Vierailija

en ole muutamaan vuoteen edes tuloja ilmoittanut, koska meiltä on mennyt se isoin maksu. Nythän ne taas nousee ja ajattelin tarkistaa asian.

Meillä on 3 henkinen perhe, bruttotulot yht. 4900e/kk. Osaako joku neuvoa, miten se hoitomaksu määräytyy, vai onko meillä tuloja niin "paljon", ettei kannata edes yrittää?

Sivut

Kommentit (22)

On se ensinnäkin hivenen eri asia jos maksu nousee yhdestä lapsesta kuin, että ne nousee useammasta. Sitäpaitsi tämä korotus ei edes mene siihen "hyvään" hoitoon (en todellakaan ole niin varma hoidon hyvyydestä kun resurssit ovat monessa tarhassa niin äärirajoilla) tai sen kehittämiseen vaan valtion kassaan.

Lainaus:

kehtaa valittaa suomalaisista päivähoitomaksuista. Menkää ulkomaille ja kysykää siellä, mitä kokopäivähoito maksaa ja valittakaa sitten. Jossain Sveitsissä naiset ei voi hankkia lapsia (tai sitten pitää jäädä kotiin pitkäksi aikaa), kun päivähoitomaksut on niin järkyttävät.

Päivähoitomaksut ei tosiaan " taas vaan nouse". Edellisestä korotuksesta on vaikka kuinka kauan.

Meidän maksu nousi 33 euroa. Olen ihan valmis maksamaan 233 kuukaudessa hyvästä hoidosta.

Mun mielestä ois ihan reilua saada välillä jotain, eikä vaan olla se taho, jolta aina kiristetään ja leikataan ja veloitetaan kaikesta kalleimman mukaan.

Lainaus:

Maksuton äitiys- ja lastenneuvola, edulliset sairaalamaksut, maksuton koulutus jopa yliopistossa peruskoulusta puhumattakaan jne. jne.

Suurin osa päivähoidon kuluista maksetaan verovaroista, käyttäjien maksut ovat prosentuaalisesti pieni osuus.

Mä en tiedä, mitä on "perkeleesti" veroja. Itse maksoin viime verotuksessa 15 000 veroja, eikä tulisi mieleenkään valittaa, sen verran paljon olen yhteiskunnalta saanut.

Lainaus:

Meilläkin maksut pompsahtaa :( Kaksi lasta hoidossa, kirpaisee aika kovasti.

Minä maksan verojakin niin perkeleesti, että luulis jo saavansa jotain takaisinkin. Mikähän siellä Sveitsissä mahtaa olla verotus?

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Paljon menee hoitomaksuihin, jos kolme lasta, miehen tulot bruttona jotain 3500 €/kk ja minun tulot ei nyt hirveen isot tule olemaan, kun työkokemusta ei hirveesti ole. Amk-tutkinto on taskussa, mutta lapsia alettiin tekemään melkein heti koulutuksen päätyttyä. 6 vuotta kotiäitiyttä ja kolme lasta - nuorin reilu 1,5-vuotias.

Omaa päätä alkanut vaan ressaamaan tuo työkokemuksen puuttuminen, mutta onko mitään järkeä lähteä tässä vaiheessa töihin, kun tuntuu, että mun palkka menisi suoraan hoitomaksuihin. Tuskin mitään älytöntä saisin.

Pää kestäisi kyllä kotiäitinä olon, ajansaatossa kotona uurastaminen tuntuu omalta jutulta. Rytmit ja rutiinit vie elämää eteenpäin ja pidän kotiäitinä olosta ja lasteni hoidosta.

Lisäksi olen aina haaveillut neljästä lapsesta. Kannattaisiko heti putkeen tehdä neljäs vai teksikö joskus iltatähden. Tosi vaikeaa ollut päättää mitä tässä kannattaisi tehdä! Onko kellään omakohtaista kokemusta asiasta! Kertokaapa miten teidän mielestä tässä kannattaisi tehdä.

.

jos se ei kannata, niin sitten et mene töihin ja saat kaiken ilmaiseksi. Siitähän tässä on kyse että pitäisi koko ajan olla saamassa, maksamatta mitään.

Niin pakkohan ei ole kuin syntyä ja kuolla, mutta on myös niitä ns. pakkoja elämässä. On pakko tehdä töitä että saa rahaa ja on pakko käyttää hoitopaikkoja, jotta voi mennä töihin ja saada rahaa. Ja jos kerran ollaan rakennettu tällainen yhteiskunta, joka rakentuu sille perusajatukselle, että molemmat vanhemmat ovat työssäkäyviä, niin pitäis sen sitten toimiakin niin, että työssäkäynnistä on oikeasti jotain taloudellista hyötyäkin.

ei sulta nyhdetä yhtään sen enmpää kuin keneltäkään muulta.

Lainaus:

Minä maksan verojakin niin perkeleesti, että luulis jo saavansa jotain takaisinkin. Mikähän siellä Sveitsissä mahtaa olla verotus?

kehtaa valittaa suomalaisista päivähoitomaksuista. Menkää ulkomaille ja kysykää siellä, mitä kokopäivähoito maksaa ja valittakaa sitten. Jossain Sveitsissä naiset ei voi hankkia lapsia (tai sitten pitää jäädä kotiin pitkäksi aikaa), kun päivähoitomaksut on niin järkyttävät.

Päivähoitomaksut ei tosiaan " taas vaan nouse". Edellisestä korotuksesta on vaikka kuinka kauan.

Meidän maksu nousi 33 euroa. Olen ihan valmis maksamaan 233 kuukaudessa hyvästä hoidosta.

Mutta Ruotsissa päivähoitomaksut ovat huomattavasti halvemmat. Eli meillä on Max- summa ja se on 1200kr kuukaudessa. Kukaan ei maksa sen yli. Ne joilla ei ole rahaa ei tietenkään maksa mitään.

Meillä on myös ruoka halvempaa ja bensa huomattavasti halvempaa, palkoista puhumattakaan. Naisvaltaisilla aloilla palkkapussi on huomattavasti suurempi, kuin kanssasisarilla naapurimaassa. Päivähoitomaksuja ei koroteta, että hoitajat saisivat parempaa palkkaa.

Herääkin kysymys, että mitä te siellä Suomessa oikein touhuatte?

####Mä en oikeasti jaksa tajuta, miten ihmiset

Meidän maksu nousi 33 euroa. Olen ihan valmis maksamaan 233 kuukaudessa hyvästä hoidosta.####

Lainaus:

Mä en tiedä, mitä on "perkeleesti" veroja. Itse maksoin viime verotuksessa 15 000 veroja, eikä tulisi mieleenkään valittaa, sen verran paljon olen yhteiskunnalta saanut.

Noin isolla verokertymällä sulla taitaa olla myös aika hyvä palkka? Arvioisin, että sulla on noin puolet isompi palkka kuin mulla, mutta taidetaan siitä huolimatta olla samassa, kalleimmassa, maksuluokassa.

Maksuton äitiys- ja lastenneuvola, edulliset sairaalamaksut, maksuton koulutus jopa yliopistossa peruskoulusta puhumattakaan jne. jne.

Suurin osa päivähoidon kuluista maksetaan verovaroista, käyttäjien maksut ovat prosentuaalisesti pieni osuus.

Lainaus:

Sivut

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat