Seuraa 

Meillä siis kolme lasta, ja kertakäyttövaippoja meillä käytetty nyt jatkuvasti jo 5vuotta. Vähän alkaa kyllästyttää se vaippajäte, varsinkin kun nelonen tulossa ja kohta vaippaikäisiä on taas kaksi.

MUTTA: Kestovaipoista en tiedä yhtään mitään! Tai siis sen tiedän, että pyykkimäärä ainakin lisääntyisi entisestään.. Voiko ne vaipat sitten noin vaan heittää muun pyykin kanssa koneeseen? Lähteekö ne alun siirappikakatkin, ja myöhemmät liisterit sun muut tavarat? Ihanko sellainen "pulautusrätti" jotenkin taitellaan jalkoväliin? Ja siihen päälle sitten jokin villa(?)housu?? Kesälläkin? Tuntuu itsestäni vaan jotenkin vähän hassulta, mutta olen kuitenkin avoimin mielin!

Kehukaa siis nyt miten ja miksi ne kestot ovat sitten niin hyviä, parempia kuin kertikset? Kiitos! (Ikinä en ole siis kestoja luonnossa edes nähnyt, mutta pakkauksessahan niitä sitten aikanaan on.. kuulemma.) =)

Minnikki kera kolmen & rv 16

Kommentit (14)

Yöllä ja pidemmillä reissuilla käytämme kertakäyttövaippoja, ainakin vielä toistaiseksi. Pakko ei ole tiukkapipoisesti kestoilla. Voi etsiä sen oman tien, mikä tuntuu hyvälle.

Niin ja ne kakat kannattaa huuhdella käsisuihkulla wc-pönttöön.

ekaa (osittais)kestopeppua tässä vielä vaipatetaan, poitsu on nyt 1 v 2kk....

Alussa käytettiin harsoja kolmiotaitoksella ja kuorena Imsen pul-kuori - toimi aikasta hyvin. Yhtä Myllymuksujen taskua kokeiltiin mutta meidän poika oli siihen liian pieni - se tasku alkoi pelittää vasta kun saatiin 6 kg rikki. Edelleen käytetään kotona päivällä harsoja ja pul-kuorta. Tarhassa Fuzzin taskuja. Ja yöksi viritetään kuori+sisävaippa+ lisäksi vielä villahousut. On nimittäin pissamäärät sitä luokkaa että tahtoo tulla vaipasta kuin vaipasta yön aikana läpi. Ja sitten välillä lykätään liberoa jalkaan, ainakin jos ollaan autoreissuilla.

Mutta siis asiaan. Minä suosittelen lämpimästi kokeilemaan pikkuvauvalla harsoja - on tosiaan helppo virittää päälle kun vauva ei karkaa mihinkään, kuivuvat nopeasti eivätkä maksa paljon. Ja jos ei sitten tykkää, niin harsoille löytyy muuta käyttöä helposti. Villapöksyt ovat kivat kuorina kun ne hengittävät ja ovat lämpimät. Itse tykästyin enemmän pul-kuoriin kun ne voi pestä koneessa - ja ei niitä tartte pestä kuin ehkä kerran viikossa. Nyt vasta kun tuo jätkä on jo yli vuoden ja pissa sen mukaista, kuoret alkavat tuoksua aika tämäkälle parissa päivässä. Mutta siis pikkuvauvana kuoret pestiin ehkä kerran viikossa jos välttyivät kakkatahroilta. 3 kpl kuoria riittää.

Nacsulle vielä että kyllähän tuo kestovaippapaketti on isompi kuin libero tms. Bodyt pitää olla 1-kokoa isompia että ylettyvät kiinni ja/tai sitten kannattaa hankkia sellaisia jatkopaloja. Mutta ei se kyllä liikkumista haittaa. Lisäimua ei tartte kuin pidemmille vaihtoväleille ja jos tosiaan käyttää muotoonommeltua sisävaippaa niin sen vaihtoväli on ihan hyvä ilmankin. Itse en käyttänyt juuri koskaan lisäimua. Päivällä on edelleen pelkkä harso. Meidän poikaa ei tosin haitannut märkyys - ei pienenä eikä kovin paljon vieläkään. Vaihdetaan kyllä vaippa n. 2 tunnin välein.

Toisille vauvoille fleece ei sovi peppua vasten, joten eri kangasmateriaalien kokeileminen voi auttaa punoitukseen. Ja pesukonetta ei saa tunkea liian täyteen että pyykki huuhtoutuu kunnolla. Itse käytän myös sensitive-pesuaineita.

Hajusta vielä että ei meillä kyllä vaipat haise muuta kuin silloin kuin kasaa pöyhäsee... meillä on sivusta täytettävä kone joten vaipat täytyy lappaa sinne. Jos ois päältä täytettävä niin vaipathan voisi kipata sinne suoraan säilytysastiasta. Olen säilyttänyt sekä vedessä että kuivana ja hajut yhtä vähäiset. Pikkuvauva-aikana vaipat eivät haisseet kyllä miltään.... toisin kuin nyt :D

Mutta se libero.... huh huh mikä aromi.

tälläisiä sekalaisia ajatuksia kestoilusta. Kannattaa kokeilla - yksi vaippa päivässä säästää jo monta kertakäyttövaippaa (ja euroja) vuodessa.

t. Fiikus

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Oli kiva saada lukea selkeä kirjoituksesi. Kiinnostuin kyllä sen verran, että aion kyllä edes yhtä kestoa kokeilla.. Joku katkos mulla kyllä oli kirjoittaessani avausta, koska ei mulla ole missään vaiheessa ollut aikomuksenani ottaa avustusta pakkauksena, joten en sitä kautta kyllä yhtään kestoa saa. En kyllä uuttakaan hommaa, jos kerran käytetyissä paremmat imutehotkin. =) Pitää vielä vähän ottaa selvää asiasta..

Mulla oli sellainen tilanne, että en ollut innostunut kestovaipoista ollenkaan, kunnes kävi niin, että keskimmäinen 2v2kk oppi yö- ja päiväkuivaksi pari kuukautta ennen kuopuksen syntymää. Siinä sitten ihmeteltiin vähentynyttä jätemäärää. Mietin, että jotain ratkaisuja täytyy olla. Lähdin täysin samasta tilanteesta kuin sinä: mitään tietoa ei ollut. Mutta nyt on =) Ollaan täyskestoiltu pieniä matkoja lukuunottamatta siitä lähtien kun kuopus täytti 2kk, nyt on 1v5kk.

Näistäkin aloituksista tällä palstalla saat hirmumäärän tietoa, kun ajatuksen kanssa luet. Kannattaa lukea myös kestovaippainfo.fi ja kestovaippayhdistyksen sivuja. Tietoa löytyy, mutta aikaa menee kun tutustuu sanastoon ja tarjontaan...

Plussapuolia kestoilussa:

*Hajuhaittoja on paljon vähemmän!

*Roskaa tulee vähän...

*Vaipat ovat kivannäköisiä

*Kun pyykkiä pesee säännöllisesti vaippojen takia, pyykit ei pääse kertymään kuten muuten kävisi jos laiskottelisi. Pesen vaippoja muiden vaatteiden kanssa väljähkössä kuudenkympin koneellisessa.

*Kuopuksella ei ole koskaan pylly punoittanut, toisin kuin esikoisella ja keskimmäisellä. Itse laitan tämän hengittävien vaippojen tiliin.

*Vaipat eivät ole koskaan loppu kun niitä vaan on tarpeeksi käytössä. Kaupassa ei tarvitse miettiä onko vaippoja kotona tai kytätä tarjouksia. Kauppalaskut ovat pienemmät ja vähemmän raahattavaa...

Miinusta:

*Joskus väsyttää laittaa pikkunäperteltävää vaippapyykkiä narulle yömyöhään. Mutta vielä ei ole käynyt mielessä sen takia lopettaa kestoilua.

Enpä keksi muuta miinusta. Olen ollut kestoiluun ihan älyttömän tyytyväinen!!! Suosittelen ainakin kokeilemaan!

Disana nauhavaipat vaikuttavat ainakin näppäriltä, joten varmasti parit sellaiset tulee hankittua. Ja sopivat ehkä koko vaippaiän, joten siksikin mielenkiinto heräsi erityisesti niihin. =)

..ei kyllä onnistunut toi kestovaippojen käyttö alkuunkaan :/. Kiinnostuin tossa jokunen aika sitten kokeilemaan ja mielellään olisin käyttänytkin kestoja, kertakäyttöisten sijasta. En tiennyt/oikein tajunnutkaan tuosta kestovaippa systeemistä mitään, kun aloin netistä lukea. Oli tosiaan niin paljon noita kaiken maailman vaihtoehtoja ym. ja mulle se oli jotenkin niin epäselvää.. Ostin sitten niitä sellaisia mihin tulee se kuorivaippa päälle ja sisälle sisävaippa + tarvittaessa lisäimu. Noh, oma kokemukseni oli, että ensinnäkin kamalan paksu pakettihan noista tulee kun ne muksulle pukee. Pullottaa joka suuntaan. Toisekseen, niitä kuoriahan pitäisi olla melko monta? Kun ne pitää pissojen jälkeen laittaa kuivumaan, jossa kestää, kun onhan ne huuhdeltavakin tai jäävät haisemaan. Muutenkin haisevat pyykkikorissa ne sisävaipat. Lisäksi hiersivät taaperon pepun punaiseksi :/.

Mielellään tosiaan olisin käyttänyt, kun ovat huomattavasti ympäristöystävällisempiä kuin kertakäyttövaipat ja rahaakin olisi säästynyt... Jouduimme siirtymään takaisin kertakäyttövaippoihin..mutta johtuuko kaikki nyt vaan siitä, etten kokemattomana "osaa" käyttää näitä vai olisiko jokin muu vaipparatkaisu parempi? Vai mikä mättää?

Kestoilun aloittaminen on kieltämättä aikamoinen suo aluksi kun on termiä jos jonkinlaista ja vaipattaa voi melkein millaisella systeemillä tahansa.

Oikean systeemin itselleen löytää vain kokeilemalla.

Itse en ole kokenut pyykkimäärän lisääntyneen kuin 2-3 koneellisella viikossa. Itse vaipatan niin että pesen vaippapyykin 2-3vrk välein. Usko tai älä mutta varsinkaan maitokakkaiässä olevan vauvan vaipat eivät haise! Kertikset haisee aivan kuvottavalle mutta kestot ei. Nyttemmin kun vaippapepulla on ikää jo 1v 5kk niin hajuakin sitten löytyy... ;)

Vaipat voi myös pestä muun pyykin joukossa vallan hyvin! Itse pistän pyyhkeet pyörimään vaippojen kaveriksi jos kone jää kovin vajaaksi. Ihan täyteen ei vaippakoneellista kannata änkeä että pesuaineet huuhtoutuvat kunnolla pois.

Vaippojen pesussa pitää kiinnittää vähän huomiota pyykinpesuaineeseen, eli zeoliittia ei saisi olla ja saippuaakin mielellään mahdollisimman vähän, riippuen vähän minkälaisia materiaaleja käyttää. Ja huuhteluainetta ei ollenkaan.

Pikkuvauvan vaipattaminen on huomattavan helppoa kun vauva on melko liikkumaton ja maitokakka huuhtoutuu helposti käsisuihkulla vessanpönttöön. Olen minä sitä vessan lavuaariinkin huuhtonut, niin juoksevaa ja helposti huuhtoutuvaa se on. Harsovaippa on pienelle hyvä ja pehmeä vaippa mutta sitä tietenkin joutuu, vauvasta riippuen, aika useinkin vaihtamaan. Itse aina vaipan lahkeensuusta kokeilin, onko märkä ja sitten vaan vaihtamaan jos siltä tuntui. Muhkeammat muotoonommellus sisävaipat sekä erilaiset tiimalasin- tai suorakaiteenmuotoiset puuvilla, hamppu tai bambuimut imevät sitten enemmän. Vanhoista pyyhkeistä voi siis itsekin ommella pitkulaisia tai kahteen- kolmeen osaan taiteltavia imuja joilla voi pelkkää harsoa vähän "tuunata". Ihan pienelle vastasyntyneelle ei kuitenkaan kannata kalliita sisävaippoja heti hankkia vaan odotella vähän että painoa kertyy ettei pienet new bornit jää heti liian pieniksi.

Pissaa imevän sisustan päälle sitten pitää keksiä jotain kuoreksi ja sellaiseksi sopivat huopuvat villahousut tai erilaiset pul-kuoret joissa on hengittävä polyuretaanilaminointi. On makuasia kummista tykkää, itse käytän molempia sen mukaan mikä milloinkin miellyttää itseä ja lasta. Kuoriosa pestään vain tarvittaessa; villat parin-kolmen viikon välein tai jos kakkaantuvat ja pul-kuoria puolestaan käytän aina vuorokauden kerrallaan ja seuraavana aamuna otan uudet kuoret käyttöön. Kolmilla pul-kuorilla siis pärjää loistavasti.

Isommalle vaippapepulle sopivat sitten suositut taskuvaipat joissa on kosteuttapitävä ulkopinta ja esim. fleecestä ommeltu sisäpuoli. Näitten kerrosten väliin sujautetaan imuosa, vaikkapa harsopötkö ja vaippa vetäistään karkuunkipittävän tai -konttaavan mukulan päälle. Vaipanvaihdon jälkeen koko paketti pistetään pesuun. Näitä on tosi helppo tehdä itsekin vaikka olisi miten tumpelo ompelemaan. Keväällä Suuressa Käsityökerhossa oli hyvä kaava taskuille. AIO vaipat sisältävät sitten kaiken yhdessä paketissa mutta näistä en ole itse kauheasti pitänyt.

Kestovaippainfosta ja Babyidean sivuilta löytyy paljon tietoa mutta myös erilaisista vaippoja myyvistä nettikaupoista. Kestoissa on se hyvä puoli että virheostokset saa helposti myytyä eteenpäin melko hyvällä hinnalla ja toisaalta käytetty vaippa imee aina paremmin kuin uutuuttaan hohteleva joten sitäkin vaihtoehtoa kannattaa harkita että aloittaa ensin hankkimalla pari käytettyä vaippaa kokeiluun.

Toivottavasti innostut kokeilemaan! Yksikin kesto päivässä on aina yksi kertis vähemmän kaatopaikalla. Ei tätä touhua kannata ryppyotsaisesti harrastaa. Jos siltä tuntuu niin kertistä kehiin vaan, niin itsekin teen kun tuntuu siltä. Mutta varoituksen sananen; kestot on niin ihania että niihin hurahtaa helposti! :)

että yrität kestovaippailua! Jos ensimmäinen kokeilu ei onnistu, niin älä lannistu. Kestovaippainfosta löytyy vastauksia mitä kiperimpiinkin kysymyksiin.

Hyvä vaihtoehto vastasyntyneelle on esim. Disanan nauhavaipat. Ne ovat hieman kalliimpia kuin harsot, mutta pehmeitä ja notkeita. Sopivat monenmuotoiselle vauvalle eikä tarvitse heti olla ostamassa uusia isompia vaippoja. Harsot taas voi käyttää myöhemmin vaipassa lisäimuna.

Taskuvaipat tahtoo oman kokemuksen perusteella vuotaa pikkuvauvoilla, heillä on yleensä niin pienet reidet etteivät taskut oikein tahdo istua(istuvuus on taskuvaipassa melkeinpä tärkein ominaisuus, muuten tulee ohivuotoja).

Muotoonommelluissa sisävaipoissa (vastasyntyneelle röyhelöllinen versio parempi) on se ikävä puoli, että vauvan kasvaessa nopeaa vauhtia ensimmäisinä elinkuukausina niiden käyttöaika jää lyhyeksi. Tietysti shoppailu on ihanaa, mutta jos taloudellisuutta tavoittelee ;)

Oma suosikkini on nauhavaippa ja villahousut.

Tsemppaan minäkin kestoilun puolesta! Itse heräsin vasta kolmanne lapsen kohdalla kestoilun ihanuuteen, mutta parempi myöhään kuin ei milloinkaan! Aluksi homma tuntui hankalalta, ja silloin auttoi kestoileva ystäväni joka kannusti ja auttoi eteenpäin. Suosittelen siis tarraamaan kiinni kestoilevaan ihmiseen, ja piinaamaan häntä kunnes homma sujuu!;o) Nyt kun olemme itse kestoilleet reilun vuoden, olen saanut monta kaveria mukaan hommaan, ja kerronkin aina vauvavatsaisille kavereille tästä vaihtoehdosta. Rahaa säästyy ja maailma pelastuu, ainakin vähäsen.:) Ja niin kummalliselta kuin se kuulostaakin, tästä tulee jonkinlainen harrastus...

Ja vielä oma vaipatussysteemi: villahousut ja muotoonommellut sisävaipat ja sisätaskuvaipat, jotka täytän tilanteen mukaan. Olen ostanut kaikki vaipat kotimaisilta valmistajilta, Igun ja Niikin vaippoihin olen ollut supertyytyväinen (myös asikaspalvelu +++ uudelle typertyneelle ostajalle!;D) ja näiden jälleenmyyntiarvo on hyvä. Kestovaippainfon osta- ja myy palstaa ja keskusteluita liputan minäkin! Käypä katselemassa jossakin tutulla tai kestoja myyvässä kaupassa raskausaikana vaippoja, saat vähän tuntumaa minkälaisia malleja on kaupan. Ja vauvan kasvaessa ja kokemuksen karttuessa mieltymykset muuttuvat, ei kannata alkuun haalia monia kappaleita samanlaisia vaippoja.

Onnea alkuun! Ja muista, että vaikka aluksi kaikki tuntuisi olevan hankalaa ja outoa kertisvaippoihin verrattuna, niin kohta et muuta kuin kestoja haluakaan käyttää. Näin kävi ainakin meillä! SItkeyttä ja paaaljon kysymyksiä vain kestoja käyttäville, apua löytyy aina meiltä fanaatikoilta!;D

mutta lisäänpäs muutaman jutun omasta huimasta 2 kuukauden kestoilukokemuksestani.

Kaksi ekaa lasta käyttivät kertakäyttövaippoja. Kun odotin kolmatta naapurin rouva hurahti kuopuksensa kanssa kestoihin. Ompeli itse hurjan kasan taskuvaippoja ja antoi sitten niistä pienimmän koon minulle kokeeksi lainaan. Näiden fleecepintaisten (tuntuvat vauvalle kuivina) lisäksi minulla on muutama kuorivaippa ja harsot sekä pari sisävaippaa ja pari äitiyspaikkauksen vaippasysteemiä. Itse tuunailin vanhoja froteepyyhkeitä lisäimuiksi ja ostin kestovaippakaupasta metrin bambucollegea (16€/m), josta ompelin itse vaativat suoransauman taittoimut lisäksi (35x35 kangas reunat saumuroitu. Ne taitellaan vaippaan sopivaksi).

Ensin kokeilin noita kuoria ja harsoja. En tykännyt, oli jotenkin hankala käyttää ja vauvakaan ei tykännyt, kun vaippa tuntui märältä (harso suoraan iholla ja kun pissat tulivat...). Kuivapintaiset taskut eivät toimineet aluksi ja pissat tulivat läpi monta kertaa, kunnes opin täyttämään vaipat ja vauva sai reisiin paksuutta ja pisut alkoivat pysymään sisällä. Yleensä pienille vauvoille ei taskut sovi, mutta meillä sopi.

Peseminen ei ole iso homma. Pistän pissaiset imut (ne harsot, froteet ja bambut) vaipan sisältä kannellisee ämpäriin, jossa vettä. PUL-taskut laitan kannen päälle pinoon. Joka toinen ilta laitan vaipat pyykkikoneeseen ja koneen päälle. Minä pesen vaipat erikseen, hyikäilijä kun olen. ;) Vaikka pesenhän minä kakkaiset/pissaiset vaatteetkin muun vaatepyykin kanssa. :D Ripustan narulle ja aamulla kerään kuivat vaipat pois ja laitan imut taskuihin. Kahden päivän vaippasatsi on valmis. Pesuaineena käytän Erisan coloria, sopii kaikille vaippapyykille ja tavallisellekin. Valkaisuainetta ei saa käyttää noille pul-tuotteille, koska ne haurastuvat.

Jos päädyt ostamaan vaipat käytettynä. Suosittelen kestovaippainfon myydään-osastoa. Huutonettiin en lähtisi, jos ei tiedä mitä huutaa. Toki Kestovaippainfossakin voi tulla virheostoksia, mutta pienemmällä todennäköisyydellä. Lisäksi sivulta saa hyviä vinkkejä ja vaippatietokannasta löytyy arvosteluja vaipoista. Pesuainetietokannasta voi tarkistaa käykö käyttämäsi pesuaine vaipoille vai ei. Ei kannata kauhistua siellä sivuilla kuitenkaan. Tiedon määrä on valtava ja sekaisin menee helposti!

Ai juu. Ja joillain paikkakunnilla on kestovaippalainaamoja, joista saa kokeilupakkauksia lainaan. Löytyy se oma vaippatyyppi helpommin.

Enpä olisi uskonut, että homma on näin vaivatonta. :D

Villahousuista: minusta ohuesta merinovillasta saumuroidut housut ovat vaippojen Hästens. Hengittävä pehmoinen myrkytön luonnonmateriaali, joka vielä lisäksi imee vaipan läpi tullutta kosteutta :) Pikkuvauvalla villahousut tahriintuvat helposti maitokakasta, mutta isommalla lapsella tätäkään ongelmaa ei ole. Hankin kunnon villikset vasta L-koossa, pienemmissä kokoluokissa käytin hahtuvia joista tuli suht paksu paketti minun makuuni. PUL-kuorilla sai ohuemman ja pomminvarman paketin. Mutta vaihtoehtoja on monia, jokainen valitsee mieluisimman. Seuraavalle ostan "Hästensit" jo heti alkuun :)

:D ihan meinasi unohtua. Meni edellinen teksi ihan OT, sorry...

Perinteiset rahan säästö, jätteiden vähentäminen ja sitten kertakäyttövaippojen järkyttävä lemu ihan suoraan paketista otettuna(kaipa siihenkin tottuisi), puhumattakaan siitä miltä ne haisee käytettynä. Sitten niitä pitäisi säilöä roskiksessa koko päivä, ei kai sitä jokaista viitsi ulos erikseen kantaa. Joka kerta kun vaihdat vaipan, heität rahaa roskiin.

Kestovaippa tuoksuu puhtaalle pyykille. Ja jonkin näköistä mielihyvää saan valitessa että mitäs sitä nyt laitettaisiin. Ostan valmisvaippoja ja myös teen niitä itse, se on kiva harrastus. Pieniksi jääneet saa myytyä ihan kivalla rahalla, kunhan niistä on pitänyt huolen.

Pesemisestä ja hajuista:

Likaisena säilytän kannellisessa astiassa pesupussissa, Kakkavaipat huuhtaisen käsisuihkulla pönttöön, muuten pistän sellaisenaan astiaan. Kyllä pissa hieman tuoksahtaa silloin kun nostaa astiasta koneeseen, mutta muuten meillä ei ole minkäänlaisia hajuhaittoja. Pesen koneellisen vaippoja noin joka toinen tai kolmas päivä, riippuen siitä kuinka paljon lapsukaiselta on tullut tuotoksia... :)

Nacsulle kannustusta myös, koitapa vaikka HH woolin villahousuilla uudestaan, jos sulla on sisävaipat vielä tallella. Tai niillä pul-kuorilla vaipattaessa muista asettaa sisävaippa tarkasti kuoren sisään ettei falskaa lahkeista. Pesukertojen lukumäärä parantaa tehoa, ja tosiaan pul-kuoria ei tarvitse pestä joka käytön jälkeen vaan kuivattaa. Villahousut tuuletetaan, joten olipa systeemi kumpi hyvänsä pitää kuorivaippoja olla väh. kolmet, tällaisella villahousuhullulla kuudet, kuosien ja värien takia...;o) Villiksille pari pesukertaa villaohjelmalla alle (jos ovat uudet) ja lanoliinitus, sen jälkeen toimii hienosti.

Ja kestopeppu on isompi paketti kuin kertsi, kauhistelin itsekin sitä ekan kuukauden, mutta sitten silmä tottui ja nyt sitä ei mitenkään erityisesti noteeraa vaikka olisi paksu yöpaketti päällä.

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat