Seuraa 

Kylvettiin viime syksyllä nurmikko. Puutarhuri teki kyllä pohjat mutta siemenet nakeltiin itse. Maana oli seulottua ruokamultaa. Paikotellen nurmi on jo hyvää mutta osassa nurmikkoa kasvaa hirveää rönsyilevää " rikkakasvia" . Etsin netistä tietoa ja luulen että kyseessä on maahumala. Varma en kyllä ole... Olen sitä nyt sitten nyppinyt pois kun en muutakaan konstia keksi. Toisaalla nurmikolla se on paksuvartista ja tummanvihreää ja kasvaa rönsyillen maatamyöden. Toisaalla taas (aurinkoinen paikka) on vastaavaa mutta paljon vaaleampaa. Samoissa mättäissä kasvaa myös hirveästi vesiheinää. Selkeästi huomaa että näillä alueilla ruoho ei ole lähtenyt yhtä hyvin kasvuun. Naapurin puutarhuri oli sanonut että muut rikkakasvit katoavat nurmikon myötä kun sitä vain sitkeästi ajaa lyhyeksi mutta tämä pirulainen katoaa vain (mahdollisesti) ja ainoastaan nyppimällä. Onko kukaan päässyt siitä eroon vai onko ainoa konsti nyppiä koko nurmikolta maahumalat pois... Ai niin, nurmikon siemenet ostettiin golfkentältä, sellainen vihreä ammattikäyttöön suunniteltu seos, oli puutarhurinkin mielestä parasta mahdollista. Tuli vain mieleen ettei tämä kasvi olisi ollut seoksessa mukana?

Kommentit (2)

Rönsyilevää kasvia ei varmastikaan ole ollut itse nurmiseoksessa, sillä golfkenttien nurmet ovat ihan pelkkiä eri heinälajeja, jotta ne ovat mahdollisimman kestävät ja sopivat pelaamiseen. Niillä nurmilla ei rikkaruohoja - varsinkaan rönsyileviä kasveja- saa olla.

Mitä todennäköisimmin tämä rönsyilijä on tullut seulotun mullan mukana. Riippuu toki mistä mullan hankitte, mutta meille ainakin myytiin kerran kuorma mukamas seulottua hyvää multaa, mutta oli aivan täynnä rikkakasveja ym. ylimääräistä kuten lasinsiruja :/.

Kannattaa laittaa kuva kasvista jollekin puutarhapalstalle, jos et muuten saa selville mikä kasvi on kyseessä. Kunhan saat selville kasvin nimen, voit tutkia miten sen saisi parhaiten hävitettyä.

masunasu, joka taistelee pihassa voikukkia ja vatunversoja vastaan

sellaiset vähän apilamaiset, mutta muodoltaa enemmän käpyä muistuttavat. Äsh, tuossa pari linkkiä maahumalasta. Käsittääkseni sitä on tosi vaikea hävittää kokonaan koska aina se jostain uudestaan työntyy esiin, täällä oli äskettäin keskustelu samasta aiheesta. Me käännettiin nurmikko ympäri viime syksynä, toistaiseksi ei ole vielä alkanut kasvaa (ratamo kyllä on) mutta saa nähdä miten pian alkaa taas työntää maahumalaakin nurmikolle. Ilmeisesti ainoastaan tuo kemiallinen aine sen hävittää kunnolla, mutta on sitten melkoista myrkkyä muuten.

http://www.yle.fi/puutarhaunelmia/index.php/kysy/1008/

http://images.google.fi/images?hl=fi&q=maahumala&sa=N&tab=wi

Sisältö jatkuu mainoksen alla
* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat