Vierailija

Onko muilla tavallista se , että isovanhemmat ja sukulaiset antaa aina jotain isommalle lapselle ja pienempi jää ilman mitään? Meillä lapset ovat 4 ja 8 ja useasti tällainen tilanne. Toisaalta pienempi ei ole vielä tästä kiukkuilut, mutta isompi vähän ihmettelee välillä.

Meille on tärkeää, että ei opeteta, että toinen olisi tärkeämpi kuin toinen, eli me ollaan tarkkoja siitä, että kun ostetaan lelu tai vaikkapa vaatekin, niin aina on myös toiselle jotain annettavaa. En tiedä miten asian sanoisin sukulaisille tai ehkäpä sitten tällainen käytös onkin tavallista myös muilla perheillä?

Kommentit (7)

toki ei nyt niinkään että aina toinen saa vaan jotain ja toinen ei mut eihän tollasessa nyt oo mitään järkeä että jos toisella on synttärit ja ostetaan tietty lahja niin pakko aina ostaa toisellekki. apuva

krääsää toiselle vain että saa jotain, Eivätkä lapset yhtään ihmettele.

Merkkipäivinä toivon, että tuodaan vain sankarille lahja ei sisarruksille. Muuten jos saavat tuliuaisia ym. lahjoja olisi tietysti mukava, että molemmat saavat ja näihän yleensä onkin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Yritän opettaa lapsille että aina ei voi saada jos toinen saa, joten välillä ostan vain toiselle vaatteita tai leluja ja sitten sovitaan että seuraavaksi on toisen vuoro.

Välillä tietenkin ostetaan kummallekin ja mielellään samanmoiset (esim. kun käydään mäkissä niin samanmoiset lelut kummallekin, muuten tulee hirveä tappelu.

Synttäripäivänä saa vain toinen lahjoja. 2 poikaa 3,5 ja 5v

Mut toki esim synttärinä vain sankaria lahjotaan. Meillä mun vanhemmat on suoraan sanoneet että heidän ensimmäinen lapsenlapsensa on kaikkein rakkain, ei kovin kivaa....tilanne ei muuten ehkä ole noitten lahjojen saamisessa niin tarkkaa, jos lapsia enemmän kuin kaksi. Meillä kun näitä on kolme, niin keskinäinen vertailu on erilaista.

Eli jos isoin lapsista tarvitsee vaikka uuden ulkoilupuvun niin en minä välttämättä osta muille yhtään mitään silloin. Jos taas keskimmäinen tarvitsee uudet lenkkarit niin enhän minä kaikille kolmelle osta uusia kenkiä vain siksi, että yksi lapsista tarvitsee uudet. Lisäksi meillä ostetaan leluja yms. yhteiseksi. En minä osta kolme kauko-ohjattavaa. Minusta on, anteeksi vaan, typerää opettaa lapset siihen, että kaikki saavat aina jotain. Minusta tämä ei ole mitenkään epäreilua kohtelua, vaan jokainen saa tarpeensa mukaan, ei välttämättä samaa mitä toinen saa eikä samalla kertaa, mutta kun tarvitsee jotain niin sen saa.

Jännää, miten täällä usein tahallaan keskustelu lähtee rumalla tavalla väärään suuntaan. Kysymys oli nyt siitä, että esim.lapset tulee mummolasta ja toisella on usein mukanaan jotain mitä on saanut ja toisella ei mitään, mulle tulee tosi paha mieli toisen puolesta. Isompi on poika ja pienempi on tyttö, eli ehkäpä tässä on jotain, ainakin sukulaiset intoilee tästä isommasta tuhat kertaa enemmän...

Mutta rajansa kaikella...kyllä tyttö saa jäädä ilma kenkiä jos poika sellaisia esim jalkapalloon tarvii..miksi täytyy aina valita teksteistä ne asiat mistä pääsee kinaamaan?????

se on kyllä tosi syvältä. En hyväksyisi moista.

Muuten olen sitä mieltä että lapsille voidaan ostaa tarpeen mukaan, juuri noin että jos toinen tarvii kengät niin ei toiselle sen vuoksi tarvi ostaa mitään että toinen saa ne tarvitsemansa kengät. Kumpikin saa vuorollaan, niin että kokonaistilanne säilyy tasapuolisena.

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat