Vierailija

teoriassa tilanne tämmöinen: pariskunnasta toinen ei kuulu kirkkoon ja toinen kuuluu. menevät siis naimisiin maistraatissa, kirkkoon kuuluva haluaisi myös avioliiton siunauksen kirkossa. kuinka pitkä väli maistraatissa käynnistä kirkkohäihin on vielä järkevää? onko tyhmää jos on esim. vuosi välissä, jopa enemmän? vai pitäisikö kaikki pitää samaan syssyyn?

Kommentit (9)

Minusta se ainakin olisi ihan kiva ajatus, vaikka vihkimisestä olisi 20 vuotta. Mutta silloin olettaisin, että parille olisi nimenomaan tärkeä että liitto siunataan, ei järjestää 'kirkkohäät'.

se tilanne, että mies on luterilainen ja minä en kuulu kirkkoon. Minä haluaisin mahdollisimman pienet maistraattihäät, mies haluaisi kirkkohäät.

Miehellä on iso suku, ja perhejuhlissa, oli sitten synttärit tai ristiäiset on aina se 30 henkeä. Meillä taas ei ole sukua laisinkaan, minulla on vain äitini, ei sisaruksia, ja isä ja isovanhemmat ovat jo kuolleet. Serkkuihin en ole pitänyt yhteyttä mummon hautajaisten -82 jälkeen. Eli sukulaisia ei olisi ketä kutsua.

Ei kauheesti nappais mitkään kirkkohäät, riparikin pitäis käydä.

Meillä kyllä tämä on se suurin syy, miksi ei olla vielä naimisissa, vaikka lapsiakin on. Miehelle ei kelpaa maistraattihäät, minä en halua kirkkohäitä.

*huoh*

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Esim. vuosi ei ole ollenkaan mahdottoman pitkä väli.

Onhan ihan mahdollista että pari haluaa esim. yhteisen lapsen saatuaan juridisista syistä mennä naimisiin mutta sen hetkinen taloudellinen tilanne ei salli isoja sukuhäitä. Silloinhan on ihan järkevää pitää vähän pidempi väli ja järjestää ne varsinaiset juhlat silloin kun budjetti sen sallii. Kirkossa siunaaminenhan on silloin oiva alku hääjuhlalle jos varsinaisesta vihkimisestä on kulunut jo aikaa.

kun kerta miehesi kuuluu kirkkoon. ei siihen tarvita sinun konfirmaatiota tai muutakaan.

kirkossa teitä ei voida vihdiä kuitenkaan, eli on mentävä maistraatissa naimisiin etukäteen. sitten pappi voi siunata teidän avioliiton kirkossa. olen ollut sellaisissa häissä, ja toimitus oli hyvin perinteinen. papin puheessa vain oli hiukan eri sanavalinnat.

maistraattihäistä ole pakko kertoa kellekään!

Mekin mentiin viime kesänä tuttavien hääjuhlaan. Kutsu oli ovelasti tehty, mutta ei siitä kyllä tajunnut, että ovat jo naimisissa.

Siellä sitten selvisi, että olikin vain avioliiton siunaus, ei varsinaiset häät. Mutta muuten ihan 100% häät. Kaikki vieraat eivät edes kuulleet papin puhetta, ja monille tuskin vieläkään selvinnyt, että olivat menneet jo monta kuukautta aiemmin maistraatissa naimisiin.

haluttais naimisiin, mutta vielä ei ole varaa pitää juhlia. ehkä käymme maistraatissa vain, ja pidämme juhlat myöhemmin. samaa mietin, että missä vaiheessa on jo "hölmöä" alkaa edes juhlia järjestämään, kun naimisiin menosta onkin jo kulunut pitkä aika...

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat