Vierailija

Kai tajuat rikkovasi lakia ja vieläpä julkisella paikalla? Mieti vielä, olisiko rakentavampiakin tapoja kasvattaa lasta kuin väkivallalla pelottelu.

Sivut

Kommentit (43)

oli tehnyt ja miten ap oli siihen tilanteeseen reagoinut. On vaikea kuvitella, että joku tuikituntematon tulisi väliin uhkailemaan, jos itse pitää huolen lapsensa toiminnasta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Hän oli tukistanut ihan ikiomaa lastaan, ei naapurin. Eikä tämä tapaus todellakaan ole ainoa laatuaan.

Lapsen pahoinpitely on aina kielletty, piste.

kyllä mulla ainakin joskus palaa pinna katraaseen, että saatan sanoa ihan kovaankin ääneen, että kohta tulee tukkapöllyä. Kerran olen joutunut oikeasti tukasta nappaamaan lasta vuonna 97, joten siitäkin on jo aikaa, eikä pienemmät siis edes tiedä miltä tukkapölly tuntuu.

kiukettelevalle lapsellle/lapsille tulee vaan joskus julkisella paikallakin vahingossa hermostuttua kovasti ja sillon tulee sanottua asioita.

Ei sanoissa ole mitään laitonta, vai? Hirveä vouhotus mielestäni sanoista. Huomaa, ettei ole vielä omaa katrasta joka saa hermot pintaan.

Täytyy vaan sanoa että hiukan on suhteellisuudentaju hukassa. Kaikki me tiedämme että hyvä vanhempi kunnioittaa lapsen koskemattomuutta. Mutta ne kärsivät lapset ovat taatusti muualla kun siellä korkeasaaressa näkemäsi lapsirassu- ja jos on näin paljon energiaa niin hakeutukaa ihmeessä jonnekin missä voitte konkreettisesti toimia tukiperheenä tai muulla tavoin apuna. Täällä jeesustelu auttaa ainoastaan omaa superäiti-imagoanne.

Suurimmalla osalla tuntemistani äideistä palaa joskus pinna ja tulee huudettua tyhmyyksiä tai käyttäydyttyä ei niin kasvatusoppaanmukaisesti. Sellaista elämä on. Niiden muutamien tuntemieni äitien, jotka eivät koskaan hermostu, lapset ovat huonosti käyttäytyviä, aikuista kunnioittamattomia, onnettomia ja rajattomia lapsia. Lisäksi minusta tuntuu että nämä äidit salaa vihaavat raivostuttavia lapsiaan.

Tässä maailmassa on aika vaikeaa voida hyvin ja olla esimerkillinen vanhempi kun aikuisten elämäkin on yhtä riistoa ja sontaa usein. Suurin osa elämästä tapahtuu vauva-idyllin ulkopuolella ja on todellakin epätäydellistä.

Itsekin näin eilen kaupassa äidin joka haukkui ja syytteli kolmea lastaan. lapset olivat siistejä ja hyvin pukeutuneita- äiti erittäin homssuinen. Ajattelin että hän on varmasti masentunut tai muuten erittäin kovilla. Mietin mitä voisin tehdä- no saattaisi olla aika loukkaavaa jos joku kaupassa tulisi "auttamaan". Niin vastuuton olin että ajattelin esim. neuvolan osaavan tarttua tilanteeseen, kun äidin väsymys oli niin ilmeistä. Ja varmasti lapset saavat siitä osansa. Enkä minä tiedä missä on se laitos minne kaikkien uupuneiden ja muuten epätäydellisten äitien lapset voitaisiin kerätä saamaan sitä ihanaa ja erinomaista idyllihoitoa??? Ei sellaista ole.

Ja siksi ei pitäisi tuomita ja moralisoida niinkuin täällä tehdään.

43 jatkaa.

Siis jos uhkaan ottaa tottelemattoman lapsen lelun pois onko se laissa määriteltyä henkistäväkivaltaa?

Jos uhkaan perua riehuvan lapsen mielekkään tapahtuman jos käytös ei muutu pahoinpitelenkö silloin henkisesti lastani ja tämä saa ikuisia traumoja?

vaan lasten oikeudesta fyysiseen koskemattomuuteen. Oikeasti on ihan hirveä periaate elää niin, että kaikki on luvallista kunhan ei jää kiinni. Vanhempien pitäisi tehdä valinnat moraalin ja oikeudenmukaisuuden perusteella eikä sen mukaan, kuinka todennäköisesti poliisi ilmestyy oven taakse. :(

hyvin käyttäytyvä aikuinen, joka saa tehdä ihan mitä vain, käyttäytyä julkisilla paikoilla aivan miten sattuu? Jolle vanhempi ei uskalla kuin sanoa että noin ei saa tehdä. Ja lapsi jatkaa ja jatkaa.

En puolusta tukkapöllyä enkä nippailuja, enkä varsinkaan lyömistä, mutta ymmärrän niitä vanhempia, joilla lapset eivät vain ollenkaan tottele ja joskus miljoonannen kieltokerran jälkeen annetaan se luunappi ja sitten lapsi tottelee eikä enää jatkossa käyttäydy sopimattomasti. Lyömistä en hyväksy missään olosuhteissa.

se ei tarkoita, että toteuttaisi sen käytännössä. Vain tarkoittaako Sinulla?!

Tukistamisella lasta uhkailu nyt ei kuitenkaan todellisuudessa johda mihinkään toimenpiteisiin, joten olkaa huoleti :)

Tuosta tuli mieleen, kun erään kerran meni hermot uhmaikäisen kanssa ja uhkasin, että kohta saat kyllä selkäsaunan. No siinä unohtui alkuperäinen kiukun aihe, loppuillan poika karjui "MÄÄÄ HALUUN SAUNAAN MÄ HALUUUUUN SELKÄSAUNAAN.."

(selvennys : meillä siis ei ole koskaan käytetty minkäänlaista fyysistä kuritusta)

Lainaus:

Olen samaa mieltä tuon yhden kirjoittajan kanssa: kukaan - ei lastensuojelu, poliisi tai edes tarhan täti (tai no se voisi sanoa, että älkääs nyt sentään)- puutu asiaan, jos joku uhmaava lasta niskavilloista kertaalleen tukistaa.

että naapuri pahoinpitelee lastaan.

Saapahan naapuri sitten ihan itse selitellä sosiaalityöntekijöille, ettei tavallaan periaatteessa oikeastaan pahoinpitele lasta, tukistaa vain, mitäs pahaa siinä nyt on.

intit kamalasti vastaan, kun tuossa joku sulle sanoi, että lakia ei käytännössä valvota.

Lainaus:

vaan lasten oikeudesta fyysiseen koskemattomuuteen. Oikeasti on ihan hirveä periaate elää niin, että kaikki on luvallista kunhan ei jää kiinni. Vanhempien pitäisi tehdä valinnat moraalin ja oikeudenmukaisuuden perusteella eikä sen mukaan, kuinka todennäköisesti poliisi ilmestyy oven taakse. :(

niin se rikkoo lakia vaikka ei löiskään?

Ja oman lapsen tukistaminen ei käytännössä ole lainvastaista...

Lainaus:

Mitäpä sitä muuten uhkailisi? Ja tukistaminen on lainvastaista.

Lainaus:

Mutta siltikään en todellakaan tuota lapselleni kipua! En edes "tukistaessani".

Oletko kysynyt lapsiltasi, sattuiko se? Itseäni se ainakin sattui, ja sehän siinä on ideana, että lapsi säikähtää kipua ja jättää siihen johtaneen toiminnan väliin jatkossa.

Vai mikä olisi tukistamisen hyöty, jos se ei sattuisi?

Minusta on suorastaan kuvottavaa lukea, kuinka ihmiset puolustelevat lasten satuttamista. Minä en itse ainakaan lapsena kokenut ansainneeni sitä kipua ja nöyryyttämistä, enkä siksi toivo sitä kellekään muullekaan.

Ja ennen kuin kukaan ehtii huutaa mitään äidin väsymyksestä: kuten sanoin jo tuolla aiemmin (en muista numeroa), ymmärrän sen, että menee hermot. Mutta sen jälkeen asia sovitaan eikä jätetä sikseen, vaikka vanhempi kuinka häpeäisi kontrollin menettämistään. Lapsen täytyy saada tietää, että vanhempi on oikeasti pahoillaan, eikä satuta lasta siksi, että pitäisi siitä, vaan koska on niin väsynyt eikä lapsen tyhmän käytöksen takia jaksanut enää.

Sivut

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat