Vierailija

Täytti juuri poika 3v, ja nyt VIHDOIN oppi kuivaksi. Yhdessä päivässä nökillä kun oltiin. Aiemmin kun on yritetty pitää ilman vaippaa, aina kastunut. Nyt kävi niin hienosti pisulla puskassa, ja tänään kotona potalla mihin ei aiemmin ole suostunut

Kommentit (16)

Itse olen joskus ihmetellyt samaa, mutta tajunnut lopulta että lapset ovat yksilöitä ja jotkut protestoivat asiaa vastaan raivolla.

Oma 2,5-vuotias on lähestulkoon päiväkuiva mutta vaikka kuinka käyttää potalla niin aina niitä vahinkoja tulee ja joka paikkaan ei kehtaa viedä lasta joka saattaa pissiä/kakkia alleen. Ja sitten tulee taas taantumaa oppimisen kanssa kun lapsi parkuu vaippansa perään ja pissii matolle ihan piruuttaan...

Meillä noin kävi kesälomalla 2½-vuotiaan poikamme kanssa :) Olin jo vaipua epätoivoon, kun potta oli pojan pahin vihollinen ja märkä vaippa housuissa suorastaan ihana. Kaikkinaiset yritykset oppia kuivaksi epäonnistuivat, kunnes kesälomalla sai olla mökillä ihan pylly paljaana ja pissata nurmikolle.

Nyt kaksi viikkoa myöhemmin vahinkoja ei enää ole sattunut ollenkaan, pottakin on ihan jees ja myös yövaippa on ollut kuiva jo monta yötä, viikonloppuna jätän senkin pois!

Ja lapsi on meille kolmas, kaksi aikaisempaa tyttöjä ja oppineet kuivaksi tosi nuorena (keskimmäinen 1 v7kk), pojan kanssa on taas ollut tosi hankalaa! Olen vakaasti sitä mieltä, että tässä asiassa lapsissa on yksilöllisiä eroja ja vanhempien viitsimisen varassa on vain vähän - tietenkin jos ei edes yritetä :pidetä pottaa esillä tai mitenkään muuten rohkaista muuhun kuin vaippaan pissaamiseen on tilanne toinen, mutta tästä nyt ei ap:n kohdalla, kuten ei meilläkään ollut kyse.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Olen lukenut ettei alle puolitoistavuotias oikein tajua ruumiintoiminnoistaan mitään, mutta meidän 11-kuukautinen osoittaa jo ns. pottailun alkumerkkejä: menee nurkkaan kyykkimään kun tekee kakkaa, hiplailee vaippaansa jne.

jatkaa siis numero 2,minua vaan suututtaa, kun lähellä on tällä hetkellä 3 lähes 3-vuotiasta vaippailijaa joiden kohdalla ainakin on viitismisestä kyse. Itse otin potan esille, kun lapsi oli vajaan vuoden. En edes kuvitellut, että hän siihen menee, mutta kun se potta nökötti kylppärin nurkassa, alkoihan se pikkuista kiinnostaa....näin potasta tuli lapselle tuttu ilman tyrkyttämistä jo hyvissä ajoin. Annoin lapsen muutenkin olla ilman vaippaa ja vaatteita todella paljon jo pienenä, sillä iholle tekee hyvää tuuletella....no joo ei kaikkien tarvitse tehdä niinkuin minä, mutta kyllä suuri osa äitiydestä on luontaista ja jos ei luontaisesti hommat suju niin ainakin asioista voi ottaa selvää. Minä luin raskausaikana sellaisista asioista, jotka ajattelin olevan minulle haasteellisia, mutta jotkut äidit vaan luottavan vaistoihinsa, joita ei sitten olekaan.....esim. syömishäiriöiset äidit tekevät todella paljon hallaa lapsilleen joko ylensyöttämällä tai sitten antamalla ihan ravinnoksi kelpaamatonta ruokaa = karkkia, pullaa, jätskiä ruuaksi.

[quote]

Meillä noin kävi kesälomalla 2½-vuotiaan poikamme kanssa :) Olin jo vaipua epätoivoon, kun potta oli pojan pahin vihollinen ja märkä vaippa housuissa suorastaan ihana. Kaikkinaiset yritykset oppia kuivaksi epäonnistuivat, kunnes kesälomalla sai olla mökillä ihan pylly paljaana ja pissata nurmikolle.

kun houkuttelemalla houkuttelee. Ei kuitenkaan hallitse rakkoaan, vaikka juuri pissaisi ja sitten pöksyt jalkaan, tulee pieniä pissoja jatkuvasti. Välillä ei saa potalle ja tuloksena on sitten pissattu matto. Onneksi ei ole sohvalle pissannut. Mielummin pidänkin lapsella vaipan sisällä ja patistan vain pitkin päivää potalle. Automatkat ja kylään mennessä saa olla vaipoissa niin kauan, että on päiväkuiva kotona.

Se on lapsen luonteestakin kiinni, miten hyvin opettelu sujuu. Meillä poika kategorisesti kieltäytyi potasta ja pytystä. Pakottaakaan ei voi, ettei tule sitten ongelmia esim. ummetuksen suhteen. Kolmevuotiaana sitten suostui yrittämään. Jätin vaipat päiväaikaan vapaapäivinä pois (tarhassa piti tietysti pitää vielä pidempään) ja pyykkäsin pöksyjä kuukauden ajan. Sitten yhtäkkiä hokas asian.

Osasinkin odotella, että oppii myöhään kuivaksi, sillä isommat siskot ovat oppineet vasta 2½-vuotiaina potalle, vaikka aikaisemmin yritettiinkin. Toisaalta, oppivat ihan heti kuivaksi. Ei mitään välimuotoja "ollako kuiva vai eikö olla"-tyyliin.

oppispa meidänkin poika, 2 v 8 kk. eikä oo siitä kiinni ettei ois viittitty opettaa potalla käyntiä. 8 kk ikäisestä on alettu harjoitella.

Lainaus:

Olen lukenut ettei alle puolitoistavuotias oikein tajua ruumiintoiminnoistaan mitään, mutta meidän 11-kuukautinen osoittaa jo ns. pottailun alkumerkkejä: menee nurkkaan kyykkimään kun tekee kakkaa, hiplailee vaippaansa jne.

ö

Meille ostettiin potta kun esikoinen oli jotain 10 kk ja se oli esillä ja toimittiin kaikkien oppaiden mukaan, rohkaistiin potalle jne. Lapsi oppi kuivaksi lopulta hiukan alle 2-vuotiaana, kaikkein hankalinta oli saada kakkaamaan pottaan - saattoi istua potalla vaikka kuinka pitkään kirjan kanssa, sitten halusi vaipan ja meni nurkkaan kakalle (ja jos ei laitettu vaippaa vaan pikkuhousut, kakkasi niihin). Eli selkeästi istumassa kakkaaminen oli jotenkin vaikeaa tai vastenmielistä. Homma loksahti kohdalleen ihan yhtäkkiä ja alkoi sujua.

Keskimmäinen taas oli ihan toista maata. Jo alle 1-vuotiaana meni vessaan istumaan potan päälle ja tajusi jo silloin mistä on kyse - kas kun oli isompi siinä vieressä esimerkkinä. Jossain vaiheessa tajusin - ilman sen kummempaa yritystä, että lapsihan selkeästi pissaa siinä potalla istuessaan ja alettiin jättää vaippaa pois heti kohta 1-vuotis synttäreiden jälkeen. Toki noin pienelle vielä sattui vahinkoja, mutta hän tajusi ja ennen kaikkea HALUSI potalle. Aikaa kului ennen kuin oli täysin kuiva, joskus 1v7kk-1v8kk, mutta 1½-vuotiaana vahinkoja ei päiväsaikaan enää oikeastaan sattunut.

Kolmonen taas on ollut todellinen pottakammoinen tapaus, kunnes asia loksati kohdalleen 2½-vuotiaana. Tässä tapauksessa lapsi jo ihan selvästi tiesi että potalla pitäisi käydä, mutta koska olisi pitänyt kiinni pitäen väkisin itkun kanssa istuttaa, emme halunneet lähteä tuohon väkisin opetteluun.

Kaikkien kanssa hommaa on harjoiteltu yhtä paljon, mutta erot ovat olleet todella isot.

Et silti pysty pilaamaan mun hyvää mieltä, sori!

Ja tiedän että se oli meidän vika, aloitettiin liian myöhään pottailun yritys. Mutta, kaikki kävi näinkin hienosti, oppi ilman opetusta ihan itse.

Lainaus:

mun poika oppi 2-vuotiaana täysin kuivaksi, ihmettelen suuresti miten pitkään lapset on nykyään vaipoissa, kaikki kun on useimmiten kiinni vanhempien viitsimisestä.

Kuopuksella oli suoranaista pelkoa pottaa kohtaan. Varsinkin sitä kohtaan, että kakka menis sinne. Tiä häntä miksi. Potalle aloimme totutteleen hyvissä ajoin, n. 11kk iässä säännöllisemmin. Vaan minkäs teet.

Kolmivuotiaana hoksasi ihan yhtäkkiä, miten homma toimii. Vahinkoja ei oo sattunu lähes yhtään. Ihan muutama. Ja nekin hankalien housujen takia pääasiassa. Lisäksi lapsi ei ole pukemisen suhteen taitavin mahdollinen, koordinaatio ei vain pelaa, vaikka kuinka yrittää. Kädet on ikäänkuin aivan liian lyhyet.

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat