Seuraa 

Onko siis mitään haittaa jos raskausaikana juo 2 kupillista mustaa maustettua teetä?Hirveästi tykkäisin teetä juoda mutta olen vältellyt sitä tuon kofeiinin takia.Tänään join sitten kaksi isoa mukia.Eikö siinä kofeiinia ole kuitenkin vähemmän kuin kahvissa.pelkään kun kuulin että yli 3 kupillista ei saisi kahviakaan juoda kun muuten lisää keskenmenoriskiä.Entäs kaakao niin onkos siinä paljon kofeiinia että onko sen juomiseen rajoituksia?

Kommentit (12)

Kävin eilen lääkärissä, ja minule lääkäri nimenomaan suositteli vihreän teen juomista raskausaikana. Tarkoitti kyllä mustan teen tai kahvin sijasta, mutta enivei, hänen mielestään siinä ei ole ainakaan mitään epäterveellisempää kuin mustassa teessä. Ja onhan vihreä tee noin yleisesti ottaen terveellisempää kuin musta tee, koska sitä ei ole fermentoitu.

juon itsekkin paljon teetä ja erilaisia maustettuja eritoten. Kävin viime viikolla erikoistuneessa tee kaupassa ja siellä myyjä sanoi, ettei raskausaikana saisi juoda VIHREÄÄ ja VALKOISTA teetä. Musta on ilmeisesti ihan ok. Sitä juon itsekkin. Jotkin yrtit voivat olla haitaksi, mutta en nyt kirveelläkään muista mitä olivat. Neuvolastakin voi kysyä noista yrteistä.

VALKOISESTA teestä en ollut aiemmin kuullut, mutta ystäväni sanoi, että on sitä ns.parempaa teetä joka on noukittu sieltä pensaan yläpäästä. Eli ihan uusista silmuista tms. Kuitenkin musta tee tehdään samasta pensaasta mutta alemmista lehdistä....joten tiedä sitä sitten mikä sen eron tekee.

Itse en nyt sitten kuitenkaan juo vihreää enkä valkoista. =)

Lasten juonnista: meillä isompi (4v) tykkää teestä, todella laimeasta sellaisesta ja yleensä kyllä jättää kupin puolilleen ettei kaikkea edes juo. Mielestäni ei ole haitaksi. Hän siis pyytää teetä n. kerran viikossa ja välillä harvemminkin, joten tästä syystäkin luulen ettei ole haitaksi. Eikä neuvolassakaan kommentoinut asiaa.......

Sisältö jatkuu mainoksen alla

" Kofeiini

Kofeiini on lievä keskushermostostimulantti, joten muutaman kahvikupillisen aikaansaama vireystila siirtyy myös sikiöön. Suuri kahvin kulutus (4¿7 kupillista päivässä) voi todistetusti suurentaa keskenmenon ja syntymäkuolleisuuden riskiä.

Noin 300 mg tai vähemmän kofeiinia päivässä on turvallinen määrä myös raskauden aikana, mutta monet lääkärit neuvovat raskaana olevia naisia poistamaan riskin kokonaan ja välttämään kofeiinia. Jos päätät vähentää kofeiinin saantiasi, tee se vähitellen välttääksesi ¿vieroitusoireet¿ kuten päänsäryn ja väsymyksen.

Seuraavassa luettelossa nähdään joidenkin yleisesti käytettyjen tuotteiden sisältämät kofeiinimäärät:

Espresso: yksi annos, 100 mg.

Suodatinkahvi: tavallinen noin 230 g annos; 184 mg, aromikeittimellä valmistettu, 128 mg.

Instant-kahvi: noin 230 g annos; 104 mg.

Haudutettu tee: noin 230 g annos; 64 mg, muut laadut 96 mg.

Instant-tee: noin 200 g annos; 48 mg.

Jäätee: noin 340 g annos; 70 mg.

Cola: noin 340 g annos; 35 mg.

Cola Light: noin 340 g annos; 38-45 mg.

Kaakao: noin 340 g annos; 6 mg.

Tumma suklaa: keskimakea, noin 30 g annos; 20 mg.

Maitosuklaa: noin 30 g annos; 6 mg.

"

Taapero-puolella kerrot antavasi teetä alle 3-vuotiaallesi ja nyt mietit, voitko aikuisena sitä itse juoda turvallisesti. Ja nyt ei kannata alkaa itkemään, että vastataan ilkeästi, vaan kehoitan nyt vaan vähän ajattelemaan asiaa aikuisen aivoilla.

Ja se kaakaon kofeiinipitoisuus selviää lukemalla kaakaopaketin tuoteselostetta.

ei liene muuta haittaa kun mulla aiankin musta tee kovettaa vatsaa..Et jos kärsit ummetuksesta niin juo vähempi ;o)

Olen kanssa saanut tietoa ettei vihreää teetä suositella raskaana oleville, mutta faktaa tämän pohjaksi ei minullakaan ole esittää. Kai se menee niinkin et syyä ja juua saa mitä vaan kun kohtuudella ottaa! JOs vihreetä teetäkään ei ihan litratolkulla vedä niin ei siitäkään luulis ihan haittaa olevan..

Jääkarhu 17+6

Kaakaota menee täällä ihan kiitettäviä määriä tosinaan, ja sitä olen juonut ihan joka raskaudessa. Normaaleja nuo edelliset ainakin ovat =o) (4 lasta..)

Jääkarhu edelleen..

Täällä kuule ihmiset kyselee monenlaisia joten tyhmiä kysymyksiä ei ole. Minulle neuvolassa kätilö vastasi että aina kuitenkin parempi jos raskausajan ilman kofeiinijuomia pärjää vaikka ei niistä pitäisi pieninä määrinä haittaa pitäisi olla.Mutta siis parempi varmuudeksi olla ilman.Tosin jos harvoin juo niin ei maata kaada.Joten siis ei ollut tyhmä kysyä tätä.Ja lapsien juomisista kysyin koska kuulema esim.päiväkodissa annetaan joskus teetä juoda niin aloin miettiä asiaa.

tuskin haittaa mitään, en ole kuullut yhdestäkään suosituksesta joka kieltäisi tavallisen teen kokonaan. Tee vaikka vähän laimeampaa jos arveluttaa. Yrttiteetä sen sijaan ei suositella kun ei tiedetä kaikista aineista mitä niissä on.

kiitos todella paljon ystävällisistä vastauksista joista oli paljon hyötyä.Tosiaan vihreästä teestä on liikkunut paljon juttuja ettei sitä saa juoda.Tosin neuvolassa ei tiedetty ettei saisi mutta sanottiin just että ei mielellään kofeiinijuttuja ja jos juo niin vaan vähän päivässä tai harvemmin.

Teessä on vähemmän kofeiiniä kuin kahvissa, joten jos kahvia suositellaan maks 2 kuppia päivässä niin tuskin kaksi kuppia teetä olisi mitenkään vahingollista.

Valkoisen ja virheän teen vaarallisudesta en ole kuullutkaan, ja jotenkin taas tuntuu että tämä on vain jonkun mu-tu tietoa siellä teekaupassa eli kuinkahan " asiantuntija" kyseessä onkaan? :)

Vihreästä teestä löytyi ainakin seuraavia keskusteluja, joissa ihan asiatietoakin:

http://www.helistin.fi/forums/viewtopic.php?p=1986&sid=df4974b5f3a99c558...

Itse juon teetä 1-2 kupillista arkipäivisin töissä ihan hyvällä omalla tunnolla ja olen ihan piparminttu" teetä" juonnut myös pieniä määriä vaikka yritti-haudukejuoma onkin.

Mayella ja Onni rv 27

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat