Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Sivut

Kommentit (95)

22 ja perhe tykätään asunnosta ja sijainnista ja kun koulukin on noin lähellä, niin miksi pitäisi muuttaa syrjäseudulle jossa oma auto välttämätön ja lapsella pitenisi koulumatka?

Me tykkäämme asua näin, koti on todella kauniisti sisustettu, ei yltiöpramea vaan sellainen kodikas ja viihtyisä. Me olemme elämäämme erittäin tyytyväisiä.

Miksi kaikkien pitää olla ja elää saman muotin mukaisesti?

Ja sitä paitsi kysyinkö minä sinulta, että kannattaako vuokralla asua?

22

Sisältö jatkuu mainoksen alla

melba:

Lainaus:

Joo, enpä usko minäkään, että mitään 90-luvun alkupuolen lamaa on nyt tulossa eli en ennusta et korot olis nousussa jonnekin 15% tai peräti 18% luokkaan! Silloin edellisen laman aikaan tietyillä kävi huono tuuri, mutta 1990-luvun loppupuoliskolla, jolloin esim. minä olin ostamassa asuntoa (1998-1999) lienee oli jotain vielä edellisestä lamasta muistossa, sillä ei ainakaan kukaan minun tutuistani otanut mitään yli miljoonan mummonmarkan lainoja. Muistan, että yksi tuttu tuolloin otti 850000 mk lainaa ja sitä monet pitivät suurena. Kuinka moni nyt tykkää, että 140000 euroa olisi todella paljon lainaa? Ainakin minun lähipiirissä ihan tavallisilla perheillä on monella 200000 euroa lainaa. Se mitä tässä kierrellen siis yritän sanoa on se, että jos tavallisessa perheessä oli viime laman aikaan tietty summa lainaa, niin veikkaanpa, että nyt vastaavassa tavallisessa perheesä saattaa olla tuplaten se määrä lainaa. Silloin korkojen ei tarvitse nousta tuonne 15% tienoille vaan ihan 2-3% kohoaminen saattaa aiheuttaa ongelmia monille, varsinkin jos joku muu huono tuuri (työttömyys, ero, sairaus tms) osuu myös kohdalle.

Niin ja mitä tuohon edellisen laman syihin tulee, niin ei seuraava laskukausi tietty ihan samasta syystä tule, mutta niin vaan niitä lamoja on ollut edellistä lamaakin ennen ja aina on ollut sykli suurinpiirtein se sama eli 10 ylös ja 6 alas tai jotain sitä luokkaa. Aika uskomatonta olisi kuvitella, että asuntojen hinnat pysyisivät samana, jos korot vaan nousee ja ihmisten maksukyky pysyy samana. Talousasioita kannattaa seurata, eikä ehkä välttämättä kannata kuunnella mitä asuntojen myyjät, välittäjät tai pankit sanovat. Niillähän on hivenen oma lehmä ojassa...

Asutaan lähes uudessa rivarissa jossa riittävästi neliöitä ja hyvällä paikalla. Vuokra on vähän alle 600 euroa kuussa. Aso-asuntoon sijoitettu raha (korotettuna) saadaan takaisin kun lähdetään tästä. Meillä on siis säästössä 20 000 euroa ja rahastoissa jokunen tonni. Säästetään vielä joka kuukausi rahaa pari satasta. Että meidän ei ainakaan kannata tästä lähteä mihinkään!!! Vasta kun hinnat on pudonneet... Ilman lainaa on ihan kiva olla :)

Vierailija:

Lainaus:

Olen pahoillani, mutta niin siinä käy kun KAIKKIEN tulotasosta riippumatta on nykyään saatava iso omakotitalo. Miksei osata elää tulojen ja varallisuuden mukaan?

Muistelen kaiholla rivariaikoja, kun asuttiin kolmiossa ja käytiin ulkomailla, ostettiin lapsillekin kalliita merkkivaatteita, käytiin ulkona syömässä, eikä 20¿ ollut iso raha.

Olemme miehen kanssa molemmat valmiita tinkimään lähes kaikesta muusta kunhan vain saamme joskus sen oman puutalomme. Mies on tosi hyvä käsistään enkä minäkään mikään laiskimus ole:). Omakotiasuminen on meille oikein sopivaa. Asumme nytkin omakotitalossa, mutta vanhassa rämässä. Se uusi olisi kiva:-). Vielä kun ollaan kierrelty talonäyttelyitä vuosikaudet ja tiedetään täsmälleen mitä haluamme.

Tonttikin meillä jo on. Naapureita sopivasti lähellä, mutta oma rauha silti. Joenrantatontti. Kouluun lapsilla vajaa 2 km, sama etäisyys kauppoihin.

Minusta ihmisen pitää seurata unelmaansa, mutteihan sitä silti päätään tarvitse pilviin piilottaa. Sisustuksesta olemme valmiit tinkimään, ettei budjetti nouse liikaa. Uskon että olemme kypsiä tekemään päätöksiä siitä MITÄ todella tarvitsemme taloomme.

Joskus tuntuu, että jotkut vain ryntäävät tosta noin vain rakentamaan miettimättä sen kummemmin mikä heidän perheensä tarve on. Just kuten joku kirjoitti, että laitetaan jakuzzeja, kolmea kylppäriä, kalliita laattoja yms. Jokainen pieni valintahan MAKSAA. Kannattaisi miettiä miten kauan aikaa meneekään sen 10 000 ¿:n keittiön maksamiseen?

Ei tosin rakennettu vaan ostettiin 7vuotta sitten -89 rakennettu talo. 189 neliötä ja 2000 neliön tontti. Naapurit tosi kivoja, täällä kaikissa taloissa on lapsiperheitä.

Meillä mies tykkää kaikista nikkarointi ja puutarhahommista. Pikkuhiljaa onkin remppailtu taloa mieleiseksi. Lainaa jäljellä 80 000¿. Ei tokikaan asuta pääkaupunkiseudulla.

Asumme unelmiemme talossa :)

Täällä toinen samanmoinen perhe.

Kerrostalokolmiossa pk-seudulla. Maksellaan asunto-ja kesämökkilainaa ja olen eri tyytyväinen. Nyt lähdetään pe reissuun ulkomaille 9 pvän reissuun ja tammikuun lopussa kahdeksi viikoksi lämpimään. Ja lapsia kaksi ja hoitovapaalla.

Hassua että tavallisen Rahikaisen tarvii pykätä 200 neliön talo pellon laitaan vaikka ei ole kuin 4 henkeä perheessä. Ja samaan aikaan kunnat lakkauttaa kouluja ja firmat siirtää tuotannot Kiinaan..... miettikää tarkkaan mihin on varaa, ei tarvi matkia naapureita ja sukulaisia!!!!!

Vierailija:

Lainaus:

Meillä edettiin muka varovasti asteittain suurempaan. Pyh. Silti talo oli liian kallis ostettaessa ja on koko ajan siinä asuttaessa varsinainen rahanreikä. En edes viihdy tällaisella syrjäseudulla. Talo pantiin myyntiin, mutta on jo pitkään myyty, eikä ole saatu kaupaksi. Enää en mene mukaan siihen kuvitelmaan, että jokaisen lapsiperheen pitää asua omakotitalossa. Jos tykkää siitä ja seudusta, jolla talo on, niin mikäs siinä, mutta minulle ei kiitos enää!

Meillä on iso ok-talolaina päällä, rahaa jää velanmaksun jälkeen minimissään 2400 E/kk (+ lapsilisät 100E + pääomatuloa 200E). Enkä koe että olisimme liian ahtaalla maksujen kanssa. Tosin miehellä työn puolesta autoetu ja minulla maksettu vanha auto, jolla ajelen oikeastaan vain työmatkat, siitä kustannukset noin 60E/kk. Muita lainoja ei ole.

Kun ostimme tontin pk-seudulta noin 4v sitten, saimme Länsi-Vantaalta 2000 neliön tontin hintaan 65 000 E. Nyt samankokoisista tonteista pyydetään noin 150 000 E. Joten hinnat ovat nousseet aivan mahdottomasti ja jos nyt alkaisimme rakentamaan niin lainan määrä ylittäisi takuulla sietokyvyn. Joten kaksion-kolmion hankkiminen ei olisi ollut missään määrin järkevää. Ai niin, lainaa 230 000.

Joku elää hyvin 2000 eurolla kuussa, mutta toiselle se ei riitä . On ihan mihin tottuu . Meillä viikoittaiset harrastukset ja kuukausittainen baari-ilta vievät rahaa ihan kivasti, mutta näistä ei haluta kuitenkaan luopuakaan...

selviä muista kuluista niin lienee syytä mennä vaikka jonnekin taloudenhallintakursille :)

Terveisin sosiaaliviraston palkkalistoilla oleva, moisista tuloista vain uneksiva duunari.

Sivut

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat