Vierailija

Meillä 6kk:n ikäinen poika, joka ei ole kasvanut pituutta yhtään kahteen kuukauteen. Mitat siis pysyneet samoina 4kk:n neuvolasta asti. Painoa on tullut muutama sata grammaa per kuukausi, mutta painonnousukin on hidastunut todella huomattavasti aikaisempaan nähden.

Poika on n. viikko sitten aloittanut kiinteiden maistelun, siihen asti ollut äm:llä pelkästään. Tiedän, että kasvu hidastuuu jossain vaiheessa, mutta onko normaalia, että pysähtyy kokonaan?

Kyselen siksi täällä, että oma terkkamme oli ensin sairaana ja nyt lomalla ja sijaisesta ei saa mitään irti.

Kommentit (7)

Olisko mahdollista että terkalle olis jossain kohtaa tullu mittavirhe? Niitähän kyllä sattuu! Ja mulle sanoi lääkäri tän kuopuksen kohdalla että jos lapsella on riittävästi ruokaa tarjolla ja hän on terve ja hyväntuulinen ja muutenkin vaikuttaa normaalilta, niin ei pitäis olla hätää!

luulisin että äm ei enää riitä lapsellesi vaan on todellakin aika alittaa kiinteät. Kasvun pysähtyminen kokonaan ei kuulosta hyvältä eikä se vielä tuossa iässä tapahdu pyrähdyksittäin kuten isommalla lapsella.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Tätin mielestä riittävästi. Korvike ei kelpaa lapselle ja söi alussa aika huonosti. Mun mielestä ei kannata huolestua, jos nyt ei moneksi kuukaudeksi kasvu pysähdy. Siirry osittain korvikkeeseen niin luultavasti kasvu lähtee nousuun.

Olen hiukka huolissani...Poika siis nyt syönyt vähän yli viikon ja hyvin ruoka maistuu. Meinasin jo aikaisemmin aloitella kiinteitä kun imetysvälit ovat olleet todella tiheät, mutta terkka sai minut uskomaan, että tarvetta ei ole.

5kk neuvolassa mitat siis olivat lähes samat kuin 4kk neuvolassa, painoa vain tullut lisää ja nyt kun poika on 6kk mitattiin itse kotona, kun aika 6kk tarkastukseen saatiin niin myöhään (poika silloin jo lähes 7kk). Mitat tietenkään ei ihan yhtä tarkat kuin neuvolassa, mutta ei kyllä ole ainakaan pituutta tullut lisää ja painoakin enintään muutama sata gramma.

Mitä vaikutusta voi olla kasvun pysähtymisellä? Olenko tehnyt pahan virheen kuuntelemalla terveydenhoitajaa? Olisiko sittenkin ehkä pitänyt ruveta antamaan kiinteitä aikaisemmin?

Onko muiden vauvoja tällaisessa tilanteessa seurattu tarkemmin neuvolassa ja pyydetty punnitukseen yms. useammin kuin 1.5kk:n välein?

Muistelen joskus kuulleeni, että isoina (yli 4-kiloisina) syntyneillä kasvu suhteessa ekana vuonna hitaampaa. Kaikkiallahan aina sanotaan, että lapsi kolminkertaistaa syntymäpainonsa ensimmäisensä elinvuonnaan. Meidän esikoinen kohta 2 v ja ei taida vieläkään olla kolminkertaistanut syntymäpainoaan.. oikein sopusuhtainen kaveri silti. =)

Muistathan, että äidinmaidossa on paljon enemmän energiaa kuin noissa hedelmä- ja vihannesoseissa, joita yleensä annetaan kun kiinteitä aloitellaan. Eli ei soseiden merkitys painonnousulle ole niin dramaattinen kuin monet luulevat!

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat