Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Seuraa 

Meillä on kaksi tyttöä 3-vuotias ja 1,5-vuotias. Olen ollut nyt kotona esikoisen syntymästä asti.

Meillä on esikoisella tällä hetkellä ihan hirveä nurina/tyytymättömyys/kiukutteluvaihe päällä.

En saisi tehdä rauhassa mitään(=ruokaa siivousta jne), huoh!

Kolmevuotias on seurankipeä koko ajan eikä oikein itse viitsisi tarttua mihinkään leikkiin. Miten teillä, leikkivätkö teidän 3-vuotiaat paljon itsekseen, entä keksivätkö itse tekemistä? Meillä vaan mangutaan lattialla maaten, jos en ole ehdottanut tekemistä tai en itse ehdi lukemaan, piirtämään tms! Tätä on jatkunut tosi kauan ja kunnon uhmaikäkin oli jo heti 2-vuotiaana.

Huvittavaa vaan on se, että olen oikein tietoisesti yrittänyt alusta asti antaa lapsen omalle leikille aikaa, enkä ole missään vaiheessa ollut mikään virikepankki. Olen omassa työssäni nähnyt hirveästi ylivirikkeellisöityjä (mikä sana:) ja aikataulutettuja lapsia, jotka ei oikeasti osaa tehdä mitään itsekseen.

No miten siinä näin kävikään, että oma lapsi vaikuttaa nyt just sellaselta, vaikka meillä ei edes ole vielä ehtinyt olemaan ensimmäistäkään viulu- tai pianotuntia:)

Vietetään ihan tavallista kotielämää kotitöitä tehden (otan hänet usein hommiin mukaan). Ulkoillaan ja luetaan päivittäin, mutta luulisi, että olisi jo tähän mennessä oppinut itsekseenkin puuhailemaan, kun en tosiaan ehdi häntä kotitöiltä ja ruuanlaitolta hirveästi viihdyttämään. Käydään avoimessa päiväkerhossa 1krt/vk, tavataan 1-2 krt viikossa muita lapsiperheitä ja pihallakin on mukavia naapurin lapsia, joiden kanssa tyttö viihtyy hyvin. Välillä vaan ihmetyttää, kun tuntuu, ettei hänelle mikään riitä, ainaista tyytymättömyyttä. Mitä on vailla?

Olen ainakin huomannut, että ulkoilujen jälkeen, jos pihalla on ollut muitakin lapsia, tyttömme on tosi hyväntuulinen, kuten myös mummolakäyntien jälkeen:)

Mielestäni perheessämme on paljon syliä ja rakkautta ja kaikkia tunteita saa näyttää. Eli sillä tasollakin luulisi olevan kaiken ihan normaalia. On vaan tosi väsyttävää hänen jatkuva tyytymättömyysnurina. Toki hän on välillä hyvälläkin tuulella, mutta aina kun äidillä on jotain aikuisten hommia, niin jo alkaa narina ja rasittava kiusan teko=huomion haku.

Onneksi hänellä alkaa kerho syksyllä 2krt/vk 3h kerrallaan, ehkä auttaa.

Toivoisin kaikenlaisia kommentteja ja ajatuksia.

Onko kellään samanlaista? Mitä voisi tehdä toisin?

Kiitos etukäteen:)

Kommentit (8)

Kovasti viihtyy itekseen niin ulkona kun sisällä. Nuket ja pyörä ovat ne suosituimmat lelut. Ulkona työntelee nukkea vaunuissa tai ajaa pyörällä, sisällä hoitaa vauvoja, tekee ruokaa niile jne.

Juuri koskaan en ole kuullut tytöltä " mitä minä tekisin" tai " leiki mun kanssa" . Nurinaa ei meilä kuulu.

Ulkona tykkää olla ja kovasti puistoissa leikkii kavereiden kanssa. Askartelu ja näpertely on suosittua, eli leikataan ja liimataan vaikka kuin paljon. Palapelit on kausiluontoisesti kiinostaneet.

3-vuotiaani on ollut vajaan vuoden hoidossa, nyt on koko kesän kotona. Osaa leikkiä itsekseen, mutta myös nurinaa on alkanut viime aikoina esiintyä. Toiminnalliset päivät, retket ja kyläilyt menevät yleensä tosi hyvin ja poikamme saa kehuja kauniista käytöksestään. Mutta. Kotona sitten nuristaan, naristaan, kiukutellaan ja raivotaan. Erityisesti juuri noissa ap:n mainitsemissa tilanteissa, kun äidin pitäisi tehdä joitain pakollisia kotitöitä. Usein lapsi osallistuukin hommiin, mutta nykyään enemmän heittäytyy lattialle huutamaan tai tekee pientä kiusaa, kun ei saa tahtoaan läpi. Tai huutaa, että " Sun pitää tulla lukemaan mulle/auttamaan mua/leikkimään mun kanssa, ET SAA LAITTAA RUOKAA!

Oletan, että nämä kiukuttelut ovat sitä, että turvallisessa (=koti-)ympäristössä turvalliselle omalle ihmiselle voi kiukutella. Kun kuitenkin terveen lapsen kehitykseen kiukutkin kuuluvat, ja joskus me aikuiset emme näe, mikä lasta jännittää tai on vaikka jäänyt mietityttämään ja 3-vuotias ei vielä välttämättä osaa pukea kaikkea sanoiksi, vaan epävarmuus tms. purkautuu kiukkuna, kun kiukulle on tilaa. Yritän muistaa tämän, mutta rasittavaahan se välillä on.

Nyt kun olen oikein kiinnittänyt asiaan huomiota, niin näen selvästi, kuinka kivan ja hyvin menneen päivän/kyläilyn/kauppareissun tms. jälkeen alkaa kiukuttelu, kun päästään kotiin. Meillä poika myös jännittääkin retkiä tms., on siis aika turvallisuushakuinen ja rutiinit ovat turvallisuutta. Meillä tulee yleensä yksi suurempi huuto päivässä. Tänään se tuli, kun poika näki isänsä parin päivän eron jälkeen: ensin suuri riemu jälleennäkemisestä, muutaman minuutin jälkeen hillitön riehuminen ja huuto ns. ilman syytä.

Ap:lle siis sanoisin, että älä ota itseesi, lapsesi tuskin on vailla mitään vaan päinvastoin elää turvallista lapsuutta, kun saa ja uskaltaa kiukutella kotona :-)

- tiukkis

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Poika 3v4kk kotihoidossa edelleenkin. Viihtyy jonkin verran itsekseenkin ja leikkii ihan kivasti ja keksii leikkejä myös itsekin. Joskus pitää vähän auttaa leikin alkuun. Päivittäin luetaan paljon ja tietysti ulkoillaan. Kerhoissa ei olla juurikaan käyty. Yksi saman ikäinen kaveri pojalla on ja hänen kanssaan leikkii 1-3 krt viikossa ja viihtyy hyvin tuon kaverin kanssa. Normaalia kotielämää elellään.

Pojalle ovat rutiinit tärkeitä, olleet aina, ja rutiineista poikkeamiset usein aiheuttavat kovemman luokan kiukuttelua. Muutenkin tuota uhmaa ja kiukkua on päivittäin, välillä enempi ja välillä vähempi. Nyt taas on meneillään oikein kunnon kiukkukausi, lapsi on varsinainen vastarannan kiiski, joka väittää vastaan eikä tottele mitään. Argh! Mut enpä usko, että sun lapsessa mitään " vikaa" on, ihan normaali 3-vuotias hän vain on, joka ei aina tiedä mitä tahtoo ja toisaalta tahtoo kaikkea.

Auttaiskohan se, että yrittäisit auttaa häntä leikin alkuun ja hän siitä sitten itse jatkaisi? Kannattaa myös välillä laittaa leluja pois, jemmaan jonnekin ja sitten kun ne taas ottaa esille, ovat kuin uusia ja ehkä mielenkiinto niitä kohtaan on sitten suurempi.

:)

Tytöllä ikää 3v 1kk suunilleen. Tyttö viihtyy todella paljon ihan itekseen. Nukkeleikit ja kotileikit on in eikä niihin tarvita kaveria, joskus pyytää isän tai minut kahville tai syömää. Tytölle luetaan päivittäin ja muutenkin vietetään aikaa yhdessä päivittäin. Kotitöihin tyttö osallistuu todella ahkerasti siis " pyyhkii pölyjä" tai siivoaa muutoin.

Kavereita on jonkun verran ja päivittäin näkee toisia lapsia. Tyttö on kovin sosiaalinen ja osaa leikkiä hyvin yhteen muiden kanssa.

Asumme ok talossa joten ulkonakin voi ja on yksikseen. Pyöräily ja leikkimökki kiinostaa tällä hetkellä ulkona.

kotona olen ajatellut häntä pitää 6 vuotiaaksi ja pienempää 3 vuotiaaksi. Poika on aina osannut leikkiä yksin paljon ja saanut kehuja siitä sukulaisiltakin. Hän tykkää myös paljon katsoa omia videoitaan ja leikkiä autoilla.Sitten ulkoillaan ja tehdään ruokaa yms.Nyt käy äitilapsikerhossa minun kanssa kerran viikossa mutta talvella aloittaa kerran viikkoon kerhon jossa saa olla ilman äitiä ja isiä muutaman tunnin kerrallaan.Sitten ensi syksynä käy siellä 2 kertaa viikossa+ tuo äitilapsikerho.Toivotaan että viihtyy kotona tuon 6 vuotta.Sisarus varmaan on jossain vaiheessa leikkiseurana.Asutaan maalla ja täällä on ihanaa ulkoilla mutta kavereita ei oikeastaan muuten tapaa kun äitilapsikerhossa kun ei hirveästi ulkoa löydy.Sitten serkkujensa kanssa leikkii aina kun näkee eli noin 1-2 kertaa kuussa.Eli ei hirveästi kavereita mutta viihtyy mielestäni tosdella hyvin.Tosin joskus kyllä tylsistyykin.on silti sosiaalinen vaikka hieman ujo välillä.

hirviöillä tai dubloilla tai pelaamaan jotain. Eli poika siis itse keksii tekemisen mihin pyytää aikuista osallistumaan. Kitistä ja nuristakkin osaa mutta ei siitä syystä että ei olisi tekemistä. Kavereiden kanssa viettää paljon aikaa pihalla. Tosin hiukan hirvittää ensi talvi kun naapurin pojat muuttaa pois ja poikamme jää ilman leikkiseuraa siskon mennessä eskariin. Meidän poika käy kerhossa ja sen lisäksi temppujumpassa ja ratsastamassa eli on noita harrastuksiakin mutten koe että hänen viikkonsa olisi liian ohjelmoitu vaan on jotain kotiolosta poikkeavaakin tekemistä muutaman kerran viikossa.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat