Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Seuraa 

Mietin tässä kuumeisesti, menisikö alkuraskauden ultraan. Meillä tehdään np ja rakenneultra mutta en jaksaisi millään odottaa viikkoon 12. Saako viikolla 7-8 tietää mitään muuta olennaista, kun että onko raskaus lähtenyt normaalisti käyntiin tai siis onko siellä ketään ja onko oikeassa paikassa???

Te ketkä olette käyneet sanokaapa, kannattaako mennä? Tai ketkä ette ole vielä niin menettekö??

Kommentit (12)

Nimittäin täälä kunta tekee ultrat rv 12 ja rv 21-24 ja nyt kun menin rv 12 ultraan niin mulle sanottiin että tämä vauveli on kylläkin jo rv 17+6.

Joten en sitten saanutkaan np ultraa ollenkaan vaan suoraan rakenne ultra aika annettiin että pystytään kattoon että lapsella olis kaikki kunnossa.

tarkkaa tietoahan terveestä vauvastaeivät voineet antaa koska olin koko kolme ensimmäistä kuukautta syönyt e-pillereitä koska kuukautiset tuli niinkuin pitikin...

Mie kävin viikko sitten kun jännitti niiiiiin kovasti. Näkyi toukka kohdussa ja sydämenlyönnit. Ultra tehtiin alakautta ja olen kuullut, että päältä tehtävä on alkuraskaudessa epävarmempi.

Kuusikymppiä oli pieni raha mielenrauhasta. Varsinkin kun lääkäri sanoi, että kun syke löytyy on keskenmenonristi pieni. :)

Suosittelen siis!

8+4

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Taidan minäkin kyllä mennä. Olisikohan joku 7+ viikko sopiva? Tämä on kolmas raskaus. Aiemmin en ole ollut alkuraskauden ultrassa. Nyt vaan jotenkin tekisi mieli mennä. Olo on paljon huonompi kuin aiemmissa raskauksissa ja vatsassa on enemmän ihmeellisiä tuntemuksia(?) Ei kipuja, mutta semmoista vellovaa tunnetta(rv 6).

Ja mitä enemmän on tietoinen kaikesta mahdollisesta, sitä enemmän haluaa varmistella.

Ensimmäisellä kerralla (silloin olin rv 7+) selvisi, että odotan kaksosia. Sain kehotuksen mennä vähän myöhemmin (rv 10) toiseen ultraan, jossa selkisi sitten asioita, joita ei olisi enää kovin paljon myöhemmin näkynytkään.

Nyt toisessa raskaudessa kävin rv 9. Halusin saada tiedon siitä, onko kohdussa elämää, onko sitä taas kaksin kappalein ja näkyykö syke. Nämä haluamani tiedot selkenivät. Hintaa kertyi 70 e Kela-korvauksen jälkeen. Hintahan vaihtelee jopa saman lääkäriaseman lääkäreiden välillä, ja se kannattaa selvittää etukäteen.

Päätökseeni mennä alkuraskauden ultraan vaikutti luontainen kärsimättömyyteni. Halusin kuumeisesti saada tietää, onko kyseessä olisin halunnut tietää sen jo aiemmin kuin rv 12 tienoilla np-ultrassa.

Me käytiin ekassa ja tässä tokassa raskaudessa alkuraskauden ultrassaa.. Eka sai alkunsa clomeilla ja oli jotenkin selvä että ultraan mennään. Yksityisellä oltiin " hoidossa" .

Toinen alkoi luomusti ja pitkähkön kierron takia sekä oman mielen rauhan takia päätettiin taas mennä. Alkuraskaus oli oireeton enkä olisi millään voinut odottaa np-ultraan asti tietoa siitä onko kaikki hyvin. Kaikki kuitenkin oli hyvin ja siinäkin mielessä ultra oli hyvä, että saatiin raskauden kesto selville. La siirtyi ihan reilusti eteenpäin. Sillähän olisi periaatteessa voinut olla merkitystä mm. np-ultrassa, jos se olisi tehty liian aikaisin.

Niin ja yksityisellä käytiin nytkin, ei täällä päin pääse vaikka olisi kuinka pitkät kierrot julkisesti:( Ei se kauheen kallista ollut, n. 80e kun tehtiin gynetutkimus samalla. Pelkkä ultra n. 60e.

Meille oikein hyvä ratkaisu, ihanahan se on nähdä pieni alku+ syke ja saada raskaudelle varmistus. Mutta suurin osa ystävistäni ei alkuraskauden ultraan ole mennyt eli hyvin pärjää myös ilman sitä.

Sit melkein ultran jälkeen alkoikin kauhea väsymys+öklötys, jonka aikana ei sit olekaan kauheasti tarvinnut miettiä onko kaikki ok;)

Niin, ja onnea rasakudesta:)

Itse kävin ekan kerran ultrassa rv:llä 7 eikä siinä näkynyt vielä yhtään mitään. Vaikka hoitsu sanoi, ettei ole mitään syytä huoleen ja antoi ajan seuraavalle viikolle, niin olihan se piinaviikko. Vaikka kuinka yritti ajatella positiivisesti niin ajatukset kulki ulkopuolinen raskaus-tuulimuna linjaa koko ajan.

Seuraavalla viikolla sitten jo näkyi koko komeus: kohtu ja siellä n.12mm " toukka" , myös sydämen syke näkyi ultralla.

Mikäli päätät mennä aikaiseen ultraan, niin muista asennoitua oikein, mikäli siellä ei mitään näykkään! Mä en ollut etukäteen edes ajatellut mahdollisuutta, että tuossa vaiheessa ei välttämättä vielä ultralla erota mitään ja pettymys ja pelko oli suuri ehkä senkin takia!

Mukavia ultrakokemuksia sinulle !!

Mary rv 11+0

Mulla ultra on vasta eessäpäin, 1,5 viikon päästä kun viikkoja on rv 7+1. Mulla syy tähän ultraan on se että edellinen raskaus oli tuulimuna joka kuitenkin jatkui ihan normaalisti ja selvis vasta kunnan np-ultrassa rv 12+. Toista kertaa en ota sitä riskiä että pettymys tulee niin myöhään kun vois selvitä jo yli kuukausi aiemmin.

Kävin tänään ultrassa vuotojen takia, pikkuinen masuasukki oli edelleen matkassa, mutta sykettä ei vielä näkynyt (rv 5+4). Eivät kuitenkaan suostu ultraamaan uudestaan parin viikon päästä jolloin syke ois nähtävissä joten yksityiselle mennään.

Minäkin mietin viimeraskaudessa että mennäänkö yksityiselle. Tulin sitten siihen tulokseen että jaksetaan kyllä odottaa sitä np-ultraa, jälkikäteen olen tietysti harmitellut että olis vain pitänyt mennä niin olis se tuulimuna selvinnyt huomattavasti aiemmin.

Suosittelen siis vaikka tietysti toivon ja uskon ja luotan että meillä on molemmilla kaikki hyvin! =o)

HANNELE rv 5+4 (11 yötä ultraan)

Kävin itse eilen ultrassa 7+6 ja näkyi 3 cm pituinen toukka, jonka sydän tykytti tiuhaan tahtiin. Mielirauha palasi, ettei tarvinnut odottaa vkolle 12 asti. Ultra tehtiin alakautta ja lääkäri tarkisti samalla, että munasarjat ovat kunnossa.

Ankulo: Yleensä tuo 7+ viikko on hyvä, silläyleensä silloin näkyy jo syke, joten ei tarvitse turhaan uusintoja. Toisaalta tuulimunastakin on jo täysi varmuus. Ainut on enää, että jos raskaus onkin alkanut reilusti myöhemmin.

Itse olen kahdessa ekassa raskaudessa käynyt alkuraskauden ultrassa vuotojen takia ja tässä kolmannessa tulossa olleen tenttikauden takia. Eli varmistamassa, että kaikki on hyvin.

Yleensä noita rakenteita ja istukkaa alkaa näkyä vasta 9+ viikolta. Eli tuossa 7+ vaiheessa tärkein on syke sitten ruskuaispussi ja pituus sekä sikiöiden määrä.

vastaan vielä kysymyksiinkin;)

Ultrassa näkyy sikiön sijainti, mahdollisesti istukan paikkaakin, syke.

Sit meillä näkyi jalat (!) ja aivojen alut. Kohtu kokeillaan myös, siis mahan päältä. Tärkeinhän on tuo syke ja tosiaan se kun näkyy niin km riski on jo todella pieni!

Ja tehdään alakautta, ei satu eikä tunnu oikeen miltään.

Ajattelin että nopeasti se 12 viikkoakin menee ja sitten pääseekin jo np ultraan ja silloin on myös pahin keskenmenoriski ohi. Mutta kyllä se oli pitkä aika, kun sydänäänet löytyi 11+6 se jo helpotti jotain, mutta enemmän oloa helpotti vasta 13+4 tehty np ultra. Nyt varmaan tekisin toisin, kyllä se oli niin pitkä aika odottaa sitä ultraa, varsinkin viimeiset viikot.

Varasin ajan ultraan. Mahtaako olla eroa, meneekö kätilölle vai lääkärille. Otin ajan kätilölle, koska oli reilusti halvempi. Viikkoja on ultrahetkellä 7+5.

En oikein ymmärrä, kuinka jaksoin kahdessa ekassa raskaudessa odotella viikolle 12 tuota ultraa. Nyt olen paljon malttamattomampi. Toisaalta mulla on nyt paljon huonompi olo, eli raskaus on mielessä, vaikka yrittäisi ajatelle mitä...Oksettaa, ällöttää ja vatsaan kouristaa. Onko muilla ollut aivan erilaisia raskauksia oireiltaan?? Meillä ennestään tyttö ja poika, joten sekään ei selitä tätä.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat