Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Seuraa 

Eli B-vauvan liikkeet eivät tunnu juuri ikinä. A-vauva liikkuu ahkeraan. Oko tämä tavallista kaksosraskaudessa. Olen nyt rv 32+4

Kommentit (7)

Joku kätilö sanoi sairaalassa, että useimmat kaksosodottajat eivät missään vaiheessa opi erottamaan, kumpi vauva on kulloinkin liikkeellä. Eli voi hyvin olla, että luulet B:nkin liikkeitä A:n liikkeiksi.

Mutta jos tilanne todella huolestuttaa, kannattaa soittaa äitipolille ja käydä käyrillä. Ei siitä haittakaan ole, ja saat ainakin itsellesi rauhallisen mielen.

Meillä tytöt olivat todella erilaisia masuaikana, a-tyttö potki ja melskasi, b-tytön liikkeitä sai " metsästää" . Itse olin välillä jo aivan hysterian partaalla, mutta kävin käyrillä ja neuvolassa aina kun siltä tuntui. Mulla B-tyttö oli perätilassa, selkäranka mun mahaa vasten, joten potki mun selkärankaan päin... Nyt tytöt on vilkkaat 1v4kk, ei tartte enää murehtia että liikkuvatko.

Mutta niinkuin muutkin jo ovat sanoneet ei muuta kuin käyrille aina kun vähänkin siltä tuntuu!! Tsemppiä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Itse tunsin raskauden aikana lähinnä B:n liikkeet, A:n varsin vähän, enemmän rv 30+ jälkeen. A-poika köllötteli masussa alusta asti varsin alhaalla ja hänen istukkansa oli etuseinämässä. Neiti B puolestaan makoili poikittain veljensä päällä ja istukka oli takaseinämässä. Neidin liikkeet tuntuivat todella selvästi ja voimakkaina varsin varhaisilta viikoilta lähtien. Ja kyllä taitaa temperamenttikin vaikuttaa. Meidän neiti oli jo synnärillä kunnon häslä, kun poika puolestaan ottaa edelleenkin rauhallisemmin.

Sanoisin, että paljon riippuu vauvan asennosta, istukan sijainnista jne. Mutta kuten aikaisemmatkin ovat sanoneet, jos todella huolestuttaa, kannattaa käydä näytillä äippäpolilla. Turhaa käyntiä ei raskauteen liittyen olekaan.

Ja liikkeiden tunteminen on kaikissa raskauksissa yksilöllistä, ystäväni ei ole yksösraskaudessaan tuntenut juurikaan vauvan liikkeitä, hänellä on istukka etuseinämässä ja vauvan jalat ja kädet ovat selkään päin. Ultrassa pieni kuitenkin aina melskaa hurjasti.

Mia79 ja touhukaksikko 7kk

...en kauhean hyvin tunne toisen vauvan liikkeitä... Nyt viikkoja 25+4. A-vauvan liikkeet tuntuu tosi selvästi, mut B-vauvan ei oikein ollenkaan, joskus jotain pientä... Tosin B-vauvan istukka on etupuolella et sekin varmaan vaikuttaa ja kuten joku jo aiemmin mainitsi niin varmaan vauvojen asentokin vaikuttaa paljon asiaan... Itekin oon välillä huolissani asiasta, mutta joka neuvola ja ultra käynnillä molemmat vauvat on kovasti potkineet ja liikkuneet, niin kai se sitten on ok...

mä en myöskään lähes koskaan tuntanut kuin A:n liikkeet. B oli selkä mun kylkeä vasten, joten poika monotti vain siskoaan ;-)

Mies kun kuunteli masun läpi niin pojan puolelta kuului hyvin melskettä.

Hyvää loppu odotusta

hopsi ja termiitit 1,5v

Meillä B-vauva eli poika oli loppuaikana erikoisessa asennossa, poikittain ja selkä minun selkärankaani päin aivan kuin riippumatossa. Siksi tunsin myös hänen potkunsa hyvin. Tavallisesti äiti tuntee liikkeet, kun vauva potkii omaan mahaan tai kylkiin, selän puolella ei ole niin paljon tuntoa. Mutta äitipolilla käynti varmaan rauhoittaa mieltä, joten kannattaa käväistä. Ja voihan olla että toinen nukkuu päivät ja potkii yöllä kun sinä nukut!

Multa vatsasta katosi pintatunto lähes heti ensimmäisten liikkeitten tuntemisen jälkeen. Myös supisteluilla varmaan oli vaikutusta asiaan, koska maha oli oikeastaan koko ajan " kivikova" . Liikkeitä tunsin ainoastaan, kun kääriydyin mahani ympärille. Tuolloinkin liikkeitä tuntui vain jokunen tunnin aikana. Koskaan en osannut sanoa kumpi liikkui. Onneksi kontrollikäyntejä oli usein, ja aina ultrasn mukaan lapset olivat vilkkaasti liikkeellä. Se rauhoitti mieltä toden teolla.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat