Vierailija

Mitä mahdollisuuksia siltä alalta löytyy, suuntautumisvaihtoehtoja tai mitä tutkintoja on tarjolla peruskoulutuksessa tai korkeammassa asteessa... Ikääkin mulla on jo melkein kolmekymmentä, mutta harkitsen alan vaihtoa ja siksi haluasin tietoa...

t. kiinnostunut...

Kommentit (13)

Erittäin raskasta työtä sekä fyysisesti että henkisesti....

Joudut pesemään ja vaihtamaan likaisia kakkavaippoja, tekemään pesuja sängyssä, katsomaan eritteitä, joita ei muuten näkisi, mutta siihen työhön tottuu...

Pahimpia ovat tapaukset, joissa vanhus voi huonosti tai on kuoleman portella....

Töitä on vain kesällä. Jos ylipäätään onnistut työllistymään, kesälomaa sinulla ei ole koskaan ja talvet kärvistelet ilman töitä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Siksi haluaisin jotain muuta ja puutarha-ala kiinnostaisi minua.

Haluasin niin tehdä jotain minua innostavaa työtä ja harmi jos työtä ei ole....sitäkö tarkoitit? Ettei töitä ole riitävästi tolla alalla?

Mutta monesti ihminen jolle puutarhan hoito tmv. on rentouttava HARRASTUS, ei välttämättä ymmärrä, että TYÖNÄ se on aivan erilaista:)

Omassa pihassa esim. saa lähinnä nauttia kuinka kukat kasvavat, aamukahvin lomassa voi nyppiä muutaman kuivahtaneen kukan pois orvokki amppelista jne.

Kun kasvattaa esim. kukkia työkseen, ei periaatteessa näe kukkien loistoa kun hiukan, sillä suurin osa ajasta menee istutuksiin, taimien hoitamiseen ymv. ja kun kukinta alkaa, niin kukat pakataa rekkaan ja toimitetaan kauppoihin:)

Asiaa voi verrata siihen, että jos rakastaa lukemista ja lukee pari-kolme itse valitsemaansa kirjaa viikossa, ja yht´äkkiä alkaa " kirjojen lukijaksi" ammatiltaan, ja on PAKKO lukea muiden valitsemia kirjoja kaiket päivät... Se ei enää ole samanlasta " hauskan pitoa" , rentoutumista vaan työtä.

En toki halua latistaa ap:ta, vaan kehottaa miettimään, että onko tuo puutarhan hoito ollut rakas harrastus, jonka merkitystä on korostanut se, että se on ollut mukavaa pakoa hoitotyöstä?

Samoin ku jos rakastaa ruuan laittoa kotona, järjestää ystäville illan istujaisia upeine ruokineen jne. niin se on ihan jotain muuta kun olla kokkina ala-asteen keittiöllä, valmistaa 300 annosta nakkikastiketta ja muussia:)

Eikö talvella ole tarvetta tehdä töitä?

Onko sulla alan koulutus?

Niinpä, mua vain kiinnostaisi niin paljon tutustua kasvien maailmaan ja oppiakin jotain niistä... Se olis se motiivi, työnsaanti mahdollisuudet sitten ovat varmaankin kortilla, mutta haluan seurata kutsumustani... ap

En itse omaa tuon alan koulutusta, mutta tunnen muutaman puutarhurin. Palkka kehno, työllistyminen vielä kehnompaa.

Floristille voisi ympärivuotisesti töitä kai ollakin.

Tottakai, jos olet päättänyt, että haluat tuota alaa opiskella, niinhän se sitten pitää tehdä. Mutta haluatko kasvit varmasti ammatiksi, harrastus ei riitä?

kun todella olet varma, mitä olet rupeamassa tekemään. Minäkin aion puutarhuriksi, yrittäjäksi. Pohjalla on jo kaupallisen alan koulutus ja kokemusta puutarha-alan kesätöistä ja oman ja muiden pihojen laitosta. Silti nautin siitä, vaikka selkää kolottaa ja jäseniä särkee.

Tarvittaessa pystyn työllistämään itseni myös kirjanpidolla, taulujen myynnillä ja kirjoittamalla. Ehkä sinäkin saat talveksi hoitoalan keikkaa...

Olettaisin että kasvihuoneissa joissa kasvatetaan kurkkuja/tomaatteja tmv. on söitä talvellakin, koska niitä talvisinkin myydään (kotimaisiakin siis:)

Mutta taitavat usein olla perheyrityksiä, joten eivät varmaankaan palkkaa ulkopuolisia töihin...?

Kukkakaupat ymv. toki työllistävät ympäri vuoden, mutta se ei ehkä ole ap:n tarkottamaa puutarha-alaa...? Ja floristeja palkataan nykyisin töihin myös isoihin marketteihin, joilla on oma kukka osastonsa:) Toki paikkoja vähän... Mutta tiedän esim. erään aika pienen " marketin" palkanneen kukka osastoa hoitamaan " ammattilaisen" joka huolehtii kukista ja vastailee ihmisten kysymyksiin. Kukka osasto on noin yhden normaalin huoneen kokoinen alue, ja siellä myydään leikkokukkia valmiina kimppuina, hieman viherkasveja sekä kaktuksia ja tietenkin aina sesongin mukaisia kukkia (joulutähtiä, narsisseja, ruusuja, sekä " kukkakoreja" joissa joulupukki/tipu tmv.)

Olen kokeillut hoitoalaa, ei sovi mulle...

Tykkään ruoanlaitosta ja kasvien ja kukkien hoitamisesta. Ammattitaitoa ei vain ole, ja siksi olen valitsemassa alakseni joko kokki tai puutarhuri, miksei floristi.....

Mielenkiintoni on enemmänkin viherkasveissa ja yrteissä ja niiden kasvattamisessa, ei vain kukkien sitomisessa....

Kukkakaupassa riivitään piikkejä ruusuista, leikellään varsia ymv. " takahuoneen huomaamatonta työtä" .

Salaatteja kasvattavassa kasvihuoneessa on myös paaaaljon tylsää hommaa. Ehkä sinun kannattaisi perustaa oma yrtti tila (jossa siis toki paljon tylsiä hommia, on eri asia laittaa 2000 purkkia kasvamaan kun kotona se 2 ruukkua tinjamia...;)

Ja kannattaa jalostaa tuotteet itse loppuun asti, tehdä esim. omia maustesekoituksia tmv. ja myydä niitä. Netistä kannattaa selailla mitä kaikkea siellä on myynnissä, erilaisia luonnon tuotteita, yrttisiä tee-merkkejä jne.

Se päätös oli helppo tehdä miehen tuella.

Haluan tulevaisuudessa tehdä sitä työtä mistä nautin...

Kiitos vastanneille, ei siitä hoitotyöstä sen kummenpaa palkkaa saa....

t. ap

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat