Vierailija

Pakko päästellä hieman höyryjä, että jaksaa hymyillä kohta taas tiskin takana.

Siis pääni alkoi tuossa hieman kuumeta kun ystäväni tuli käymään, kehui olevansa lomalla ja shoppailemassa lomarahojansa. Itse ole pari vuotta sitten oman yrityksen laittanut valokuvaaja, joka yrittää saada alalta elantonsa. Ystäväni siinä näyteltyään ostoksiaan " muisti" sitten varata lapselleen rippikuva-aikaa ja samaan hengenvetoon sanoi, että heiltä tuleekin sitten iso tilaus, mutta " et kai minä paljon mitään sitä veloita" .

Jumatsuka, minähän teen TYÖTÄNI, ei tämä mikään harrastus tai pelastusarmeija ole. Yritin siinä pysyä rauhallisena ja sanon, että voin antaa kuvauksen ja mallit vaikka rippilahjaksi, mutta lisäkuvista veloitan normaalin mukaan. Ja uskalsin vielä sanoa, että ethän sinäkään tekisi omaa työtäsi ilmaiseksi. varsinkaan kun tämän alan sesonki on aika lyhyt ja sillä pitäisi vielä elää lähes loppuvuosi.

Mitä mieltä olette, olinko liian " ahne" ja kuinka moni suostuisi tekemään omaa työtään ilmaiseksi tai jopa maksamaan sen tekemisestä (itse joudun siis maksamaan labbikselle kuvista, vuokran, sähkön, kiitoskorttikuoret ja työajan)

Kommentit (10)

Teit tyhmästi että lupasit kuvat lahjaksi, jos se nyt harmittaa sinua jälkikäteen.

Ainahan sitä voi pyytää vaikka kuun taivaalta, mutta kaikken ei tarvitse suostua. Ja vastauksen voi heittää huumorilla vihjaten että on vain hyvä vitsi että toinen pyytää kuvia ilmaiseksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

olen myös valokuvaaja ja kaverini sanoi ohimennen " että sä voisit sitten kuvata meidän häät" - ilmaiseksi tarkoitti, eikä tämä olisi ollut lahja edes. Kieltäydyin ja lopulta jäi ne häät kokonaan väliin.

Sukulaiset ja kaverit saavat minulta edullisemman hinnaston mukaan, mutta kenellekään en ilmaiseksi töitä tee eikä kukaan sitä odotakaan.

Niin ihan hyvin voisin pyyttää ottamaan vaikka rippikuvan tai korjaamaan hajonneen takin. En kuitenkaan odottaisi että toinen sen ilmaiseksi tekisi, vaikka en maksua tarjoaisikaan. Olettaisin nimittäin automaattisesti, että maksan. Alennusta toivoisin jos olisi läheinen ihminen, mutta en kyllä kehtaisi pyytää.

minulle ei tulisi mieleenkään yrittää käyttää ystävän ammattitaitoa hyväksi.

Muistan hyvin kun opiskeluaikoina eräs tuttava soitti ja pyysi minua tekemään erään oman alani jutun heille (tein freelancerina oman alani hommia jo opiskeluaikana jonkin verran). Kyseinen tuttava oli varsin hyväpalkkaisessa työssä, samoin miehensä. Kysyi, että voisinko tehdä tämän jutun ja lisäsi, etteivät he siitä paljoa halua maksaa, viinipullon voisivat ostaa (kyseinen työ maksaisi 150-200 euroa). Vetosin kiireisiin ja kieltäydyin.

mutta olisin vienyt sen vasta juhliin.

Mutta tämä taitaa olla aika yleistä kuvaajien keskuudessa. aina saisit olla kameran kanssa joka juhlissa. Olen jo opppinut sanomaan kaikille " muista otta kamera mukaan" -tyypeille, että teen sitä nykyjään vain rahasta!

eli " ystäväni" tietää painiskelun yrityksen kannattavuuden kanssa, sen kuinka poikki olen kesäkiireiden kanssa...

Eli siis TUTTAVANI tästä lähtien ;)

olen ammatiltani fysioterapeutti ja saisin kyllä hieroa kavereita ja sukulaisia ilmaiseksi vaikka koko päivän.

olen kuitenkin laatinut hinnaston kavereille joka on edullinen, mutta ilmaiseksi en hieroisi koskaan (paitsi lähisukulaisia)!

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat