Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Vierailija

Olen nyt kaksi viikkoa totutellut hölkkäharrastukseen. 30v kun tuli täyteen, alkoi rapakuntoisuus pikkuhiljaa näkyä ja tuntua kropassa. Kymmenkunta kiloa on tullut " turhaa" tässä kotiäiteyden ja 4 vuoden aikana. Ikinä en ole juoksua harrastanut ja aloitus oli tosi kankea... On vieläkin. Pohjakunto on huono. Lihaskuntoa on lasten kanssa vaunukävelyillä jonkin verran tullut, mutta " keuhkokunto" on onneton!!



Kokeneet juoksun harrastajat: auttakaahan.

Olen nyt aloittanut n. 3 kertaa viikossa siten, että reippaan kävelylenkin aikana (yht. 2,6km) olen juossut muutaman n. 100metrin pätkän siihen tahtiin, mihin olen pystynyt. Hengästyn väkisinkin ja säärissä tuntuu kipua etupuolella, myös alaselkään sattuu....



Olen ehkä toivoton tapaus, mutta miten tässä kannattaisi edetä? Mitä asioita näin rapakuntoisena pitäisi huomioida ja kuinka nopeasti voi olettaa kunnon kohenevan?? Miten siis motivoisin itseäni jatkamaan!!!!

Kommentit (6)

Voisit kohottaa tuota kävelylenkin määrää ja ottaa useampia juoksuspurtteja ja juosta sen verran aina kun jaksat. Kattele vaikka jos netistä löytyis jonkunlaisia ohjelmia.



Itte alotin juoksun ihan pienestä. Päätin, että teen vähintään viis kertaa viikossa kahden kilsan lenkin, josta juoksen sen verran ku jaksan ja sitten kävelen lout mutta tein sen aina vaikka tympikin. Sitten kun jaksoin juosta sen kaks kilometriä niin laitoin itelleni aina tavoitteita. Muistan, kun tavoite oli jossain välissä 5 km ja nyt menee jo 10km juosten. Mutta en juokse tuota 10kilometrin lenkkiä tosiaankaan 5 kertaa viikossa vaan juoksen välillä lyhkäsempiäkin lenkkejä..



Ja mikään pakkohan ei ole edes juosta.. Kävelyhän on tosi tehokasta, jos kävelet ittes hikeen vaikka puol tuntii kerralla niin sekin on jo hyvin. Voithan sä ottaa tavotteeks juosta joskus vaikka sen puoli tuntia eikä matkassa niitä tavoitteita..



Ittellä helpotti paljon myöskin kun hankin mp3-soittimen, sellasen pienen.. Musiikkiin keskittyminen vie ajatuksen pois juoksusta.. Ja liikuntaan ja lihasten kehittymiseen kuuluu pieni kipu..

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla

Lyhyet venytykset heti lenkin jälkeen ja pidemmät sitten myöhemmin illalla. Pääset eroon maitohapoista ja jäykkyydestä. Ohjeita webistä, urheilulehdistä tai vaikka kirjastosta.



Älä alkuun juokse useammin kuin 2 * viikossa, ehkä kuukauden jälkeen voit nostaa juoksukerrat 3 * viikossa, muuten lihakset voi mennä jumiin ja saatat oudokseltaan ylirasittua. Pidennä mieluummin vaikka juoksupätkän osuutta lenkistä vähitellen. Ikäkin tekee tehtävänsä tässä asiassa, joten aja kroppasi hitaasti sisään uuteen harrastukseen.



Itsekin, jos olen pidempään kipeänä, ajan kroppani uudelleen juoksukuntoon kuukauden aikana, ekaksi 2 viikkoa kevyempää ja vähitellen täyteen juoksukuntoon. Muuten tulen kipeäksi.

Ethän vaan aloittele juoksua kovalla pohjalla? Maasto on ehdottomasti paras paikka aloittaa juoksu. Ei rasita niin paljon niveliä. Aloita kävelyllä ja tee pieniä spurtteja aina kun tuntuu siltä. Älä pakota itseäsi juoksemaan tiettyä matkaa tai tietyn ajan välein. Näin innostus säilyy ja alat saamaan juoksusta hyviä fiiliksiä. :)



www .kunto .fi löytyy myös tietoa juoksemisesta ja kipujen vähentämisestä.

Ja yrittää ihan kotona vähän saada selkä ja vatsalihaksia kuntoon (-> selkäkivut pysyy toivottavasti juostessa poissa, jos ei pysy niin ei kannata juosta ennen kuin konsultoinut jotain asiantuntijaa).



Kun olet saanut kävelyyn sellaisen tehon, että jaksat hyvin noin 45 min - 60min (5 - 7 km) reippaasti ja kaipaat lisää tehoja, alat vähitellen lisätä väliin lyhyitä juoksupätkiä. Muista aluksi juosta hi-taas-ti, tätä ei voi liikaa korostaa, muuten menee helposti koko lenkkeilystä kaikki ilo.



Itse aloitin Eija Holmalan kirjoittaman juoksuohjelman mukaan. Löytyy varmaan vieläkin netistä ilmaiseksi. Kuntoverkko tai jotain sinne päin. Oli musta hyvä ohjelma, aloitin siis aivan nollasta ja tänä kesänä aion vielä juosta HCM:n (hui).

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Uusimmat

Suosituimmat