Seuraa 

Miten saatte Losecin liukenemaan korvikkeeseen? Ihmettelin aluksi kun Losec ei välillä tuntunut auttavan vajaa 5kk ikäiselle pojalleni. Sitten huomasin, että Losec olikin jäänyt kökkönä maito/vellipullon pohjalle. Laitan tabletin pulloon lämmutyksen jälkee, sekoittelen ja välillä jopa lusikalla sekoitan ettei jämähdä pulloon. Välillä tabletti on vielä 20 min jälkeen sulamatta ja poika raivoissaan nälkäisenä. Onko vinkkejä?

Aikamoista rumbaa on myös maidon sakeuttajan kanssa. Välillä maito on vaahtoavaa pirtelöä ja lisää ilmavaivoja. Losec on aiheuttanut myös ummetusta pojalle

Kommentit (11)

Poitsu on jo melkein vuoden ikäinen, mutta losec on ollut käytössä jo vaikka kuinka kauan...

Otetaan se seuraavalla tavalla:

1. Pistetään lääkemukiin (niitä pieniä muovisia, saa apteekista) tilkka (alle 5ml) vettä. Losec liukenee siihen aika hyvin kun vähän sekoittaa pikkulusikan varrella.

2. Kaadetaan losec-vesi mustikkasoseen joukkoon.

3. huuhdellaan lääkemuki vielä tosipienellä tilkalla vettä ja sekoitetaan lusikan varrella samalla ja kipataan sekin mustikan joukkoon.

4. eikun syömään.

Teillä voisi losecin liottaa samalla tapaa, mutta kaataa sen korvikkeen joukkoon. Tosin en tiedä miten se tulee tutista läpi, kun ei liukene kokonaan vaan jää " rakeiseksi" . Ottaisiko vauva sen lusikalla? Mahtaisiko tulla ruiskusta?

mutta jämähti sitten ruiskuun. Siinä oli pojalla taas ihmettelemistä mitä äiti touhuaa: lypsin velliä ruiskuun ja huljuttelin, kaadoin sitten liuoksen tuttipullon korkkiin jotta sain loput lääkkeet ja ryypytin seoksen pojan suuhun. Taidan antaa suoraan lääkemukista tai lusikasta huomenaamuna!

Losec mupsia ei saa jauhaa. Apteekin farmaseutti soitti vielä lääkefirman edustajalle ja varmisti voiko liuottaa korvikkeeseen.Ohjeeksi tuli laittaa suoraan tuttipulloon, mutta maidon lämmittäminen muuttaa ilmeisesti Losecin pintaa jotenkin ja siksi ei kunnolla liukene (siis laitoin lääkkeen lämmitettyyn velliin tai maitoon). En kyllä voi kylmää nestettäkään juottaa vauvalle, joten vesitilkkaan liotus vaikuttaa järkevimmältä vaihtoehdolta.

Rakeet tulevat kyllä hyvin vellitutista läpi ja meillä on pojalla maidonsakeutuksen vuoksi myös korvikepullossa vellitutti.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Näin myös yksi lääkäri ehdotti tekemään.

Tuolla metodilla losec liukenee nopeasti. En ole aikaa katsonut, mutta n. pari minuuttia luulisin.

Katoin meidän reseptiä, se oli annosjauheelle eli Losecit on meille tulleet apteekista valmiiksi punnittuina ja jauhettuina.

Mutta en minä intä :) Herhiläisen tapa kuulosti musta ihan hyvältä.

Kun en ainakaan löydä, että Losecia olisi muina kuin enterokapseleina tai injektionesteenä, joten ei voi olla mahdollistakaan että meidän Losecit olisi jotain eri laatua, ellei niitä sitten ole silloin ollut erilaisina. Meillä kuitenkin ne on tulleet reseptin (ja oman muistikuvan) mukaan annosjauheina, silloin kun emme ole sairaalassa olleet. Mutta toisaalta tuo tabletin kuvauskaan ei kuulosta tutulta, vaikka tiedän että lapsi on Losecia syönyt yli puoli vuotta :D Annostus oli kyllä vain 7mgx2 joten sitä ei itse olisi 10, 20 tai 40mg:n tableteista saanut nyrhittyä.

Mutta näin siis meillä, eli minun vastauksestani ei ole yhtään mitään hyötyä :D

Kätevin tapa meillä on ollut laittaa se tabletti lääkeruiskuun ja vetää sitten ruiskuun vettä/maitoa muutama milli. Se tabletti sulaa siell ä ruiskussa ja on helppo ruikata vauvan suuhun. ei tarvitse läträtä kippojen ja kuppien kanssa :)

Tosin ruiskujen ostaminen apteekista on ainakin Helsingissä aika mielenkiintoinen kokemus...

Mun oli pakko sitten katsoa meidän kaapista, että onko siellä vielä se Losec-purkki tallella, kun muistelin että sitä jäi ennen kuin se lopetettiin, ja että olisin jättänyt sen talteen odottamaan sitä kun se uudelleen aloitetaan. (Olen kyllä itsekin syönyt joskus jonkin merkkisiä enterokapseleita ruokatorven ja vatsalaukun tulehdukseen, ja niitä kapseleita ei tosiaan saanut avata tai purra).

Meillä kuitenkin on nuo jauheina, jauheena sen on määränyt pediatri lastenklinikalla ja jauhanut sen on yliopistoapteekki mannerheiminkadulla 20mg:n tableteista. Jauhe on sellaista karkeahkoa, pientä murusta. Ei yhtä hienoa, kuin useimmat muut meidän annosjauheista, ja seassa näkyy vaaleanpunaisia pilkkuja siitä kalvosta. Joko meillä on siis kämminyt sekä lääkärit että apteekki, tai sitten sitä saa ihan oikeastikin antaa jauheena ;) Ja syynä Losecin syömiseen on ollut vatsansuojaus kortisonin yms lääkkeiden käytön aikana.

Mutta koska teillä ei siis ole jauheita, niin minun neuvot on ihan turhia :D

Meillä on aika pitkä aika siitä, kun me ollaan meidän lapselle annettu Losecia, joten en muista että oliko siinä joku rajoitus että ei sais jauhaa. Jos ei ole, niin jauha se jauheeksi tai muruiksi ja anna vasta sitten. Jauhaminen onnistuu morttelilla (joita saa apteekistakin). Me ollaan kyllä jauhettu tabletteja lääkeruiskun lattapäällä tavallisessa lääkeastiassa, tai lusikan varrella. Ja jos teillä on kaksi metallisita lääkeannoskuppia, niin niillä saa tosi kätevästi jauhettua tabletit. Jos ei saa pistää hienoksi jauhoksi, niin laita pienemmiksi palasiksi jolloin liukenee nopeammin. Apteekista löytyy myös pillerinpuolittaja ;)

Mä kyllä muistelisin, että meidän Losecit tuli jo apteekista jauheina, mutten ole yhtään varma kun sitä ei syksyn jälkeen ole annettu. Kun muistan myös, että meillä olis jossain välissä ollut joku lääke jota ei saanut jauhaa vaan piti liottaa... Harva pää..

välillä rikkovat kaikkia mahdollisia sääntöjä niiden oikeasta käytöstä...

Meilläkin annetaan lapselle suun kautta iv-lääkkeitä, jauhetaan pillereitä joita ei saisi edes rikkoa, paloitellaan tabletteja joita ei saa paloitella, jauhetaan lääkkeitä jotka on sen verran myrkyllisiä(?) että niitä käsitellessä pitäisi suojata kädet ja hengitystiet...

Eiköhän ne Lastenklinikalla tiedä mitä tekevät, ainakin yleensä. Meiltäkin on aptekista lähes joka lääkkeen kohdalla soiteltu lääkäreille reseptistä asenteella:oletteko te nyt ihan tosissanne :D

Aina on mättänyt joko antotapa, annos tai se ettei ko lääkettä edes saa antaa kuin suoneen.

ovat samanlaisia lääkkeitä, ja niitä ei saa murskata koska ns. helmien on selvittävä suoleen asti jotta vaikuttaa.

Meillä pojalle on zolt:ia annos pusseissa, eli siinä on rakeita, ja taitaa olla tomusokeria tai vastaavaa täytteenä.

Itse olen sekoittanut sen esim. marjasoseeseen ilman vettä ja syöttänyt siten .

Tärkeintä on että niitä helmiä ei murskata hampailla, ja esim. soseita kun ei pureskella niin menee hyvin alas.

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat