Vierailija

Itse olen ihan tavallisesta maalaisperheestä, samoin on mieheni. Meille on aina opetettu käytöstapoja, niiden toteutuminen on ollut vanhemmille kunnia-asia. Mielestämme käyttäydymmekin toiset huomioon ottaen ja samaa koitamme opettaa mallillamme lapsillekin.

Olen jonkun verran tekemisissä naapuriperheen kanssa, heillä on ihan samanikäiset lapset. Heillä on ihan eri asenne lasten kanssa. Lapset saavat olla paljon " vapaammin" , huutaa ja riehua, syödä koska haluavat (ja lähes mitä haluavat myös). Eli siis säännöt ovat paljon löysemmät. Heillä 3,5v kiroilee kovaan ääneen ja leikkii tosi rajusti jne.

Selvästi näkee, että se rakastavat paljon lapsiaan, mutta mielestäni tuollaisella kasvatuksella ei voi odottaa heistä kovin hyvin pärjääviä aikuisenakaan.... Vaikea selittää, mutta joku ehkä ymmärtää.

Siis miksi jotkut ei vaan tajua katsoa peiliin, myös lapsia kasvattaessaan tähän maailmaan.... Pitääkö kaikki huono toistaa lapsillaan ????

Kommentit (15)

että lapsilla pitää olla kivaa, heillä pitää olla jotain mielekästä tekemistä, vaikka se ei sitten menisikään aikuisten mielestä niin. Eli lasten annetaan tehdä paljon päätöksiä, ja riehumalla ja huudolla saa tahtonsa läpi. Toisia ihmisiä ei tarvi sen kummemmin ottaa huomioon, lasten täytyy saada olla lapsia..... Tämä on se asenne, joka minua tökkii. Toki olen samaa mieltä, että lapset on lapsia, se on ymmärrettävä. Mutta mielestäni tuollainen rajattomuus ei ole lapsen kannalta mitenkään hyvä, vaikka se sillä hetkellä tuntuu kivalta ja on helpompaa vanhemmille. Silloin ei mun mielestä ajatella kovin pitkälle sitä, että siitä lapsesta kasvaa aikuinen tähän YHTEISkuntaan, täytyy hänen siihenkin oppia.... Tämä oli ap:n mielipide.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

sosiaalinen luokkataso. Kouluttamattomien moukkien perheissä kasvaa kummasti samanlaisia luusereita, vaikka joillain pyrkimys olisikin muuhun. Ei sille mitään voi kun hyväksyö, että moukkia tulee täällä aina olemaan. Itsekään en ole täydellinen, mutta toiset aina otan huomioon, tein mitä tahansa.

Tarkoitin korostaa sitä, että ei esim. kaupunkilaisuus tee sitä sivistystä, mikä ihmisellä on, niinkuin valtaosa tuntuu asian ajattelevan. Se lähtee aika pitkälti oman kodin asenteista ja tavoista, jotka siirtyvät lapsille, halusit, tai et...

terv. Ap

yleensä kerhoissa ja kouluissa? Kyllä siinä joku juju piilee. Olemme tavallisia duunareita ja melkein ensimmäisenä olemme opettaneet lapsillemme et ketään ei saa kiusata ja pitää miettiä et miltä kiusaaminen tuntuisi itsestä.

Itse olen kodista, jossa käytöstapoja ei vaalittu ideologisista syistä ja olen vasta aikuisena joutunut opettelemaan käyttäytymään ja vaikka kuinka yritän ja olen harjoitellut, ei se yhtä luontevasti suju kuin lapsena oppineilta. Eniten harmittaa muuten se, että vanhemmat jättivät nämä taidot opettamatta ideologisista syistä, eivät siksi, että eivät itsekään olisi osanneet, mikä olisi sentään ollut edes ymmärrettävämpi syy. He ovat saanneet kunnon kotikasvatuksen, mutta me lapset emme kuulemma moista porvarillista hapatusta tarvinneet...

Moni aikuinen uskoo olevansa lapsensa paras kaveri. Ei saa kieltää, kyllä lapsi itse tietää... Turhan moni aikuinen ei ymmärrä, että rajojen asettaminen lapselle on välttämätöntä.

Maaseudulla vain tietyt perinteet (ja tavat sitä mukaa) ovat ehkä tiukemmassa muuttumaan, kun kaupungissa, jossa on jo väkiluvun vuoksi aika sekalaista seurakuntaa.

eikä myöskään kirjaviisaus ja käytännön taju soveltaa opittua kulje käsi kädessä! tutulla on ihan peukalo keskellä persettä, kun yliopistolla opitut psykologiset tiedot ja kasvatukselliset taidot pitäisi soveltaa omiin lapsiin. ei vain näy onnistuvan, kun ressukka yrittää saada opin lapsilleen kirjakielellä ja prikulleen, sanalleen kuten kasvatusoppaassa sanotaan!

olen monesti ajatellut, että kuinka nämä vanhemmat, äiti etenkin, opettavat lapsilleen tapoja ja elämän arvoja, kun eivät niitä itsekään hallitse? Meidän naapurissa tapakasvatus on todellakin jäänyt toteutumatta. Toivottavasti koulu ja elämä sitten opettaa nekin lapset.

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat