Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Seuraa 

heisssan!!

milloin ootte kertonu että odotatte vauvaa sukuloille/ystäville ja työnantajalle?

Mull viikkoja 16 ja kolmatta ootan.en oo mikää missi vartaloinen ja lapset t-97 ja p -00

Että ei nyt ihan vielä nää ku on tota vatsamakkaraa..

En vaa saa aikasexx kertoo varsinkaaan työnantajallle tuntuu vaa oleevan aina väärä hetki ja jäin nyt kesälomalle 4vkoo...kyll mahtaa ihmetellä " et ompa grillimakkara maistunu " heh,heh...

Kommentit (19)

Eli vanhemmille ja sisaruksille kerrottii samana päivänä kun plussasin eli jotain 4+, samoin myös muutamalle hyvälle ystävälle, kun yritystä oli ollut jo 2 vuotta ja tiesivät asiasta =) Ajattelin myös sitä, että saadaan tukea paljon, jos kaikki ei menekään hyvin.

Töissä kerroin läheisimmille työkavereille viikoilla 7-9 ja pomolle kerroin viikolla 18, suurin osa ei tiedä vieläkään, ajattelin että kaippa ne huomaa sitten jossain välissä. Alussa oli pakko kertoo muutamalle, että ne voi auttaa tarvittaessa kun ei saa painavaa nostella ja joutuu juoksee veskissä useasti ;)

Suurin osa sukulaisista ei tiedä vieläkään, en ole pitänyt tärkeänä kertoa, ku ei olla kauhean läheisiä.

Susa-Juulia ja Viuhti 20+0

että työnantalle ei ole kerrottava vielä pitkään aikaan. Muistelisin jotain tuollaisia aikoja myös. Eli loman jälkeen ennättää hyvin vielä.

Itse kerrottiin monessa vaiheessa. Eka ystävä sai tietää samana päivänä, kun tein testin, muutamalle parhaalle ystävälle siinä paikkeilla myös. Vanhemmille kerrottiin rv 7+, kun oltiin käyty alkuraskauden ultrassa yksityisellä ja nähty syke. Työnantajalle mä kerroin jo tuossa samoihin aikoihin, mutta meillä on kyllä tosi läheiset välit muutenkin, enkä sitten halunnut alkaa selitellä valkoisilla valheilla neuvola ym. menojani. Yleisemmin alettiin kertoa siinä kympiviikon ja viimeistään np-ultran jälkeen.

Meikäläisellä ei tällaiset asiat pysy sisällä. Ja toisaalta ne, kenelle kerrottiin ajoissa, olivat myös sellaisia, joille olisimme kertoneet, jos jotain ikävää olisi tapahtunut.

Mutta kukin siis tyylillään. Ihan kutkuttaa ajatus, kuinka jotkut pystyvät pitämään salaisuuden tosi pitkään itsellään. :o)

-Amy, rv 23+1

Sisältö jatkuu mainoksen alla

ei mull ooo ollu ikinä mitää ongelmaa et pitäis heti olla kertomassa kaikille.

Kerroin ku poikaa odotin (synt.-00) vast rv.19 , mut sit mutsi sanoki et on huomannu se jo aikasemmin.

Eikä sillo ollu mitää np-ultraa.piti odottaa rakenne-ultraaan,et kaikki ok!

Ja toisaalta eihän sukulaisilla oo kauaa aikaa odotta ku jo melkein puolessa välissä.

kyll pitää lähiaikoina kertoo...

Ei haluttu liikaa kyselijöitä ja hössöttelijöitä ympärille, joten ei kerrottu kovinkaan monelle. Laskettu aika on tänään ja kotonani kerroin pikkaisen ennen pääsiäistä. Äiti kyllä väitti jo arvanneensa kk:tta ennemmin, mutta ei ollut sanonut mitään..Miehen vanhemmille kerrottiin vähän jälkeen pääsiäisen, tai no, ekaksi kerrottiin esikoiselle (5 v.), joka sitten kertoi asian niille. Ne ei muka olleet huomanneet mitään..

Mulla toki on noita kerroksia muutenkin tuossa edessä eikä se masu näkynyt pitkään aikaan, joten saatiin pidettyä salassa niinkin pitkään! 2 parhaalle kaverille kerroin heti plussattuani ja tässä kevään mittaan sitten muille. Vieläkään ei hirveän moni tiedä, että meille tulee vauva saatikka että tänään pitäisi olla jo h-hetki ;)

parille ystäväpariskunnalle jo, heti plussan jälkeen, koska hekin yrittävät saada vauvaa ja olemme yhdessä jännittäneet kaikkien kuukautisia ja plussia. :D Ja kahdelle hyvälle ystävälleni kerroin myös, kun olivat tietoisia projektista. Sukulaisille kerrotaan np-ultran jälkeen, johon on vielä kuukausi! Muut kaverit saavat varmaan päätellä itse aikanaan.

Ensimmäisestä lapsesta kerroimme muutamalle ystävälle heti, suurimmalle osalle (mm. omat vanhemmat) vasta rv 13 jälkeen ja työpaikallani rv 17 jälkeen. Mitään erityistä kiirettä ei ollut kertoa uutisesta turhan aikaisin, ettei tulisi pettymyksiä (keskenmeno).

Nyt toinen raskaus meneillään. Todennäköisesti toimimme samalla tavalla kuin esikoisen kohdalla. Sopi hyvin meille.

Ja kun yritystä oli ollut jo pidempään, niin halusin tietty kertoa heille siitä ekana..Mutta, kun plussan sain, niin eipä mulle kukaan puhelimeen vastannut... :( Soitin sitten omalle äidilleni ekana uutiset..Miehelle toisena, kun oli töissä, eikä meinannut uskoa..Tämä siis rv 5+.

Siitä sitten muutaman päivän sisään sai tietää anoppi ja appi ja nämä kaverit jotka eivät silloin olleet tavoitettavissa..

Mun isälle äiti kertoi, kun oltiin käyty ultrassa 6+5 (6+1) ja nähty syke..Isäni, kun on myös työnantajani..

Ja siitä pikkuhiljaa myös muut saivat tietää, jotka vastaan tulivat..

siks toisesta raskaudesta kerrottiin vasta rv19, kolmannesta rv24, ja nyt neljättä odotellaan rv17+4, eikä olla kerrottu. mulle on aina ollut tuo kertominen niin kamala paikka, erityisesti vanhemmilleni. nytkin pelkään kuollakseni kertoa.

Minulla tämä toinen raskaus näkyi jo ihan selvästi rv 9+, joten sanomattakin selvää, että töissä oli pakko tuolloin kertoa. Vanhemmille, sisaruksilleni ja ystävilleni olin kertonut välillä plussatesti-rv 7. Rv 18+5 eli rakenneultran aikoihin maha oli jo valtava!

Itse en näe mitään syytä salata raskautta (siis omalla kohdallani!), joten meillä on ollut avoin tiedotuspolitiikka. Samoin oli ekasta, silloin kerrottiin myös hyvissä ajoin, rv 11 kieppeillä noin suurin piirtein.

Ja toki asiaan vaikuttaa se, että minulla, normaalisti hoikalla ja mahattomalla, raskaus näkyy tosi nopeasti.

Marrastoive rv 23

Myös minua pohdituttaa sama asia, milloin rohkenis kertoa ihmisille.. Itellä toki vasta tänään tuli 10 vkoa täyteen, joten onhan tässä aikaa. Tuleville isovanhemmille ajateltiin kertoa ensimmäisen ultran jälkeen (np-ultra n. kahden vkon päästä), että on sitten varmuus asioiden olevan masussa ok ja on ensimmäinen valokuvakin sitten lapsesta esittää :) Mietitään tosiaan sitä, koska ystäville olisi aika kertoa. Olisi kiva kuulla kuinka teillä muilla? Niin ja työnantajalle kans, eikös siinä ole ihan joku lakisääteinen juttu, et milloin pitää viimeistään ilmoittaa odotuksesta? Mikäs tää aikaraja oli?

Kerroimme heti plussasta molempien vanhemmille, sisaruksille ja läheisimmille ystäville. Itse ajattelin niin, että kerromme jo varhain raskausuutisen sellaisille, joille voisi kertoa myös ikäviä uutisia. En nähnyt mitään tarvetta pitää näin isoa ja hienoa asiaa salassa. Tosin tämä minun oma mielipiteeni meidän kohdallamme ei tarkoita sitä, että kaikkien muiden pitäisi toimia samalla tavalla. Omalla kohdallamme avoimuus vain toimii. Onneksi kukaan noista, joille kerroimme, ei ole mikään höösääjä tai hössöttäjä.

Töissä kerroin eräälle läheiselle työkaverille jo varhaisilla viikoilla. Tiesin voivani luottaa häneen. Kokonaan tulin kaapista ulos, heh, np-ultran jälkeen. Tosin eipä tuo yllätys ollut töissä. Hoikkana ja tyköistuvien vaatteiden käyttäjänä raskaus oli paljastunut esimiehille ja monelle työkaverille jo aiemmin.

Vähän töissä kertomisen jälkeen tuli tuhruvuotoa ja säikähdin jo, täytyykö tässä kertoa sitten heti perään keskenmenostakin. Onneksi ainakin toistaiseksi (rv 16+) kaikki on mennyt hyvin.

Siitäkin meillä on kokemusta, että keskenmeno sattui ns. turvallisilla viikoilla (rv 17, menetimme toisen kaksosen) eikä se uutinen ollut töissä vielä mennyt kaikkien korviin saakka. Tosin sellainen asia (siis muiden tietämättömyys tuosta käänteestä) oli siinä surussa pieni sivuseikka.

Mutta tämä kertomisasia, jos mikä, on sellainen, että siinä kukin taaplaa tyylillään. Toinen kertoo heti plussasta, toinen saattaa pitää raskauden salassa todella pitkälle salassa jopa omilta vanhemmiltaan tai muilta läheisiltään. Kaikilla on tietenkin omat syynsä kertoa tai olla kertomatta. Kukin tavallaan!

Itse kerroin kolmelle kaverille heti plussattuani ja yhdelle 14+4 viikolla. Töissä kerroin 18+4, edellisenä päivänä oli tehty rakenneultra ja todettu kaiken olevan hyvin.

Halusin raskauden vasta yleiseen tietoon rakenneultran jälkeen, että jos sieltä olisi kuitenkin jotain löytynyt, niin olisi ollut ikävämpää kaikille selitellä tilannetta. Kysyjiä olisi kuitenkin riittänyt vielä viikkojenkin päästä. Hyvät uutisethan tunnetusti leviät nopeammin kuin huonot.

kerrottiin joskus kymmenen viikon kohdalla... muille ajateltiin kertoa vasta np-ultran eli eilisen jälkeen, ja ups oltiin illalla kaupungilla, oli sopivanlainen paita päällä ja seisoin hieman " lysyssä" niin, että maha ehkä oli ulkonevampi kuin muuten niin jäätin yhdelle miehen työkaverilla kiinni. En olis kyllä välttämättä toivonut, että ihan vielä, mutta eipä sitä oikein auttanut valehdellakaan. Nyt täytyy kertoa nopeasti kavereille , nekun on samassa työpaikka töissä ja jutut tunnetusti menee hirmuvauhtia eteenpäin. Tosin ultrasta tuli nyt ainakin hyviä uutisia, joten ei kai ole enää syytä erityisesti asiaa salaillakaan.

En ajatellut soittokierrosta aloittaa vaan kertoa kavereille ja sukulaisille sitä mukaan, kun tässä kesän aikana nähdään. Töissä sanon, kun itse huomaavat. Lain mukaan on pakko kertoa 2 kk aikaisemmin, mutta itse oon vain kesänloppuun tässä työssä ja toisessa hommassa syksyllä, jota oon itse asiassa ajatellut jatkaa myös äitiyslomalla, joten kiirettä pomolle kertomiseen ei ole.

tämän kolmannen kohdalla tehdä samoin kuin kahdesta aiemmastakin, eli kerron ekan ultran jälkeen, kun olen ensin itse asiasta varmistunut, että kaikki on ok. =) Ja tietty sitten on se kuvakin esiteltävänä, niin on helppo kertoa (/näyttää kuva).

Minni rv 6+3

me ollaan yhden hankalan keskenmenon ja toisen uhkaavan km:n jälkeen päätetty kertoa tästä raskaudesta niille, joille kerrottaisiin (ja joiden tukea tarvittaisiin) jos jotain ikävää sattuisi. Eli meillä tietää nyt (rv7+) molempien perheet ja läheisimmät kaverit, kuten tiesivät edellisissäkin raskauksissa. Ja edellisillä kerroilla oli suunnattoman helpottavaa, ettei tarvinnut selittää juurta jaksaen (että ollaan yritetty lasta jne) siinä vaiheessa kun olen sairaalassa.

Mutta siis kukin tavallaan. Mä oon tottunut puhumaan läheisteni kanssa vaikeistakin asioista ja halusin jakaan tämänkin heti alusta alkaen. Monia tää meidän tapa kummastuttaa, mutta samapa tuo ;)

Ihanaa salaista/julkista odotusta kaikille!

e75

joo mullekin kävi vähän samalla tavalla kun sinulle. Mun ongelma on ollut alkuraskauden pahoinvointi alkoi 5+ ja jatkuu vieläkin 11+ nyt. Toivottavasti tää olo tästä vielä kohenisi, kun töihinkin pitäis pystyä viikonpäästä. Olen ravintolakokki ja ruoka ei pysy sisällä. Niin mun miehen isä alkoi ihmetellä mikä pahoinvointi mulla oikein on kun on kestänyt jo pitkään ja hän kävi meillä ja kysyin menenkö töihin ja sanoin että en ainakaan tänään enkä huomennakaan. No eihän siihen mitään sanonut, mutta lähtiessään huomasin kun seisoin, että hän katsoi minua kummallisesti ylhäältä alas ja jäi miettivän näköiseksi.

Ajattelimme sitten mieheni kanssa, että pitää kait näille isovanhemmille kertoa mikä on syy mun pahoinvointiin, kun kovin ihmettelevät. Ja kerroimme 8+. Olimme jo käyneet ultrassa pahoinvointini takia, joten tiesimme että raskaus oli siihen asti kunnossa. nyt odottelemme perjantain varsinaista 12+ ultraa. Jo jännittää vaikka kaikki tuntuis kunnossa olevankin.

Parhaalle kaverille kerroin varmaan heti plussattuani, mies kertoi siskolleen suunnilleen parin-kolmen päivän päästä siitä ja vanhemmilleen samoihin aikoihin (asutaan miehen kotona, joten olis ollu vaikee selittää muuten, miks ei aina jaksa auttaa anoppia). Töissä kerroin alkuviikosta lähimmälle työkaverille. (Hän aikoo jäädä alkuvuodesta osa-aikaeläkkeelle, joten kerroin sitten, että työjärjestelyjä on tiedossa minunkin osaltani). Pomo ei vielä tiedä. Eikä minun vanhempani. Ei ole ollut mitään asiaa soittaa äitille, (raskaus ei vissiin oo riittävä syy.... Heh). Kävinkin kyllä juhannuksen kotona, mutta en silloinkaan puhunut mitään. Kaipa tästä kohtapiakkoin pitäs kertoo... Meillä on nyt raskausviikkoja kasassa 7+

En tiiä oonko ihan väärässä mut mun mielestä pitää työnantajalle pitää ilmottaa 2kk ennen kun jää äippälomalle? Itse kerroin np-ultran jälkeen koska tiesin ettei mulle löydy sijaista ihan hetkessä..ystäville ja sukulaisille alettiin myös pikkuhiljaa kertomaan np ultran jälkeen eli rv 12+..äiskälle piti kertoa heti kun plussa tuli ja mun isäkin hoksas asian kun nähtiin rv 7+..varmaan oli niin hölmö virnistys naamalla tai jotain:)

Queen rv 34+2

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat