Vierailija

Taustaa:

Ollaan tunnettu ystäväni kanssa 5-6 vuotta, ja oltu melkein kuukausittain tekemisissä, välillä harvemmin kun asuttiin eri paikkakunnilla, mut siis koko ajan pidetty yhteyttä ja käyty kahvilla. Minulla on 2 lasta, uhmis + kuopus 5kk. Ystäväni sai 2kk sitten esikoisensa.

Ennen hänen vauvansa syntymää oltiin vielä tiiviisti tekemisissä, annoin hänelle meiltä pieneksi jääneitä vauvanvaatteita ja lainasin vauva-aiheisia kirjoja, juteltiin ja odotettiin kovasti hänen vauvaansa syntyväksi. Kun vauva sitten syntyi, hänestä ei kuulunut mitään.

Oon nyt näiden parin kuukauden aikana laittanut tekstiviestejä tyyliin " mitä kuuluu/voitteko hyvin/tarvitsetko apua/tuletteko käymään/saadaanko tulla vauvaa katsomaan" tms, soittanut olen pari kertaa. Puhelimessa hän vaikuttaa tosi närkästyneeltä ja kiireiseltä, ja vastausviestit ovat tosi tylyjä " Ei nyt ehditä. Hyvää kesää teille" .

Tilanne on minusta ihan outo - toisaalta en halua rasittaa ystävääni tunkeutumalla heille väkisin kylään, enkä tahdo alkaa puhelinterroristiksi mutta on ihan hullua etten ole vielä edes saanut nähdä vauvaa?? Eikä hän edes viestitse kerro mitään? En voi uskoa, että hän olisi suuttunut mistään, sillä kun edellisen kerran näimme, hän riemuissaan kantoi kotoani pari muovikassillista vauvan vaatteita, ja muutenkin meillä oli tosi mukavaa.

Missä vika? Baby bluesiako? Mitä voin tehdä - vai pitääkö nyt vain odottaa...?

Kommentit (19)

Toivottavasti hänellä nyt kuitenkin on kaikki ihan hyvin, en itse pidä yllätysvierailijoista, joten en halua " poiketa ohimennen" heillä... Luotan siihen, että kutsu joskus tulee. Mutta luulen, että vauvalle ostamani 62cm body on silloin pieni... Voi höh.

Itselleni ei tulis mieleenkään (edes väsymyksen vuoksi) olla pyytämättä ystäviä ihailemaan lastani mahdollisimman pian! Ja kauheaa on, jos lapsi oliskin sairas tms...

Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Itse taidan olla tällä hetkellä juuri sellainen kuin ystäväsi. Ei vain jaksa pitää yhteyksiä tai olla aina pirteä esim. puhelimessa. On ikävää, että jotkut ystävät ja sukulaiset ovat selvästi tulkinneet asian niin, etten halua pitää yhteyttä tai että minusta on tullut pahimman luokan kuspää. On väärin, että väsymyksestään joutuu vielä maksamaan sen hinnan, että tulee hylätyksi ja väärinymmärretyksi.

Joten älä nyt ihan yksioikoisesti tuomitse ystävääsi! Äläkä varsinkaan tee suuria johtopäätöksiä esim. yhteydenpitovälien takia.

vauva on mullistanut parisuhteen ja se on retuperällä eikä jakseta esittää onnellista äitiä. Ollaan kiukkuisia koko maailmalle " kuinka voidaan häntä kohdella niin epäoikeudenmukaisesti kun on juuri lapsenkin saanut" ja väsymys vielä tähän päälle + huutava lapsi.

Odottele rauhassa kuukausi, pari ja soittele sitten taas. Ystävällesi on voinut vain tulla yllärinä miten rankkaa alku vauvan kanssa voi olla.

Niin, voi ehkä kuulostaa itsekkäältä, mut kyseessä ei ole kaveri, vaan ihan Ystävä, jonka kanssa on kipeätkin ajatukset jaettu. Luulisi, että jos hän on väsynyt, hän voisi kertoa siitä viestissään tms.

Ehkä olen itse superäiti, kun meillä kyllä ystävät sai tulla jo synnytyssairaalaankin. (ENKÄ tarkoita tällä sitä, että minunkin olisi sinne pitänyt päästä, tai että KAIKKIen pitäis tehdä niin.... Mutta olisin esim. halunnut tietää tästä ystäväni lapsen nimestä jotain muuta kautta kuin lehdestä lukemalla. Eli siis tämä totaalinen uutispimento tuntuu hyvin oudolta.)

Ap

Vauva on vielä hyvin pieni. Ystäväsi saattaa olla hyvin väsynyt.

Minä en ensimmäiseen puoleen vuoteen jaksanut ottaa kehenkään yhteyttä. Txtareihin vastailin päivien viiveellä, kun ei ainoita vapaita hetkiä halunnut tuhlata johonkin näpyttelyyn.

Puhumattakaan siitä, että ottaa vieraita vastaan. Varmaan kuitenkin sukulaiset ja läheisemmät ystävät ovat kokoajan kotiovella.

Ole nyt ihan rauhassa ja anna tälle ystävälle aikaa!

en olekaan koska lapsia ei ole. En voi sietää ystäviä, jotka pommittavat kyselyillään " Mikä sinun on" tai kuluttavat aikaa pohtien miten minä voin. Anna olla! Ottaa yhteyttä kun/jos haluaa. Eikö sinulla ole muita ystäviä?

Kun mun ystävät ovat saaneet lapsia, olen yleensä päässyt katsomaan vauvoja 2vko-1kk niiden syntymän jälkeen. 2kk jos ois mennyt eikä ystävästä saati vauvasta olisi mitään kuulunut, niin olisin erittäin huolissani ja ihmettelisin mikä on vialla. Jatkuvaan tekstaripommitukseen en ilkeäisi käydä, mut silloin tällöin laittelisin varmaan samanoloisia viestejä kuin sinäkin, ap.

Vaikea sanoa mitä sun pitäisi tehdä. Jotenkin tuntuu että jotain on pielessä kun ystäväsi ei päästä sinua lähelleen eikä vauvaa katsomaan. :( Jospa lähettäisit hänelle kauniin kortin, kenties kukkiakin tms? ja kirjoittaisit kauniin viestin korttiin ja loppuun " ystäväsi X" . Jos ei näihin vastaa, ei sulla jääne muuta vaihtoehtoa kuin odottaa sitä vastausta.. :( En itse ainakaan ilkeis tuppautua kutsumatta kylään. Toivottavasti ystävälläsi ja hänen vauvallaan on kaikki hyvin.

PS. Miten hän ilmoitti vauvansa syntymästä vai ilmoittiko mitenkään?

masennus, ja unettomuus, minkä hoitoon meni aikaa n. 1,6 vuotta. Anna ystävällesi aikaa. Äidiksi tuleminen ei ole aina ruusuista, auvoista aikaa. Mutta onneksi se onni sieltä yleensä aina löytyy.

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat