Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Vierailija

Esim. leivänpäällisistä lienee pakko luopua... Mitä ruokalajeja kannattaisi nyt suosia, kun ruoan hinta on pilvissä? En ole mikään taikuri keittiössä, mutta perusruokiin taidot sentään riittävät. Ulkonasyömisen olemme voineet unohtaa jo aikaa sitten. :(

Kommentit (10)

teillänoin tiukkaa on, kuinka paljon se ruoan hinnan nousu sitten kuussa vaikuttaa teillä? Luulisi ettei siitä montaa euroa tai anakaan kymppiä tule, ja kyllä kaikilla pitäisi olla sen verran ylimääräistä että jäisi pari kymppiä yi joka kuukausi. Mutta ei tietty kaikilla ole..

Tulee mieleen ainakin että hyödynnä kausivaihanneksia, jätä liha minimiin ja juustot pois. Meillä on liha jätetty lähes kokonaan pois, ei ollut ollenkaan hankalaa!

- Kinkkukiusaus (valmiista perunasipulisekoituksesta)

- Makaronilaatikko

- Jauhemaksapihvit

- Hernekeitto itse tehtynä (eineksenäkin melko halpaa), lihana esim. kyljyksestä leikattua possua tai vaikka porsaanjauhelihaa.

- Kasvissosekeitto perusjuureksista (peruna, lanttu ja porkkana). Bataatti tuo lisää makua muttei ole halvin mahdollinen juures.

- Riisipuuro (meillä ainakin maistuu lapsille ihan ruokanakin joskus)

- Pannukakku (herkkuna)

Luen suhteellisen edullisiin ruokiin myös mm. jauhelihakastikkeen (HUOM! Vertaa jauhelihan kilohintaa, niissä on valtavia eroja), jauhelihakeiton, makkarakeiton, broilerinkoivet ja riisin sekä porsaankyljykset.

Leivänpäällisistä: Juustoa saa melko edullisesti kun vertaa kilohintaa. Esim. Arlan 17% kermajuusto maksaa n.5-6 e/kg kun joku Oltermanni (maistuu ihan samalta) maksaa yli 10 e/kg.

Leipomalla itse sämpylöitä säästää. Aluksi tosi hankalaa ja vaivalloista, mutta rutiini syntyy parin kerran jälkeen. Ihanan tuoreen sämpylän päälle ei sitäpaitsi kaipaa oikestaan muuta kuin sipauksen margariinia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Näitä meillä syödään: punajuuripihvit, kasvispihvit, kasvistäytteiset kaalikääryleet, kasvislasagne, gratiinit (tähän tosin tarvii jonkin verran juustoa kuten lasagneenkin), kasvistäytteiset paprikat (silloin kun paprikat alessa,normaalihinatisina liian kalliita), kesäkeitto, erilaiset sosekeitot, kasvisminestrone-keitto

Meillä syödään sitä, mikä on tarjouksessa ja muutenkin riittävän edullista. Ostetaan usein lähellä viimeistä myyntipäivää olevia tuotteita pakkaseen, jos ovat - 20 % tai - 50 %. Lidlistä saa vielä kohtuuhintaista juustoa! Pyritään syömään koko ajan maistuvaa ja terveellistä ruokaa mutta tarkkuutta se vaatii...

ja koska esim. juustoja olemme tottuneet syömään paljon, sen puuttuminen ruokavaliosta tuntuu heti. Mies on töissä, mutta minä olen vielä opiskelija, ja rahaa ruokaan meillä on pitkään mennyt n. 200e/hlö/kk, mutta nyt tuo summa ei tunnu enää millään riittävän.

Juureksia joo, mutta mitä niistä voi tehdä? Siis mitä kaikkea erilaista, ettei joka päivä mitään keitettyjä porkkanoita tarvitsisi tarjota?

Ruisleipää syöme paljon, puuroja emme niinkään. Hedelmät ovat myös jääneet, tosin nyt kesällä on hieman mansikoita tullut ostettua (nekin kauhean kalliita!).

Ja kauheasti kun tässä yrittää kotimaista suosia, niin ei vaan oikein ota näillä hinnoilla onnistuakseen. :(

Paljonko teillä muilla menee ruokaan rahaa per hlö per kk?

jos osa ostaa kausikasviksia, niistä saa edullisesti ruokaa.

Jotain Aamupala-juustoa ei kannata sotaa siitä tulee niin vähän voileipiä/ pkt. Sen sijaan sulatejuustoa, jota levitetään veitsellä, voi saada ihan edullisestikin. Koskenlaskija-tyyppistä, kauppojen omilla merkeillä.

Jotain Creme Bonjour - tyyppistä (hintavaa) voi tehdä itsekin valuttamalla kermaviilistä pohjan. yrtit on kalliita ostettuina. ne kannattaa itse kasvattaa partsilla/ ikkunalaudalla.

Tosi köyhien kannttaisi kasvattaa krassia, siinä on paljon c-vitamiinia ja kasvaa nopeasti vaikka keskitalvella.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat