Seuraa 

Ollaan lähdössä pian Suomeen kesälomalle, ja ensimmäistä kertaa mukana on pieni vauveli, parin kuukauden ikäinen. Ja vielä hieman koliikkinen vauva. Onko kenelläkään kertoa kokemuksia ja vinkkejä miten matkasta selviytyy. Rintareppu meillä on käytössä kentällä liikkuessa, mutta itse lentomatka vähän jännittää. Ja vähän tietenkin mietityttää miten kanssamatkustajat suhtautuvat, jos vauvallemme sattuu juuri lennon aikana itkukohtaus. Tosin olemme päättäneet, että emme välitä sitten sillä hetkellä muiden ajatuksista. Entä miten vaipanvaihto on onnistunut koneessa?

Lento on onneksi kyllä lyhyt, vajaa kolme tuntia. Joka voi tietenkin tuntua pitkältä...:)

Kiitos vinkeistä!

t.äippä ja sen vauva

Kommentit (14)

Kiitoksia vain! Vielä yksi asia jäi askarruttamaan. Mitenköhän tuo imetys onnistuu nousut ja laskut, kun pitääkö myös vauva olla jotenkin turvavyöhön kytkettynä. Vauvamme kulkee sylimatkustajana.

Jos vapaita paikkoja oli, vauva köllötteli kaukalossa omalla istuimellaan, ja pystyin itse syömäänkin oikein mukavasti. Koneen ollessa täynnä pidin sylissä. Vauvavyön kanssa pystyy kyllä vaihtamaan asentoa sylissä ihan mukavasti, eikä vyö hirveästi rajoita olemista. Vaippaa en parin tunnin lennolla kertaakaan ruvennut vaihtamaan.

Nyt lapsen ollessa isompi olemme edelleen käyttäneet auton turvaistuinta koneessa, koska siinä lapsi varmasti pysyy paikoillaan. Lentoemännät ovat aina ystävällisesti auttaneet istuimen ja turvavöiden kanssa, ainoana poikkeukesni Sterlingin lento, jossa istuin tultiin matkustamossa hyvin töykeästi hakemaan pois, vaikka check in oli jo antanut sen käyttöön luvan :(

Kanssamatkustajien reaktioita lapsen läsnäoloon on tietysti monenlaisia, mutta useimmat onneksi suhtautuvat positiivisesti, juttelevat lapselle ja auttavat viihdyttämään. Kerran joku sanoi vihaisesti " hsssss" , kun lapseni alkoi kitistä laskeutumiskuulutusten aikana, mutta siinä ne negatiiviset kommentit suunnilleen olivatkin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

kun isompi oli 3v ja pienempi 8 viikkoinen. Ja sitten parin viikon kuluttua sama takaisin pain.

Taytyy sanoa etta kovasti jannitin ja pelkasin pahinta, mutta kaikki sujui aivan alyttoman hienosti. Nousut ja laskut menivat hyvin, imetys/tuttipullot tepsii niihin parhaiten.

Ainut mika oli pikkasen hikista kuumassa koneessa, oli 3v:n vessahata. Han pyysi vessaan 3 krt puolen tunnin sisalla, kunnes lopulta onnistui! Voi luoja, mika ramppaus se oli vauvan ja hanen kanssaan ahtautua sinne koppiin, seka vyoshow.

Mutta kylla se siita! Kanssamatkustajista mina en kanna huolta, enemman siina on omassa jaksamisessa mietittavaa. Vain yhden kerran eras nuori neiti edessamme on tuskaillut, ja silloin minulla oli vilkas 7kuinen sylissani. Mies sanoi etta jos viela huokailee, niin annetaan lapsi eteenpain ja sanotaan etta: do you want to have a go? ;o)))

Juuri lentomatkan vauvan kanssa tehneenä: Yritä imettää lasta ainakin laskun aikana, silloin ne paineenvaihtelut tuntuvat eniten. Meillä oli koneessa n.6kk ikäinen vauva joka nukkui laskun aikana ja heräsi lähellä maata.. Lapsi raukka heräsi ja aloitti hurjan kipuitkun jota jatkui bussimatkan ajan :-( Ilmeisesti paineenvaihtelu tuli liian nopeasti ja aikuisenkin korviin se tekee kipeää. Itse en enää imetä, mutta annoin pullomaitoa koko laskun ajan. Mukavaa matkaa, kyllä se hienosti menee :-)

Pienille alle 2 v. lapsille on oma turvavyö joka kiinnitetään vanhemman turvavyöhön, siis lapsi on nousun/laskun ajan vanhemman sylissä. Henkilökunta kyllä neuvoo lapsen turvavyön asettamisessa.

Vauvalle saa ainakin Finnairilla ottaa 10kg tavaraa ja rattaat lisäksi. Lensin viime vuonna 3kk ikäisen kanssa ja harmitti kun rattaat piti jättää jo check-innissä. Lontoon päässähän rattaat otetaan vasta portilla. Muistaakseni toisella kerralla nyt tammikuussa pyysin, että saisin pitää rattaat (tyttö oli aika painava jo silloin eikä kuitenkaan tarpeeksi iso mihinkään lentokentän trolley-systeemeihin) ja sainkin. Kannattaa siis vaatia! Suomalaiset ovat liian tottelevaisia! Jouduin maksamaan excessiä kun tuli noita joululahjoja tytölle sen verran...

Vöissä pystyy ihan hyvin imettämään. Syöminen ei itseltä kyllä onnistunut (yhdellä kädellä ei pysty oikein). Paitsi jos lapsi on sen verran iso että istuu jo niin sitten voit laittaa istumaan viereiselle penkille jos on tyhjä. Näin tein tammikuussa kun tyttö oli n. 8kk.

Vaihdoin vessassa jossa on alas vedettävä alusta pöntön yläpuolella. Palvelu vaihteli Finnairilla. Ekalla kerralla oli ystävällisempää. Tokalla kerralla sain itse jonottaa vessaan kun ekalla kerralla lentoemo ' kiilasi' puolestani jonon ohitse (taisi haista...). Tokalla kerralla vauvan pikkuinen flunssanpoikanen muuttui korvatulehdukseksi (varmaan lennon ansioista) ja jouduttiin sitten Suomessa ekalle antibioottikuurille. Onneksi olin otattanut uuden EU-sairausvakuutuskortin ja se kelpasi terveyskeskuksessa. Tosin lääke piti maksaa itse korvauksitta. Kävin myös ennen paluuta yksityisellä tarkistuttamassa korvat (uksityinen lääkärivakuutuksemme korvasi puolet). Vaativat tietää sotun, jota en muistanut ulkoa. Onneksi mies löysi sen jostain paperista kotoa. Eli hanki European Health Insurance Card ja kirjoita vauvasi sotu jonnekin ylös.

0-1 vuotiaasta maksetaan kai vain verot. Varasin juuri Blue1:lta matkan ja maksoin 14kk ikäisestä ¿15. Kaksivuotias kai istuu jo omalla paikalla ja on siksi kalliimpi. Tämän kokoisen/ikäisen kanssa onkin jo hankalampaa. Edelliset kerrat menivät lennon osalta oikein hyvin ja vauva nukkui aikamoisen osan matkasta.

Hyvää matkaa!

Useimmissa koneissa on koneen takaosassa vaippojen vaihto mahdollisuudet wc:ssä. Koneessa ei suositella vaipan vaihtoa istumapaikoilla ihan " hajun" takia jos väin suoraan asian voi sanoa, mutta ei sitä myös täysin kielletä. Mutta suosittelen huomioimaan kanssa matkustajat vaipan vaihdon yhteydessä ja jos koneessa on " baby chance" mahdollisuudet, myös niitä käyttäisitte. Useimmissa koneissa myös ruoan lämmitys/maitopullon lämmitys onnistuu, vaikka sitten vesi hauteessa.

Nousujen ja laskujen ajaksi kannattaa ajoittaa syötöt jos se mahdollista on jolloin vauvan pullon/tissin imeminen helpottaa korvien ilmastointia eikä korvakipua niin helposti tule. Myös Nasolin tippoja voi vauvalle antaa korviin ennen matkaa.

Älkää suotta miettikö mitä muut sanoo, sanokoot mitä vaan, suurinosa kuitenkin ymmärtää.

Ja vielä vaatetuksesta, itselle ei kannata kovin vahvoja vaatteita päälle laittaa kun vauvaa kentällä kuljettaessa tulee kuuma ja jos itse on kovin kuuma vauvakin hermostuu herkemmin. Myös vauvan vaatetus kevyeksi mutta huomioikaa että koneessa saattaa olla hieman viileä ilmastoinnin takia.

Mukavaa lentomatkaa!

T. ex-lentoemo

Kannattaa varautua siihen, että matkustamohenkilökunta velvoittaa pitämään vauvaa kasvot menosuuntaan nousu- ja laskuvaiheessa. Näin ainakin kahdella Pohjoismaissa lentävällä yhtiöllä. Sinänsä ei ole juuri meitä haitannut, koska perheen pienin on yleensä ollut tyytyväisenä hereillä, mutta kaksi kertaa hän on nukkunut sylissä ja tuntuu vähän turhalta niuhottamiselta ryhtyä kampeamaan vauvaa puoli-istuvaan asentoon laskua varten. Ymmärrän toki turvallisuusnäkökohdan ja lentohenkilökunnan huolenpidon, mutta silti... :)

kian@:

Lainaus:

Kannattaa varautua siihen, että matkustamohenkilökunta velvoittaa pitämään vauvaa kasvot menosuuntaan nousu- ja laskuvaiheessa. )

Muistakaa ottaa lapselle ja itsellenne vaihtovaatteet. Meilla kavi niin, etta vauva pulautti ja neiti itse oli ihan puhdas, mutta mina vietin seuraavat 4 tuntia haisevassa T-paidassa.

Muistakaa, etta koneessa syominen saattaa olla hankalaa, joten syo itse kentalla tai kotona riittavasti. Myos vessassa kaynti voi olla hankalaa, jos vauva on nukahtanut syliin eli ei kannata juoda litratolkulla ennen lentoa.

Muista matkustajista ei kannata huolehtia. Useimmat ymmartavat ja ainakaan minua ei hairitse patkan vertaa huutava vauva, jos se ei satu olemaan oma :-)

hei,

matkasimme ensimmäisen kerran lapsemme kanssa hänen ollessa 2,5 kk. Minä imetin nousut ja laskut ja ihan hyvin meni. meillä oli vieläpä vaihtolennot ja nousuja ja laskuja oli kumpaakin kaksi kappaletta sekä meno- että tulomatkalla. lensimme halpislentoyhtiöllä, joten sieltä ei löytynyt baby basketia tms.

tällä viikolla ollaan lähdössä kolmannen kerran (ulkomaan-)reissuun lapsen kanssa. Hänellä on ikää nyt liki 1 v. ja mua kyllä hirvittää hieman miten koneessa paikoillaan oleminen nyt sujuu...pienen vauvan kanssa on siis paljon helpompi matkustaa, älä huoli

Kylla se imetys onnistuu vaikka vauva on turvavyossa, sita saa loysattya sen verran etta ne paasee potkottamaan.

Yhdyn edellisiin kirjoittajiin vaatetuksesta ja muistakaa ottaa pulautusratteja ja pikkupeitto mukaan, pulautus on ykkostemppu koneessa ja muissa julkisissa :-), ne vaan jotenkin tietaa. Vaihtakaa vaippa just ennen koneeseen nousua ja toivottavasti sinne ei tule nro 2 ja sita ei tartte sen kolmen tunnin aikana edes vaihtaa. Yhtena vinkkina viela neuvoisin etta menkaa koneeseen aivan viimeisena, silloin koneessa vietty aika lyhenee ja oma stressi vahenee. Meilla se odottelu, kiitoradalla rullailu ja turvaohjeiden kuuntelu ja muut ' anteeksi etta olemme myohassa' kuulutuksetv( herattavat jo kertalleen nukutetun nyytin) ovat olleet se pahin pointti koko lentomatkustamisessa, mutta itse lento tuntuu sujuvan hyvin. Olen myos aina laittanut nukkuvan vauvan, ja nyt jo 3vee pojan nukkumaan tyhjalle penkille jos sellainen vaan loytyy (sama homma turvavyon loysaamisen kanssa), ne kun on sellaisia lampopattereita pitaa sylissa 3 h.

Lentoemot ja -isannat ovat olleet tosi avuliaita ja usein ohjaavat tyhjalle penkkiriville jos kone vaan ei ole taysi, ennenkuin muut mukavuuden haluiset matkustajat ne valtaavat. Eli kannattaa sitakin kohteliaasti kysya heti kun menette koneeseen, jos teidan rivi on aivan taysi.

Hieman vielä neuvoisin tuohon koneeseen menon kanssa ihan omasta kokemuksesta niin lasten kanssa matkustaessa kuin lentoemäntänä. Jos matkustatte sellaisella koneella jossa matkustajat saavat itse valita paikkansa kuten esim. Ryanairilla kannattaa koneeseen mennä ensimmäisenä ja useimmat lentoyhtiöt myös näin toimivat sillä silloin voitte valita paikkanne. Kun kone on täynnä ei vierekkäisiä paikkoja aina löydy! Ja ensimäisten joukossa kun koneeseen menee pääsee aikaisemmin istumaan paikalleen eikä tarvitse terminaalissa/koneen käytävällä seistä ja hikoilla kun odottaa että muut löytävät paikkansa. Siis lapsiperheet ehdottomasti ensimmäisenä koneeseen. Säästyy moni poru ja vanhemmilta hikipisarat.

Millaisia kokemuksia teillä on eri lentoyhtiöistä? Onko eroja siinä, miten hyvin vauvaperheitä palvellaan?

Matkustaako vauva aina ilmaiseksi? Saako myös varusteita kuljettaa ilmaiseksi? Olen ymmärtänyt, että ainakin joillakin lentoyhtiöillä esim. rattaat menisivät ilmaiseksi, entä muut tavarat? Muutenhan kai ilmaiseksi matkustavalla vauvalla ei ole omaa matkatavarakiintiötä, eli aikuisten kilomäärään pitäisi saada mahtumaan myös vauvan tavarat, vai?

Miten noilla halpalentoyhtiöillä, joilla varaukset tehdään netissä, saako niillä jotenkin helposti ilmoitettua erityistarpeista jo etukäteen, vai sumplitaanko ne sitten paikan päällä?

Kiitos etukäteen vastauksista!

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat