Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Vierailija

En ymmärrä miksi jo pienille lapsille ostetaan tuollaisia kamalia hahmovaatteita tai annetaan katsoa sellaisia ohjelmia. Esim. siis Turtlesit, Spidermanit ym. mitä tuntuu kaupat olevan pullollaan. Meillä on 3,5 v. poika joka ei edes halua tuollaisia juttuja itselleen. Nalle Puhit on meillä suosikkeja ja niitä myös puen hänelle. Miksi pitää vetää rajuun aikuisten maailmaan liian aikaisin kaikin keinoin? Miksi lapsi ei saa olla lapsi? Tämä äiti taitaa kasvattaa lapsestaan " nörttiä" kun ei moisia rumiluksia päälle pue....?

Sivut

Kommentit (42)

Itse en pojalle ostanut mitään " örkkijuttuja" , ennenkuin meni tarhaan ja huomasi poikamaisen elon ihanuuden. Nyt poika on 5-vuotias ja harkiten ostan sekä vaatteita että leluja " örkki-teemalla" .

Ja nimenomaan, Batman ja Spiderman on hyviksiä! Pokemon-juttuja en suostu hankkimaan yhtäkään. Jos lahjaksi tulee, pyydän palauttamaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

ollut sillä kannalla että ei tuollaisia ennenkuin osaa itse pyytää! Miksi lapsuus loppuu nykyään niin nopeasti muutenkin, miksi aikuistenpitää sitä oikein edistää ja siihen yllyttää omilla teoillaan? Ihan pepusta.

Vierailija:

Lainaus:

Nämä hahmot ovat tavallaan lasten idoleita. Aika monella meistä on joskus ollut joku bändipaita tai vastaava. Mikseivät lapsetkin voi niitä jo pitää? Harva 3v sellaista tosin haluaa, ellei ole isompia sisaruksia.

Ja voihan kompromissejakin tehdä. Joka vaatteessa ei tarvitse niitä olioita olla. Sukat, alushousut ja yövaatteet turtleseilla varustettuna ovat jo usein aika kova juttu.

jos kysyn, kumman haluaa pukea päälleen: burberry-paidan vai spider-paidan, niin mitä luulet kumman valitsee??

ja jos kysyn, kummat housut laittaa: colleget vai suorat housut, minkähän valitsee??

kyllä kerkee nipottamaan vaatteistaan sit joskus aikuisena ja luokittelemaan ihmisiä vaatemerkkien mukiaan. Ei tartte vielä tehdä sitä!!

olen myös itse aikoinani ollut kovasti örkki-paitoja vastaan mutta nyttemmin mielipiteeni on muuttunut sallivammaksi:

*kaikki hämähäkkimies- ja batman- ym. vaatteet eivät ole rumia vaan joukosta löytyy myös ihan oikeasti hyvännäköisiä kuvioita ja vaatteita! esim. meidän pojilla on tänä kesänä kirkkaanpunaiset t-paidat joissa on edessä kelta-musta batman-kuvio ja se on minun mielestäni erittäinkin tyylikäs.

*nämä supersankarit ja muut örkit näyttävät olevan sitä pikkupoikien estetiikkaa ja kuvioita joita he itse pitävät hyvännäköisinä. ja kuka niitä vaatteita loppujenlopuksi käyttää, pikkupojat itse vai äidit? jos äidin silmää miellyttävä " mammanpoika-look" ei miellytä poikaa itseään, onko hänen silti käytettävä niitä vaatteita jotta äiti saa tyydytystä itselleen?

*jos vaatekaapista löytyy örkkipaita niin ei se tarkoita etteikö enää IKINÄ voisi pitää myös sitä äitiä miellyttävää raitapaitaakin. meiltä löytyy myös marimekkoa ja yksiväristä paitaa niiden hämiksien lisäksi ja kyllä niitäkin käytetään. tosin, jos 3v saa itse valita ja hämis on puhtaana niin sen kyllä laittaa...

*jos äidit keltävät pojiltaan örkkikuviot jotka eivät miellytä heitä niin samaa logiikkaa käyttäen isät voisivat kieltää tyttölapsiltaan kaikki prinsessähörhelöt ja muut pinkit unelmat. sillä harva mies tykkää oikeasti rimpsuista, kimalteesta ja muusta hörsellyksestä mitä pikkutyttöjen vaatteisiin tungetaan.

pitäsiköhän minun ruveta pikkipoikien pukeutumisen vapautusrintaman vetäjäksi ;)

No, lahjan antajasta riippuen tietenkin. Olen kyllä ilmoittanut tuttaville, että Pokemon-tuotteita ei meille tarvitse tuoda. Hyvin on pyyntö mennyt perille.

23

Mutta 5-vuotiasta taas en pukisi enää mihinkään Nalle Puhiin, tosin en mihinkään hirviöpaitoihinkaan, vaan etsin muuten tyylikkäitä printtipaitoja. On tosin pojalla yksi Batman-lepakko yöpuku ja yksi H&M:n beige-musta-valkoinen ihan tyylikäs spiderman-paita, niistä puna-sinisistä en tykkää. Tulenlieskoja ja pääkalloja en voi ymmärtää, enkä mitään muita pahan symboleita, niitä en pojalleni osta.

5-vuotiaat pojat nyt vain tykkäävät vähän rajummista jutuista eikä enää mistään muumeista, tosin ne hurjemmatkin voivat olla ihan tyylikkäitä, eikä mitään kammotuksia. Kyllä viisas vanhempi kuuntelee myös lapsensa mielipidettä, eikä pue väkisin sellaisia vaatteita, joista lapsi ei enää pidä.

Poika onkin nykyään kuulemma aina menossa kummitädilleen yökylään, koska tällä on poikansa vanhat turtlespussilakanat näitä kyläilyjä varten varattuna.

Mielelläni ostaisin hänelle pikkupoikien Nalle-paitoja, mutta arvaapa kelpaako? Helppohan se on esikoiselle tai jos on vaan isosiskoja, mutta kun on vaan isoveljiä, jotka pienimmän idoleja, niin toki hänkin haluaa kaikenlaisia hämppiksiä ja bätmänejä. Ei auta äidin suostuttelut.

Luonnollisesti ajattelin niitä lapsia, jotka haluavat ehdottomasti sen turtlespaidan. En edes ajatellut jonkun pukevan lapselleen sellaita ilman lapsen omaa tahtoa.

Mitä pahaa joku spider man, batman, turtlesit jne voivat lapsen sielunelämälle tehdä? EI MITÄÄN! Se on hyvänen aika lapsen maailmaa ja niinkuin joku edellä kirjoitti niin hyviksiä nuo em. kaverit ovat ja ohjelmissa aina voittavat pahan =)

Meillä on 5v pikkukaveri joka katseli n. 3v-> turtleseita ja hänelle niitä ukkeleita ostettiin ja niillä hän kovasti leikkikin, mutta nyt ne ovat ihan out ja poika leikkii dinoilla ja muilla elukoilla. Poika leikkii myös silloin tällöin isosiskonsa kanssa BRATZeilla eli myös näitä tyttöjuttuja on mukana.

Olen muutenkin ottanut sen linjan etten minä voi olla se joka päättää mistä lapseni pitävät vaan heillä on oma pää ja suu jolla kerrotaan mikä miellyttää eikä toistaiseksi ole vastaan tullut sellaista joka ei ikätasolle sopisi joten batmanit ja muut kaverit lelun tai vaatteen merkeissä saavat meille tulla =)))) Se on katsokaas aika aikaa kutakin....

Ja saivartelijoille sanon sen verran, että tietysti sanon sanottavani jos lapsilla itsellään menee överiksi eli ei meillä totisesti katsella mitään K18 leffoja ym joka ei sitten enää mielestäni olekaan sitä pikkulapsen maailmaa.

Pimeässä hohtava luurankoyöpuku :) Ja pääkallosukat.

Ei vaatteiden kuviointi lapsen sielunelämää järkytä. Kyllä se on ihan jostakin muusta kiinni se järkkyminen.

Aloin miettiä mitä hahmoja meiltä löytyy niin ainakin supermies, spider man, mikki hiiri, muumi, karvinen, tupu pupuna, leijonakuningas, jaakko ja pavunvarsi (ulkomailta pyjama), paita jossa lukee " new in town" , jotakin rock bändi juttuja jne.

Etukäteen ajattelin, että en ikinä varmaan osta sitten lapselleni mitään tollasia vaatteita. Mutta havaittuani, että miten tylsiä lastenvaatteita Suomessa myydään suurin piirtein HM lukuunottamatta (asumme kuitenkin yhdessä Suomen suurimmassa kaupungissa) niin luovuin piintyneestä ajattelusta.

Eniten inhoan nimenomaan lällykonservatiivisia harmaa tai ruskea sävyisiä poikien vaatteita. Että voi olla tylsät vanhemmat jos pitää lapsen vaatteilla yrittää päteä. Mieluummin Mötörhead paita päälle, koska se on humoristista (ajatellen ns." taustaa" ).

Meillä on paljon myös mm. urheilupeli vaatteita. Pitäisikö niistä sitten ajatella, että asetamme lapselle liikaa paineita menestymisen suhteen tms.? Makukysymyksistä ei kannata kiistellä. Mieluummin erilaisia aiheita ja kuvioita sanon minä.

Itse puen 3,5 v poikani neuraaleihin, joskin värikkäisiin vaatteisiin, joissa joko ei ole kuvia lainkaan tai joissa on jotain kivoja kuvia, vaikka laiva, auto tms. Hahmovaatteista en tykkää lainkaan, olipa sitten hirvitys tai Nalle Puh (ne hirvitykset vasta kamalia onkin, meidänkin poika niitä kammoaa).

Miten muuten lapsi voi " tykätä" jostain Spidermanista, kun eihän esim. 3-vuotiaan tulisi vielä saada edes katsoa sellaisia ohjelmia? Ei meidän lapset ainakaan saa katsoa. siksi hän kokee ne pelottavana ja hyvä niin, eivät ne minustakaan kivoja ole. Annetaan lapsen olla rauhassa lapsi...ehtii sitä rajuja leikkejä myöhemminkin.

Sivut

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat