja ja tomaatteja naamaan ahda????

Meillä syödään perunaa, makaronia, kaikkea lihaa, maitotuotteita, leipää, jugurttia, muroja, puuroja.....

Tomaatista saa salaattia (tomaatti-sipuli tai ihan vaan vihreän salaatin kanssa), siitä saa keittoa, pastakastiketta, lisää lihakastikkeeseen, ihan vaan muuten lisää ja väriä lautaselle.

Kesäkurpitsaa voi grillata, sitä voi lisätä kastikkeeseen tai pataan jne.

Kaali on myös usein edullista ja siitä saa helposti erilaisia salaatteja. Marjoista saa mehuja, kiisseleitä, marjoja voi syödä sellaisenaan, niistä voi tehdä pirtelöä tai salaattia, niitä voi käyttää leivonnassa... Raparperin sesonki on nyt myös.

Monet taudit pysyvät loitolla kasviksia syömällä, tomaattikin estää jossain määrin syöpää.

On myös hyväksi lasten visuaaliselle kasvatukselle, että lautasella on eri värejä ja muotoja. Ja eikö olisi kamalaa, kun teininne ei suostu syömään mitään kasviksia ja nirsoilee vaikka sukujuhlissa tai herättää hämmennystä aikuisena työpaikalla, kun ei saa alas lounasta, jossa on vuohenjuustoa grillattuna leivän välissä, mukana tomaattia, herneversoa ja kesäkurpitsaa?

Sekoita niitä kasviksia ruuan sekaan.

Kun kasvikset on vaikka makaroonin seassa ne tulee varmemmin syötyä, kuin jos ne pitäisi ottaa erillisestä astiasta.

Sitten korvaat välipaloja salaateilla ja hedelmillä. Nekin on pakko syödä, jos on nälkä.

Salaattia tekemällä pilkot helposti hedelmiä/kasviksia omaan astiaan, jotka on mukavia naposteltavia vaikka telkkaria katsoessa. Illalla tulee vaan helposti otettua jotain valmista, eikä käydä enää tekemään mitään. Silloin kun ne on valmiina, ne tulee syötyä.

Aloita jostain oikein herkullisista, että jäät " koukkuun" . Vesimeloni, viinirypäleet?

ja ketsuppia menee, sehän on 150% tomaattia...hehe.

Ja marjoja menee marjapiirakoissa, mutta just noita vihanneksien narskutuksia ei meillä harrasteta.

Nyt muksut 2v ja 4v ja lähes kaikki kelpaa. Nuorimmainen nirsoilee enemmän kuin vanhempi. Vanhempi ei oikeastaan mistään enää...Jos ei teillä ap marjat sellaisenaan mene, tee vaikka kiisseliä, luulisi sen maistuvan :-) Tai esim. jugurtin tai viilin seassa? ja porkkanaraaste saa makua kun raastat sekaan vaikka omenaa tai paloittelet appelsiinia.

Meillä marjat kelpaa parhaiten sellaisenaan tai sekoitettuna jugurttiin/viiliin tai maitoon, piirakat taas ei mene. " Missä ne marjat on" kysyi esikoinen viimeksi puolukkapiirakasta :-)

Kaupasta ei löydy mitään maistuvaa valmisateriaa mikä olisi marjoista tehty. Eli tuoreita marjoja ja siitä kiisseliä, piirakkaa. Lopuista mehua kaappiin ja hilloa. Varmasti maistuu. Esanssi maistuu kaikissa valmisannoksissa.

Pakastenuppuvihannekset on helppo kiehauttaa aina ruoan laiton yhteydessä ja vaikka sekoittaa riisin tms sekaan niin että ne on " pakko syödä" .

Tomaattia/kurkkua leivänpäälle ja siihen päälle vaikka aromisuolaa! Nam!

Paras jälkkäri: kermavaahtoa, maitorahkaa ja sekaan soseutettuja mansikoita (vaikka pakastimesta); ihana mansikkarahka!

Jos ette itse syö niin antakaan edes lapselle!

Vierailija:

Lainaus:

Minkä vitamiinin puutos tulee, jos ei kurkkuja ja tomaatteja naamaan ahda????

Meillä syödään perunaa, makaronia, leipää, jugurttia, muroja, puuroja.....

Tai sitten grillattuja/uunikasviksia ja pottuja ;)

Laita öljyn sekaan suolaa ja mausteita ja sekoita ne lohkoperunoiden, porkkana- ja lanttutikkujen ja sipulin sekaan ja uuniin vajaaksi puoleksi tunniksi ja on muuten sika hyvää ;)

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat