Vierailija

olen kasvissyöjä. Söisin varmaan muuten, nehän on keitetty.

Sivut

Kommentit (45)

Lainaus:

ennen tarjoamista? Kestää muuten aika yllättävän kauan, että rapu on läpeensä riittävän kuuma, että listeria kuolisi. Siihen _ei_ riitä se, että olet kiehauttanut veden, otat sen sitten pois hellalta ja laitat veteen joksikin aikaa sulatetut pakasteravut lojumaan.

kun nyt leikit tuollaista asiantuntijaa, niin laitapa se kiehutusaika esille sitten. Neuvolan listoissa ei muuten kielletä mitään kypsiä äyriäisiä, joten se siitä.

Lainaus:

"lähtölämpötila" voi hyvin olla kylmimpi kuin tuoreiden rapujen, koska on vaikea tietää, kuinka sulana rapu sisältä on. Eli vähintään tuon 8-10 minuuttia keittäisin pakasterapujakin. Mutta en usko, että KUKAAN tekee niin, koska pakastetut ravuthan ovat jo valmiiksi keitettyjä, ei varmasti tee niille hyvää keittää vielä uudestaan. Ja lyhyemmällä keittoajalla listeriariski on olemassa.

Johtopäätös: itse keitettyjä rapuja söisin, pakastettuja en.

Valmistaja osaa antaa oikean sulamisajan valmisteelleen. Yleensä riittää yön yli sulattaminen jääkaapissa. Ja keitetäänhän valmisruokiakin, joten miksi ei rapujakin? Itse asiassa lyhyempi keittoaika riittää, koska kyseessä on kiehuva sata-asteinen vesi, eikä 72-asteinen vesi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Valmiiksi keitetyt ja sitten pakastetut ravut menevät mielestäni kategoriaan valmisruoka. Ja nehän pitää kuumentaa kunnolla. Esim. pakastevihanneksille ei riitä se, että ne laittaa jo kiehautettuun veteen seisomaan. Miksi sitten ravuille riittäisi?

Koska pakasterapuja on vielä käsitelty eli pakattu kuumennuskäsittelyn jälkeen, listeriariski on olemassa, toisin kuin vaikka säilykkeissä.

Lainaus:

suositella syötävän, jos nitä ei ole kunnolla kuumennettu. Ja rapuja ei edes kuumenneta, sulatetaan vain.

Meilläpäin ainakin viedään merta järveen, nostetaan merta järvestä, laitetaan ravut saaviin, keitetään tilli+mausteet ja heitetään harmaat ravut sinne ja nostetaan pois kun ovat punaisia. Sitten ravut pidetään tilli-mausteliemessä kunnes tarjotaan. En kerta kaikkiaan keksi mikä riski tuossa olisi....

Pakasteravut ilman kiehauttamista voinevat olla riski, mutta ei kai kaikki nyt pakasterapuja tarjoa?

varoen kiviä ja kuoppia, sen jälkeen otan vastaan sukulaisten onnitteluja ja kysymyksiä vartin ajan kunnes väsyn ja haluan levätä hetken makuuasennossa (mikälä juhlan järjestäjä on muistanut hankkia sen raskaana oleville tarkoitetun tyynyn, kipeydyn niin helposti!).

Kunhan jaksan taas antaa seuraani muille vieraille, nautin minulle tarjoiltua täysin riskivapaata ateriakokonaisuutta jalat nostettuna taljalla pehmustetulle pallille. En kuitenkaan rapuja, eikä niitä minulle kukaan kehtaisi tarjotakaan, nehän ovat raskaana olevalle ihan nou nou.

Useimmiten ravut ostetaan pakastettuina ja niiden hygienisyys riippuu siis siitä, miten niitä on käsitelty keittämisen jälkeen, miten ne on pakastettu ja kuinka luotettavasti kylmäketju on toiminut pakastamisen jälkeen kotipakastimeen asti.

Minä ainakin näkisin niin, että varsinkin ulkomaalaisten rapujen kohdalla on aika monta tilannetta, jossa voi jotain mennä pieleen ja ravuissa olla jotain, mikä on haitallista raskaana olevalle.

Vai mättääkö tässä päättelyketjussa jokin?

Lainaus:

Eihän sekään ole vain rannalla asuvien ruokaa. Lihaakin syö muut kuin ne, joilla lihakarjaa on. Leipääkin menee monen sellaisen suuhun, jotka ei ole pellolla koskaan kävelleetkään.

Lainaus:

Eihän sekään ole vain rannalla asuvien ruokaa. Lihaakin syö muut kuin ne, joilla lihakarjaa on. Leipääkin menee monen sellaisen suuhun, jotka ei ole pellolla koskaan kävelleetkään.

siis ihmettelen tuota yhtä, jolle on tullut mieleen vain pyydetyt ravut, eikä kaupasta ostetut. Et tainnut ihan ymmärtää...

ravut on ostettu pakastettuina ja ne on keitetty jossain ennen pakastamista. Näin myös suomalaisten rapujen kanssa. Liekö sitten laiskaa isäntäväkeä. Ja ravut ovat jääneet syömättä.

Lainaus:

Valmiiksi keitetyt ja sitten pakastetut ravut menevät mielestäni kategoriaan valmisruoka. Ja nehän pitää kuumentaa kunnolla. Esim. pakastevihanneksille ei riitä se, että ne laittaa jo kiehautettuun veteen seisomaan. Miksi sitten ravuille riittäisi?

Koska pakasterapuja on vielä käsitelty eli pakattu kuumennuskäsittelyn jälkeen, listeriariski on olemassa, toisin kuin vaikka säilykkeissä.

ei laiteta seisomaan. Äyriäisten luulisi olevan listalla, etenkin rapujen, koska ne ovat Suomessa sen verran yleistä syötävää. Sentään listoilta löytyy niinkin eksoottista murkinaa kuin merilevävalmisteet...

meidän kaveriporukassa jokainen järjestää oman näköisensä juhlat. Yksi käy hirvimetsällä, niin siellä on odotettavissa jotain metsästettyä, yhdellä mahdollisuus ravustaa, niin heillä yleensä rapujuhlat. Minä taas olen erikoistunut tiettyyn ruokakulttuuriin, joten meillä saa sellaista sapuskaa. Ihan vain mielenkiinnosta kysyn, pidättekö te ravuista? Itsellä jää ne joka rapujuhlissa syömättä, en voisi kuvitellakaan syöväni.

niiden tappamiseen ei kyllä riittäisi se, että kiehuvaa vettä kaataa päälle. Esim. jos keittämällä jotain haluaa steriloida, niin pitää kiehuttaa useita minuutteja ja listeriaakin varten pitää olla sen yli 72 astetta pitempään kuin vain muutama sekuntti.

Sivut

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat