Seuraa 

Esikoinen pitäisi viedä röntgentutkimukseen kp24 ja toivon kovasti olevani raskaana mutta eihän tuossa vaiheessa kannata vielä testata joten miten toimin: voinko mennä mukaan tutkimukseen kun en raaskisi lasta sinneyksin jättää? Mies lähtee ehkä mukaan, ei vielä varmaa. Nauraakohan lääkäri jos kysyn hänen mielipidettään? TUntuu vähän hassulta kieltämättä mutta toivon niin että olisi vihdoin tärpännyt... Röntgenissähän pitää aina ilmoittaa jos on tai epäilee olevansa raskaana; en tiedä edellyttääkö se jotain erikoistoimenpiteitä jos on raskaana sillä kylllähän raskaanakin ollessa röntgeniin " pääsee" . Tosin meillä oltas niin alussa et oisko siitä vaaraa? Mietityttää et jos joku saisi vähän jeleppiä!

Kommentit (10)

tuntuu vaan höhlältä kun ei vielä tiijä olevansa raskaana (mikään testi ei varmaan vielä näytä mitään vai miten on, kannattaako ees testata?), toivoo vaan ni sanoa siitä sitten et ehkä oon, ehkä en... tässä vaiheessa ei mitään oireita ole, pelkkä toive vain. taidan silti mainita asiasta, kyllähän ne siellä sit osaa sanoo et onko tässä vaiheessa (jos nyt raskaana olisin) mitä vaaraa. lapsi on melko pieni, tarvitsee varmasti jonkun mukaansa eikä iskä pääsekään mukaan koko reissulle, harmi.

En siis ollut raskaana, mutta sanoin että se on mahdollista. Varasin uuden ajan parin viikon päähän, jota ei sitten enää tarvinnut perua.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Nyt on röntgenissä käyty. Hoitaja katto mua ja sano et äitikään ei taida olla raskaana eli äiti varmaan jää lasta pitelemään. MIes sanoi siihen et siinäpä se, kun sitä ei vielä tiedä. Äiti evättiin tutkimuksista sen enempää kyselemättä. Hyvä juttu! Meillä tosin jännäys jatkuu et miten on, onko se äiti taas raskaana vai ei... Malttia, malttia!

ja epäilykseni vuoksi se jäi ottamatta kun asiasta mainitsin!

Eivät ota riskiä, ei alku eikä loppuvaiheessa ellei se ole oikeasti pakko eli jonkun henki siitä kiinni.

Minä siis ainakin menin aikavaraukselleni aivan turhaan.

Sen verran tiedän säteilysuojelusta että paras suoja on etäisyys. Siis aina askel taaksepäin jo vähentää säteilyriskiä. Tietenkin kannattaa sanoa henkilökunnalle että epäilee olevansa raskaana.

olen kuullut että edes raskautta suunnittelevan ei kannattaisi mennä röntgeniin, esim. itse sanoin että en halua hammaslääkärissä röntgeniä koska olen kuullut että voi olla haittaa raskautta yrittävällekin (luin jostakin vauvakirjasta tiedon ja olen muualtakin kuullut) ja voithan aivan avoimesti kysyä lääkäriltä onko haittaa yritykselle tai jos vaikka jo on raskaana niin ei kaiherra mieltä :) plussaonnee

ja yritys oli siis päällä.

Lainaus:

Siellä sanotaan mm. ettei hammakuvauksista olisi mitään haittaa, koska kyse niin pienestä säteilystä.

Mutta siis kuten rtg-hoitaja taisi todeta, kannattaa varmaa pyytää joku muu pojan kanssa. Tai jos lapsi on yhtää reipasta sorttia, pärjäisikö hetken hoitajan kanssa (en kyllä tiedä voiko hoitajia pyytää auttamaan, yleensähän poistuvat kuvauksen ajaksi huoneesta).

Myös raskautta suunnitteleviin suhtaudutaan samalla tavalla kuin raskaana oleviin. Eli mies vain kiinnipitöjäksi ja itse katselet lasi takaa.

terv. röntgenhoitaja

röntgen ja raskaus ja käy lukemassa muutama ensimmäinen linkki. Siellä sanotaan mm. ettei hammakuvauksista olisi mitään haittaa, koska kyse niin pienestä säteilystä.

Kerro siellä henkilökunnalle että saatat olla raskaana. Todennäköisesti joka tapauksessa antavat sulle lyijyliivit, mutta ainakin epäillään että olet raskaana. Yhdestä tutkimuksesta (enpä tietenkään tiedä mikä on kyseessä) saa aika pienen sädeannoksen, ja jos on lyijysuoja, ei varmasti ole haittaa vaikka olisit raskaanakin. Huolehdi että saat sellaisen " ympäri vartalon" suojan, niitä on myös takaa avonaisia...

Jos miehesi lähtee mukaan, on kuitenkin ehkä viisaampi jäädä itse ulos.

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat