Vierailija

Sivut

Kommentit (43)

Sisältö jatkuu mainoksen alla

esimerkiksi yhden tai kolmen prosentin koron nouseminen. Paljonko pidentää laina-aikaa!!!!!!!!!!!!!!!!!

http: //www2. leonia. fi/external/laskurit/laskuri. nsf/lainalaskin? OpenForm

Vierailija:

Lainaus:

Ärsyttää nuo vikisijät, jotka kauhistelevat isoja lainasummia.

Jos tavallinen tallaaja joka joutuu elämään ilman perintöjä haluaa ostaa asunnon, joutuu sitä velkaa pakostakin tekemään.

Summat saattavat olla melko isojakin, mutta niin ovat vuokratkin.

Me olemme kallistuneet mielummin isoon asuntolainaan, kun toisena vaihtoehtona on maksaa vuokraa 900¿/kk (tuolla summalla saa vuokrattua vastaavanlaisen asunnon, missä nyt asumme).

Eihän kysymys olekaan vuokra vs. omistus, vaan se, että vois vähemmälläkin lainalla pärjätä. Eli onko pakko ostaa tai rakentaa 300 000 euron talo pääosin velkarahalla, kun voisi pärjätä ihan hyvin vaikkapa 100m2 kerrostalohuoneistossa, joka maksaa vain puolet tuon talon hinnasta. Ehkä mä olen sitten vikisijä, mutta noi isot lainat on niille joille ei tuota vaikeuksia maksaa niitä vaikka tulisi mitä yllätyksiä matkan varrella. Me tavalliset tallaajat, me ei voida sokeasti luottaa siihen että aina vaan palkat nousee eikä ikinä tule sairautta tai työttömyyttä tai taloudellisia katastrofeja. Vähän sama kuin luottais siihen että kun joka viikko lottoaa, niin varmasti sieltä joku kerta jättipotti osuu omalle kohdalle.

tuon 1200e. Ja säästössäkin teillä 8000e sekä optioita. Niin ja 2 uutta autoakin on ja talon arvo 280.000-300.000e, niin eihän tuo 170.000e teille mikään riski ole!

Jotkut ne vaan jaksaa aina mustamaalata :/ ja varmasti saatte Kannustalonne myytyä jos niikseen tulee!

mutta ei se ole mikään peruste ottaa ylisuuria lainoja.

Olennaisinta on takaisinmaksukyky. Huomioithan sen, että elämässä kaikki ei aina mene kuten suunnittelee. Vastaan voi tulla työttömyyttä, sairautta tms. Ja niidenkin aikana lainanmaksusta pitäisi selvitä. Eli pitäisi olla varakassa/säästöjä ja taloudessa sen verran pelivaraa, että taloudelliset vastoinkäymiset eivät sekoita koko pakkaa.

Tiedän että yhtälö on pirun vaikea. Millä ihmeellä normaaleilla tuloilla maksaa lainaa ja samalla kartoittaa vielä jotain varakassaa pahan päivän varalle.

Meillä on asuntolainaa " vain" reilu 30 000 koska olemme rahoittaneet asuntomme pääasiassa saamallani perinnöllä. Nyt olisi paineita muuttaa isompaa ja lisälaina ei innosta yhtään vaikka taloutemme nettotulot ovat n. 5000 euroa/kk.

hastoissa ja miehen optiot vielä viime hädässä lunastettavissa. Luotan myös siihen, että kun alan tehdä kokopäivätyötä (nyt 20t/vko) niin tuloni tuplaantuvat tähän nykyiseen 1200e palkaani nähden.

Eli, kyllä - olemme varautuneet, mutta lähinnä tuo 170.000e lainamäärä tuntuu summana ihan järkyttävältä edelleen!

t ap

nettotulot n. 3000 ja lyhennys varmaankin n. 1300 kuussa. Tällaista lyhennystä on maksettu jo n. 10 vuotta ja nyt kun tehtiin kerralla taas iso talo, niin lainamäärä kasvaa silti aivan kauheaksi, vaikka omaa pääomaa on suunnilleen samanverran. Eikä asuta edes pk-seudulla. On pärjätty ihan hyvin, toivottavasti jatkossakin.

Ja se joka kyseli että olisitko markka-aikaan ostanut miljoonan talon niin turha tuollaista on jauhaa :-) Olisitko itse markka-aikana ostanut latte-kahvin jollain 30mk:lla tai olisitko laittanut ruokakauppaan joka kerta liki 500mk, kuten tuntuu että nyt menee 100eur ihan helposti ja ostat samat ruuat kuin ennenkin? Rahan arvo ihan eri ja hinnatkin nousseet ihan KAIKESSA, ei vain taloissa/asunnoissa.

On ihan normaalia että vastavalmistunut saa 3000eur/kk palkkaa jostain normi toimistotyöstä. Kuinka moni olisi joskus 10v sitten ajatellut saavansa 18.000mk palkkaa? Olen itse hyvä esimerkki. Silloin kun valmistuin 10v sitten, ajattelin että 15.000mk on tosi hyvä palkka. Silloin joku keskivertopalkka oli naisella 10.000mk..... Nyt olen kolmannessa työpaikassa ja tienaan 4000eur/kk, ja tuntuu että kaikki menee mitä tulee. Sitten kun miettii että paljonko se on markoissa, niin huh huh, ihan älytön palkkahan tuo on :-)

Moni ei ajattelekaan korkojen nousua. Huh jos ne nousee semmoisiin lukemiin kuin oli 10 vuotta sitten eli 10-15%. Tuskin, mutta miettikää vaikka 5% nousua yli 13 000¿ vuodessa korkoja lisää.

Onneksi ostettiin talo markka-aikana. Maksoi 410 000 mk. Nyt saman talon arvo on 150 000 ¿. Meillä ei ole kokonaisvelkaa kuin 70 000 ¿. Sekin tuntuu isolta rahalta näillä tuloilla. Perheen nettotulot tällä hetkellä 3500 ¿.

Miettikää pitkällä tähtäimellä kannattaako ottaa niin paljon lainaa. Minä en ottaisi.

Moni ei ajattelekaan korkojen nousua. Huh jos ne nousee semmoisiin lukemiin kuin oli 10 vuotta sitten eli 10-15%. Tuskin, mutta miettikää vaikka 5% nousua yli 13 000¿ vuodessa korkoja lisää.

Onneksi ostettiin talo markka-aikana. Maksoi 410 000 mk. Nyt saman talon arvo on 150 000 ¿. Meillä ei ole kokonaisvelkaa kuin 70 000 ¿. Sekin tuntuu isolta rahalta näillä tuloilla. Perheen nettotulot tällä hetkellä 3500 ¿.

Miettikää pitkällä tähtäimellä kannattaako ottaa niin paljon lainaa. Minä en ottaisi.

Nostan kun on itselle ajankohtainen aihe.

Mua arveluttaa aina noi " sitten kun menen töihin" tai " tulot nousevat sitten kun.." koska sitä ei nyt ihan oikeasti voi tietää että onko sitä työpaikkaa enää vaikkapa kahden vuoden päästä.

Koko ajanhan irtisanotaankin väkeä, ihmiset tuntuu olevan vaan ihan sokaistuneita " halvoista koroista" . Tulevaisuuden varaan EI voi laskea, että automaattisesti tulot nousisi, tai edes että työpaikka säilyisi.

Sitten nämä optimistit jotka vaan tokaisee että " no sitten myydään asunto pois jos ei pystytä enää maksamaan" oletteko ottaneet huomioon, että jos teille käy niin että ette pysty maksamaan, niin sama tilanne on varmaan monella muullakin silloin. Ette ehkä saa ikinä omianne pois.

Veemäistä tämä on kun kaikenmaailman hökkelit maksaa 200ke tälläkin seudulla, mutta kai sitä sitten vaan pitää miettiä että mitkä ne elämän prioriteetit on. Mulle ois prioriteetti että voi nukkua yönsä hyvin murehtimatta perheen raha-asioita. Toiselle on tärkeämpää että on iso uusi talo.

Teillä tuntuu asiat olevan todella hyvällä mallilla, joten turha pelko pois.

Ärsyttää nuo vikisijät, jotka kauhistelevat isoja lainasummia.

Jos tavallinen tallaaja joka joutuu elämään ilman perintöjä haluaa ostaa asunnon, joutuu sitä velkaa pakostakin tekemään.

Summat saattavat olla melko isojakin, mutta niin ovat vuokratkin.

Me olemme kallistuneet mielummin isoon asuntolainaan, kun toisena vaihtoehtona on maksaa vuokraa 900¿/kk (tuolla summalla saa vuokrattua vastaavanlaisen asunnon, missä nyt asumme).

Sivut

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat