Seuraa 

Perheemme on törmännyt ikäävään ongelmaan kaupoissa. Tuleva ekaluokkalaisemme oppi juuri lukemaan ja nyt hän lukee innokkaasti kaikkia tekstejä mitä silmät tavoittavat. Kaupan kassajonossa pienet siömät ovat löytäneet iltapäivälehtien lööpit. Olen joutunut selittämään monet kerrat ahdistavia lööppejä, kuten äiti poltti lapsensa tai isä tappoi lapset aamiaispöytään. Myös missien laihdutuslööpit ovat herättäneet ihmetystä lapsessamme. Miksi missi laihduttaa vaikka hän ei ole pulska, kysyi lapsemme. Onko muilla samoja kokemuksia, mitä asialle voii tehdä? En voi jättää lapsia yksin kotiinkaan, kun käymme kaupassa. Voisiko asiasta kehittää jonkinlaisen kansanliikkeen, että lööpit saisi pois lasten silmistä?

Kommentit (5)

olen vasta taaperon äiti, en siis lukemaan oppineen, mutta muistan että oma äitini kirjoitti " kansanedustajalleen" eduskuntaan aiheesta parikymmentä vuotta sitten meidän olessa tuossa iässä, ja kyseinen edustaja oli ottanut ihan oikeasti asian puheeksi.

Nyt kuulemma on ollut lehtien palstoilla jonkin aikaa sitten paljon valitusta lööpeistä ja niiden rankasta sisällöstä juuri tuon takia, ja otsikot olivatkin hetken aikaa pliisumpia, itsekin seurasin ja ne oli tyyliin " golfpallo osui silmään" .

Parasta olisi mun mielestä valittaa tarpeeksi paljon lehtien palstoille ja lähettää suoraa palautetta näille lehdille mahdollisimman monen ja uhata esim boikotoida jos ei asia ala muuttumaan, niin alkaiskohan sitten otsikot kesyyntyä?

lyötiin asia överiksi ja " leikiksi" . Selostin, että lehdet keksivät mitä omituisimpia juttuja nostaakseen myyntiä. Ihan mitä vaan ne voivat laittaa lööppiin eikä sen tarvitse olla totta ollenkaan. Mitä hurjempi juttu, sitä enempi ostajia.

Keksimme myös itse lööppejä tyyliin: " Äiti söi karhun ja RÖYHTÄISI" tai " 3 hirviötä löydetty koulun liikuntasalista" .

Puhuimme myös siitä, että jotkut lööpit voi vaikuttaa pelottavilta, mutta että ei niitä pidä sillä tavalla lukea ja uskoa. Kannattaa ajatella vaan, että ne on ihan höpöhöpöä.

Ja että jos joku asia jää mietityttämään, kannattaa kertoa mulle tai isälle.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Eikö lapsia juuri kiinnosta kaikki mitä kieltää? Ja toisaalta lööpit ovat niin suurilla kirjaimilla, että silmät eksyvät väkisinkin niihin kassajonossa. Ainakin minulla eksyvät. Mutta keskustelu aiheesta on kyllä hyvä idea.

Meillä tuleva ekaluokkalainen oppi lukemaan juuri 5 vuotta täytettyään. Kerroin, mitä en halua lukevan; joskus silmät tietysti eksyivät väkisin, mutta kerroin ko. lehdistä oman mielipiteeni. Ja nyt, jos huomaan lukevan jotain lehden kantta tai lööppiä, huomautan asiasta + keskustelemme lukemastaan.

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat