Seuraa 

Tämä kysymys koskee siis VAIN niitä, joiden lapset on käyttäneet tuttia ja silloin nukkuneet yönsä hyvin, jopa kokonaisia öitä.

Onko teillä yöunet tutin poisjättämisen myötä muuttuneet huonommiksi joko joksikin aikaa tai kokonaan? Kysyn, koska kuopus nukkuu tutin kanssa tosi hyvin yönsä (1v7kk) useimmiten heräämättä lainkaan. Hakee itse tuttinsa unessa jos tarvitsee. Ja illalla/päivällä nukahtaa unille tyytyväisenä itsekseen, kun saa tutin. Muutoin ei tuttia syö.

Nyt sit pitäisi jättää tuo tutti pois (ennen kuin se pahamaineinen 2v tulee täyteen + ennen päiväkotimuutosta varmaankin). Ja pelottaa, jos unet menee huonommaksi kun ne nyt on niin hyvät. TUtti on tytölle unitilanteissa tärkeä (ei autossa/rattaissa tarvitse kuitenkaan) turva ja rauhoittaja, hän on luonteeltaan tosi tempperamentikas eli voi saada niitä kuuluisia puolen tunnin raivohuutoja myös.

Kommentit (12)

Poika on pian 1v9kk ja syönyt tuttia kovasti pienestä asti. Vuoden alusta pojan ollessa n. 1v3kk jätin päivätutin pois, koska tutti olis ollut suussa koko ajan. Eli tutin käyttö rajoitettiin vain uniaikaan.

Tutteja oli aina 2-4 kpl sängyssä ja pinniksessä suojat pinnoissa, ettei ne tutit päässy tippumaan. Tutin poika löysi yleensä aina siis itse yöllä ja nukkui yönsä hyvin.

Unitutin asema sen kuin vaan suureni iän myötä ja kun puhuttiin nukkumaan menosta, sanoi poika aina ensimmäiseä " tutti" . 2 viikkoa sitten heitettiin tutit roskiin aikeena ottaa 2 uutta käyttöön, koska pojalla oli ihottumaa poskissa koko ajan. Itse olin iltaa viettämässä toisaalla kun isänsä oli päättänyt olla antamatta tuttia ja ekan yön nukkui kokonaan.

Noin viikon verran, ehkä päivän pari yli, nukahtaminen oli vaikeaa, koska siinä vaiheessa tutit (yksi suussa ja 2 kädessä!) olivat olleet todella tärkeitä. Tuttia huudeltiin ja poika vaati enemmän syliin nukutusvaiheessa. Ja yöt sekä päikyt lyheni viikoksi vähän. Mutta sitten se vain unohtui ja nyt reilun 2 viikon tutittomuuden jälkeen nukahtaminen kestää sen normaalin puolisen tuntia illalla, päivällä 10-30min. Ja yöt nukkuu kuten normaalisti.

Meilläkin poika on voimakastahtoinen ja ajattelin, että mitähän tästä tulee mutta hyvin se meni. Ensimmäisellä viikolla olin pariin kertaan jo luovuttamassa. Ihan vain siksi, ettei minulla ole sinnikkyyttä näissä asioissa ja olin väsynyt huonojen öiden vuoksi. Mutta onneksi en antanut periksi:) Posketkin on parantunu.

Vaikka lapset ovat erilaisia mutta eiköhän se suju ihan hyvin. Sinnikkyyttä ja oikea asenne matkaan, niin selviätte:)

hänellä oli tutti päivät yöt 1v10kk ikään asti. Siihen asti nukkui niin että heräsi kerran aamuyöllä ja tuli sitten viereemme ja nukkui aamuun asti. Kun tutti jättettiin kertaheitolla pois niin valtavaksi yllätykseksemme ei tapahtunut mitään muutoksia, poika nukahti samaan malliin kun ennenkin ja nukkui myös samalla tavalla. On nyt 2v10kk ja herää edelleen sen kerran yössä. Meillä ei siis mitään vaikutusta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Poika on 1v7kk ja unitutti on vielä käytössä,ennen 2v ikää haluan eroon tuosta tutista kokonaan.Poika nukahtaa itsekseen päikkäreille ja yöunille ja nukkuu hyvin,nukahtamiseen menee max.30min.Pelottaa just se,että miten sitte unien käy kun tutti pois otetaan,ei niinkään se nukahtaminen mutta se,että miten sitte nukahtaa uudestaan kun herää kesken unien,jäävätkö unet liian vähäisiksi ja tuloksena on väsykiukkunen känkkäränkkäpoika :( .On pojalla kyllä uninalle joka on erittäin rakas,se varmasti kyllä auttaa.

Huihui....

Meillä otettiin tutti pois vähän 2-vuotissynttäreiden jälkeen. Tutti oli pitkään vain unilla ja nukahtaminen tutin kanssa sujui hyvin, jäi itsekseen omaan huoneeseen iltasadun jälkeen. Öisin oli varatutteja, joita etsi itse suuhunsa, kun heräsi yöllä.

Alkuun nukahtaminen ilamn tuttia kesti kauemmin ja halusi, että äiti tai isä on huoneessa pidempään (iltasadun jälkeen ehkä 15-30min). Öisin heräili itkeskelemään puoliunessa, mutta rauhoittui, kun vähän siliteltiin. Tätä heräilyä kesti pari viikkoa, sitten tilanne on hiljalleen palannut ihan ennalleen.

Tyttömme on myös hyvin temperamenttinen ja tutin jättö laukaisi uhmakauden, joka kesti ehkä kuukauden. Tuolloin siis kiukutteli ja uhmasi päivisin paljon " tavallista" pahemmin. Tuttia ei varsinaisesti koskaan kysellyt. Nyt on seesteisempi kausi menossa, onneksi.

Eli tutti vaan pois rohkeasti, ainakin meillä meni helpommin kuin olisin kuvitellut. Ei sentään valvottu viikkokausia ja uhmakaudet nyt menee ja tulee joka tapauksessa.

Meillä poika 1v10kk ja tutista oli tarkoitus luopua nyt heinäkuussa olevan kesäloman alussa, mutta päätettiin siirtää loman jälkeen kun meillä on nyt unet ensimmäistä kertaa elämässä ihan täydellisellä mallilla, niin ei viitsitä ottaa riskiä et joudutaan sit lomalla valvomaan. Ja toinen syy on se et meillä on alkanu nyt ensimmäinen oraalinen kausi. Poitsu tunkee ihan kaikkee mahdollista ekaa kertaa elämässään suhuun, mukaanlukien unikaverinsa... Joten on pelko persauksissa et kun tutti lähtee niin unikaveri tulee tilalle suuhun. Aamulla kun herää ja tutti laitetaan hyllyyn niin heti menee unikaverin jalka suuhun... :( Toivotaan et tämä lauhtuu ennen syksyä niin päästään pois tutista. Meillä tuttia on 0,5v jälkeen syöty ainoastaan unilla, joten tilanne ei nyt hampaidenkaan kannalta ole pahin mahdollinen.

Tutit jätettiin kaksi viikkoa sitten, lapset olivat tuolloin 1v7,5kk. Nukahtaminen vei tytöltä vähän pidempään ja hiukan itketti. Läpi yön ovat nukkuneet tosi pienistä, mutta ähinää ja puhinaa kuului sängystä vähän väliä kun tuttia etsittiin takaisin suuhun. Nyt nuo ähinät ovat loppuneet ja yö nukutaan katkeamatta. Minä myös otin tutin nyt siitä syystä pois, koska menevät syyskuussa hoitoon. Ei tule sitten kahta isoa muutosta tuolloin.

Tutti on ollut poissa nyt 3 viikkoa. Itse yöunet eivät ole huonontuneet tai lyhentyneet, vain nukahtaminen oli aluksi vaikeampaa. Nyt jo nukahtaa aivan hyvin ilman tuttiakin.

Meillä melkein päivälleen kaksivuotias tyttö jätti viime viikolla tutin pois, kun tilalle annettiin uusi, mieleinen pehmolelu. Pari ekaa yötä nukahtaminen oli vaikeaa ja tyttö heräsi aamulla tosi aikaisin ja vähän kärttyisenä (oli aiemmin tottunut heräilemään rauhassa ja lussuttamaan tuttia omassa sängyssään). Nyt yöt ovat kuin ennenkin, ehkä jopa rauhallisempia kun kadonneen tutin yölliset metsästykset ovat jääneet pois. Tosin korvikkeeksi saatu pehmolelu on nyt tosi tärkeä eikä ilman sitä nukahtaminen onnistu. Mutta sehän ei haittaa, unikaveri ei pilaa hampaita :)

joten kannustan muitakin - tutti pois vain. Ja kuten edellä jo illalla kirjoitin, jäi tutti tosi helposti pois. Aamuun asti nukkui tyttö heräämättä, aamulla totesi ' tonttu vei tutin' eikä muuta siitä puhunut. Päiväunille kysyi tuttia kerran ja kerran sen jälkeen totesi että tonttu vei tutin. Päiväunelle nukahti höpötettyään 20min + saatuaan sit 2min silitystä päähän, oli neiti unten mailla ja nukkui hyvin. Tosin heräsi itkien, mikä lienee tuttikaipuuta ollut, mutta se meni nopeasti ohi.

unitutin pois jättäminen sattui ilmeisesti niin hyvään aikaan (toinen ja viimeinen vieroitusyritys) ettei vaikuttanyt yöuniin oikeasti YHTÄÄN. Vain nukahtaminen vaikeutui hetkeksi, sekin vain muutamaksi yöksi jolloin tuttia kyseltiin nukkumaanmennessä. Ekana yönä nukahti 40 min. jälkeen mutta sen jälkeen nopeammin, melkein yhtä nopeasti kuin muutenkin.

Me kyllä muutenkin oltiin harrastettu jo sitä että nukahtaneelta tytöltä käytiin ottamassa tutti pois suusta jos se siellä vielä oli. Haki itse tutin suuhunsa yöllä jos sitä tarvitsi, usein nukahti uudestaan ilman.

Nyt on ollut ilman tuttia reilun kuukauden (??) ja hienosti nukkuu.

-minskuliina

Tyttö vei sen itse oven taakse metsätontulle ;-)). Nukutus sujui helposti - tyttö jutteli itsekseen huoneessa ' tonttu vei tutin, tutti tontulle..' mutta nukahti ilman itkuja ja suurempia operaatioita alle puolen tunnin (normaalisti menee 1-20min ennen kuin nukahtaa, useimmiten ilman apuja), joten ei tämä alku hassumpaa ole! Esikko itki ja parkui tuttiansa viikon verran... No, yö on vasta edessä ja päiväunet huomenna... enkä usko että ihan näin helpolla menee ihan joka päivä/ilta vielä, mutta alku oli lupaava. KIITOS ROHKAISUSTA TEILLE!

Tutin poisjättö ei sinänsä huonontanut unia, vain nukahtaminen vaikeutui. Kun siis vain nukahti, niin sitten kyllä nukkua posotti sikeästi aamuun asti. Toki sitten, jos on ollut muuta häiriötä, ollut kipeänä tai ollut extra vilkas päivä niin on saattanut heräillä, mutta tällä ei ole mitään tekemistä tutin kanssa.

Nukahtaminen siis vaikeutui, tutin kanssa nukahti tosi nopsaan, melkein saman tein kun sänkyyn pääsi, kun taas ilman tuttia meni ensi alkuun puolesta tunnista jopa kahteen tuntiin, ennen kuin nukahti. Nopeasti sekin kyllä siitä korjaantui, olisko noin kuukauden ajan ollut hankalampaa, sittemmin nukahtanut kyllä n. puolessa tunnissa.

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat