Seuraa 

Hei!

Löytyisikö täältä palstalta muita pitkäaikaissairaita naisia, jo valmiiksi äitejä, odottajia tai sitten itseni lailla lapsettomia vasta kovaa vauvakuumetta potevia, jotka voisivat kertoa kokemuksistaan miten raskaus ja sairaus on pystytty sovittamaan yhteen ja millaisia tuntemuksia olette läpi käyneet raskautta suunnitellessanne?

Itselläni on sairauteni vuoksi käytössä lääke jota ei suositella käytettäväksi raskauden tai imetyksen aikana (aiheuttaa mahdollisesti sikiölle epämuodostumia). Lääke on minulle kuitenkin äärettömän tarpeellinen, sillä vaikeat sairauden oireet pysyvät tehokkaasti poissa. Mikäli lääkkeen lopetan, oireet todennäköisesti palaavat. Olen yrittänyt keskustella lääkärini kanssa lääkkeen lopettamisesta raskaushaaveideni vuoksi, mutta tämä on sitä mieltä että minun kannattaa lääkettä jatkaa, sillä sairauden pahentuminen raskauden aikanakaan ei ole sikiölle hyväksi. Hänen kommenttinsa oli, että monet äidit ovat lääkettä syöneet ja saaneet terveen lapsen, ja ajatukseen lääkityksen purkamisesta hän suhtautui varsin nyrpeästi.

Tilanne on siis tosi vaikea. Tiedän etten kestäisi jos lapsi syntyisi sairaana koska söin lääkettä, mutta potisin pahaa mieltä myös komplikaatioista joita voisi seurata sairauden pahentumisesta raskauden aikana. Nuorena ihmisenä en vielä tahtoisi alistua ajatukseen että meidän perheeseen ei niitä lapsia kai sitten tulekaan, sillä lääkityksistä en tämänhetkisen tietämyksen mukaan tule koskaan irti pääsemään.

En olisi osannut aavistaa miten vahva " lapsen kaipuu" naiseen voikaan iskeä. Kovasti siis ahdistaa kun tuntuu ettei tilanteessani oikeastaan voi tehdä oikeaa ratkaisua, molemmissa on riskinsä. Itselläni oireet kyllä kestäisin, mutta kun niiden tietää vaikuttavan lapseenkin...

Tällä hetkellä olen kuitenkin kallistumassa lääkkeen lopetuksen kannalle lääkärin mielipiteestä huolimatta. Toivon että sairauteni pysyttelee kiltisti kurissa, ja mikäli tilani pahenee, voisin sitten saada oireisiini jotain vähän kesympää lääkehoitoa kuin nykyisin käytössä olevat solunsalpaajani.

Kertokaahan ihmiset erilaisia kokemuksianne, innolla täällä vertaistukea odottelen... :)

Hermia

Kommentit (4)

Voi miten mukavaa että näin nopeasti tartuitte aiheeseen nellamaija ja Kristiin@82! :) Nämä vauvahaaveet ovat vielä niin " hauraita" etten niistä ole tohtinut edes ystävilleni puhua, ja siksipä lämmittää kovasti mieltä että täältä sain jonkun miettimään ja purkamaan aihetta levottomasta mielestäni :)

nellamaija: Olen keskustellut aiheesta lääkitys ja raskaus jo useamman lääkärin kanssa, ja nämä keskustelut ovat hämmentäneet minua kerta kerran jälkeen enemmän ja enemmän. Oman erikoisalani lääkäri painotti lääkitystä aloitettaessa että ehkäisystä on huolehdittava tosi tarkkaan. Sitten seuraava lääkäri sanoi että ihan huoletta voin raskautta yrittää, ilmoitan sitten vain lääkärille raskaudesta jotta minulle järjestetään " normaalia" tiiviimmät seurannat. Gynen puoli taas on sitä mieltä että lääke pitäisi lopettaa mielellään 3 kk ennen raskautta, ja imetyksen aikana sitä ei myöskään pitäisi syödä (Tämä ohje lukee myös lääkepakkauksessa).

Huoh :) Olen ihan pyörällä päästäni. Voi kun tietäisi ketä uskoa.

Kristiin@82: Voin kuvitella täysin tyrmistyksesi kun sinulle selvisi lääkkeiden vauvalle mahdollisesti aiheuttamat vaarat. Jos asiaa on aikaisemmin tavallaan " vähätelty" , tai ainakaan siihen ei ole selkeästi puututtu asiasta kysyessäsi. Tokihan sitä tietää että idealistisin tilannehan se olisi jollei tarvitsisi mitään ylimääräisiä kemikaaleja elimistöönsä työntää, mutta jollei pärjää ilman.. Juuri tuo on minusta NIIIIN raivostuttavaa että lääkärit suhtautuvat asiaan jotenkin leväperäisesti, ja ovat sitä mieltä että " katsotaan tilannetta sitten kun se on ajankohtainen" . Minä en ainakaan uskalla tehdä asiaa ajankohtaiseksi ennenkuin saan joltakulta ihan selkeän vastauksen. Vaan sellaista ei taida koskaan tulla. Ja selvähän se on, että ei kukaan lääkäri uskalla minulle tervettä lasta ja turvallista raskautta luvata teinpä sitten miten tahansa. Enkä sitä toivokaan. Ei se ole ihmisen hallinnassa millainen lapsi kellekin suodaan jos suodaan. Toivon vain että joku ottaisi oikeasti asiakseen punnita näitä vaihtoehtoja kanssani ajan kanssa.

Voi miten toivonkaan että teillä Krsitiin@82 pian tärppäisi ja vauva ilmoittaisi tulostaan. Kirjoituksesi taas palautti maan pinnalle, eihän se ole alkuunkaan selvää että meillekään sitä vauvaa suotaisiin vaikka yrittäisin miten suotuisaksi tahansa olosuhteita sairauteni (ja muutenkin) suhteen tehdä. Mutta se vaan tuppaa olemaan niin, että aina miettii vain yhtä ongelmaa kerrallaan, ja nyt se on minun kohdallani vielä se, uskallanko raskautta lääkkeiden aikaan ylipäänsä yrittää. Jollei vauvaa kuuluisi tai selviäisi että hän on sairas, olisi sitten aika miettiä miten selvitä eteenpäin.

Uskon kyllä että sinun tilanteessasi on todellakin tärkeää olla mahdollisimman hyvässä kunnossa. Itsestäni vaan tuntuu että voisin lääkkeistä luopua, kun olen niin pitkään voinut niiden avulla hyvin. Olen lähes unohtanut sairauteni kokonaan. Voisin toivoa että hyvinvointi jatkuu lääkkeistä huolimatta.... Tai sitten terve oloni on todellakin vain tehokkaiden lääkkeiden luoma illuusio joka särkyisi samantien kun ne lopettaisin. Ja pahasti sairaana raskaus ei varmasti alkaisi/jatkuisi tai ainakaan etenisi ongelmitta.

Voi miten vaikeaa.... Mutta tämä purkaminen todella auttaa! :)

Hermia

Tilanteesi kuulostaa haasteelliselta ja lääkärisi suhtautuminen asiaan hieman välinpitämättömältä. Itselläni ei ole vastaavaa tilannetta mutta mietin, että voisitko kysyä toista mielipidettä lääkityksestä ja raskautumisesta esim. perhesuunnittelusta, toiselta oman erikoisalasi lääkäriltä tai gynekologilta? Useimpiin pitkäaikaissairauksiinhan on kevyempiä lääkityksiä raskaus ja imetysajaksi ja useimmat autoimmuunisairauksista (sinullakin?) helpottuvat raskauden aikana ja lääkitystä päästään siten keventämään.

Olisi äärettömän tärkeää, että olet itse hyvässä kunnossa ja samalla voit olla huoleton masuasukin turvallisuudesta.

Oletko löytänyt vertaistukea omaan sairauteesi liittyviltä potilasjärjestöjen sivuilta? Toivottavasti saat vastauksia kysymyksiisi täälläkin.

Kaikkea hyvää,

nellamaija

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Mulla on yksi 1-vuotias lapsi ja hänen syntymänsä jälkeen todettu reuma, johon tällä hetkellä käytössä niin vahvat lääkkeet, että " pikku kakkosen" kuumeilu pitäisi pitää jäissä..vielä pitkän aikaa:(

Ennen tyttöäme en edes tiennyt että mikään vaivaa, mutta synnytyksen jälkeen tila " romahti" . Oli kovia kipuja ja turvotuksia nivelissä ja lopulta en meinannut päästä edes aamulla sängystä ylös. Pelkäsin että tila jäisi semmosieksi, kuinka voisin lastani edes hoitaa?

Oon ajatellut kysellä josko olisi muita samasta kärsiviä ja miten uuden vauvan yritys/raskaus/synnytys ovat onnistuneet

Samaa asiaa olen pohtinut enemmän ja vähemmän aktiivisesti jo parivuotta.

Itselläni on todettu pitkäaikaissairaus, reuma vuosia sitten. Ennen pillereiden pois jättämistä (10/04) kyselin lääkäriltäni, miten sairauteni voi vaikuttaa raskauteen ja toisinpäin yms. Mutta silloin vastaukseksi sain ympäripyöreän vastauksen, että katsotaan sitten kun se on ajankohtaista, monella oireet vähenevät tai katoavat raskauden ajaksi.

Lasta ollaan yritetty nyt puolitoistavuotta, tuloksetta. Tilannettamme ollaan tutkittu, jolloin toinen lääkärini kertoikin minulle, ettei lääkkeeni olisi hyväksi vauvalle voi tulla kitalakihalkio yms... Tämä oli kauhea isku vasten kasvojani, mielessä myllersi samanlaisia ajatuksia kuin sinullakin.

Nyt minut on ohjattu tilanteeseemme erikoistuneelle lääkärille, joka ei maininnut mitään lääkkeiden vaikutuksesta sikiöön, enkä siitä nyt ensimmäisellä kerralla edes kysynyt. Tilanteessamme kun on nyt muita selvittämättömiä asioita... Itse jatkoin lääkitystäni ja uskon, että mikäli tästä vielä joku päivä raskaudun (jota hartaasti toivon) niin murehdin sen jälkeen vasta tästä asiasta. En enää edes usko raskautumiseeni mikäli en itse ole " elämäni kunnossa" .

Uskon lääkäreiden kuitenkin tietävän mikä on parhaaksi, niin kuin sinäkin kirjoitit

Lainaus:

onhan ne muutkin terveitä lapsia saaneet!!!

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat