Vierailija

Kertokaa te keittiövelhot miten taiotte pöytäänne terveellisiä aterioita suht edullisesti. Itse odotan ekaa lastani ja olen opiskelija, joka ei ole ikinä laittanut ruokaa ja nyt sitten olen päättänyt aloittaa senkin kun perhettäkin kertyy. Jotenkin vaan tuntuu että pitäisi olla rahaa kuin roskaa jos meinaa kaupasta saada muutakin kuin iänikuisia makaroneja. Millaiset liskkeet ja raasteet sun muut tulee halvaksi?

Kommentit (7)

Jää pois turhat lisäaineannokset jotka maksaa. Liha on ainoa jota ei halvalla saa hyvää, mutta sitäkin voi pitkälti korvata pavuilla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Ihan mihin vertaa nimittäin. Mielestäni ruoan ainoa kriteeri ei saisi olla halpa hinta, sillä sitten mennään sinne Lidlin-valmisruoka-makkara-mössö- linjalle. Jos on lihansyöjä, niin on parempi ostaa kunnollista lihaa kuin nautasikajauhelihaa. Paisti, filee, jne on vähärasvaisempaa, terveellisempää, riittoisampaa.

Ruokalaskussa kuitenkin voi säästää todella paljon. Paras keino on viettää ensi alkuun aika paljon aikaa kaupassa ja vertailla hintoja. Sieltä sitten löytyy se oman ruokafilosofian mukainen paras hinta-laatusuhde kun kääntelee purkkeja ja puteleja, tutkii ainesosaluettoloita ja hintoja ja valmistusmaita.

Asiaa auttaa kun on pakastin: sinne voi leipoa ja säilöä itse kerättyjä marjoja ja sieniä. Marjastuksen rahallista hyötyä en osaa sanoa kun olen aina marjastanut, mutta esim. meillä se lienee useita satoja, ellei välillisesti tuhansiakin Euroja vuodessa. Olen himomarjastaja ja tykkään olla metsässä ja kerätä marjoja ja sieniä, pakollahan sitä ei voi tehdä.

Kohta on mansikka-aika: pakasta mansikoita myös.

Pakastimeen kannattaa myös leipoa leipää ja leivonnaisia, ja sinne voi kauppojen tarjouslöytöjä sujautella tulevaa käyttöä varten.

Sitten ihan yksinkertaiset säännöt: ulkona syönti vähennetään minimiin ja valmistetaan mahdollisimman pitkälle itse - aikaa on kun on kotona. Ja ruokaa ei heitetä pois vaan kaikki käytetään.