Vierailija

Miten jotkut eivät millään tahdo käsittää, että voi olla tosissaan allerginen jollekin.

" Sillähän on NIIN hyvä iho - ei kai se voi niin allerginen olla?"

(Juu niin, arvaa miten paljon hoitoa, rasvausta ja ruoan kanssa pelaamista vaatiikaan, että iho pysyy edes jollakin lailla kunnossa).

" Kai se nyt vähän jäätelöä voi maistaa - eihän nyt pikkumäärästä mitään tule."

(Kyllä meillä vaan tulee, siinä on helposti hengenlähtö lähellä - jaa että vaikea uskoa? No kokeillaanko, voidaan vaikkapa videoida kokemus muistoksi - voimme elää nuo kauhun hetket yhä uudelleen).

" Ai sä oot NOIN tarkka."

(Pakko mikä pakko, ei huvittais, muttei oo vaihtoehtoja).

" No mitä noi nyt, pikkunäppylät, niitähän tulee ja menee meillä kaikilla"

(Joo niin, mutta meillä lähinnä vaan tulee tulee ja tulee - vaatii melko lailla lääkitsemistä, rasvausta ja valvottuja öitä, ettei tule vaan vieläkin pahemmaksi).

" Nehän on vaan allergioita, kyllä ne siitä."

(Aivan. Asiat voisivat olla tietysti paljon pahemminkin. Me vaan nyt satumme elämää tämän asian kanssa 24/7 - eli kyllä välillä käy aika rankaksikin, vaikka kevyin rantein yritetäänkin ottaa).

Kaikista eniten rassaa se, että tietyille SAMOILLE ihmisille saa SAMAT asiat toistaa ja selittää yhä uudestaan ja uudestaan ja uudestaan... Välilä en jaksais enää puhua allergioista sanaakaan. Sitäkään eivät tunnu kaikki ymmärtävän... Ehkä huvittavimipia ovat ne, jotka tulevat neuvomaan allergia-asioissa ja paljastavat samalla sen, ettei heillä ole minkäänlaista tietoa asioista. Osa heistä " neuvoo" varmasti hyvää hyvyyttään, osa vain siksi että ovat (luulevat olevansa) besserwissereitä asiassa kuin asiassa. Jälkimmäisille on turhaa edes selittää kuinka väärässä he ovat, ottavat vain nokkiinsa. ;)

Onneksi on paljon heitäkin jotka ymmärtävät ja jaksavat kuunnella, kun puran huoliani. Kiitos heille!

Kommentit (12)

Vierailija:

Lainaus:

sitten vasta kannattaa kylässä kieltäytyä esim ruoasta jos se on hengenvaarallista. lähinnä ärsyttää esim laktoosi-intoleranssi kun ihmiset vaativat vähä-laktoosista mutta jos sitä ei ole saavat vain ilmavaivoja. saan määki hernekeitosta ja kananmunasyta mutta en ala vaatia että mun on saatava erikoisruokia

Eipä sitä pienelle lapselle tahdo ikävää oloa, on se millainen tahansa, vaan mieluummin jättää sen allergisoivan ruoan antamatta vaikkei se nyt henkeä veisikään. Aikuiset tietysti päättää itse ja tietääkin paremmin, mitä mistäkin seuraa. Ei nyt herrajestas terveydellään tarvitse kenenkään leikitellä ollakseen mukamas kohtelias.

Mitä laktoosi-intoleranssiin tulee, niin joillakin se on lievä ja joillakin paha. Oma mieheni on n. puoli vuorokautta kuoleman kielissä vessassa vääntämässä / sängyssä itkemässä (joo, aikuinen iso mies enkä mistään muusta asiasta ole hänen näiden vuosien aikana nähnyt itkevän) kipujaan. Ja yleensä syynä on just joku tuttava tai sukulainen, joka sanoo tehneensä laktoositonta ruokaa - jolloin mies ei ota laktoosinappia - ja sitten syötyä vasta mainitaan niin että olihan siinä pikkuisen voita ja kermaa.

JESSUS kun jotkut osaa olla ymmärtämättömiä ja ylimielisiä!!!

Moniallergisen lapsen äitinä ymmärrän sinua täysin! Ei ole aina helppoa joidenkin ymmärtämättömien moukkien seurassa oleminen. =/ Mut yritän yleensä antaa niiden kommenttien mennä toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos. Kun eivät tyhmät ymmärrä niin eivät ymmärrä. Ei aina jaksa esitelmää käydä pitämään lapsen allergioista ja niiden ilmenemismuodoista . Jaksamisia teille!

Sisältö jatkuu mainoksen alla

allergian oireet on niin pieniä. sitten vasta kannattaa kylässä kieltäytyä esim ruoasta jos se on hengenvaarallista. lähinnä ärsyttää esim laktoosi-intoleranssi kun ihmiset vaativat vähä-laktoosista mutta jos sitä ei ole saavat vain ilmavaivoja. saan määki hernekeitosta ja kananmunasyta mutta en ala vaatia että mun on saatava erikoisruokia !joo ja tiedän että maitoallergia on eri asia

Tosi monet nykyään ilmoittavat olevansa allergisia sille ja tälle... Olettavat, että heitävarten valmistetaan erityis ruuat ja eletään heidän allergioittensa mukana. Usein näillä ihmisillä allergiat ovat kuitenkin yllättävän lieviä... Jos näet ruuassa saattuukin olemaan joain kiellettyä, niin voihan sitä kuitenkin ottaa, kun ei siihen nyt kuole, tai tule ehkä vain vähän vatsanväänteitä/kutinaa kitalakeen tms. Kyllästyttää, kun vaaditaan erityiskohtelua " pikkujutun takia" . Ymmärrän, että on olemassa oikeasti allergisia ihmisiä; mutta nämä kaikesta " turhasta nipottajat" muuttavat minun asennettani allergioihin.

Monetkaan eivät varmaan helposti muista perheenne kaikkia allergioita, eivätkä kiusallaan koettele hermojasi - he vain eivät elä asian kanssa 24/7.

Minulla on tuttava jonka lapsen joka yskäisy, silmien kutiaminen, pikku punotus tms. merkitsee jotain vakavaa - tämä ihminen nauttii lapsensa kautta saamastaan huomiosta (?)

Olen pahoillani jos ärsytän lisää, mutta näitäkin riittää...

jolla on jos jonkin sortin allergiaa...

Kerää huomiota/sääliä allergioillaan, ja kummasti on allerginen esim. kalalle, mutta ei purkki tonnikalalle...;) Eli (suurin?)osa hänen allergioistaan on keksittyjä, ettei tarvitse syödä sitä mistä ei pidä...

Tälläiset idiootit sitten saavat jotkut ihmiset olettamaan, että ap:n lapsilla ymv. ei voi olla oikeita allergioita. Jokuhan voi saada kohtauksen jo siitä, että lusikalla otetaan ensin kalaa, ja sitten annettaan allergiselle lpaselle samalla lusikalla lihakastiketta:(

Kahden moniallergisen lapsen äitinä olen myös tottunut kuulemaan noita kommentteja ihan jatkuvasti. Suurimman osan ajasta jaksan olla välittämättä, mutta välillä loppuu mullakin huumori niitten kans. Onneksi lasten päiväkodissa otetaan allergiat vakavasti ja ollaan todella varovaisia.

Minä myös raahasin monta vuotta ihan joka paikkaan lapsille omat ruoat mukani, mutta nyt olen pikku hiljaa oppinut luottamaan muutamaan valittuun ihmiseen. Kuten lasten mummilaan mennessä tiedän, et mummu ja pappa on varovaisia ja kyselee joka ikisen ruoka-aineen erikseen ja pappa jopa tekee lapsilleni omat ruoat, jos menemme sinne syömään! Mutta pitkä on ollut tie ja monet sanomiset se on vaatinut. Ja varsinkin kun mieheni välillä vähättelee lasten oireita, vaikka on itsekin allerginen!! ja saa mm. hengitystieoireita esim. pähkinöistä ja on sit ihan tukossa.

Nää on vaan niitä asioita joiden kans täytyy jaksaa elää eli sopeutua niihin. Ei se aina helppoa ole! Mä yritän vaan ajatella, et lapset kasvaa koko ajan ja ruokavalio monipuolistuu!?

Tsemppiä ap!

kappu

Mulla ei ole " jos jonkin sortin allergioita" , mutta olen kuin olenkin allerginen kalalle, PAITSI purkkitonnikalalle. :D En tiedä itsekään mistä on kysymys, ei ole tullut koskaan kysyttyä lääkäriltäkään. Enkä tiedä onko purkkitonnari ainoa kala jota voin syödä, luultavasti ei, mutta kokeilut ovat olleet sen verran tuskallisia, etten ole niitä kovin usein tehnyt. ;)

Tai sitten kaikki voi olla korvieni välissä... ;)

Sori OT, oli vaan pakko huomauttaa, että tällaisia kummajaisuuksiakin _oikeasti_ on, eikä kaikki ole vain huomiohakuisen tahi nirson ihmisen teatteria.

Meillä ei tod. vaadita mitään erityiskohtelua, päin vastoin: omat eväät on aina mukana, ja mieluummin teen itse kaiken, jotta tiedän varmasti mitä siinä sitten on... (eli en tosiaan odota/vaadi että joku näkisi vaivaa allergioidemme takia).

JA meillä sattumalta on myös tilanne, jossa lapsen joka yskäisy, silmien kutiaminen, pikku punotus tms. merkitsee jotain vakavaa - emmekä tosiaankaan nauti mahdollisesti saamastamme huomiosta tämän asian tiimoilta. Päin vastoin, mieluummin olisin hyvinkin hissunkiussun ja vaivihkaa... Meillä tämä asia ei ole mikään nautinto - tai huomion hakuisuutta. Mieluummin eläisin ilman näitä allergioitamme. Ja saamaamme huomioita tai " huomiota" .

Ei se mitään, sekus ärsytät. Yleensä kestän aika hyvin jopa melko kylmäverisetkin kommentit. Mutta joskus meikäläiselläkin tulee mitta täyteen. Silloin on hyvä purkaa vähän paineita johonkin...

Vierailija:

Lainaus:

Tosi monet nykyään ilmoittavat olevansa allergisia sille ja tälle... Olettavat, että heitävarten valmistetaan erityis ruuat ja eletään heidän allergioittensa mukana. Usein näillä ihmisillä allergiat ovat kuitenkin yllättävän lieviä... Jos näet ruuassa saattuukin olemaan joain kiellettyä, niin voihan sitä kuitenkin ottaa, kun ei siihen nyt kuole, tai tule ehkä vain vähän vatsanväänteitä/kutinaa kitalakeen tms. Kyllästyttää, kun vaaditaan erityiskohtelua " pikkujutun takia" . Ymmärrän, että on olemassa oikeasti allergisia ihmisiä; mutta nämä kaikesta " turhasta nipottajat" muuttavat minun asennettani allergioihin.

Monetkaan eivät varmaan helposti muista perheenne kaikkia allergioita, eivätkä kiusallaan koettele hermojasi - he vain eivät elä asian kanssa 24/7.

Minulla on tuttava jonka lapsen joka yskäisy, silmien kutiaminen, pikku punotus tms. merkitsee jotain vakavaa - tämä ihminen nauttii lapsensa kautta saamastaan huomiosta (?)

Olen pahoillani jos ärsytän lisää, mutta näitäkin riittää...

Vierailija:

Lainaus:

jolla on jos jonkin sortin allergiaa...

Kerää huomiota/sääliä allergioillaan, ja kummasti on allerginen esim. kalalle, mutta ei purkki tonnikalalle...;) Eli (suurin?)osa hänen allergioistaan on keksittyjä, ettei tarvitse syödä sitä mistä ei pidä...

Tälläiset idiootit sitten saavat jotkut ihmiset olettamaan, että ap:n lapsilla ymv. ei voi olla oikeita allergioita. Jokuhan voi saada kohtauksen jo siitä, että lusikalla otetaan ensin kalaa, ja sitten annettaan allergiselle lpaselle samalla lusikalla lihakastiketta:(

Oma allergia listani on pitkä kuin nälkävuosi. Listallani on:

Kiivi (heng. vaarallinen)

Paprika (erit. paha)

Mansikka (erit. paha)

Porkkana (raakana heng. vaarallinen, keitetyttynä paha)

Lanttu (raaka + keitetty paha)

Palsternakka (erit. paha)

Kukkakaali (paha)

Valkokaali (paha)

Omena (erit. paha)

Päärynä (paha)

Tomaatti (erit. paha)

Luumu (erit. paha)

Persikka (erit. paha)

Aprikoosi (paha)

Vahvat mausteet (erit. paha)

Tilli (paha)

Persilja (paha)

Äyriäiset (paha)

Selleri (paha)

Raaka peruna (erit. paha)

Sinappi (paha)

Ananas (paha)

Kirsikka (paha)

Sitr. hedelmät (erit. paha)

Ruis (erit. paha)

Ohra (erit. paha)

Ja joka helvetin kerta saa kuulla, että kyllä sä voit tätä syödä, ei tässä ole kuin vaan ihan vähän mansikkaa jne.

Saa hillittömät oireet jo pelkästä kalan käsittelystä. Ilmeisesti se tonnikala on niin käsiteltyä, että allergisoivat osaset ei enää " toimi" .

Voi kun tuliskin vain ilmavaivoja. Ensin alkaa niin karmeat vatsanväänteet, että hiki helmeilee otsalla. Sitten vatsa turpoaa tuplaksi ja vatsanväänteet vaan pahenee - huom ! tässä vaiheessa ei vieläkään tule ilmaa pihalle - ja on jo selkäkin tuskanhiestä märkänä. Noin puolen tunnin kulutta tulee ilmat - ja myös kaikki viimeisen puolen vuorokauden aikana syöty pihalle - ehtii sitä vessan tai ei. Jos tätä vertaat hernesopan aiheuttamiin ilmavaivoihin niin kokeile risiiniöljyä, saisit ehkä jonkinnäköisen kuvan siitä mitä laktoosi-intoleranssi on.

lähinnä ärsyttää esim laktoosi-intoleranssi kun ihmiset vaativat vähä-laktoosista mutta jos sitä ei ole saavat vain ilmavaivoja. saan määki hernekeitosta ja kananmunasyta mutta en ala vaatia että mun on saatava erikoisruokia !joo ja tiedän että maitoallergia on eri asia

[/quote]

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat