Vierailija

kuullostaa ihanalta , mut kuiteskin minä en puhu saksaa ja kaikki järjestelyt hirvittää, päätökseen aikaa on 3 viikkoa, miten lasten kouluasiat yms. oioi

Sivut

Kommentit (43)

mä ihan odotan, että muutetaan kohta uuteen komennusmaahan ja siellä on paljon suomalaisia ja muita ulkkarikotirouvia, joilla käy siivooja ja puutarhuri. tuskin mistään työntekijöiden riistosta voidaan euroopan unionissa puhua?

itse ajattelin meidän 250 neliötä siivota.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

niin se vain on ettei kaikki nettoa jättimäisiä tuloja, vaikka expaattina onkin. Kommennukselle lähtee eritasoisia työntekijöitä eri yrityksistä, monet saavat sen verran palkkaa että pärjää ja toinen voi olla kotona esim. hoitamassa lasta.

t.13

olen opiskelut asuinmaassamme (Euroopassa) uuden kielen. Koska mieheni työnantaja maksoi kielikurssini, oli minun mahdollista mennä korkeatasoiseen kielikouluun, mikä mielestäni edesauttoi kielen oppimista. Asuinmaassamme en tunne ketään muita expantteja tai suomalaisia. Kaikki tuttuni olen itse löytänyt täällä asuessa, niitä ei firma ole minulle löytänyt. Tuttujen kanssa puhun tietenkin paikallista kieltä. Tottakai jos firma haluaa perheemme vakuuttaa 24h/vuorokaudessa kaikkialla maailmassa, niin emme kai siitä kieltäyty. Emme kieltäytyisi vastaavasta edusta Suomessakaan. Suomessa moni firma jakaa esim liikunta/kulttuurietuja työntekijöille, mikä ero? Sama koskee lasten koulumahdollisuutta. Asuinmaasta riippuen voisin hyvin laittaa lapseni kansainväliseen kouluun ja on hyvä että työnantaja sen tarvittaessa maksaa. Kv koulu on hyvä vaihtoehto, jos perheen asemamaa vaihtuu usein.

Turhastapa porukka provosoituuuuuuuu.... Seiskan vertailut vaihto-oppilasvuoteen on pikkaisen liioiteltuja. Tai ehkäpä pyydän seuraavassa maassa relocation agentin, joka tulee aina kanssani ruokakauppaan (vitsi, jos ette tajua :)

Onko sinusta oikein että maailman rikkaimmissa maissa maksetaan kokopäiväisille apulaisille esim. 200 euroa kuussa? Saadaan palkkaa itse vaikka 6000 euroa ja palvelijalle viitsitään antaa 200 euroa. Minä en ainakaan halua kannustaa tällaista orjatyötä!

Ja kyllä muutkin opettelevat ne kielet ihan itse omalla kustannuksellaan. Mutta kun on näköjään yhtä avuton kuin pieni lapsi niin ehkä on parempi että on " äiti" auttamassa.

etenkin jos teillä on expanttisopimus. Katsotte vain, että firma maksaa esim. vakuutukset, lapsen koulut (jos esim kv kouluun haluatte lapsen), kielikurssit sulleyms.

Mä tykkään olla ulkomailla. Näkee että elämää on muuallakin kuin Suomessa eikä suomal tapa ole ainoa oikea tapa tehdä asioita.

Minun tuttavapiirissä (eri maissa asuvia/asuneita suomalaisia perheitä) ulkomaalaiset maksavat kotiapulaisilleen keskimääräistä parempaa palkkaa ja heillä ei ole vaikeuksia löytää kotiapua. Miksi heidän pitäisi maksaa kotiapulaiselle 2000$, jos sen saa 200$? Vai maksatko kaikesta(palveluista) aina kymmenkertaisen hinnan? Taksikuskille kun et kuskia tarvitse? Mutta sinähän sopeudut ja liikut pöyrällä. Kauemmaksi menet ekologisesti junalla.

Tiedän tapauksen, jossa yritys totesi, että lapsiperheen lähettäminen Kiinaan tulisi liian kalliiksi. Sinkkumies oli halvempi. (mies olisi ollut tehtaalla jossain maaseudulla ja perhe Pekingissä, koska oli kouluikäisiä lapsia, joita ei ihan ummikkona haluttu laittaa pieneen kyläkouluun). Sinun 10-v. menee mielellään ihan ummikkona kiinalaiseen kouluun ja sopeutuu.

On aina eri asia lähteä sinkkuna seikkailemaan kuin repäistä lapsiperhe pois tutuista ympyröistä. Siinä sopeutumisessa tarvitsevat lapset paljon vanhempien apua, ja koska usein isä tekee paljon töitä uudessa työssä, niin jää perheen sopeutuminen äidin hartioille. Isällähän ei oikeastaan muutu mikään tai uusi mielenkiintoinen työ, mutta koko muu perhe sopeutuu ja

Minä kunnioitan asuinmaani kulttuuria ja ihmisiä ja koen sen sopeutumiseksi, mutta en koe että minun täytyy elää täysin paikallisten tavoin. Olen siis juntti ulkomaalainen. Minulla ei ole kotiapulaista, mutta miehelläni on suomalaisittain korkea palkka, ilmainen auto, vakuutukset ja koulut. Ilmaisia jäsenyyksiä ei ole.

Vierailija:

[quote]

- suuri palkka joka maan keskituloa huomattavasti korkea

- usein ilmainen auto

- ilmainen suuri asunto

- ilmaiset vakuutukset ja koulut

- ilmaiset jäsenyydet joillekin klubeille

ja kaiken tämän jälkeen ei muka ole varaa maksaa kunnon palkkaa esim. siivoojalle. Niin ja Pekingissä pärjää kyllä ilman autonkuljettajaakin. On katsos kyse vain sopeutumisesta, jos minä muutan ulkomaille niin haluan kyllä sopeutua siihen maahan enkä käyttäytyä kuin ulkomaalainen juntti.

En edelleenkään tajua miksi ei saisi hyödyntää firman tarjoamia etuja??

Lisäksi aika paljosta tässä luovutaankin mm. ystävät, sukulaiset jne. Tässä kaikki on lähellä ja matkat halpoja. Miksi ei reissattaisi, kun kaikki on lähellä? Lapsiperheiden reissuja sitoo paljon koulujen loma-ajat ja silloin mennään Suomeen mummilaan.

Vierailija:

Lainaus:

Matkustellaan parin kuukauden välein ulkomaille jne.

Ihmisoikeusjärjestöt jatkuvasti valittavat näistä ongelmista mutta mitä se tietenkään teille kuuluu. Nauttikaa vain tästä niin kauan kuin se on mahdollista ja toivottavasti teillä on vielä hyvä mieli. Onhan se ihana orjuuttaa muita.

Kyllä laittaisin 10-vuotiaan ehdottomasti kiinalaiseen kouluun. Ovatko lapsesi hitaita oppimaan vai mistä johtuu että eivät pärjäisi? Lapset omaksuvat uuden kielen helposti. Englanninkieliseen kouluun lapsen voi laittaa muttei kiinankieliseen kouluun?

vai itse tänne töihin matkaavia?

Ulkomaan komennuksen onnistumisen kannalta on tärkeää, että perhekin viihtyy. Vaimon ja lasten viihtyminen on firman etu. Vaimon ja lasten sopeutumista helpottaa esim. kielikurssi, jotta kykenee ehkä tutustumaan paikallisiin tai edes ostamaan kaupasta ruokaa (esim. liha-. leipä- ja juustotiskit). Myös leikki-ikäisten lasten vanhemmat joutuvat esim. leikkipuistossa vähän pakosta etsimään lapsille uusia kavereita ja siinä edes auttava kielitaito on eduksi. Suomalaiset koululaiset osaavat usein jo jonkin verran esim. englantia. Kv koulu voi olla paikallista koulua parempi vaihtoehto, jos lapsi ei osaa paikallista kieltä yhtään ja komennus on varmasti vain pari vuotta. Tietenkin paikallisessa koulussa lapsi oppii kieltä ja ehkä saa kavereita omasta lähiympäristöstään.

4:lle Miksi perhe ei saisi ottaa kotiapulaista, jos sellainen on suomalaisen mittapuun mukaan halvalla tarjolla. ulkkarit maksavat usein keskimäärin jopa vähän parempaa palkkaa kuin esim tehtaassa tms.

En todellakaan ymmärrä 4 ja 5 sen kommentteja viestiini. (Sori jos numerot meni väärin.) Tottakai työntekijä ottaa kaiken hyödyn irti työnantajan tarjoamista eduista, niin ulkomailla kuin Suomessakin. Tosi asia on, että yritykset tarjoavat nykyään vähemmän expanttisopimuksia kuin ennen. Etenkin eu-maissa saatetaan tehdä ns paikallisia sopimuksia.

nimim. meillä ei ole kotiapua.

olette jatkuvasti riippuvaisia muista eli tästä yrityksestä, niin kauan kun ette pärjää itsenäisesti on turha puhua ulkomailla asumisesta. Ennemmin puhuisin ulkomailla olemisesta muiden taloudellisella tuella.

että expatit repivät kaikki irti firmasta. Joissakin maissa kun ei voi ja pysty oikein elämään normaalia elämää, mikäli puolison firma ei maksa esim. kalliita vakuutusmaksuja, kallista asuntoa, kalliita kouluja etc..

Se vain nyt on niin. En jaksa lähteä perustelemaan asiaa sen enempää teille jotka ette asioista mitään tiedä.

En ymmärrä miksi kaikki aina toitottaa tuota! Yleensä ulkomaille mennään rahan perässä ja sitten ei olla valmiita maksamaan mistään mitään. Käytetään orjatyövoimaa (esim. kotiapulaiset monissa maissa palkka kokopäivätyöstä 100-200¿ kuussa), vaikka yleensä toinen vanhempi on kotona ulkomailla ja Suomessa kyllä jaksetaan tehdä kotityöt itse, vaikka molemmat olisi töissä. Ulkomailla ei suunnilleen persettä jakseta tuolista nostaa itse. Belgiassa ei nyt noita orjakotiapulaisia ole, mutta muualla kyllä (esim. Kiina, Malesia, Lähi-itä jne.).

Vierailija:

Lainaus:

etenkin jos teillä on expanttisopimus. Katsotte vain, että firma maksaa esim. vakuutukset, lapsen koulut (jos esim kv kouluun haluatte lapsen), kielikurssit sulleyms.

Mä tykkään olla ulkomailla. Näkee että elämää on muuallakin kuin Suomessa eikä suomal tapa ole ainoa oikea tapa tehdä asioita.

Missä maissa eläminen ilman työpaikan maksamia asuntoja, lasten kouluja, vakuutuksia yms. on ulkomaalaisen suurella palkalla mahdotonta?

Eihän tarvitse asua 300 neliön asunnossa (esim. 4 h perhe) tai laittaa lapsia kaikkein kalliimpaan kouluun, moni on kotiäitinä niin varmasti jaksaa siivotakin ilman kotiapulaisia.

prostituoituna. Ajattele vahan! Ei asiat ole noin aarimmaisen yksinkertaisia.

Mita ihmeen vikaa on siina etta kayttaa tyonantajan tarjoamia etuja hyvakseen??? Sanotko sina sittenkun menet toihin etta ei ei, aivan liikaa palkkaa, kylla me tullaan vahemmallakin toimeen.

Eika se kuule ole aivan pikkujuttu etta keskeyttaa lasten koulut ja rutiinit, muuttaa perheen jne. aivan uuteen kulttuuriin. Kylla sen pitaa palkassa nakya ja siita pitaa korvaus saada.

Kateellisten hopinoita taas.

tv: 12 vuotta USAssa asunut ja tyoskennellyt

Vierailija:

Lainaus:

Onko sinusta oikein että maailman rikkaimmissa maissa maksetaan kokopäiväisille apulaisille esim. 200 euroa kuussa? Saadaan palkkaa itse vaikka 6000 euroa ja palvelijalle viitsitään antaa 200 euroa. Minä en ainakaan halua kannustaa tällaista orjatyötä!

Ja kyllä muutkin opettelevat ne kielet ihan itse omalla kustannuksellaan. Mutta kun on näköjään yhtä avuton kuin pieni lapsi niin ehkä on parempi että on " äiti" auttamassa.

Sivut

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat