Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Vierailija

lääkäreille, kun naistenkin täytyy gynellä käydä?

Kommentit (14)

Kun kovien kipujen vuoksi jouduin päivystykseen, ei voinut tehdä muuta kuin leikata pois kuolioon menneen munasarjan. Olin 17v enkä ollut koskaan käynyt gynellä. Jos olisin käynyt säännöllisesti, olisi havaittu ennen niin suureksi kasvua. Tuon jälkeenkin oli toisessa munasarjassa kasvain, joka ei oirehtinut mitenkään.

Enkä tuossa vaiheessa ollut aloittanut seksielämääkään. Eli kyllä siellä kannattaa käydä, vaikka ei sekstaisi ja kokisi kaiken olevan kunnossa. Käydäänhän hammaslääkärissäkin tarkistuksessa.

Olipa todella typerä kommentti, kyllähän jokainen nainen tietää, että siitä hetkestä kun aloittaa sukupuolielämän on fiksua käydä 1-2 vuoden välein tarkistuttamassa, että kaikki on ok! Minä ainakin olen otattanut papan vuosittain 19-vuotiaasta ja jos en olisi, olisin kenties jo kuollut kohdunkaulasyöpään. Onnekseni solumuutokset löydettiin ajoissa ja voitiin hoitaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

joka on varmaan 80 %:lla suomalaisista, että on aikamoista typeryyttä tuudittautua siihen harhaluuloon, ettei osuisi omalle kohdalle. Hitusen hankalampi sitä on sukupuolielinten (sis. kohtu, munasarjat ym. " sisäiset osat" ) kuntoa itse tarkkailla kuin vaikkapa käden tai silmien kondista...

6

Varhaisvaiheessa munasarjasyöpä voi olla oireetonkin, mutta yleensä se aiheuttaa oireita. Näitä ovat vatsan turvotus, täyteläisyys tai paineoireet ja maha- tai alaselkäkipu. Naisille, joiden suvuissa on periytyvää munasarjasyöpäalttiutta, suositellaan vuosittaista gynekologista tutkimusta.

Kolmonen

Vierailija:

Lainaus:

papassakaan ei ole syytä jatkuvasti juosta, jos papa on aina (=kohta 20 v) ollut puhdas ja seksiä harrastaa vain yhden kumppanin kanssa.

Miten olette järjestäneet ehkäisyn? Hormonaaliseen ehkäisyyn kuuluu myös tarkastukset.

Kuten rinnat ja kohdunkaula. Siis rintojahan toki pitää tarkistella itsekin, mutta lisäksi kannattaa käydä ne tutkituttamassa ammattilaisellakin. Käydäänhän hammaslääkärissäkin tarkastuksessa, vai mitä? Ja juuri siksi, että harva osaa hampaistaan itse ottaa selkoa.

Ihmeellinen lääkäri. Ei minun gyneni todellakaan ole suositellut, että ole vaan huoletta, ei sinuun voi mikään iskeä, vaan suosittelee kahden-kolmen vuoden välein käymistä ja vanhempana sitten useammin.

Ihme juttu, että lääkäri käskee tuudittautua tuollaiseen " ei se voi sinun kohdallesi osua" -harhaan.

Naiseus itsessään ei ole mikään syy mennä lääkäriin, mutta sellaiset ruumiinosat joiden kuntoa ei voi itse tarkkailla, kannattaa tarkistuttaa. Sydämestä yleensä huomaa, jos se oireilee. Kohdunkaulasta harvemmin.

Vierailija:

Lainaus:

En esim. käy EkG:ssä vuosittain, koska pelkän sydämen olemassaolo ei riitä syyksi epäillä, että siinä olisi jotain vikaa. Sama juttu kohdun ja munasarjojen kanssa.

Etenkin sukupuolielämältään aktiivisen (enkä siis tarkoita aktiivista aktiivista vaan ylipäätään seksiä harrastavaa) naisen alapää joutuu alttiiksi kaikenlaiselle eikä sitä voi verrata johonkin sydämeen tai muihin sisäelimiin. Ehkä sellainen nainen, joka ei koskaan ikinä harrasta seksiä eikä käytä mitään ehkäisyä voisi toimia 10:n esittämän periaatteen mukaan.

Naiseus nimenomaan on hyvä syy käydä lääkärissä vuosittain. Jos itse et arvosta omaa terveyttäsi sen enempää, fine, älä käy lääkärissä, mutta vastuutonta täällä uskotella ihmisille, että kaikkien kannattaisi toimia samoin. Lääkärisi mielipide on vain yhden ihmisen mielipide eivätkä lääkärit ole kaikkitietäviä (vaikka itse niin taitavat suurin osa ajatellakin ;)).

Minulle gyne sanoi, ettei kohtu ja munasarjat ole mikään syy käydä lääkärissä. Kyllä nainen itse huomaa, jos jotain on vialla ja syytä mennä lääkäriin. Eihän sitä muitakaan ruumiinosia käydä säännöllisesti tarkistuttamassa ihan vaan sen takia, että ne ovat olemassa.

Järki käteen, arvon mammat :)

Samaisen ' leipääntyneen' gyneni (muuten yksityinen) mukaan papassakaan ei ole syytä jatkuvasti juosta, jos papa on aina (=kohta 20 v) ollut puhdas ja seksiä harrastaa vain yhden kumppanin kanssa.

Varmaan teillä muilla tilanne voi olla toinen, mutta vastauksellani tarkoitinkin naista, jonka asiat ovat kunnossa! Tietysti menen gynelle, jos minulla on syytä huoleen tai aihetta epäillä jotain vikaa/sairautta. Mutta pelkän naiseuden takia lääkärissä ei tarvitse käydä.

En esim. käy EkG:ssä vuosittain, koska pelkän sydämen olemassaolo ei riitä syyksi epäillä, että siinä olisi jotain vikaa. Sama juttu kohdun ja munasarjojen kanssa.

Vierailija:

Lainaus:

Minulle gyne sanoi, ettei kohtu ja munasarjat ole mikään syy käydä lääkärissä. Kyllä nainen itse huomaa, jos jotain on vialla ja syytä mennä lääkäriin. Eihän sitä muitakaan ruumiinosia käydä säännöllisesti tarkistuttamassa ihan vaan sen takia, että ne ovat olemassa.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat