Vierailija

Miten tollaisen kanssa pärjää? onko kenelläkään samanlaista lasta? MITÄ MÄ TEEN TON KAKARAN KANSSA kun hermot menee.....

Kommentit (14)

Vierailija:

Lainaus:

poika heittää " kirveensä" kaivoon" tosi herkästi. Hokee mielellään, että " en yritä, kun en kumminkaan osaa" vaikka oikeasti on oppivainen poika.

Meillä lapsi jatkoi tuota niin kauan, kun sai siitä palkinnon. Kiirehdin aina kehumaan lasta taitavaksi, fiksuksi ja oppivaiseksi, kun hän aloitti valitusvirtensä siitä ettei kuitenkaan osaa tai opi. Kun lopulta kyllästyin maanittelemaan lasta ja ilmoitin hänelle, ettei kukaan oletakaan hänen osaavan ihan kaikkea ja käskin keskittyä niihin asioihin joita hän oppii helpommin, hän yhtäkkiä lopetti tuollaiset ' kohtaukset' kokonaan Sen jälkeen oppiminen oli lasten leikkiä.

...on nyt seitsemän ja menee syksyllä kouluun ja äitiä kyllä vähän hirvittää. Meillä muuten täyttyy nuo tuntomerkit, mutta poika huomioi hyvin toiset eli ei olen epätavallisen itsekeskeinen. Kyllähän tuon ikäisen lapsen habitukseen vielä kuuluukin itsekeskeisyyttä.

Meillä levottomuus on se eniten hankaloittava luonteenpiirre ja toisaalta kyllä tunneherkkyyttäkin löytyy omiksi ja naapurin tarpeiksi ja poika heittää " kirveensä" kaivoon" tosi herkästi. Hokee mielellään, että " en yritä, kun en kumminkaan osaa" vaikka oikeasti on oppivainen poika. Hän on musikaalinen ja innostunut liikunnallisista jutuista. Aloitimme pianotunnit ihan sen vuoksi, että hän löytäisi jonkun myönteisen kanavan purkaa herkkää tunnemaailmaansa. Toisaalta hänellä on monia liikunnallisia harrastuksia ja touhuja, jotta sille vilkkaudelle olisi myös semmoisia mukavia ilmenemismuotoja ;-)

Sisältö jatkuu mainoksen alla

tosin omallani on agressio-puuskia, joiden hallitseminen on mulla täysin hakusessa. Kasvatus- ja perheneuvola on antanut tosi hyvää tukea arjessa selviämiseen.

Meidän pojalla on luultavasti adhd, mutta vielä emme halunneet diagnoosia, vaan poika tuplaa nyt eskarivuoden (vaikka periaatteessa on täysin koulukypsä, mutta sai suosituksen erityisluokalle ns. tarkkikseen ja itse vähän karsastan sitä) ja katsomme sitten vuoden päästä uudestaan.

Kannattaa tilata adhd-liiton sivuilta sellainen arjessa selviämisen opas, siinä on tosi hyviä juttuja jotka auttavat päivästä toiseen. Meillä kaiken a ja o on ollut päivän strukturointi ja ennakoiminen, joka tosin ei aina onnistu kun on 2 pienempääkin lasta:/

Meillä 4,5-vuotias poika. Vauvasta asti ollut tosi vilkas, herkkä, agressiivinen, fiksu. On saanut aina mielettömiä riehumiskohtauksia. Kiusaa myös pikkusiskoa, potkii ym. Voi olla lievä adhd tai jotain.

Luin omega3 rasvahappojen vaikutuksista aivoihin, ylivilkkauteen, masennukseen, oppimiseen jne. (mm. professori Antti Tanskasen tutkimusta) Tajusin, että emme syö riittävää määrää eli 4krt viikossa rasvaista kalaa. Niinpä aloin antamaan lapselle kalaöljy kapseleita, joissa ratkaisevaa on dha ja epa määrät. Annoin 2/päivä. Poika rauhottui kolmessa viikossa silminnähden. En sitten ajatellut koko asiaa. Kalaöljykapselitkin jäivät satunnaisiin viikossa ja välillä ei ollenkaan. Sitten poika alkoi taas villitä mahdottomasti. Otettiin kalaöljy taas kehiin ja toivottavasti se taas auttaa.

Lähipiirissä on adhd lapsi, jolla lääkitys. Hyvin pärjää, mutta minä ajattelin meidän kohdalla kokeilla ensin luomukeinot; ravitsemus, elämänrytmi, ärsykkeiden (tv, tietokone) rajoittaminen. Toivottavasti 5-v neuvolaan mennessä kaikki olisi kohdallaan.

Voisikohan olla jonkun diagnoosin paikka? Ei sentään mikään adhd-tapaus, ei aggressiivinen, vaan herkkä ja taiteellinen, empaattinen ja sosiaalinen nuorimies. Mutta kun on välillä niin raskas tapaus... Onkohan ohimenevää vai pahenevaa? Parivuotiaana oli niin rauhallinen.

tuon palkitsemisjutun! Me kanssa automaattisesti aluksi alettiin lohduttelemaan, että joo joo sähän osaat vaikka mitä kaikkea ja opit helposti. Siitähän poika tosiaan saa vaan vettä myllyynsä. Joskus sanoin ihan jo lopen kyllästyneenä, ettei kukaan osaa kaikkea heti ja ilman harjoittelua. Poika alkoi silloin miettiä asiaa, mutta kyllä toi kitinä on tiukassa. Mulle se on pahinta täällä kotona, kyllähän se eskarissakin yritti. Kavereitten leikeistä se joskus saattaa kanssa lähteä pois sen takia, kun ei halua yrittää jotain uutta juttua tai tyytyy vain katselemaan.

Lapsia on hyvin erilaisia tuolla diagnoosilla. Tunnen kaksi 7-vuotiasta huippuälykästä adhd-poikaa, jotka älyllään kompensoivat sosiaalista taitamattomuuttaan ja levottomuuttaan. Pärjäävät loistavasti tavallisessa koulussa.

Poika on, kuten jo sanoinkin, erittäin fiksu ikäisekseen. Mutta kun kaikki pitää pilata hölmöilyllä.. Minkälaisissa tilanteissa sun pojalla oli eskarissa vaikeuksia? Osaako käyttäytyä tarvittaessa hyvin? Mun poika kyllä osaa käyttäytyää upeasti, mutta se vaatii todella tiukkaa kuria ja jatkuvaa valvontaa. Tiedän lapsen, jolla oli adhd, ja en siksi osaisi kuvitella että omalla pojallani on sama juttu. Tämä toinen lapsi kiusasi eläimiä ja siskoaan, mun poika ei ole koskaan käyttäytynyt väkivaltaisesti ketään kohtaan...

ap

Joskus aikoinaan joutui kiusatuksi, hyvin pian muutti käytöksensä sellaiseksi että pääsi " piireihin" . Onko adhd:lla aina jotain muutakin ongelmia kuin ylivilkkaus?

AP

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat