Seuraa 

Taas tämä iäisyysaihe (ainakin meidän perheessä). Vauva 7kk on ollut tähän astikin " huono nukkuja" , eli sitä 4h pidempää pätkää ei ole edelleenkään tullut ja parhaimmat yöt ovat tähän mennessä olleet sellaisia 2-3 herätyksen öitä (siis välillä 21.30-6/8). Sellaisia jaksaisikin aika hyvin, mutta nyt on taas yli viikon ajan ollut sellaista lähes tunnin välein tapahtuvaa heräilyä. Tällaista on ollut siis aiemminkin jo. Ei liity helteeseen, meillä on sisällä ollut kokoajan ok lämpötila verkkoikkunan ansiosta.

Ilmeisesti varsinaista nälkää ei niinkään ole vaivana, koska viime yönäkin imetin vain kerran klo 01.30. Useimmiten imetän kahdesti. Enempään en ole enää suostunut, koska puuroa syö illalla tukevan annoksen ja rinnalle päästessään saattaa vain nukahtaa tyytyväisenä. Eli heräilyjen syynä on varmasti myös läheisyyden kaipuu.

Varsinkin viime aikoina herätessään tyttö on kääntynyt mahalleen, ja siellä sitten itkee onnettomana. Kääntäminen selälleen ja tutin laitto auttavat, kunhan edes kerran yössä saa maitoakin. Osaa kyllä kääntyä takaisn, mutta yöllä ei sitä tee.

Muillakin samanikäisillä näytti samanlaista esiintyvän (marras-ja joulupinoissa), mikä tietysti lohduttaa, kun niitä läpi yön heräämättä/yhdellä herätyksellä nukkuvia ikätovereitakin tuntuu jo riittävän... Olen jo asennoitunut niin, että tyttäremme on herkkä lapsi, jolla kova läheisyydenkaipuu, enkä usko edes että alkaa pitkiin aikoihin nukkumaan erityisen hyvin,mutta ei tällaistakaan oikein meinaa jaksaa.

Yksi asia sentään on alkanut sujua meidän nukkumisasioissa, eli päiväunet ovat pidentyneet niin, että niitä nukutaan edes yksi pidempi 1.5-2h jakso/pvä, entisten 30-50min pätkien sijaan.

Eli äidit, joilla on ollut vastaavanlaisia nukkujia, milloin on keskimäärin alkanut helpottaa unet? Auttaakohan unikoulu tällaiseen?? Sitä on harkittu aloitettavaksi, mutta onkohan apua moiseen kääntyilyyn ymv? Entäs kun tuttia kuitenkin öisin käyttää, eikös tutinputoamisheräilyt jatku kunnes siitä luovutaan? Huoh, auttakaa!

Maija kiittää nöyrimmin :)

Kommentit (5)

Meidän vauva (7 kk) on aina ollut hyvä nukkuja, mutta vastaan silti, koska nuo yöheräilyt ovat tulleet ajankohtaisiksi täälläkin.

Yösyöminen on täällä loppunut, mutta meillä herätään nykyisin muuten vaan. Tilanne ei sikäli ole paha, joskus tyttö herää vain kerran yössä, mutta voi herätä 5 - 6 kertaakin. Tyttö itkee, oli hän sitten silällään, kyljellään tai mahallaan. Vauva osaa kääntyä itse haluamaansa asentoon myös öisin eli siitä ei ole meillä kyse, etteikö vauva osaisi vaihtaa asentoaan. Laitan tutin suuhun ja uni jatkuu.

Meillä heräily painottuu aamuyöhön. Epäilen, että vauvan uni alkaa olla kvyempää, hän havahtuu helposti. Meillä nukutaa nikkunat auki, autojen melu ja linnunlaulu saattavat myös herätää vauvaa, en tiedä.

Olen harkinnut tutin poisottamista, koska minusta tuntuu, että nykyään vauva tarvitsee tutin pystyäkseen jatkamaan uniaan. Koska yöheräilyjä ei ole kuitenkaan tuhottomasti, niin olwen kuitenkin päättänyt jataa näin ja odotella ehjien öiden takaisin tulemista. Neuvolassa sanottiin, että liikkumaan oppiminen sotkee unia usein juuri tämän ikäisillä vauvoilla. Olen raskaana, joten siksi nämäkin yöheräilyt rasittavat välillä. Toistaiseksi olen kuitenkin pätynyt odottelemaan, että yöt rauhoittuisivat ilman unikouluja ja tutin pois ottamista.

Ja poika on 7kk. Viime yönä heräili tunnin välein neljään asti ja sitten nukkui puoli kahdeksaan kuitenkin hyvin. Syötin varmaan 4 kertaa yöllä ja lopun ajan pistelin tuttia suuhun. Poika kääntyy myös mahalleen ja sitten asettuu hankalasti poikittain sänkyyn.

Mä olen ajatellut, että syynä olisi se valtava " kehityshyppäys" jonka poika on kokenut muutaman viime viikon aikana. Hirveesti tuntuu päässä pyörivän asioita ja niin paljon on vielä kokematta! Päivien hyperaktiivisuus heijastuu varmaan myös yöhön.

Mä olen ajatellut, että asiasta ei kannata tehdä suurta numeroa, ei itselle eikä pojalle vaan yrittää vain saada poika aina nopeasti takaisin unten maille ja siten opettaa hänelle, että yö on nukkumista varten. Eli ei juttelua eikä silittelyä tai muuta " aktiviteettia" vaan vain syliin tai rinnalle nukuttamista. En tiedä teenkö oikein vai väärin, mutta jotenkin näin yritän toimia.

Minuakin kiinnostaa kovasti muiden kommentit aiheeseen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Tyttö on nyt 7kk 3vk ja koko elämänsä on ollut " huono nukkuja" . Kaksi eka kuukautta nukkui puolen tunnin pätkissä. Sitten tuli tunnin pätkät. Lisäksi tutti ei pysynyt suussa, joten sitä pideltiin joskus pitkiäkin aikoja suussa öisin tunnin välein. Tutti vietiin raukalta pois 4kk 2vk vanhana, jonka jälkeen oli hyviä öitä (2-5 herätystä) parisen kuukautta. Sitten alkoi taas heräilyt. Meillä oli silloin koko ajan " lempeä unikoulu" päällä. Tyttö heräsi, tassuttelulla nukahti parissa minuutissa, tunnin nukkui, heräsi, tassuttelua jne. Nyt reilun viikon ajan olemme nukkuneet perhepedissä. Ja hyvin nukutaan! Tyttö vaan inahtaa ja havahtuu, mutta kun huomaa, että olemme vieressä niin nukahtaa taas. Joskus ottaa sormesta kiinni.

Yritin mennä mahdollisimman pitkään ilman perhepetiä, sillä siitä kuulemma on tosi vaikeaa mennä omaan sänkyyn. Mutta mulle riitti melkein 8 kk:n valvomiset!

Meillä alkoi juuri tuossa 7kk:n iässä vastaavanlainen yöheräily. Tyttö oli siihen saakka nukkunut hyvin. Nyt sitten heräsi jopa 10x yössä ja ähelsi masulleen tai konttausasennossa sängyssä.

Mutta, nyt täytettyään 9kk ja opittuaan vihdoin konttaamaan ( meillä siis nyki konttausasennossa liki 2kk ennenkuin ymmärsi liikuttaa käsiä ja jalkoja )on yöt menneet loistavasti! Uni toki kevenee aamuyöstä ja heräilee siinä 05 - 06, mutta siihen saakka nukkuu. Tuntuu mahtavalta! Eli kyseessä on varmaankin suuri kehityspyrähdys mikä monilla tulee tuossavaiheessa.

Tiedoksi niille, joita aihe kiinnostaa. Kysyin asiaa myös taaperopuolella, koska ko. kokemuksia omaavat tuskin kaikki lukevat vauvat-sivuja enää. Sielläkin muutama vastaus, jos joku haluaapi myös ne lukea. Kiitos teille vastaajat!!!

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat