Seuraa 

Onko kukaan onnistunut tekemään ruisleipää ulkomailla siis niin että ruisjauhoja on tuonut Suomen reissulta ja muut aineet ovat paikallisia?

Hyviä vinkkejä/ohjeita onnistumiseen kaivattaisiin.

Kommentit (13)

En tieda, mahtaako Englannista loytya saksalaista ja nykyaan Suomessakin vaikuttavaa Lidl-ketjua. Taalla Kreikassa on Lidl joka tuppukylassakin ja sielta loytyy " Bread baking mix" - seosta, josta ihana ruisleipa syntyy napparasti. Toimii tavallisessa uunissa ja leipakoneessa. Itse pyoraytan pari vuokaleipaa viikossa. Halpaa ja hyvaa!

Osta tuliaisiksi muutama paketti Myllärin ruisleipäjauhoja, sekaan vain vesi eli tosihelppo toimii ainakin meikäläisellä hieman uusavuton kun olen näissä leipomispuuhissa :-))

Sisältö jatkuu mainoksen alla

kyria:

[quote]

Kiitos paljon tästä Lidl-vinkistä. Niitä löytyy täältä Skotlanninkin viimesestä nurkastastakin. Tosin luulen että valikoimat vaihtelee jonkin verran.Sitä saksalaista tiiliskiveä saa kyllä melkein joka supermarketista täällä, mutta itse olen kyllä ihan Reissumies tyyppiä. Toin kyllä puolisoni kannustamana nyt kilon ruisjauhoja suomesta, jos vaikka tekisin karjalanpiirakoita (!?!?!) mutta en ole koskaan ollut mikään leipuri...vaikka muuten ihan hyvä kokki. Nyt kun olimme suomessa lomalla ja niitä kotileipureita olikin sitten joka toisessa osoitteessa niin kait mä saan kohta lahjaksi jonkun monitoimikoneen...

Sen muistan että heidän lähellä on Lidil josta ovat käyneet ostamassa saksalaista leipää joka ei kuulemma kilpaile samassa sarjassa suomalaisen kanssa...eli tulee mukavana yllätyksenä kun sitten toivottavasti onnistun leipomaan maukasta kunnon hapanleipää:)

Kiitos vinkista Kyria!

Mekin aina silloin talloin kaymme Lidlissa, mutta jauhohyllya ei ole tullut kunnolla tarkastettua. Taytyypa katsoa ensi kerralla.

Viimeksi minakin huomasin Lidlissa tuota saksalaista ruisleipaa. En ole maistanut, mutta naytti ihan samalle kuin muissakin marketeissa myytavat. Kyllahan sita hatavarana syo, mutta jaa kylla kauas suomalaisesta.

Siis kyllä niitä muita aineita ruisleipään löytää ihan helpostikin, siis vehnäjauhoa jne... Itse tein äskettäin ruisleipäsiä saksasta tuodusta ruisjauhosta, ihan oli ok jauhoa, hapatteena oli saksalaista sauerteig-jauhetta pikkupussista... Saksasta saa muutenkin kaikenalaista leipomiseen liittyvää. Mä oon huomannut, että se ruisjauho on ainoa aine mitä ei niin helpolla ole löytynyt niissä maissa missä itse oon asustellut, tuota saksaa lukuunottamatta. Mutta jauhoja voi kuitenkin aina kysyä voi paikallisesta leipomosta, tai he voivat osata neuvoa myllylle, tai luontaistuotekaupasta tai deli-kaupasta, tms.

Hyviä leivontahetkiä. t. IinesA

Taidan viedä sitä mylläriä, kyllä se kuitenkin painaa vähemmän kuin sama määrä leipää;).

Siinä on sekin hyvä puoli että ei sitten tarvitse mitään juurta varjella.

Meillä tuskin tulee painon kanssa ongelmia, yleensä kun mennään reissuun niin painoa on yhden ihmisen sallitun rajoissa(siis esim.2 aikuista ja 1 lapsi).

Eli tuliaisia voi periaatteessa raahata kymmeniä kiloja jos kaikki 5 lähtee matkaan...

Ruisjauhoja saa Englannista ainakin Holland & Barrett luontaistuotekaupasta ja myos isommat Sainsburyn liikkeet myyvat. Itse olen muutaman kerran tuonut Suomesta Myllarin valmista ruisleipaseosta (sellaista, jossa oli hapate valmiina) ja siitakin tuli ihan hyvaa, mutta jauhot painavat vaan kovasti laukussa.

Isommat marketit ja luontaistuotekaupat myyvat myos " saksalaista" ruisleipaa, mutta se on vahan sellaista " Real" (?) -tyyppista.

Tarkennus vielä että en itse asu ulkomailla mutta olen menossa Englantiin kylään. Ruisleipää kuulemma kova ikävä ja ajattelin että voisin saada pidemmän helpotuksen jos onnistuisin leipomaan leipää ja jättämään ruisjauhoja ja ohjeen:o).

Arveluttaa etenkin nuo veden kovuudesta johtuvat erot onnistumisen suhteen.

Voisi täällä joku muukin kaivata toimivaa ohjetta:)

RUISLEIPÄÄ SÄHKÖUUNISSA

Edellisenä päivänä:

Liota puoleen litraan vettä 2-3 rkl hapanleipätaikinaa tai kaksi viipaletta

kuoretonta hapanleipää.

Vatkaa sekaan ½ litraa ruisjauhoja.

Anna käydä 1-2 vrk lämpimässä paikassa.

Taikina:

25 g hiivaa

½ dl vettä

2 tl suolaa

n. 7 dl ruisjauhoja ( jos teet reikäleipiä, 5 dl riittää.)

Liota hiiva lämpimään veteen ja lisää taikinajuureen.

Lisää suola. Lisää ruisjauhot. Alusta taikina.

(Ota talteen 2-3 rkl taikinaa seuraavaa kertaa varten ja pane pakastimeen.)

Kohota noin 1½ - kertaiseksi.

Leivo taikinasta 2 limppua tai 3 reikäleipää.

Kohota liinan alla.

Pistele leivät ennen paistamista.

Paista limput uunin alatasossa 200° 45-60 minuuttia.

Rikäleivät saavat paistua 225° n. 35 min.

Jäähdytä kypsät leivät ritilällä liinan alla.

Tein edellisen viestittäjän ohjeella ruisleipää kaasu-uunissa. Asuimme silloin Afrikan puskassa ja tuoretta juurta ei ollut saatavilla, joten käytin suomalaista hapankorppua, jonka annoin liueta veteen. Jauhoina käytin suomalaista ruisjauhoa sekä paikallista vehnäjauhoa ja " ruissihtijauhoa" , jota sai naapurimaasta ruisjauhon nimellä (saksalaisten kauppa), mutta vastasi suomalaista ruissihtijauhoa. Hyvältä maistui! Leivät pitää paistaa uunin keskiosassa, tai niin kuin minä eli hylättyyn termiittikekoon tehdyssä maauunissa.

Myös karjalanpiirakat onnistuivat vastaavilla jauhoilla ja maistuivat niin meille kuin paikallisillekin.

Leipomisintoa kaikille!

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat