Vierailija

Mies vietti iltaa kavereidensa kanssa mökillä. Ovat siis yhteisestä kaveriporukastamme, ja tunnen heidän puolisonsa. Kaverit olivat nyt ihan yhdessä avautuneet, kuinka ovat molemmat pettäneet vaimojaan. Toinen kavereista perheellinen, toinen lapseton mutta sitoutunut muuten toki. Olivat kertoneet ihan yksityiskohtien tasolla tapahtumista. En tunne kumppaneita niin hyvin, että olisin "pakotettu" kertomaan. Voin silti pahoin tosta kuulemastani. Ennenkaikkea ehkä siksi, että tiedän enää TODELLA harvoja pariskuntia, joiden en tietäisi pettäneen toisiaan. Puolin tai toisin. Kamalan yleistä.

Sivut

Kommentit (49)

naukkailette kotona, niin tottahan se nyt sitten on kaikkien tapa.

Heh sun kanssasi.

Tässä EI nyt ole kyse "sinusta" (kuka sitten oletkin) vaan yleisesti siitä, millaisia eri tapoja eri sosiaalisissa ryhmissä on. Viittasin alkoholin käyttötapaan MAHDOLLISENA tekijänä, joka saattaa nostaa syrjähyppyjen riskiä urbaaneissa ja koulutetuissa piireissä (kuulun muuten itsekin siihen ihmisryhmään, joten en tässä moiti ketään). Eli puhuin yleisellä tasolla TODENNÄKÖISYYKSISTÄ, en yksilötason totuuksista.

Pettäminen ei todellakaan ole kaikille samanlainen ja yhtä todennäköinen vakio. Panepa heti tähän lähteet, jos sellaisia löydät. Pettämisen todennäköisyys on yhteyksissä hyvinkin moneen taustatekijään: ikään, sukupuoleen, asuinpaikkaan (maaseutu/kaupunki), uskonnollisuuden asteeseen, seksuaaliseen suuntautumiseen, suhtautumiseen uskollisuuteen, suhtautumiseen sukupuolten tasa-arvosta, suhtautumiseen sukupuolirooleihin jnejne.

Lainaus:

kaikissa sosiaaliryhmissä. Tutkimuksen nimeä en valitettavasti muista, mutta oman tuttavapiirin kokemukset puhuvat tämän puolesta myös.

Tuota "sivistynyttä naukkailua" voi muuten vallan hyvin harrastaa ilman baareissa notkumistakin. Itse käyn baarissa ehkä kerran vuodessa, mutta mies ja minä "harrastamme" viinejä eli ostamme kotiin kiinnostavai viiniuutuksia ja siemailemme niitä illalla lasten nukkuessa. Myös viikonloppuisin perheen aterialla saatamme nauttia hyvää viiniä, enkä oikein ymmärrä, miten tämä altistaisi pettämiselle ;-) Tiedän että monet korkeasti koulutetut perheelliset tututumme tekevät samoin.

</p> <p>tai miehesi heille, jos mies välittömästi ryntää juoruamaan luottamuksella uskotut avautumiset vaimolleen. Vai sanoivatko nämä ystävät että kerrothan vaimollesi, kerrothan, haluamme että tätä asiaa puidaan AV:lla?<br /><br /><br /><br />Pettämistä sekin on, että juoruaa.<br /><br /><br /><br /></p> <p>[quote kirjoitti:

kertoa minulle, vaan että mieheni ystävät olivat kertoneet miehelleni.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

ja eikö sitä mielletä vakaaksi, jos siihen kuuluu lapsia? Ja vakaalla tarkoitan myös suhteita, joissa asutaan yhdessä ja tulevaisutta rakennetaan siihen sitoutuneina. Älä viitsi viilata pilkkua, vaan ymmärrä sisältö.

En tainnut kertoa omasta tuttavapiiristäni mitään, en sitäkään avaudutaanko siellä jollekin. En sitäkään todennut, että uskottomuus ja paljastukset liittyvät toisiinsa. Akateemiseksi vetelet aika suruttomasti johtopäätöksiä. Kirjoitukseni ajatus ei kuitenkaan tainnut sinulle aueta.

Minä ainakin olen vuosien mittaa oppinut, että on hyvin vaikea tuollaista "tyyppiä" tunnistaa.

Lainaus:

... Ja kuten sanottua, tyyppeinä eivät ole mitenkään sellaisia, joiden ajattelisi pettävän.

on miksi ap:n mies on kertonut kaveriensa hänelle ja oisilleen tilittämät jutut vaimolleen. Minä en ainakaan haluaisi kuulla tuttavapiiristä tällaisia asioita.

käyttökerrat (kulutuksen yleisyys). Alkoholismi on todellakin yleisempää alemmissa koulutus/tuloryhmissä. Minä ajoin kuitenkin takaa sitä "sivistynyttä tissuttelua ja naukkailua", joka jo altistaa baareissa notkumiseen ja sukupuolimoraalin höltymiseen...

Kansanterveyslaitoksen mukaan vähintään kahdeksan paukkua viikossa kiskoi alimmin koulutettujen ryhmässä 43 prosenttia miehistä, mutta ylimmässä koulutusryhmässä 46 prosenttia. Sekä koulutetut naiset että miehet napsuttelevat vähätuloisia enemmän.

Eli kärjistäen: juodaan useammin, mutta vähemmän täyskännejä.

Koulutustason ja juomisen yleisyyden korrelaatiosta vaikkapa täällä:

KTL:n Kansanterveyslehti 1996/8

Väitöskirja Terveyden, tupakoinnin ja alkoholinkäytön sosiaaliset erot Virossa, Latviassa, Liettuassa ja Suomessa/Ritva Prättälä, KTL, huhtikuu 2008

On ihmisiä joiden tuttavapiirii koostuu ihmisistä tyyliin: eivät vietä iltoja ravintoloissa, käytä alkoholia, avaudui muille vastakkaisen sukupuolen edustajille kuin omalle puolisolleen jne

Se että sinä tunnet paljon ihmisiä, ei kerro muuta kuin että ne ihmiset jotka ovat jostain syystä valikoituneet sinun kavereiksesi, ovat mielestäsi tässä yhdessä asiassa tietyntyyppisiä.

Erikoista on myös, että olet hakeutunut tilanteeseen, jossa tällaisia paljastksia tehdään. Se kertoo myös sinusta aika paljon. Sanoin tarkoituksella hakeutunut, koska kukaan e varmaan pakttanut sinua käyttäytymään siten kuten teit.

Puolet suomalaisista miehistä ja lähes kolmannes naisista on pettänyt kumppaniaan, kertoo Osmo Kontulan ja Elina Haavio-Mannilan tutkimus suomalaisten seksielämästä. Seitsemän kymmenestä pettäjästä ei myöskään paljastanut hairahdustaan kumppanilleen.

Pettämistä on erityisesti pidempiaikaisissa suhteissa, jossa suhteen alun huuma ja hehku haalistuvat ja seksiäkin on kokeiltu jo kaikissa mahdollisissa asennoissa. Pettäminen on itsessään viehättävää ja kiihottavaa, eikä moni tahtoisi nähdä pettämiskumppaniaan toiste - saatika seurustella tämän kanssa.

Dosentti Osmo Kontula tutki syrjähyppyjä artikkelissaan Uskolliset ja uskottomat. Tärkeimmiksi syrjähyppyjä selittäviksi syiksi nousivat Kontulan analysoimissa tutkimuksissa läheisyyden tarve ja emotionaalinen riippumattomuus sekä voimakkaat seksuaaliset halut. Tutkimusten mukaan syrjähyppyjä harrastaneet suomalaiset ovat etupäässä ekstroverttejä, joiden tunne-elämä on epävakaa. Pettäjät ovat aloittaneet sukupuolielämänsä keskimääräistä nuorempina ja heidän alkoholinkäyttönsä ja tupakointinsa on tavallista runsaampaa. Koulutuksella ei ole yhteyttä pettämiseen.

Psykologi Tony Lake puolestaan luokittelee syrjähypyt kahteen selkeään kategoriaan: "triviaaleihin" ja "vakaviin". Triviaalit syrjähypyt ovat seksiin perustuvia yhdenillanjuttuja, joiden tarkoitus on usein todistaa seksuaalista kyvykkyyttä. Vakavat, pitkäaikaiset, ulkopuoliset suhteet ovat seurausta epätyydyttävästä suhteesta oman kumppanin kanssa. Niiden seurauksena parisuhde useimmiten päättyy.

Suomalaisten seksielämää tutkinut Helsingin yliopiston sosiologian professori Elina Haavio-Mannila ei allekirjoita väitettä naisista aktiivisempina pettäjinä.

"Ehkä sellaista tapahtuu jossain Helsingin eliittipiireissä, mutta kun mukaan otetaan koko Suomen luvut, niin kyllä ne miehet pettävät eniten", Haavio-Mannila vakuuttaa.

Sori vaan, kohdatkaa todellisuus!

Voihan olla, että juuri nyt näiden kahden miehen kotona vaimot päivittelevät, että onpa kamalaa, kun NE KAKSI MUUTA miestä pettävät, mutta ei onneksi mun.

nyt hiukan epäanalyyttinen.

Ensinnäkin: se, että saunaillassa selittää YKSITYISKOHTAISESTI selittää pettämisiään, on kyllä retostelua. Ei siinä itseä tietysti kehuta, mutta se funktio kertomisella silti on. Että ainakin alitajuisesti mielletään asia miehekkääksi ja sellaiseksi, ettei sitä ainakaan hävetä.

Itse puhuit kaveriporukasta, en minä sitä keksinyt. Eli onko se nyt kaveriporukka - kuten itse sanot aloituksessasi - vai ei ole, kuten myöhemmin väität?

Edelleen se on niin, että tietyntyyppisissä sosiaalisissa ryhmissä pettämiseen suhtaudutaan kevyemmin kuin toisenlaisissa. Voit yrittää vääntää asiaa miten päin tahansa, mutta et voi yleistää omia tuttavapiirejäsi koskevaa ongelmaa KAIKKIA parisuhteita koskevaksi. Minä ainakin uskon enemmän yleisiä, suomalaisten seksitapoja koskevia tutkimuksia kuin sinun mutuasi, sorry nyt vaan. Ja tutkimusten perusteella noin puolet ihmisistä pettää parisuhteensa aikana puolisoaan, ja varsinkin nuoremmilla se on NAINEN, joka pettää yleisemmin, ei mies.

Joten edelleen: tuo, että tuttavapiirissäsi on paljon syrjähyppyjä, kertoo enemmän tuttavapiiristäsi kuin parisuhteista yleisemmin, ap.

Ja järkyttynyt olen siitä, että pettäjien määrä on mieletön. Jos nämäkin ihmiset (joista en todella olisi moista epäillyt) ovat pettäneet puolisoitaan, niin kuka sitten on uskollinen. Ja kuten sanottua, kukaan ei ole tässä tapauksessa RETOSTELLUT pettämisillään, vaan avautunut ystävälle. Ja näistä molemmat tapaukset olivat tapahtuneet työmatkoilla, vaimoilla ei ole aavistustakaan moisesta pelleilystä.

Ainakin nämä tiedän lähipiirissä. Mieheni veli on pettänyt,mieheni on pettänyt minua,miehen serkku on pettänyt, kaverini on pettänyt ja hänen miehensä on pettänyt häntä,isäni on pettänyt äitiä... nämä tuli näin äkkisiltään mieleen.

vain selvästikin täytyy vääntää rautalangasta TODELLA tarkkaan. Joten otinpa langat esille.

Lainaus:

Lainaus:

nyt hiukan epäanalyyttinen.

Ensinnäkin: se, että saunaillassa selittää YKSITYISKOHTAISESTI selittää pettämisiään, on kyllä retostelua. Ei siinä itseä tietysti kehuta, mutta se funktio kertomisella silti on. Että ainakin alitajuisesti mielletään asia miehekkääksi ja sellaiseksi, ettei sitä ainakaan hävetä. ---

Minusta muuten puolet ei ole "paljon" siinä mielessä kuin mitä ap väittää. Ap:n mukaan liki joka avioliitossa petetään. Jos kuitenkin lähdetään siitä olettamuksesta, että jos toinen puolisoista pettää, on riski sille, että toinenkin pettää ISOMPI kuin muutoin - niin varmasti on paljon liittoja, joissa ei kumpikaan petä. Lisäksi kyse oli koko elämän mittaisesta todennäköisyydestä eli kysymys pettämisestä on esitetty eri-ikäisille ihmisille, ei pelkästään lastentekoiässä oleville.

Eli edelleen: ap liikkunee ympyröissä, joissa pettämistä pidetään hyväksyttävämpänä. Minä en ajanut takaa niinkään tulotasoa tai koulutuastetta kuin suhtautumista perinteisiin arvoihin ja uskollisuuteen.

Lisäkommentti: tutkimusten mukaan urbaani asuminen ja koulutustason nousu korreloivat alkoholinkulutuksen kanssa, joten voi olla, että ap:n tuttavapiirissä nekin lisäävät pettämisen todennäköisyyttä (vaikka hän itse ei kännäilekään, hänen ystäväpiirinsä saattaa kuluttaa alkoholia enemmän kuin keskimäärin).

En oikein ymmärrä, miksi ap:n on vaikea nähdä, että kyse on sosiaalisten ryhmien erilaisista arvostuksista. JOS hän todella on akateeminen, luulisi hänen tietävän, ettei ole yhtä ja homogeenista suomalaista seksikulttuuria. Osa ihmisistä suhtautuu seksiin ja avioliittoon vapautuneemmin kuin toiset.

-YTM ja se, joka tuosta yleistämisestä varoitteli-

Korostinhan koko ajan, että se on YKSI mahdollinen tekijä. Missään en sanonut, että se on ainoa tai edes ratkaiseva tekijä.

Et osaa tehdä eroa yksilötason ja yleisen tason välillä. Jälkimmäisessä puhutaan isoista joukoista lasketuista keskiarvoista.

Tässä EI nyt yritetä selittää, mikä juuri ap:n sosiaalisessa ryhmässä nostaa pettämisen todennäköisyyttä. Eikä edes voi varmuudella tietää, että se ON suurempi kuin tuo keskimääräinen 50% - ap itse kuitenkin "tietää", että se on.

Tässä puhuttiin (tai ainakin MINÄ puhuin) siitä, että ERI SOSIAALISISSA RYHMISSÄ PETTÄMISEN MÄÄRÄ VAIHTELEE JA SE PUOLESTAAN JOHTUU MONESTA ERI TEKIJÄSTÄ.

Sen takia ap ei voi yleistää omia tuttaviaan koskevaa seikkaa koskemaan kaikkia suomalaisia parisuhteita.

Menikö vihdoinkin jakeluun?

Lainaus:

itse nostit esiin vain YHDEN MAHDOLLISEN TEKIJÄN lukuisien muiden joukosta eli tässä tapauksessa korkeasti koulutettujen "sivistyneen" alkoholikäytön - ikään kuin se olisi jotenkin ratkaiseva tekijä. Eiköhän kyseessä ole hieman monimutkaisempi yhtälö. Yleistykset ovat yleistyksiä, ja yksittäistapaukset yksittäistapauksia, mutta omassa 30-40-vuotiaita korkeasti koulutettuja pääosin sisätävässä suuressa tuttavapiirissämme ei kovinkaan yleisesti enää harrasteta baareissa juoksemista, vaan se alkoholin nautiskelu tapahtuu pääosin joko kotosalla tai kavereiden kesken kutsuilla tms.

No, koska et ole sosiologiaan tms. perehtynyt, se selittää hiukan sitä, miksi aihepiiri on sinulle niin outo.

Lainaus:

mutta ei puolestaan pidä tätä ihmettelemisen arvoisena asiana.

Analyysisi ei pelaa.

Tuntemasi tyypit ova noin kolmikymppisiä. Yhdistävä tekijä pettämisissä on ollut että suhde on kestänyt pitkään ja ollut vakaa.

Vähän suhteellisuuden tajua. Kuinka jonkun kolmekymppisen suhde on voinut kestää pitkään ja tuota vakaatakin vähän puntarin? Ovat ilmeisesti menneet naimisiin yksivuotiaina, jota suhde voi olla pitkä? Ja kuinka monen suhde on kolmekymppisenä, elämän ruuhkavuosina, kun koko elämää rakenetaan tyyntä ja tasaista siis vakaata? Ja mistä sinä tiedät kenenkään suhteen tasaisuuden? Avautumisesta huolimatta, ulkokuorista huolimatta et tiedä kaikkea.

Sitä en epäile, etteikö ihmiset petä puolisoitaan.

en tiedä ketään, kuka olisi pettänyt kumppaniaan, enkä usko, että kukaan heistä onkaan. Muutaman puolitutun pariskunnan tiedän, joka on pettänyt toisiaan. Mutta sitä en ihmetellyt ollenkaan, oli mielestäni vain ajan kysymys, koska viettivät melkein kaiken vapaa-aikansakin, jopa ulkomaanmatkat ilman kumppaniaan.

Sivut

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat