Vierailija

Ja ensiksi lyöntivihe varoitus! eli hyppää yli jos et siedä kirjoitusvirheitä.

Muutimme paritaloon 4- vuotta seitten. Päällisinpuolin on mennyt mukvasti tässä jo aijemmin asuneiden naapurien kanssa, mutta nyt olsi kaiketi sanomisen paikka. Miten voisi sanoa nätisti- ettemme salli meidän omaisuuden ja meidän pihamaamme käyttöä ikään kun yhtiesenä omaisuutena. Varsinkin kun tämä asetelmä on täysin yksipuolista.

Meillä on mielstämme ihan tavalliset naapurivälit ja sellaiet haluaisin säilyttää- voin vain kuvitella millaiseki asuminen voi muodotua jo riitaudumme. Mitäenkään läheisiä ysäviä emme ole, kummatkaan eivät ole vierailleet toillaan kartaakaan ja lapsetkin leikkivät hyvin harvoi yhdesssä sisällä ( ja silloinkin aina miellä , minun kutsumana ja vahtimana ) , mtta pihalla lapset ovat yhdessä toki päivittäin... ( sillloinkin menkein 100 % meidän puolella ja minun valvovien silmien alla )

Tilanne on oikastaan kärjiynyt nyt kesällä , kun palasimme jokavuotiselta kuukauden mökkireissulta. Sillä nyt sain tietää , että naapurimme tosiaan käyttää pihaamme ja tavaroitamme kuin omiaan poissa ollessamme. Aikasempina vuosia olen aatellut, että olisin itse hieman paranoidi ja vain muistelen tavaroiden kunnon ja paikan olleen toinen :)

Olemmimme siis kuukauden pois ja jo taistumiseen palattuamme sain mmensin etsiä lasteni pyörät , kunnostaa lastenvaunut, keätä vain pienet marjarippeet pensaista ja tyhentää maahan upetetun ison piha- altaan. Tällä haavaa tuon ison maahanupotuetun uima- altaan tyhjentäminen ottaa kaikista eniten päähän. Ilma on vielä ihan keäinen ja olsi tietty ollut ihjan kiva itsekin siihen vielä päästä uimaan - mutta tosiaan kuten aikaisemmpiakin vuosina katettu ja pumpulla varustettu uima- alllas oli niin siivottomassa kunnossa, etttä ensi töikseen se piti tyhjätä :( Pumppu oli jo tositamiseen käännetty off asentoon jolloin levettyminen tapahtuu. Viime kesänä luulin sen itse sulkeneeni- vaikka tarkuoitus on pitää se aina auki jos altaassa ei uida.

Valitettvasti veden lämpeäminen on niin hidasta, että tuskimpa sitä loppukesäksi kanattaa edes täyttää.

Jaa että mnikäkö nyt sitten selvisi , että mikä sen altaa hiekoitti .. ensiksi ilmoitus tuli naapurin 3- vuotiaalta , kuten yleensä totuus tuli lasten suusta. Eilen paluattuamma tuli tietenkin naapurin lapsi kaveteitaaan moikkaamaan. Tyttö tuli toisaan kun omalle pihalle riisu nopeasti vaatteensa ja pyysi päästä uimaan. Osasi kyllä sanoa , että minun täytyy häntä vahtia koska meidän allas on niin syvä kun se on aikeasti aikuisten allas. isä ja äitikin mahtui sinne uimaan. Kun ilmoiti, että allas täytyy tyjentaa niin tyttö keksi kyllä nopasti muuta puuhaa. Marjat maituivat " nyt nää on ihan kypsiä "

Olin luvannut kuten aikaisemmipinakin kesinä siarelleni , että hän saa käydä meidän loman aikana poimimassa marjat ja massinkat, ja jonkin laisen sadon siskoni oli saanutkin vaikkakin laittoi viestiä että meillä on käynyt marjavarkaita kun pesaat on koluttu niin tarkkaan ( ja mä luulin että variksia )

Tytön mukaan rattaillalla on käyty mm korkeasaaressa. silloin on päässyt siskokin kyytiin. Omat tuplavaunusa naapurit möivät toukokuussa kun niille ei ollut enää käyttöä.

Toki tiedän , että komen vanhalla voi olla hyvinikin vilkas muileikuvitus , mutta kun itse selvästi näen että rattaita on käytetty niin luulempa että totta puhuu. Eikä tuo uiminenkaan jänyt epäselväksi kun äitinsä aika pien alkui huutelmaan tyttö kotiin - ja tytön sihen aidan yli vastattua " ei kun mä tahon uimaan " äiti lipsautti " ett'ä mähän sanoi ettei tänään enää mennä uimaan "

Ja kun itse sitten tulin terassin takaa aidan tykö, naapuri moikkasi ai te tulittekin jo , miten matka meni , jen jen..

Ja kun sitten pääsin sanomaan että hyvin kiitos ja mites tuo altaan pummmu on nyt kiinni , niin olivat sen kuulema sulkeneet kun piti niin kummallista ääntä!

Oikasti olisi kyllä hienoa , että js naapuri näkee että pumppu käy kuumana niin käyvät se sulkemassa ja laittavat vaikka tekstaria, mutta

pumppu toimi päälle pantaessaan kyllä ihan normaalisti.

Oikohan kuitenkin käynyt niin , että naapuiot uimaan mennessään ovat tuon oheiden mukaiseti sulkeneet ja unohtaneet sen kiinni ?

Eikä siinä mittään jos olisivat edes luvannan kysyneet tai kun huomasivat vahingon edes sen jäleen sanoneet ja vaikka korjanneet vahingon tyhjentämällä, puhdistamalla ja taas täyttämällä altaan.

Viime kesänä hajosi tarmboliinin alusta lomalla ollessamme "ihan itsestään" ja uuden hankkiminen jäi tietenkin meidän maksettavaksi.

Taluodellisesti olemme kaiketi samallalilla toimeentulevia, joten siitäkään ei ole kyse etteikö naapureila olsi yhtälailla varaa tehdä hankintoja.

Kommentit (19)

Juu ap:n syyän tämä on. Laittakaa kilsan korkuinen sähkölangoitettu piikkilanka ja betoniaita ja vartiat, niin eiköhän naapurit tokene. Oma syy kun ette ole vielä tätä tehneet.

Kyllä naapureiden pitää pysyä omalla pihallaan ihan ilman erimessua.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Kuka uinut altaassa?

Onko naapurin lapset tai joku muu leikkinyt teidän pihalla ja tavaroilla?

Poimiko naapuri marjat?

JOs vastaavat että uineet altaassa ja poimineet marjat niin sitten ihan suoraan vain sanot että ei käy enää. Mainitse että marjoille oli sovittu poimija jne.

Lähetä lapset leikkimään naapurin pihalle ja käy varmuudne vuoksi sanomassa lasten vanhemmille: " Meidän lapset tuli teidän pihalle leikkimään, vahtikaa leikkejä."

Turha kainostelu pois ja säännöt teidän puoleltanne selväksi.

kaikkea en ehkä nostaisi heidän kanssaan esiin (esim vaunujen tai polkupyörän käyttö, ne kun voi jatkossa laittaa lukkojen taakse)

Mutta esim altaan tai viinimarjapuskien käyttöä olisi hyvä sopia. Niin ja se hallinnanjakosopimuksen olemassaolo olisi hyvä kyllä tietää.

Mutta ei tosiaan auta hirveästi riintaantua naapureiden kanssa varsinkin jos on isoja remppoja tulossa (toinen voi vängätä vastaan pitkänkin aikaa)

saaneesi aidan puoli-ilmaiseksi sukuilaisilta (josta et voinut kieltäytyä) tms. ja pistät se pystyyn. Paras olisi sellainen 180-200 cm korkea näkösuoja. Kauhistelet sitten pari kertaa naapurille, kuinka kauhean korkealta ja hankalalta tuo aita tuntuu, mutta mielessäsi naurat partaasi ja nautit omasta pihastasi!

laita ja säilytä tavarasi paremmin, kuka tahansa ne voi pölliä ja rikkoa noin, ei vain naapuri. Ja vaikka sisälle eteiseen jos ei muualle mahdu lomien ajaksi.

Ilmoita naapurillesi selvät säännöt että marjat menee sukulaisellesi.

uida ei saa, ja miksi ja jos sovitte että saa, niin selvät säännöt.

ja voin sanoa että yhtä helvettiä on, vaikka naapurit ovatkin vähän alta kuuskymppisiä.. HULLUJA riittää..

Harmillista mutta totta, paritaloon ei kannata never muuttaa!

Ymmärrän hyvin ap. En viitsi tänne kirjoittaa näitä meidän tarinoita. Mutta luin tämän ketjun ja sain ap:n tilityksestä jotain lohtua. Itse olen kyllä sitä mieltä, että omalle pihälle pitää voida jättää jotakin tavaroita olemaan ja luottaa siihen että naapurit eivät niitä käytä vaan pikemminkin pitävät silmällä, jos jotain erkoista ilomaantuu. Tosin meidän tavaroita on haettu suljetusta varastosta, mitään ulko-ovia ei voi pitää koskaan auki koska sisälle tullaan milloin vaan mistä ovesta vaan. Ai miksi pohdimme muuttoa tästä meille sopivasta ja muuten aivan ihanasta paikasta?

Tramppa tietisti pihalle. Mihin te niitä lomman ajaksi siirrätte ?

Parkaatteko aina esim tarampan . Meillä on tiso tarampoliini ollut pihassa koko talven toain pressulla suojattu- ja toki tämä suoja on ollut ollut päällä nytkin. Vaunut ovat myös tuossa kateulla kuistilla suojansa kanssa aina- riittävän isoa lukollista pyörävajaa ei talossa ole.

Toki lasten pyöään ja vaunuihin vois laittaa lukon - mutta ityse ajettelin että jos varkaita tulee kyllä ne pörät ja vaunut pakunsa perään nostaa vaikka ollisi ketjulukolla kiinni... harvemmin kukaan vars lasten vaunuja pois työntää tai pikku jopolla karkuun polkee.

Naapurin puolesta ei tullut mieleen mitään lukita-- virhe sikäli

Onko teillä pihojen välissä aita? Jos ei, niin kiireesti rakentamaan! EN kestäisi päivääkään tuollaista... IHME TYYPPEJÄ ovat naapurinne.

Ja kyllä muakin sapettaisi ja paljon. Ihan ekaksi tuli mieleen tuo aita jos sitä ei ole niin heti se siihen väliin. Ja kaikki pyörät, vaunut , lelut yms.. lukkojen taaksi loman ajaksi. On kyllä röyhkeitä naapureita, en kyllä kehtaisi.. en sitten millään.

Tuon takia paritalo idea on meidän perheeltä pois suljettu, asutaan kyllä rivarissa vielä, mutta tuollaiseen ongelmaan en ole törmännyt täällä.

Jaksamista!

varmaan olis kunnon puhuttelu paikallaan ja tehkää pelisäännöt selviksi.

Mulla olisi varmaan kilahtanut aika pahasti.

Enkä ole mitenkään "omapitäväinen", meillä naapurit lainaavat vapaasti tavaroitamme (työkaluja yms.) poissaollessamme - luvalla. Tosin me ei käytetä esim. naapurin tramppista heidän poissaollessaan. Yhteyttä pidetään tarvittaessa tekstiviestein. Ei ole ongelmia ollut.

Teidän tilanne kuulostaa todella ärsyttävältä. Jos et tee mitään, saat itse p****halvauksen, ja jos sanot, naapurisopu on mennyttä. En kyllä osaa auttaa.

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat