Vierailija

ärsyttää kun he voivat toimia opettajian, vaikka koulutus on suppea. Toivon ettei minun lapsilleni tule sellaista opea. Monet toimivat vielä erityisluokilla opeina, miksi??????

Kommentit (22)

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Vierailija:

Lainaus:

ap:n ei siis tarvitse pelätä, että hänen lapsukaisensa joutuu tällaisen opettajan opettamaksi ennen kuin sitten kun hän on ammattikoulussa opiskelemassa sitä vaatesuunnittelua...

Ammatillista opettajakorkeakoulua? Molemmista tulee hyviä opettajia siihen tarkoitukseen joihin heidät on tarkoitettu. HAMKin opettajakorkeakoulusta ei tule luokanopettajia vaan ammatillisten alojen opettajia.

minä olen käynyt sen. Se oli kyllä sangen suppea, mutta sieltä saa ammatillisen opettajan pätevyyden. Eli minä olen kasvatustieteen maisteri (en siis luokanopettaja), kävin hämeenlinnan ammatillisen opettajakorkeakoulun, eli sain pätevyyden opettaa kasvatustieteitä ja pidempää sivuainettani.

Oli muuten kyllä ihan sairaan hyvä koulutus! Harvassa paikassa on sellaista reflektoinnin ja analysoinnin korostamista.

Voi olla esim. luokan- tai aineenopettajia, joilla ei ole siis erityisopettajan pätevyyttä, vaikka ovatkin muuten päteviä peruskouluun, tai sitten pahimmassa tapauksessa ketä vain, vaikkapa sitten vaatetusalaa ja jotain kasvatustieteitä opiskelleita tms. Mutta se ei taida olla mainitsemasi hämeenlinnalaisen oppilaitoksen syy!

Ja ne on kyllä molemmat ihan asiallisia omassa tarkoituksessaan ja antavat pätevyyden jolla voi hakea asianomaisia virkoja - siis niitä joihin on pätevä. OKL antaa pätevyyden hakea luokanopettajan virkoja ja HAMKin koulutus ammattikoulun (ja ammattikorkean) (aineen)opettajien virkoja. Peruskoulun ja lukion aineenopettajat tulevat sitten muualta ja meiltä yliopiston opettajiltahan ei vaadita minkäänlaista opettajakoulutusta.

Taidat olla itse sekoittanut asiat. On tosiaan niin, että jokainen voi hakea niitä virkoja joihin on pätevä mutta yhdellä koulutuksella ei tietenkään ole pätevä kaikkeen.

Erityisopettajina taas työskentelee paljon epäpäteviä sekä peruskouluissa että lukioissa ja ammattikouluissa siksi että päteviä erityisopettajia ei ole tarpeeksi.

Vierailija:

Lainaus:

Voi olla esim. luokan- tai aineenopettajia, joilla ei ole siis erityisopettajan pätevyyttä, vaikka ovatkin muuten päteviä peruskouluun, tai sitten pahimmassa tapauksessa ketä vain, vaikkapa sitten vaatetusalaa ja jotain kasvatustieteitä opiskelleita tms. Mutta se ei taida olla mainitsemasi hämeenlinnalaisen oppilaitoksen syy!

Vierailija:

Lainaus:

Voi olla esim. vaatetusalalta tutkinto...

ap

kyse on siis siitä HAMKin ammattiopettajan koulutuksesta. Se ei tosiaankaan tuota luokanopettajia, eikä sillä voi hakea aineenopettajan virkaa peruskoulun ylkäkoulustakaan sillä SE TUOTTAA AMMATTIKOULUN OPETTAJIA. ap:n ei siis tarvitse pelätä, että hänen lapsukaisensa joutuu tällaisen opettajan opettamaksi ennen kuin sitten kun hän on ammattikoulussa opiskelemassa sitä vaatesuunnittelua...

kyllä luokanopettajat ovat myös kasvatustieteen maistereita. Riippuu pääaineesta, tuleeko peruskoulun opettaja, vai onko lukenut " vain" kasvatustiedettä tai peräti aikuiskasvatustiedettä. Kaikki ovat KM:ia, mutta vain ensimmäisellä on luokanopettajan pätevyys eli opetusharjoittelut ja yksittäisten aineiden opiskelut takana.

eikös lastenhoitopuolella ole juuri kyse tästä, kun osalla väkeä on amk tutkinto, osa tekee siihen sitten jonkin appron päälle ja kolmannet ovat vielä sitten yliopistosta.. Siellä sitten nokitaan toisia.. Onneksi tutkijoiksi ei ole vielä hirveästi tunkua amk puolelta :)

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat