Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Vierailija

Mitä se voi olla?

En ole ollut kuin mieheni kanssa... Kasvain? Punkki? Onko jollain ollut?

Lääkäriaika on tilaattu yhdeksi....

Kommentit (20)

Kävin lääkärissä ja se oli se Bartholinin rauhasen tulehdus!

Sain 2 antibioottikuuria päällekkäin, Kefeksiniä Ja Flagyliä. Myös Burana 600 sain.

Toivotaan että menis niillä ohi!

Todennäköisintä on, että se on rauhanen tai finni. MUTTA se voi olla myös esimerkiksi klitorissyöpä. Haluaisit varmaan, että se leikataan ajoissa, ennenkuin on liian paha+!" ?!??!

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Paukama häpyhuulissa

Olen 56-vuotias nainen. Häpyhuulien sivuun ilmaantui noin luumun kokoinen kova paukama. Gynekologi tutki asian ja ilmoitti, että kyseessä on Bartholinin rauhasen tukkeuma. Lääkärin mukaan paukaman pitäisi poistua ajan kanssa itsestään. Minua asia kuitenkin vaivaa, koska paukama suurenee ja häiritsee istumista. Lisäksi on kutinaa, särkyä ei ole. Voiko rauhanen puhjeta itsekseen? Kuinka kauan odotan paukaman poistumista ?

¿ Tietoa etsivä

Vastaus:

Diagnoosi on oikea, Bartholinin rauhanen on alkanut isotella. Kyllä patti voi pienentyä itsestäänkin, mutta voi myöskin tulehtua muodostaen märkäpesäkkeen, joka vaatii kiireellistä hoitoa, veitsen viiltoa ja märän pois päästämistä. Kun tulehdus on ohi, niin pieni, paikallispuudutuksessa tehtävä leikkaus on paikallaan. Rauhasen tiehyeeseen muodostuneen rakkulan seinämä jätetään pussimaisena avoimeksi ja rauhaserite pääsee uuden aukon kautta ulos. Paras leikkauttaa ennen kuin tulehdus iskee.

Ultrassa näkyi joku nesteen/kudoksen (näkyi verisuonisisällä) (ei kysta eikä tyrä) muodostama tuumori ja ensiviikolla tutkitaan lisää.

eli ennen kun menee lääkäriin niin kannattaa testata tuleeko mätää kun vähän puristaa. Jos ei niin sitten lääkäriin. Itse ainakin kokisin jokseenkin harmilliseksi jollekin päivystävälle nuorelle pojan klopille esitellä alapääni finnejä ;)

mutta ne oli kylla niin pirun kipeita etta ei ollut epailystakaan mika on kyseessa. Jos ei ole kipea niin sitten varmaan on joku talirauhanen.

Voi hyvänen aika

Vanha ketju, mutta... Voi hyvänen aika. Älkää nyt kukaan itse menkö puristamaan tulehtunutta bartholin rauhasta. On aivan eri asia kuin finni!

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat