Vierailija

2-vuotiaamme on huono syömään, ja siksi paino on viimeisen vuoden ajan lähtenyt putoamaan suhteessa pituuteen. Lapsella ei tunnu olevan mitään mielenkiintoa syömistä kohtaan.

Mikä voi aiheuttaa syömähaluttomuutta - lapsi nukkuu noin 12 tuntia vrk, tosin heräilee pari kertaa yössä. Päivisin on vireä ja aktiivinen, aika herkkäkin.

Calmette-rokotuksesta meille jäi harmiksi suurentunut imusolmuke (herneen kokoinen vasemmassa nivusessa, ei muutoksia)- ei kait siitä voi olla vaikutusta tähän ruokahaluttomuuteen?

Kommentit (21)

En ole huomannut allergisia reaktioita, ulostekin vaikuttaa ihan " tavalliselta" .

En voi ymmärtää, miksi ruoka ei kiinniosta yhtään. Ainoastaan leikin varjolla saa jotain alas. Jäätelöä on saanut nyt kesäkuun ajan silloin tällöin, se kyllä yleensä keltaa, paitsi eilen kun kävimme Linnanmäellä ja siellä oli niin paljon katseltavaa ettei malttanut syödä.

Muuten yritän antaa tytölle aika terveellistä, monipuolista ruokaa.

Pitäisikö alkaa mättää sokeria ja rasvaa lautaselle, jotta painon saisi kasvamaan?

Mitä oireita allergiat tai keliakia on teidän lapsillenne aiheuttanut?

Tyttöni syntyi raskausmyrkytyksen vuoksi viikolla 36 ja painoi silloin hieman alle 2500g. Ensimmäisen vuoden ajan paino (ja pituus myös) lähti huimaan kasvuun (kiitos Nan:in, en voinut imettää kun olin niin huonossa kunnossa itse). Nyt sitten painon kehitys jumittaa pahasti.

Syyllisyydentuntoisena äitinä tietenkin ajattelen, että tuo syömähaluttomuus liittyy tuohon imettämättömyyteen - ties mitä traumoja aiheuttanut...

ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Oma tyttöni alkoi hoikistua noin puolen vuoden iässä ja paino / pituus käyrä tippui vähitellen lähes -20 käyrälle ja on pysynyt siellä kaksi vuotiaasta asti (nyt 9). Meille on aina sanottu, että jos pituuskasvu tasaista (pysyy omalla käyrällään) ja äkillisiä muutoksia ei painossa tapahdu, niin -20 asti on " normaali hoikka" (+20 asti normaali " pulleampi" ).

Tyttö siis täysin terve ja reipas, joskin hoikka. Isänsä sukulaiset ovat monet siroja. Eli ei välttämättä mitään hätää. Puhu neuvolassa jos huolestuttaa, ominpäin en alkaisi lihottamaan (tai jättämään jotain ruuasta pois)

samasta syystä. Rasvaa tai sokeria ei varmaan kannata omin päin ruveta syöttämään hirveitä määriä, vaan viedä lapsi ensin lääkärille että allergiat/keliakia poissuljetaan ja ravitsemusterapeutti voi sen jälkeen katsoa sopivaa ruokavaliota.

haavat punotus rakkulat oireena ja tietysti vatsakivut. Meillä kasvun idastuminen alkoi puolivuotiaana, allergioita ruvetiin tutkimaan vasta vajaa 2v. koska eiän lääkärit uskoneet että kyseessä voisi olla allergiaa. Maitoallergia tai laktosiintorelanssi voi myös viedä lapselta ruokahalun. 2/6

Ovat valitettavan yleisiä tänä päivänä :( Itselläni 3v poika, jonka paino menee käyrällä -25 eli todella laiha. Allergioita on vaikka muille jakaa, kuten maito, kotimaiset viljat, soija, kananmuna, nauta, kala, sitrushedelmät, palkokasvit, tomaatti, mansikka... jne Onneksi on jotain mitä saa antaakin. Silti ei tunnu paino lisääntyvän vaikka vältetään hirveää määrää ruoka-aineita. Uskon sen johtuvan siitä että meidän lapsen allergiat tajuttiin vasta todella myöhään ja suolisto (on siis suolioireinen allergikko) on saanut kärsiä niin paljon ettei ole vielä ennalleen palautunut :( (tai sitten on kyse vielä jostain muusta mitä en totisesti toivo ).

Sinuna seurailisin vähän lapsen syömisiä ja noita oireiluja, vaikka ne ovat " vain" heräilyä öisin tms. Pidä vaikka ruokapäiväkirjaa. Se on hyvä apu, koska äkkiä ne päivän aikana syödyt ruoat unohtuvat. Oletko neuvolassa ilmaissut huolesi? Jos olet, ovatko mitenkään reagoineet siihen? Meillä eivät reagoineet :( Terkka sanoi aina vaan, että " teidän lapsi nyt vaan on tuollainen hoikka" vaikka painokäyrä putosi jatkuvasti.. :( Onneksi tajuttiin lopulta itse viedä poika lääkärille, vaikka liian kauan se kesti, kun ei meillä ollut mitään tietoa allergioista eikä sellaista tajuttu epäilläkään kun terkkakin aina hoki ettei lapsessa mitään vikaa ole jne..

Allergiatutkimukset ovat vaan tuhottoman kauan kestäneet ja hermot ovat menneet tuhat ja yksi kertaa turhien verikokeiden ym kanssa. Yksityiseltä lääkäriltä vasta vähän tolkkua saimme näihin asioihin. Mutta silti hommat jatkuu...

Meni vähän vuodatukseksi, anteeksi. Mut toivon mukaan en nyt pelotellut sua liikaa! Kannattaa kuitenkin mennä lääkärin juttusille, mieluiten sellaisen joka ymmärtää lapsista JA allergioista jotain, jos niitä vähänkään itse epäilet!! Mieluummin turha käynti kuin antaisit asian kaivaa mieltäsi!

Toivottavasti painokäyrän laskun syy pian selviää ja saatte käyrän ja lapsen painon taas nousemaan! :)

lapsi nyt on vaan laiha ja paino kuulemma tippuu, kun on niin aktiivinen jne. Pitävät minua jo ylihuolehtivaisena äitinä kun olen NIIN huolissani lapsesta - eikö muka saisi olla, jos on aihetta!

Miten teillä nuo allergiat alkoivat ilmetä?

Vierailija:

Lainaus:

haavat punotus rakkulat oireena ja tietysti vatsakivut. Meillä kasvun idastuminen alkoi puolivuotiaana, allergioita ruvetiin tutkimaan vasta vajaa 2v. koska eiän lääkärit uskoneet että kyseessä voisi olla allergiaa. Maitoallergia tai laktosiintorelanssi voi myös viedä lapselta ruokahalun. 2/6

Ruokavaliosta on pois myös naudanliha, kananmuna ja kala, jotka myös lapselle annettuna vievät ruokahalua, eli ilmeisesti tulee vatsavaivoja. meidän 1,5v kun ei osaa vielä itse kertoa...

Tuskinpa tuo imettämättömyys sitä syömähaluttomuutta aiheuttaa, mutta sun lapsi on saanut lehmänmaidon proteiineja ihan pienestä asti ja se lisää allergioiden mahdollisuutta. Eikä ole tarkoitus siis syyllistää, mun lapsikin on saanut pelkkää korviketta lähes koko ikänsä.

5

lääkärit reagoineet aikaisemmin. Meillä tytöllä ei näy mitään silmin havaittavia oireita, mitkä viittaisivat allergiaan tai keliakiaan (uloste esim.). Kivuista en tiedä, tyttö on kyllä välillä kärttyisä, hän ei ole kuitenkaan ollut koskaan tavanomaista itkuisempi. Tyttö ei vielä puhu paljoa joten ei osaa itsekään kertoa jos on kipuja. ap

pahimmassa tapauksessa kun pelkkä (suolioireinen)allergia voi aiheuttaa lapselle puutostiloja joiden seurauksena voi olla sitten anemiaa, vitamiinien puutosta jne.

Vierailija:

Lainaus:

lapsi nyt on vaan laiha ja paino kuulemma tippuu, kun on niin aktiivinen jne. Pitävät minua jo ylihuolehtivaisena äitinä kun olen NIIN huolissani lapsesta - eikö muka saisi olla, jos on aihetta!

Miten teillä nuo allergiat alkoivat ilmetä?

Turhaan en kuitenkaan ollut huolissani :( En vain typeränä tajunnut että lapsella voisi allergioita olla kun läheisetkin ihmiset hokivat ettei lapsessa mitään vikaa ole, hän vain on rakenteeltaan niin hoikka jne..

Meillä ne allergiat ilmenivät löysänä ulosteena ja vatsakipuina. Me hölmöt luultiin että pienillä lapsilla nyt vaan on löysä uloste, että se " kuuluu" asiaan. Siitäkin monesti neuvolan terkalle sanottiin, niin hän aina kuittasi asian että " lapsi ei ole vielä tottunut maitoon tai johonkin uuteen ruokaa mitä olette antaneet" ja että " lapsilla nyt on usein löysä vatsa" . Sitten aloin varovaisesti kyselemään muiden samanikäisten lasten vanhemmilta, minkälaisia ulosteita heidän lapsensa tekevät ja useimmat sanoivat että lapsen uloste on usein kovaa. Ja kun meidän lapsen ulosteet vain olivat aina vain löysiä ja aina oli ilmavaivoja ja lapsi oli usein kärttyinen, aloin vihdoin ja viimein tajuamaan että jotain on todellakin pielessä.

Poden jatkuvasti syyllisyyttä siitä etten tajunnut lasta viedä ajoissa lääkärille :( Olin liian hyväuskoinen ja uskon terkan höpinät siitä ettei mitään ole vialla. Nyt toivon vain että saisin lapseni kuntoon ja hänen mahansa toimimaan normaalisti sekä painon nousemaan.

Jos, siis kun nyt olet noin huolissasi lapsestasi, niin soita ja varaa hänelle heti huomenna aika lääkärille. Lasten allergologille mieluiten ja jos sellaiselle saa ajan vasta pitkän ajan päästä, varaa silti. Voit toki käydä myös lastenlääkärin juttusilla ja antaa hänen arvioida tilannetta myöskin. Että pääsisitte nyt alkuun.

Yritä olla kuitenkaan stressaamatta asiasta, vaikka tiedän kyllä miten vaikeaa se on. Stressaamalla stressaat myös lasta, valitettavasti. Kaikkea hyvää teille! :)

T: se edellinen.. en muista nroa.

Voiko allergia ilmetä vain kipuina aiheuttamatta iho-oireita tai silmin havaittavia suolisto-oireita (muita kuin vatsakipua)?

Kiitos tuosta prosenttitiedosta (-18%), siihenhän ei ole enää pitkä matka, jos paino ei kehity pituuskasvun vauhdissa.

Pitääkin alkaa ottaa selvää allergia/keliakiatutkimuksista...ap

lisiä ennenkuin on selvitetty ettei huono syöminen ole juuri allergian aiheuttamaa tms. Tilanne kun korjaantuu esimerkiksi keliakiatapauksessa yleensä ihan gluteenittomalla ruokavaliollakin.

5(muistaakseni)

Vierailija:

Lainaus:

Voiko allergia ilmetä vain kipuina aiheuttamatta iho-oireita tai silmin havaittavia suolisto-oireita (muita kuin vatsakipua)?

Kiitos tuosta prosenttitiedosta (-18%), siihenhän ei ole enää pitkä matka, jos paino ei kehity pituuskasvun vauhdissa.

Pitääkin alkaa ottaa selvää allergia/keliakiatutkimuksista...ap

Siinä vaiheessa kun lapselle aloitettiin maitoproteiinia sisältävä proteiinivalmiste kasvun turvaamiseksi, allergia paheni ripuliksi ja suoli rauhoittui vasta monen päivän ravinnottaolon jälkeen. Eli siinä vaiheessa ripuli oli niin paha ettei mikään imeytynyt, osmosalkin tuli samantien ulos

Ilmetä nyt vain kipuina, jotka ovat aika vaikeita havaita päällepäin.

Miten lapsesi reagoi kipuihin - oliko itkuinen, kärttyisä, heräilikö herkästi tai oliko jotain muuta?

Meillä tyttö on ollut herkkäuninen, mutta olen ajatellut sen johtuvan muusta kuin kivuista. Välillä hän kuitenkin herää itkien, olen laittanut nuo aina painajaisten piikkiin. ap

tutkittu on perusteellisesti ja otettu kaikenmaailman kokeet, eikä hänellä ole allergioita eikä mitään sairautta jonka vuoksi paino ei nousisi.

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat