Vierailija

Lapseni on todella herkkä kaikille kielloille, kehoituksille. Kun minä kiellän lasta jostain asiasta, lapsi yleensä suhtautuu joko tottelemalla, kiivastumalla tai huutamalla, että menee nukkumaan/kotiin ja juoksee pois. Kaksi ensimmäistä vaihtoehtoa tuntuvat normaalilta, mutta jälkimmäinen ei. Mutta jos vähänkin oudompi (tai oikeastaan kuka tahansa muu kuin minä, jopa pappa ja mummu, jotka ovat todella läheisiä) kieltää lastani, lapsi välittömästi alkaa itkeä ja huutaa, että menee nukkumaan/kotiin ja juoksee pois. On siis todella herkkä. Eikä välttämättä tarvitse olla edes varsinainen kielto, voi olla esim. ihan normaali äänellä sanottu " anna xxx se olla siinä, ettei se mene rikki" . Jo pelkkä kehoitus saa lapseni juoksemaan pois ja pillahtamaan itkuun. Mitä kummaa olen tehnyt väärin, että lapsi reagoi kysyseisellä tavalla? Lapsi 3v. Auttakaa. Päiväkotiin lähtö lähellä ja hirvittää laittaa sinne, kun on aivan hirveän herkkä. Onko muilla samanlaista?

Sivut

Kommentit (34)

Todennäköisesti lapsi kokeilee, jos kumminkin käytöksellään saisi periksi. Oletteko lapselle puhuneet jo hoitoon menemisestä ja miten pitkään kyseistä käytöstä on jatkunut? Lapsi saattaa reagoida hoidon lähestymiseenkin tai sitten se vaan kuuluu hänen luonteeseensa.

Päiväkodissa työtä tehneenä uskoisin, että siellä lapsi käyttäytyy eri tavalla. Yleensähän tilanne on niin, että lapsella on kotiminä ja hoitominä, eli lapsen käytös päiväkodissa saattaa olla hyvin erilaista. Toki asiasta kannattaa hoitopaikassa puhua, silloin sielläkin tilanne tiedetään. Veikkaan, että aika pian lapsi sopeutuu hoidossa siihen, ettei siellä kyseisellä reagointitavalla omaa tahtoaan etenemään saa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

sehän on pelottavaa, että aikuiset uskovat 3v lapsen sanaan noin jyrkästi! Eihän hänellä pitäisi olla niin suurta valtaa pyörittää perheen tunneilmapiiriä!

Jos pitäisi arvata, olette hössöttäneet liikaa lapsen suhteen. Ja ihan oikeasti tarkoitin, mitä sanoin maailman karaisevuudesta. Kun menee hoitoon, huomaa, että tuollainen ei enää tuokaan palkkiota ja on sitä paitsi kaverien mielestä ihan lapsellista ja typerää. Loppuu varmasti äkkiä. Kotona toki voi jatkua, mutta se ei niin haittaa, kunhan lapsi oppii viimeistään tuossa iässä ne paremmatkin mallit suhtautua. Kotona voi jatkua vaikka aikuisuuteen asti, jos kannustatte, mutta se ei ole niin haitallista, koska toveriryhmässä oppii ne oikeassa maailmassa toimivat keinot.

10

Millä tavoin voin omalla käytökselläni ohjata lasta käyttäytymään eri tavalla tuollaisissa tilanteissa? Miten minun pitäsi reagoida silloin? Ei tämä kasvattaminen kovin helppoa ollutkaan.. En usko, että on hemmoteltu liiaksi. ap

informoin vaan että meillä on 11-vuotias joka lähes minkä tahansa käskyn tai kiellon kuullessaan alkaa pullikoida, kieltäytyy kaikesta (varsinkin syömästä), ei välitä mitään rangaistusuhkista vaan kerää itsellensä vaikka vuoden viikkorahanpidätykset ja 2 kuukautta kotiarestia+pelikieltoa+pakkotyövelvoitetta ihan vaan uhmapäisyyttään jonkun ihan pikkuasian tähden (vaikka käsketään keskeyttämään tietokonepeli ruuan ajaksi). Ja muistaa huutaa koko rangaistuksen ajan että elämä on paskaa ja vanhemmat hulluja ja hän haluaa tappaa itsensä.

Raskas henkilö, mutta tavaallaan pidän hänestä, hän ei ole ainakaan alistujatyyppi. Ja on opettanut meitä vanhempia olemaan vähemmän päällepäsmäreitä. Kaunista puhetta, taivuttelua ja lahjontaa nimittäin kyllä kuuntelee ;)

Oli miten lapsellista sitten vaan, mutta kyllä tämä äiti käyttäytyisi ihan samalla tavalla jos joku minua rupeaisi komentelemaan. Onneksi oma äiti asuu kaukana ja mies on pistetty tossun alle. Ja työtä teen yrittäjänä ettei kukaan pääse määräilemään mitä teen ja miten ;)

häntä kielletään jos tekee jotain oamasta mielestään tosi jännää eikä ollenkaan kiellettyä. Saattaa huutaa ja uhkailla löyvänsä yms. ja ihan sama kuka kieltäjä on. Usein tottelee ilman sen kummempia. Päiväkodissa ei ole ollut koskaan ongelmia eikä muissakaan hoitopaikoissa.

Esikoistyttö on meillä taas herkkä lapsi muutenkin ja kieltäessä saattaa purskahtaa itseensä ja sulkeutua kuoreensa mutta tottelee kyllä aina eikä suutu asiasta vaan vain pahoittaa mielensä kun hänelle ei saisi koskaan sanoa mitään missä on voimakkaita tunteita mukana. On sellainen eteerinen keijukaistyttö muutenkin ja täysin toisenlainen kuin herkästi räjähtävä pikkuveljensä.

En tunnistanut tuota edellistä tilannetta omalla lapsellani, mutta hän on muuten ilmaisesti hyvin samanlainen kuin sinun lapsesi. Kaiken sanomani hän muistaa ja jos olen sanonut pahasti tai huutanut (olen kamala!!!) hän muistaa ne varmasti. Ja ihan tunnen, kuinka hän satuttaa itsensä. En aio viedä häntä hoitoon ihan vielä. Ehkä sitten, kun uusi vauvammekin menee, n. 2-3 vuoden päästä. Esikoiseni on 3v ja vauva 3kk. Toivon, että hän tänä aikana saisi hyvän perustan elämälle ja itsetunnolle. Yritän osoittaa hänelle, että rakastan häntä yli kaiken ja että hän on ainutkertainen ja ihana sellaisenaan. (Kuulostaa helpolle, käytännössä sitä ei ole..)

Muista kertoa hoitopaikassa hänen luonteestaan. Ja kannattaa lukea Liisa Keltinkangas-Järvisen Temperamentti- niminen kirja. Minua lohdutti se kovin, ehkä sinuakin? Zemppiä!

Vierailija:

Lainaus:

Missä meillä on mennyt vikaan? Kun ei anneta periksi? Mitä pitäisi tehdä? ap

En osaa tulkita tuota lapsesi käytöstä (olen itse myös lastentarhanopettaja), mutta monet lapset ovat sellaisia, että kiellot varsinkin vieraalta saattavat olla ikäviä. Jotut itkevät tms, mutta se ei tarkoita, että lapsi voisi huonosti. Lapsilla ei ole kehittynyt vielä tapa, miten raegoida tällaisiin asioihin. En olisi kovin huolissani tuosta!

Parasta olisi, jos lapsesi saisi rauhassa tutustua hoitopaikkaan. Ole itse reippaalla mielellä ja tue lastasi, jos häntä pelottaa tämä tilanne. Osaat varmasti tulkita omaa lastasi parhaiten ja myös kysele miten hänellä siellä sujuu. Katso silmiin ja kerro että rakastat (tai muuta sellaista, mikä sinulle sopii).

Pidä juuri ne rajat, joita olette asettanut ja muista, että et usko ketään tämän typerän palstan ilkeistä äideistä!

nro 8, jolla myös herkkä, ihana omalaatuinen lapsi

Sitten vain lapsen käyttäytyessä noin kiellätte häntä hölmöilemästä. Jos ei tehoa, voitte myös rankaista. Ja jos ette pelkää sarkasmin käyttöä (tätä monet nykyään vastustavat), niin tehkää perinteiset, pakatkaa lapselle eväät ja kertokaa, että tuossa on ovi, sopii lähteä ja takaisin voi tulla, jos mieli muuttuu.

10

Siis kun hän alkaa huutamaan jne, niin mitä sinä siinä vaiheessa teet? Otat syliin ja lohdutat? Vai oletko huomaamatta? Itselläni on myös herkkä 3v lapsi, joka toisaalta taas on hyvin jästipäinen ;) Kun ei saa tahtoaan läpi, alkaa huutamaan ja itkemään. Kielloista taas joko tottelee tai pistää kampoihin minkä jaksaa. Mielestäni aika normaali 3v.

Minusta lapsesi on kehittänyt keinon jolla päästä kiertämään kiellot. Vaikka sanot että ette anna periksi, hän silti jostain syystä jaksaa yrittää tuota samaa aina vain ja uudestaan. Joskohan joskus olisi niin päässyt kiertämään kiellon?

Vaikea tähän on oikein mitään sanoa tuntematta lasta, mutta voisitte kokeilla sitä ettette tuohon huutamiseen juurikaan reagoisi. Sanoisitte vaan, että tämä asia on nyt kielletty ja sillä selvä ja antaisitte lapsen huutaa kiukkunsa pois, kuitenkaan jättämättä häntä yksin. Kun kiukku on ohi, otatte vaikka syliin ja puhutte asian selväksi. Näin meillä toimitaan hyvin pitkälti.

temperamentikas on vähän ihmeellinen määritelmä. Minun käsitys siitä mitä tarkoitetaan temperamentikkaalla ei sisälly siihen käsitykseen mikä minulla on herkästä lapsesta. Mutta neutraali suhtautuminen lapsen huutoihin vois olla hyvä tapa. Älä näytä ovea,mutta älä myöskään lohduta. Käyttäydy aivanko lapsi ei huutaisi ja itkisi. Puhuttele häntä aivan kuin hän olisi ihan normaalissa olotilassa.

Ensi viikolla vierailemme taas päiväkodissa useana päivänä. Katsotaan miten homma lähtee menemään. Olen puhunutkin hoitajan kanssa lapsen luonteesta etukäteen. Eiköhän tämä tästä.. ap

Sivut

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat